Dream Exp. Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Hejsan! NÄgon som vet om nÄgon vÀlljudande mickpreamp med S/PDIF-utgÄng? GÀrna med möjlighet att koppla in iaf 4 mikrofoner.
hegobald Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Hejsan!NĂ„gon som vet om nĂ„gon vĂ€lljudande mickpreamp med S/PDIF-utgĂ„ng? GĂ€rna med möjlighet att koppla in iaf 4 mikrofoner. 4 micar och S/PDIF.. DĂ„ ska du nog snarare ha ADAT interface... S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Men som vanligt rekomenderar jag vĂ€l Mackie Onyx 800R Ă€ven om den har 8 bra micpreamps đ
Dream Exp. Postat 21 maj 2006 TrÄdstartare Postat 21 maj 2006 AssÄ jag kör redan pÄ en ADA 8000 i ADAT-ingÄngen pÄ mit EMU 1212m och jag skulle behöva en mikpreamp till S/PDIF eftersom den ska vara kopplad till ett lite mindre rum som Àr optimerat för sÄnginspelning. Finns det nÄgon att rekommendera med 2 kanaler dÄ om det inte gÄr med 4?
Claes Holmerup Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Apogee MiniMP Joemeek TwinQ RME ADI-96 Pro Apogee Rosetta 200
Dream Exp. Postat 21 maj 2006 TrĂ„dstartare Postat 21 maj 2006 ok, tack för alla svar men finns det nĂ„gon som inte har en prislapp med fler siffror Ă€n mitt personnummer? đ
Claes Holmerup Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 ok, tack för alla svar men finns det nĂ„gon som inte har en prislapp med fler siffror Ă€n mitt personnummer? đ đ SĂ„dana finns det sĂ€kert - men du ville ju ha sĂ„dana som var bra... đ - fast TwinQ Ă€r inte sĂ„ fasligt dyr, med ett listpris pĂ„ 6995:-. đ
rainydays Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 ok, tack för alla svar men finns det nĂ„gon som inte har en prislapp med fler siffror Ă€n mitt personnummer? đ DenhĂ€r kanske Ă€r ett alternativ? Jag har ingen erfarenhet av den, men deras förra digitalpreamp var helt ok iaf. Och den ligger pĂ„ 3500kr.
kempor Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 ok, tack för alla svar men finns det nĂ„gon som inte har en prislapp med fler siffror Ă€n mitt personnummer? đ DenhĂ€r kanske Ă€r ett alternativ? Jag har ingen erfarenhet av den, men deras förra digitalpreamp var helt ok iaf. Och den ligger pĂ„ 3500kr. Jag har en sĂ„dan och den fungerar alldeles utmĂ€rkt, letade lĂ€nge efter en med tvĂ„ kanaler och spdif och det blev tillslut en sĂ„dan, den har ingen inbygd kompressor eller sĂ„ men det gĂ„r ju alltid att köpa till och inserta...Annars finns samsons enkanals burk med spdif men den Ă€r en kanal, gĂ„r dock att koppla ihop tvĂ„, kostar 1k kr st, men de kan inte köras i 44,1kHz...
Florian le Sage Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 (redigerat) Varför Ă€r det ingen som fattar att APHEX 207 D Ă€r den mest ultimata preampen för pengarna man kan köpa idag... 2 in-fasvĂ€ndning-48v-micklim patentet-basscut-SPDIF etc etc = en superclean micpre med tube inbyggd som slĂ„r allt annat pĂ„ fingrarna, dessutom har jag en av 2 till salu liggandes oanvĂ€nd i kartong! đ 207 Dobs fel lĂ€nk,gamla modellen-se lĂ€ngre ner i trĂ„den! Redigerat 31 maj 2006 av Florian le Sage
Claes Holmerup Postat 24 maj 2006 Postat 24 maj 2006 Glömde förresten nÀmna en modell: Joemeek SixQ, som Àr en 1-kanals pre/eq/kompressor med AES/EBU och bÄde koaxial och optisk S/Pdif ut, till det minst sagt överkomliga listpriset 3495:- .
Frank Zappa Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 Varför Àr det ingen som fattar att APHEX 207 D Àr den mest ultimata preampen för pengarna man kan köpa idag... Varför ligger den oanvÀnd om den Àr sÄ bra.
Florian le Sage Postat 30 maj 2006 Postat 30 maj 2006 om du lĂ€ser mitt inlĂ€gg: en av 2, dvs jag har en över pga dubbelköp,behöver inte 2...nöjd? đ I Sverige Ă€r APHEX tĂ€mligen okĂ€nda/oupmĂ€rksammade,vilket Ă€r oerhört knĂ€ppt för de gör verkligen bra grejor, deras gate 612 Ă€r ju bĂ€st i vĂ€rlden fortfarande-deras expressor (vca) kompressorer Ă€r enligt mĂ„nga tekniker/producenter och mig sjĂ€lv den ultimata snyggputsaren om man vill ha clean-compression utan fĂ€rg...deras brickwall-limiters gĂ„r inte heller av för hackor osv osv...hur stora som helst i USA och i flimstudiobranschen Ă€r de ett mĂ„ste med rackar fyllda av compellorÂŽs/expressorÂŽs och dominatorÂŽs....better believe me man!
RoBERT Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 Jag vet! đź du e inte liite sjĂ€lvsĂ€ker du.. đČ nĂ€stan lite lĂ€skigt ibland haha...! jaha.. va vill du ha för den lilla leksaken dĂ„.. đź Ă„ den hade ju inte S/PDIF utgĂ„ng sĂ„ dĂ„ e det ju off topic..
Florian le Sage Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 (redigerat) ??? vadÄ hade inte spdif-menar du APHEX 207 D sÄ har den jÀttemycket spdif, sÄ mycket som det bara gÄr...lÀs via lÀnken... edit---fel lÀnk...vÀnta lite nu...sÄ hÀr dÄ:207 D Redigerat 31 maj 2006 av Florian le Sage
RoBERT Postat 31 maj 2006 Postat 31 maj 2006 ahh. bĂ€ttre.. đ nu ser jag att den har s/pdif hehe.. tur jag sa till annars hade fler gĂ„tt i backen pĂ„ den.. đ Men hur mkt vill du ha för den dĂ„? đ
Audiorent Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 Hakar pĂ„ denna trĂ„den. Ăr ocksĂ„ lite intr. av en micpreamp med S/PDIF. Kör för nĂ€rvarande med en Digirack 002 dĂ€r jag har en Focusrite Octopre till de 8 digitala ingĂ„ngarna. Det skall ju enligt Digidesign gĂ„ att köra 18 in samtidigt genom att anvĂ€nda S/PDIF-en med dĂ„ mĂ„ste man ju synka ihop Octopre:n med S/PDIF-preampen. Har Aphex 207 nĂ„n möjlighet till det ??. Detta Ă€r den största begrĂ€nsningen för mig just nu att bara kunna spela in 16 kanaler samtidigt. Att fĂ„ 18 skulle hjĂ€lpa till lite med det Ă€r ju fortfarande pĂ„ tok för lite. .... O ja jag skall köpa ett HD-system sen sĂ„ det behöver ni inte tipsa om. đ€Ș Har just nu en gammal Aphex 107 premp i setupen och antar att 207:an Ă€r en viderutveckling av den? Matte
Florian le Sage Postat 1 juni 2006 Postat 1 juni 2006 (redigerat) japp, den Ă€r en mkt vass vidareutveckling och den har allt det dĂ€r du vill att den skall göra-troligtvis, lĂ€s lĂ€nken och specarna,wordclock spdif etc, allt stĂ„r dĂ€r, kolla manualen ocksĂ„ för sĂ€kerhets skull sĂ„ att du vet att det blir rĂ€tt för dina behov... đ vad spelar du in eftersom du behöver sĂ„ mĂ„nga in samtidigt, livegrupper i studion med mĂ„nga mickar-det lĂ„ter bra i mina öron! Redigerat 1 juni 2006 av Florian le Sage
MindWarp Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Njae, det klarar mer Àn sÄ. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif.
osiris Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 ta det via pm/mail... đ *host*host*host*harkel* đ đ
Claes Holmerup Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Njae, det klarar mer Ă€n sĂ„. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif. ...men dĂ„ Ă€r det inte okomprimerat, om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt... đ
MindWarp Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Njae, det klarar mer Ă€n sĂ„. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif. ...men dĂ„ Ă€r det inte okomprimerat, om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt... đ Det Ă€r mer Ă€n jag vĂ„gar svara pĂ„. Det brukar ju heta nĂ„t i stil med THX och AC3 etc, vilket ju pĂ„ ett eller annat sĂ€tt Ă€r komprimerat. NĂ„n dom VET vad spdif klarar att leverara?
Claes Holmerup Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Njae, det klarar mer Ă€n sĂ„. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif. ...men dĂ„ Ă€r det inte okomprimerat, om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt... đ Det Ă€r mer Ă€n jag vĂ„gar svara pĂ„. Det brukar ju heta nĂ„t i stil med THX och AC3 etc, vilket ju pĂ„ ett eller annat sĂ€tt Ă€r komprimerat. NĂ„n dom VET vad spdif klarar att leverara? Med S/Pdif rör det sig om en stereosignal med 24-bit och upp till 192kHz som det ser ut i dag. Om det Ă€r grĂ€nsen för vad som gĂ„r att överföra, vet jag inte, men om det Ă€r sĂ„, sĂ„ Ă€r det ganska kraftig kompression som gĂ€ller om man ska fĂ„ plats med 8 kanaler... Jag hittade inget sĂ€kert besked om maxgrĂ€nsen i koaxkabeln eller i fiberkabeln nĂ€r jag gjorde ett försök pĂ„ Google, sĂ„ nĂ„gon som har koll pĂ„ det, fĂ„r gĂ€rna fylla i kunskapsluckorna... đ Messerschmitten vaknar: Ska kanske tillĂ€gga att S/Pdif formatet specificerar att det Ă€r en stereokanal - sĂ„ om man pratar om S/Pdif, sĂ„ ĂR det inte mer Ă€n 2 kanaler. Om man sedan kan anvĂ€nda samma typ av kabel för andra former av digital överföring, Ă€r en annan femma... đ NĂ€r det gĂ€ller Lightpipe, sĂ„ begrĂ€nsar ju interfacet till 8 kanaler med 24-bit/48kHz per kanal i en fiberkabel, sĂ„ det Ă€r inte riktigt samma sak...
rainydays Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 Another common use for the S/PDIF interface is to carry compressed digital audio as defined by the standard IEC 61937. This mode is used to connect the output of a DVD player to a home theater receiver that supports Dolby Digital or DTS surround sound. http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif
MindWarp Postat 23 augusti 2006 Postat 23 augusti 2006 S/PDIF klarar max 2 kanaler samtidigt mig veterligt i alla fall... Njae, det klarar mer Ă€n sĂ„. Du kan utan vidare köra 7.1 ljud över spdif. ...men dĂ„ Ă€r det inte okomprimerat, om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt... đ Det Ă€r mer Ă€n jag vĂ„gar svara pĂ„. Det brukar ju heta nĂ„t i stil med THX och AC3 etc, vilket ju pĂ„ ett eller annat sĂ€tt Ă€r komprimerat. NĂ„n dom VET vad spdif klarar att leverara? Med S/Pdif rör det sig om en stereosignal med 24-bit och upp till 192kHz som det ser ut i dag. Om det Ă€r grĂ€nsen för vad som gĂ„r att överföra, vet jag inte, men om det Ă€r sĂ„, sĂ„ Ă€r det ganska kraftig kompression som gĂ€ller om man ska fĂ„ plats med 8 kanaler... Jag hittade inget sĂ€kert besked om maxgrĂ€nsen i koaxkabeln eller i fiberkabeln nĂ€r jag gjorde ett försök pĂ„ Google, sĂ„ nĂ„gon som har koll pĂ„ det, fĂ„r gĂ€rna fylla i kunskapsluckorna... đ Messerschmitten vaknar: Ska kanske tillĂ€gga att S/Pdif formatet specificerar att det Ă€r en stereokanal - sĂ„ om man pratar om S/Pdif, sĂ„ ĂR det inte mer Ă€n 2 kanaler. Om man sedan kan anvĂ€nda samma typ av kabel för andra former av digital överföring, Ă€r en annan femma... đ NĂ€r det gĂ€ller Lightpipe, sĂ„ begrĂ€nsar ju interfacet till 8 kanaler med 24-bit/48kHz per kanal i en fiberkabel, sĂ„ det Ă€r inte riktigt samma sak... Okay, okay, jag hade "lite" fel, utan att cykla pĂ„ hal is. För mig Ă€r spdif den dĂ€r optiska eller coax-kontakten som kan innehĂ„lla lite vad som helst. Men dĂ„ Ă€r ju frĂ„gan, hur skickar man 6 kanalsljud genom en 2-kanalsöverföring? Och var gĂ„r grĂ€nsen för vad man fĂ„r plats med?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.