Jump to content
Annons

Roland-vs840 effekter duger inte längre


easy_dog

Recommended Posts

I januari bytte jag ut effekterna från min ax1000g till de från min roland vs840 porta. Visst effekterna är hästlängder bättre än de från ax1000g, men de duger inte riktigt i mina öron. Vet inte hur jag ska förklara det, men det är ngt som saknas. Hur jag än skruvar och har mig så får jag inte det till ngt bättre.

Här hittar ni en mp3 med guror som körts igenom min VS840.

Så nu är ju frågan vad man ska göra. Ska jag köpa till ngt för att feta till ljudet eller måste jag ge mig på dyrare alternativ. Kan en POD 2 duga eller är det isf POD XT som ska få bli ersättare? Jag spelar in allt direkt in i datorn, så det påverkar ju vad jag ska köpa(därför jag är inne på pod). Allra bäst vore om det fanns ngn schysst dist jag kunde köpa och koppla in tillsammans med min VS840, den har ju trots allt kompressor/gate/chorus/etc etc som funkar mycket bra.

Så vad tror ni? Kan jag komma undan billigt eller är det POD(eller liknande) som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Är det bara en dist du vill ha? Eller vill du ha förstärkar simulator också?

Vill du ha något enkelt i en liten box som låter grymt tycker jag V-Stack är ett utmärkt alternativ. Annars skulle jag rekommendera en Vox Tonelab, de går att hitta begagnade för en billig peng. Pod XT är helt ok den med, även om jag tycker den är lite för klinisk. Pod2 skulle jag inte rekommendera dock, även om det går att få ok ljud med den så är den ganska trist och långt ifrån mångsidig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag är ute efter är ju framförallt dist. Men ett nytt "paket" skulle ju inte sitta fel heller. Ska kika lite på vstack. Men tonelab vet jag inte riktigt om det passar mig, utifrån filerna jag lyssnat på och kommentarer jag läst så verkar det inte som ngt som passar för tyngre metal och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonelab funkar bra till metal med, men Poden är snäppet bättre på det området. Eftersom du inte skrev vilken musik du pysslade med så generaliserade jag lite 😕

Spelar du in på datorn eller portan? Om du spelar in på datorn så är ju GuitarRig ganska smidigt, framförallt om man gillar att leka mycket med effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in på datorn och har testat demot av guitar rig 2. Först var jag lyrisk och sen gick det över tack vare priset och att det inte motsvarade vad man fick.

Jag håller på med många olika typer av musik. Tyngre metal, hårdrock, akustisk/halvdistad rock, etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du har valt att spela in din musik på en hårdvaruportastudio (eller vad man ska kalla det) så är det viktigt att du har bra grundljud och bra micar.. Lyssnar på låten och tycker inte att det låter så illa.. Gurorna (aningen transistor) skarpa i disten och sången en aning luddig.. Men men. Vad du ska leta efter är bra gitarrig om du så väljer en riktig rörhäck eller om du så väljer en simulerad sån (tonelab etc).. Låter det bra så låter det bra... U decide 😕

Sen har du ju alltid möjlighet att bränna ner spår för spår som WAV och plocka in det i en dator och processa mera.. T.ex med Wavelab, Soundforge etc.. etc.. Väljer du Wavelab så har den ju stöd för VST-effekter och där går det 1000 på dussinet av effekter du kan använda.. Voxengo, Waves etc etc..

När det gäller ditt gitarrsound så tycker ändå att du ska leta efter nåt annat än att processa det i din VS840.. En riktig rör-rigg eller POD-XT.. det avgör du själv.. testa och lyssna vet jag.. Du har väl möjlighet att koppla in externa effekter till din porta också..

Där kan det vara bra men en analog väljuddande kompressor t.ex. Reverb etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

hegobald, du missuppfattade mig lite. Jag spelar INTE in i portan, utan jag processar guran med kompressor/gate/dist/chorus/etc kör vidare till rörpreamp och sen direkt in i datorn. Det sättet funkar enligt mig allra bäst eftersom jag bor i en lägenhet. Hur mycket jag än vill kan jag inte skaffa mig en trevlig rigg och micka upp. Så det som gäller är alltså direktinspelning till datorn.

VS840´n är ju inget bra för dist som sagt. Men den har andra kvalitéer som kompressorn t ex, så helt värdelös är den inte(förutom visst brummande som förekommer ibland). Men jag kanske borde ta mig in till stan och känna på en tonelab en dag. Läste någonstans för ett tag sedan om BOSS-ME50(tror den heter så), ngn som vet ngt om den?

rainydays: Tack för länken! Plockat hem det faktiskt men glömde av det, ska ta och testa det och se om det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...