Jump to content
Annons

(MP) Vill göra nerladdning lagligt


ThomasJ

Recommended Posts

(taget ifrån http://www.gronungdom.se/article?ID=1279 )

Publicerades bl.a. i Smålandsposten, Sundsvalls Tidning och Gotlands Tidningar

Nedladdning av musik och film – viktig valfråga för unga

Den nya upphovsrättslagstiftningen som antogs av riksdagen i våras innebär att samtliga fildelare, över en miljon människor, kriminaliseras. Jag tycker att den nya lagen är helt ogenomtänkt. Nedladdning av exempelvis film och musik på internet bör vara laglig när det används för privat bruk. Det är uppenbart att den nya upphovsrättslagstiftningen saknar folklig förankring och därför måste den förändras. Det är fullständigt ohållbart att göra över en miljon människor till kriminella.

Den här frågan handlar inte bara om privat nedladdning utan även om att utmana de stora skivbolagens makt över kulturspridningen. Fildelning ger nämligen artister andra kanaler till att nå ut med sin musik samtidigt som det gynnar ett friare kulturutbyte i samhället. Det är orimligt att musikintresserade ska behöva sitta helt i händerna på storbolagen och att vi får ett träsk av åtal och förföljelse av dem som kopierar minsta sak på internet.

Alla partier förutom miljöpartiet och centern valde att gå storföretagens ärenden genom att rösta för den nya upphovsrättslagen. Med vackert tal om att skapa en balanserad upphovsrätt tog man bort rättigheterna från oss musikkonsumenter och gav dem till musikindustrin.

Förutom att lagen gick igenom så är det en skandal att frågan inte debatteras mer. Ännu en gång är det ungdomarnas intressen som kommer i skymundan. Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Sossarna och Vänstern väljer alla att sätta storföretagens intressen framför framtidens vuxna och teknisk utveckling.

I slutet på 2005 släpptes en intressant rapport från det EU-finansierade projektet Music lessons som slog hål på skivindustrins påstående om att nedladdningen av musik minskar skivförsäljandet. Rapporten refererar till en mängd internationella undersökningar där fildelare själva fått svara på hur fildelningen påverkar deras musikinköp. Slutsatsen är en helt annan än skivindustrins; tre av fyra av de tillfrågade uppger att de köper lika mycket eller rentav mer musik än tidigare.

Verkligheten har förändrats och idag är det fria kulturutbytet - som storförtagen inte kontrollerar - viktigt för enskilda människor. Jag tror att fildelningsfrågan kommer bli viktig för många ungdomar i valrörelsen. Miljöpartiet har inte gett upp fajten för en upphovsrätt som faktiskt tar hänsyn till privatpersoners intressen. Tyvärr drar de flesta partierna i en annan riktning.

Alexander Chamberland

Språkrör Grön Ungdom

jag säger värken bu eller bä om saken men helt klart är det intressant. Detta kanske baar är en pr kupp för att få väljare eller så har dom tänkt lite:P

<edit> Ändrade till uppdaterad info/länk</edit>

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Artikeln är ett år gammal. Omröstningen har redan varit. Det blev centern och miljöpartiet mot resten, så resten vann tyvärr och fick igenom den absurda upphovsrättslag vi har idag.

Det blev precis som miljöpartiet befarade. Idag får man inte kopiera en skiva för eget bruk om den har kopieringsskydd. Den enskildes rättigheter blev inskränkta och branschens intressen fick överhanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Artikeln är ett år gammal. Omröstningen har redan varit. Det blev centern och miljöpartiet mot resten, så resten vann tyvärr och fick igenom den absurda upphovsrättslag vi har idag.

Det blev precis som miljöpartiet befarade. Idag får man inte kopiera en skiva för eget bruk om den har kopieringsskydd. Den enskildes rättigheter blev inskränkta och branschens intressen fick överhanden.

Okej, det missade jag! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde inatt om miljöpartiets förslag om att gör all nerladdning gratis, hitta lite info om det här: http://www.ekuriren.se/ekuriren/arkiv.php?...2005-04-11&go=1

jag säger värken bu eller bä om saken men helt klart är det intressant. Detta kanske baar är en pr kupp för att få väljare eller så har dom tänkt lite:P

Öh...kanske borde kolla datumet på artikeln nästa gång innan du drar igång en tråd som uppenbarligen skapar debatt på ett forum som detta. 😕

Lås tråden någon som kan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kastar in en kommentar innan tråden låses. 🙂

Trodde först det var valfläsk men som sagt ett år gammal artikel. MP anser att kasettavgiften är otidsenlig. De säget att det "behövs nya former för ersättning" men inte hur det tekninskt ska se ut. De pengar som borde tillfallit upphovsmännen tillfaller nu internetleverantörer och MP3-spelartillverkare samtidigt som många artister har teknik som för bara några år sedan "branchen" hade ensamrätt på. De har förutom kreativitet således även de tekniska lösningar som krävs för att skapa högkvalittativa produktioner och att elektroniskt distribuera sin musik. Där har MP en poäng, pengar som nu går i Birgerssons och Jens Nylanders ficka borde alltså tillfalla artierna. Men detta har varit uppe i andra trådar. Nu går det bra att låsa tråden. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Miljöpartiet vill avskaffa alla låne-räntor! Dom har inte alla kossor på ängen! Dom är inte ett seriöst parti, vilket är synd faktiskt!

Båda språkrören tillhör de bästa partiledarna!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Artikeln är ett år gammal. Omröstningen har redan varit. Det blev centern och miljöpartiet mot resten, så resten vann tyvärr och fick igenom den absurda upphovsrättslag vi har idag.

Det blev precis som miljöpartiet befarade. Idag får man inte kopiera en skiva för eget bruk om den har kopieringsskydd. Den enskildes rättigheter blev inskränkta och branschens intressen fick överhanden.

Bara ett förtydligande, eftersom det inte stämmer riktigt att det var (c ) och (mp) mot resten... 🙂

Jag mailade en fråga till (m) när förändringarna var på tapeten - och det var någon i detta forumet eller om det var VST-forum, som påstod samma sak, som jag tyckte lät väldigt underligt eftersom (m) inte brukar vara för höjda skatter och avgifter och inskränkningar i frihet - och fick följande svar från Margareta Pålsson (riksdagsledamot och ordförande i skånemoderaterna):

Moderaterna är motståndare till regeringens nya regler om kassettersättning och vi reserverade oss mot riksdagens beslut. Vi ville istället frysa dagens ersättningsnivåer i kassettersättningen för att snabbt få en översyn där hela modellen med kassettersättning i frågasätts mot bakgrund av att upphovsrätten nu skärps och utrymmet för privatkopiering därför blir mindre. Så röstade vi i voteringen om upphovsrätten i våras och vi följer nu upp vår linje genom att ställa justitieministern till svars i kammaren och lägga förslag om en nedsättning och på sikt avskaffande av kassettskatten.

Ja - jag fick tillstånd av henne att citera hennes svar (med tanke på PUL).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Miljöpartiet vill avskaffa alla låne-räntor! Dom har inte alla kossor på ängen! Dom är inte ett seriöst parti, vilket är synd faktiskt!

Båda språkrören tillhör de bästa partiledarna!

Japp. Och de vill också införa speciella mobiltelefonzoner.

Miljöpartiet är fyllt av tossiga galningar. Det är så illa att ledningen har valt att förlägga de flesta motioner till ett möte efter valet för att partiet ska framstå som seriöst.

Att sedan Maria Wetterstrands eskilstunadialekt får mig att vilja kräkas är en annan sak. Och jag är ändå från Eskilstuna. Dock är hon tydligen inte så korkad som hon låter: 2.0 på högskoleprovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Miljöpartiet vill avskaffa alla låne-räntor! Dom har inte alla kossor på ängen! Dom är inte ett seriöst parti, vilket är synd faktiskt!

Båda språkrören tillhör de bästa partiledarna!

Japp. Och de vill också införa speciella mobiltelefonzoner.

Miljöpartiet är fyllt av tossiga galningar. Det är så illa att ledningen har valt att förlägga de flesta motioner till ett möte efter valet för att partiet ska framstå som seriöst.

Att sedan Maria Wetterstrands eskilstunadialekt får mig att vilja kräkas är en annan sak. Och jag är ändå från Eskilstuna. Dock är hon tydligen inte så korkad som hon låter: 2.0 på högskoleprovet.

Jag känner hennes halvsyster, hela jävla familjen har en extrem etunadialekt. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

okey , artikeln är möjligen gammal men samma visa gäller för i år. Det medelades via rdaion i morse, så det är fortfarande samma sak. Om jag int hajja det korta programet fel så vill MP att bredbadsleverantören skall betala pengar till upphovsmannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Miljöpartiet vill avskaffa alla låne-räntor! Dom har inte alla kossor på ängen! Dom är inte ett seriöst parti, vilket är synd faktiskt!

Båda språkrören tillhör de bästa partiledarna!

Japp. Och de vill också införa speciella mobiltelefonzoner.

Japp, helt sjukt galet tossigt!

Folk ska väl för fan kunna stråla var dom vill!

Och det bästa som finns är när det ringer i folks telefoner på tåg, bio, restaurang och sjukhus! En mänsklig rättighet för fan, att kunna pipa och tjuta varhelst man behagar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Miljöpartiet vill avskaffa alla låne-räntor! Dom har inte alla kossor på ängen! Dom är inte ett seriöst parti, vilket är synd faktiskt!

Båda språkrören tillhör de bästa partiledarna!

Japp. Och de vill också införa speciella mobiltelefonzoner.

Japp, helt sjukt galet tossigt!

Folk ska väl för fan kunna stråla var dom vill!

Och det bästa som finns är när det ringer i folks telefoner på tåg, bio, restaurang och sjukhus! En mänsklig rättighet för fan, att kunna pipa och tjuta varhelst man behagar!

Hehe. Ett hus i skogen kanske skulle passa herrn?

Själva poängen med mobiltelefoni försvinner liksom med särskilda mobiltelefonzoner. Då kan vi ju lika gärna ha telefonkiosker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag int hajja det korta programet fel så vill MP att bredbadsleverantören skall betala pengar till upphovsmannen.

Vilket i så fall kommer att inebära att ISPn kommer att höjja priserna för bredband till det orimliga.. Fy attan!!!

Det är musikindustrin som måste tänka om.. Inga andra.. Det är nya tider nu och Internet och bredband är ett faktum.. Inte en fluga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

lite mera fakta som är lite färskare:

¨

(taget ifrån http://www.gronungdom.se/article?ID=1279 )

Publicerades bl.a. i Smålandsposten, Sundsvalls Tidning och Gotlands Tidningar

Nedladdning av musik och film – viktig valfråga för unga

Den nya upphovsrättslagstiftningen som antogs av riksdagen i våras innebär att samtliga fildelare, över en miljon människor, kriminaliseras. Jag tycker att den nya lagen är helt ogenomtänkt. Nedladdning av exempelvis film och musik på internet bör vara laglig när det används för privat bruk. Det är uppenbart att den nya upphovsrättslagstiftningen saknar folklig förankring och därför måste den förändras. Det är fullständigt ohållbart att göra över en miljon människor till kriminella.

Den här frågan handlar inte bara om privat nedladdning utan även om att utmana de stora skivbolagens makt över kulturspridningen. Fildelning ger nämligen artister andra kanaler till att nå ut med sin musik samtidigt som det gynnar ett friare kulturutbyte i samhället. Det är orimligt att musikintresserade ska behöva sitta helt i händerna på storbolagen och att vi får ett träsk av åtal och förföljelse av dem som kopierar minsta sak på internet.

Alla partier förutom miljöpartiet och centern valde att gå storföretagens ärenden genom att rösta för den nya upphovsrättslagen. Med vackert tal om att skapa en balanserad upphovsrätt tog man bort rättigheterna från oss musikkonsumenter och gav dem till musikindustrin.

Förutom att lagen gick igenom så är det en skandal att frågan inte debatteras mer. Ännu en gång är det ungdomarnas intressen som kommer i skymundan. Moderaterna, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Sossarna och Vänstern väljer alla att sätta storföretagens intressen framför framtidens vuxna och teknisk utveckling.

I slutet på 2005 släpptes en intressant rapport från det EU-finansierade projektet Music lessons som slog hål på skivindustrins påstående om att nedladdningen av musik minskar skivförsäljandet. Rapporten refererar till en mängd internationella undersökningar där fildelare själva fått svara på hur fildelningen påverkar deras musikinköp. Slutsatsen är en helt annan än skivindustrins; tre av fyra av de tillfrågade uppger att de köper lika mycket eller rentav mer musik än tidigare.

Verkligheten har förändrats och idag är det fria kulturutbytet - som storförtagen inte kontrollerar - viktigt för enskilda människor. Jag tror att fildelningsfrågan kommer bli viktig för många ungdomar i valrörelsen. Miljöpartiet har inte gett upp fajten för en upphovsrätt som faktiskt tar hänsyn till privatpersoners intressen. Tyvärr drar de flesta partierna i en annan riktning.

Alexander Chamberland

Språkrör Grön Ungdom

Jo det hela låter ju som valfjäsk men lite rätt har dom ju 😆

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, jag röstade nog också på MP förra gången, men denna gången blir det nog blankt igen. Dom fokuserar på sånt som dom inte borde fokusera på, miljöpartiet ska vara ett miljöparti, inte ett anti-EU parti eller piratparti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att hela idén med avgifter till privata intressen för CD-R-skivor, mp3-spelare, bredband och vad det nu kan vara är helt obegripligt absurd. Tycker att det är helt ok att betala skatt som går till vägar trots att jag inte har bil, sjukhus fast jag inte är sjuk och så vidare. Men att några enligt en ganska godtycklig schablon-tabell utvalda artister ska få betalt för att jag köper en trave CD-R-skivor för att bränna egna demos är helt riktigt tossigt.

Var kommer detta sluta annars? Ska vi t ex ha någon slags avgift på att skicka email, så att Posten kan få betala för sina inkomstbortfall p g a av detta? Eller att Siemens (min vanliga bärbara hustelefon är från dom) ska få ersättning när folk köper headset och ringer via IP-telefoni? Där bör ju även Telia få sig lite ersättning också, i a f om dom inte leverat bredbandet till det hushållet ifråga. Eller att Volvo får någon procent på sålda tågbiljetter? (Nu är ju visserligen tågbiljetterna såpass dyra att man får vara ensam med ny bil om det ska löna sig att åka tåg, men det är ju en annan fråga... 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

jag e så less på hela grejen med allt tjafs om olaglig fildelning. Tror nog MP står rätt ensamna i denna fråga, men jag hurrar för dom. Om jag skulle kunna betala lite extra för mitt internet med laglig fildelning skulle jag göra det

Link to comment
Dela på andra sajter

mera sånt här tack, vad är det för fel på telefonkiosker då, vi klarade oss med detta i alla år innan mobilskiten kom, idag kan man inte åka buss eller tåg utan att ständigt bli skitsne på nån högljudd individ som tror att dom äger haket/är ensam i världen/vill verka coola med sitt förbannade tjatter i 90 dB osv osv, fram för tystnaden!

(varför detta plötsliga okynnes prat behov...)

jag tycker det är oerhört skrämmande och illa att vi inte kan vistas i helt radio/microvågsfria zoner-överallt bombarderas vi av dessa evil rays mot vår vilja, undra på att mänskligheten är kokt och stressad och inte vet vad dom famlar efter längre...

MP eller ej-knasigheter eller ej-E-tuna dialekt eller ej (som om det var viktigt... 😏 )

säg nåt som är bättre, sossarna har sabbat landet och frångått sina ideal för länge sen, moderaterna vågar ingen av er rösta på pga...vad tvekar ni för?

MP is the shit! 😎

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

så talar en sosse, att rösta blankt är väl ändå rätt dumt...vill man ha förändring får man se till att skapa det, våga lite så att säga...

Jag tror att en utebliven röst (alltså inte en blankröst) kan skicka signaler om att man helt har tappat förtroendet för systemet, vilket jag ungefär har gjort. Officiellt kanske makthavarna kallar oss som inte röstar för soffliggare, men innerst inne blir de nog ganska oroade för att folk har slutat bry sig, och förhoppningvis leder det till riktiga förändringar.

Iofs skulle det vara kul att se borgarna vinna så att vi äntligen får se om sverige blir till ett paradis när de kommer till makten.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett paradis tar lång tid att bygga och jag tror vi får vänta med det till nästa liv, men förändringar måste till, också inom oss själva-det är så mycket som är sinnessjukt grått och inhumant i detta land där folk har så svårt att säga vad dom tycker innerst inne, se bara på arbetsplatserna hur svennepsykologin funkar, jasägare och medhållare och lismare som sticker kniven i ryggen på dig när du minst anar...mycket skitsnack överhuvudtaget om nonsens, en Tysk väninna sa en gång till mig:

"hit vill jag aldrig återvända, det här landet är en enda stor psykinstutition med icke-människor" tänkvärda ord i en "välmående demokrati" 😏😎😎

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...