Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

NÄgon som vet om nÄgon vÀlljudande mickpreamp med S/PDIF-utgÄng?

GÀrna med möjlighet att koppla in iaf 4 mikrofoner.

Annons
Postat
Hejsan!

NÄgon som vet om nÄgon vÀlljudande mickpreamp med S/PDIF-utgÄng?

GÀrna med möjlighet att koppla in iaf 4 mikrofoner.

4 micar och S/PDIF.. DĂ„ ska du nog snarare ha ADAT interface... S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Men som vanligt rekomenderar jag vĂ€l Mackie Onyx 800R Ă€ven om den har 8 bra micpreamps 😉

Postat

AssÄ jag kör redan pÄ en ADA 8000 i ADAT-ingÄngen pÄ mit EMU 1212m och jag skulle behöva en mikpreamp till S/PDIF eftersom den ska vara kopplad till ett lite mindre rum som Àr optimerat för sÄnginspelning. Finns det nÄgon att rekommendera med 2 kanaler dÄ om det inte gÄr med 4?

Postat

ok, tack för alla svar men finns det nĂ„gon som inte har en prislapp med fler siffror Ă€n mitt personnummer? 😠

Postat
ok, tack för alla svar men finns det nĂ„gon som inte har en prislapp med fler siffror Ă€n mitt personnummer? 😄

😠

SĂ„dana finns det sĂ€kert - men du ville ju ha sĂ„dana som var bra... 😄

- fast TwinQ Ă€r inte sĂ„ fasligt dyr, med ett listpris pĂ„ 6995:-. 😄

Postat
ok, tack för alla svar men finns det nĂ„gon som inte har en prislapp med fler siffror Ă€n mitt personnummer? 😄

DenhÀr kanske Àr ett alternativ? Jag har ingen erfarenhet av den, men deras förra digitalpreamp var helt ok iaf. Och den ligger pÄ 3500kr.

Jag har en sÄdan och den fungerar alldeles utmÀrkt, letade lÀnge efter en med tvÄ kanaler och spdif och det blev tillslut en sÄdan, den har ingen inbygd kompressor eller sÄ men det gÄr ju alltid att köpa till och inserta...Annars finns samsons enkanals burk med spdif men den Àr en kanal, gÄr dock att koppla ihop tvÄ, kostar 1k kr st, men de kan inte köras i 44,1kHz...

Postat (redigerat)

Varför Àr det ingen som fattar att APHEX 207 D Àr den mest ultimata preampen för pengarna man kan köpa idag...

2 in-fasvÀndning-48v-micklim patentet-basscut-SPDIF etc etc = en superclean micpre med tube inbyggd som slÄr allt annat pÄ fingrarna, dessutom har jag en av 2 till salu liggandes oanvÀnd i kartong!

😄

207 Dobs fel lÀnk,gamla modellen-se lÀngre ner i trÄden!

Redigerat av Florian le Sage
Postat
Varför Àr det ingen som fattar att APHEX 207 D Àr den mest ultimata preampen för pengarna man kan köpa idag...

Varför ligger den oanvÀnd om den Àr sÄ bra.

Postat

om du lĂ€ser mitt inlĂ€gg: en av 2, dvs jag har en över pga dubbelköp,behöver inte 2...nöjd? 😄

I Sverige Àr APHEX tÀmligen okÀnda/oupmÀrksammade,vilket Àr oerhört knÀppt för de gör verkligen bra grejor, deras gate 612 Àr ju bÀst i vÀrlden fortfarande-deras expressor (vca) kompressorer Àr enligt mÄnga tekniker/producenter och mig sjÀlv den ultimata snyggputsaren om man vill ha clean-compression utan fÀrg...deras brickwall-limiters gÄr inte heller av för hackor osv osv...hur stora som helst i USA och i flimstudiobranschen Àr de ett mÄste med rackar fyllda av compellorŽs/expressorŽs och dominatorŽs....better believe me man!

Postat
Jag vet! 😼

du e inte liite sjĂ€lvsĂ€ker du.. đŸ˜Č nĂ€stan lite lĂ€skigt ibland haha...!

jaha.. va vill du ha för den lilla leksaken dĂ„.. 😼 Ă„ den hade ju inte S/PDIF utgĂ„ng sĂ„ dĂ„ e det ju off topic.. :rolleyes:

Postat (redigerat)

??? vadÄ hade inte spdif-menar du APHEX 207 D sÄ har den jÀttemycket spdif, sÄ mycket som det bara gÄr...lÀs via lÀnken...

edit---fel lÀnk...vÀnta lite nu...sÄ hÀr dÄ:207 D

Postat

Hakar pĂ„ denna trĂ„den. Är ocksĂ„ lite intr. av en micpreamp med S/PDIF. Kör för nĂ€rvarande med en Digirack 002 dĂ€r jag har en Focusrite Octopre till de 8 digitala ingĂ„ngarna. Det skall ju enligt Digidesign gĂ„ att köra 18 in samtidigt genom att anvĂ€nda S/PDIF-en med dĂ„ mĂ„ste man ju synka ihop Octopre:n med S/PDIF-preampen. Har Aphex 207 nĂ„n möjlighet till det ??.

Detta Àr den största begrÀnsningen för mig just nu att bara kunna spela in 16 kanaler samtidigt. Att fÄ 18 skulle hjÀlpa till lite med det Àr ju fortfarande pÄ tok för lite.

.... O ja jag skall köpa ett HD-system sen sĂ„ det behöver ni inte tipsa om. đŸ€Ș

Har just nu en gammal Aphex 107 premp i setupen och antar att 207:an Àr en viderutveckling av den?

Matte

Postat (redigerat)

japp, den Ă€r en mkt vass vidareutveckling och den har allt det dĂ€r du vill att den skall göra-troligtvis, lĂ€s lĂ€nken och specarna,wordclock spdif etc, allt stĂ„r dĂ€r, kolla manualen ocksĂ„ för sĂ€kerhets skull sĂ„ att du vet att det blir rĂ€tt för dina behov... 😄

vad spelar du in eftersom du behöver sÄ mÄnga in samtidigt, livegrupper i studion med mÄnga mickar-det lÄter bra i mina öron!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat
S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall...

Njae, det klarar mer Àn sÄ. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif.

Postat

...men dĂ„ Ă€r det inte okomprimerat, om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt... 😛

Postat

Det Àr mer Àn jag vÄgar svara pÄ. Det brukar ju heta nÄt i stil med THX och AC3 etc, vilket ju pÄ ett eller annat sÀtt Àr komprimerat. NÄn dom VET vad spdif klarar att leverara?

Postat

Det Àr mer Àn jag vÄgar svara pÄ. Det brukar ju heta nÄt i stil med THX och AC3 etc, vilket ju pÄ ett eller annat sÀtt Àr komprimerat. NÄn dom VET vad spdif klarar att leverara?

Med S/Pdif rör det sig om en stereosignal med 24-bit och upp till 192kHz som det ser ut i dag. Om det Ă€r grĂ€nsen för vad som gĂ„r att överföra, vet jag inte, men om det Ă€r sĂ„, sĂ„ Ă€r det ganska kraftig kompression som gĂ€ller om man ska fĂ„ plats med 8 kanaler... Jag hittade inget sĂ€kert besked om maxgrĂ€nsen i koaxkabeln eller i fiberkabeln nĂ€r jag gjorde ett försök pĂ„ Google, sĂ„ nĂ„gon som har koll pĂ„ det, fĂ„r gĂ€rna fylla i kunskapsluckorna... 🙂

Messerschmitten vaknar:

Ska kanske tillĂ€gga att S/Pdif formatet specificerar att det Ă€r en stereokanal - sĂ„ om man pratar om S/Pdif, sĂ„ ÄR det inte mer Ă€n 2 kanaler. Om man sedan kan anvĂ€nda samma typ av kabel för andra former av digital överföring, Ă€r en annan femma... 🙂

NÀr det gÀller Lightpipe, sÄ begrÀnsar ju interfacet till 8 kanaler med 24-bit/48kHz per kanal i en fiberkabel, sÄ det Àr inte riktigt samma sak...

Postat

Med S/Pdif rör det sig om en stereosignal med 24-bit och upp till 192kHz som det ser ut i dag. Om det Ă€r grĂ€nsen för vad som gĂ„r att överföra, vet jag inte, men om det Ă€r sĂ„, sĂ„ Ă€r det ganska kraftig kompression som gĂ€ller om man ska fĂ„ plats med 8 kanaler... Jag hittade inget sĂ€kert besked om maxgrĂ€nsen i koaxkabeln eller i fiberkabeln nĂ€r jag gjorde ett försök pĂ„ Google, sĂ„ nĂ„gon som har koll pĂ„ det, fĂ„r gĂ€rna fylla i kunskapsluckorna... 🙂

Messerschmitten vaknar:

Ska kanske tillĂ€gga att S/Pdif formatet specificerar att det Ă€r en stereokanal - sĂ„ om man pratar om S/Pdif, sĂ„ ÄR det inte mer Ă€n 2 kanaler. Om man sedan kan anvĂ€nda samma typ av kabel för andra former av digital överföring, Ă€r en annan femma... 🙂

NÀr det gÀller Lightpipe, sÄ begrÀnsar ju interfacet till 8 kanaler med 24-bit/48kHz per kanal i en fiberkabel, sÄ det Àr inte riktigt samma sak...

Okay, okay, jag hade "lite" fel, utan att cykla pÄ hal is.

För mig Àr spdif den dÀr optiska eller coax-kontakten som kan innehÄlla lite vad som helst. Men dÄ Àr ju frÄgan, hur skickar man 6 kanalsljud genom en 2-kanalsöverföring? Och var gÄr grÀnsen för vad man fÄr plats med?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.