Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vänner,

någon som har tips för att få ljud i dragspel i replokal och live?? jag lirar i ett femtonmannaband som har två leadsångare, fem körsångare, sax och trombon som konkurrerar med dragspelet i PA: t. dragspelet kommer inte fram i mixen. om vi drar upp volymen så rundar det. hittills har vi testat med en sm57:a och även med en liten kondensatormic..

Annons
Postat

Hej, det finns speciella dragspelsmikrofoner-ser ut som en avlång platta som man fäster på sidan, en tjej jag kände för längesedan hade en sån till sitt spel, tror att det är någon form av magnetpickup princip...kolla med någon butik som kan detta... 😉

Postat

Farsan använder dessa mickar:

C 416L

En används på bassidan och en på diskantsidan. Fungerar utmärkt enligt honom men de är rätt nya så jag har inte hört honom själv ännu. Sedan använder han en mini mixer för att ställa balansen mellan diskant och bas. En sådan här:

B 29L

Verkar fungera alldeles utmärkt.

Han hävdar att de går att använda till inspelning också, men vi har inte provat ännu. Det är ofta svårt att micka ett dragspel eftersom basen förflyttar sig i rummet.

Postat (redigerat)

Jag har absolut ingenting att tillägga rent tekniskt men jag vill bara uppmuntra till använding av detta fantastiska instrument. Man borde ha ett i varje grupp 😉

jag lirar i ett femtonmannaband som har två leadsångare, fem körsångare, sax och trombon som konkurrerar med dragspelet i PA: t.

Jaaaaahaaa...sAx 😮😄

Redigerat av Pluffo
Postat
vänner,

någon som har tips för att få ljud i dragspel i replokal och live?? jag lirar i ett femtonmannaband som har två leadsångare, fem körsångare, sax och trombon som konkurrerar med dragspelet i PA: t. dragspelet kommer inte fram i mixen. om vi drar upp volymen så rundar det. hittills har vi testat med en sm57:a och även med en liten kondensatormic..

Jag skulle nog testa två njur-formade mikar med den vanliga x/y positioneringen (mikarna satta nära varandra i 90° vinkel... liksom korsade), detta borde kunna få lite bredd i instrumentet samt inte ta upp så väldigt mycket av kringliggande instrument. Dock kan det ju vara lättare att placera ljudet med en riktad mono-mikning. Det beror ju också lite vart du sitter i ensemblen. Vart är du placerad oftast och vad har du för instrument nära dig... sitter du långt från högtalare m.m. Är det upptagningar live eller är det bara för att få ut i PA:t?

För inspelning gäller väl samma sak, dock blir ju stereomikning också svårt att positionera, fast jag tycker nog att lite av karaktären av ett spel inte är så placerat... rätta mig om ni tycker jag har fel, det beror ju iof sig vilka klaffar som är itryckta också.

Postat
Hmm...

Hur stämmer man sitt dragspel?

😱

Börja med tingsrätten.. Sen får du väl överklaga om du inte blir nöjd med utslaget 😎

Kan ju lätt bli en hätskt stämning om inte alla är nöjda 😎

Postat
Det är alltid jobbigt med mickar i livesammanhang... Rundgång och annat elände etc..

men är det inte det som är själva tanken. att dragspel inte ska mickas upp och spelas för allmänheten?

någonsin.

Postat

Glömde den här:

PDF på användningen av 416L

Visar hur man använder mickarna på ett dragspel. Den innehåller också en skojig illustration hur man kan micka en Marshall-förstärkare. Måste provas!

Det finns också någon typ av mikrofon som kan monteras in i dragspelet. Får bara för mig att knattret från klaffarna borde bli lite väl störande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.