Jump to content
Annons

VAMP-2 --> Cubase


Exterior

Recommended Posts

Jag försöker spela in elgitarr via min VAMP-2. Men jag får inte in nån signal till Cubase. Har läst lite i handboken och det står att man ska koppla "LINE OUT L" (för inspelning utan effekter) till mitt ljudkort. Samt ställa in VAMP:en på "S2" Men det vill sig inte.

Någon som har tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du kopplar vampen till datorn via midi... så kan du via ett program du laddar ner från behringers hemsida ställa in vad de olika utgångarna sk gå tilll....annars så kör jag med right out till mixerbordet och får signal...

det kanske är något fel i intällningarna på ditt mixerbord om du har något sånt eller i "kobajs"

Redigerat av the-great-decay
Link to comment
Dela på andra sajter

Läget är ju som så också att jag har datorn enbart till musik, dvs ingen internet anslutning på den. Så fort man kopplar upp datorfan mot internet så har man en massa virus...

Skaffa mac. Inga virus. 😉

Jag kopplar min V-amp till mixerbordet. Via Line Out L. Och sen skickar jag signalen från mixerbordet till logic (även cubase) och det har aldrig vart några problem.

När man kopplar sin V-amp direkt till ljudkortet så är det samma sak som att koppla bara en gitarr eller en mic direkt till ljudkortet. Så om du inte får nån inspelningsvolym i Cubase så kan det bero på att du inta har valt rätt input(?) eller inte har nån volym in från V-ampen...

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läget är ju som så också att jag har datorn enbart till musik, dvs ingen internet anslutning på den. Så fort man kopplar upp datorfan mot internet så har man en massa virus...

Har jag aldrig märkt... Trots att jag har kört utan virusdödare ända sedan jag bytte plattform från Atari Falcon till PC (sisådär 5-6 år sedan...), så har jag aldrig drabbats - tack vare ZoneAlarm Pro, som snabbt och effektivt stoppar alla intrångsförsök och blockerar alla körbara attachments i mail...

Det hade ju varit skitjobbigt att inte ha Internetkoppling på sin dator, med tanke på att varje Cubase-uppdatering ligger runt 10MB eller något ditåt...

Hade det förresten inte varit smidigare att plocka in V-Ampen direkt till ljudkortet? Det är väl line-utgång, så att man kan slippa omvägen genom mixern...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugga in VAMP:en i ljudkortet. Både Left och Right, annars får du inte stereo. Inga problem. Funkar hur bra som helst. Skippa mixern, den är bara ett onödigt steg.

Hur ska du spela in utan effekter... då låter det ju ingenting. Även ett "rent" ljud är väl en effekt? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

VAmpen kopplar du ju då till Line in på ljudkortet. Utgången på ljudkortet är fortfarande ledig, så du kan höra rubbet där...

Du får förstås aktivera monitorlyssning på den kanal du spelar in, men det är inga problem. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...