pluralis Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 vänner, någon som har tips för att få ljud i dragspel i replokal och live?? jag lirar i ett femtonmannaband som har två leadsångare, fem körsångare, sax och trombon som konkurrerar med dragspelet i PA: t. dragspelet kommer inte fram i mixen. om vi drar upp volymen så rundar det. hittills har vi testat med en sm57:a och även med en liten kondensatormic..
Florian le Sage Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Hej, det finns speciella dragspelsmikrofoner-ser ut som en avlång platta som man fäster på sidan, en tjej jag kände för längesedan hade en sån till sitt spel, tror att det är någon form av magnetpickup princip...kolla med någon butik som kan detta... 😉
Lee Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Farsan använder dessa mickar: C 416L En används på bassidan och en på diskantsidan. Fungerar utmärkt enligt honom men de är rätt nya så jag har inte hört honom själv ännu. Sedan använder han en mini mixer för att ställa balansen mellan diskant och bas. En sådan här: B 29L Verkar fungera alldeles utmärkt. Han hävdar att de går att använda till inspelning också, men vi har inte provat ännu. Det är ofta svårt att micka ett dragspel eftersom basen förflyttar sig i rummet.
Pluffo Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 (redigerat) Jag har absolut ingenting att tillägga rent tekniskt men jag vill bara uppmuntra till använding av detta fantastiska instrument. Man borde ha ett i varje grupp 😉 jag lirar i ett femtonmannaband som har två leadsångare, fem körsångare, sax och trombon som konkurrerar med dragspelet i PA: t. Jaaaaahaaa...sAx 😮😄 Redigerat 21 maj 2006 av Pluffo
Umemagnus Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 ja, det är verkligen för lite "glesbygds-synt" i dagen musik..
steflund Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 vänner, någon som har tips för att få ljud i dragspel i replokal och live?? jag lirar i ett femtonmannaband som har två leadsångare, fem körsångare, sax och trombon som konkurrerar med dragspelet i PA: t. dragspelet kommer inte fram i mixen. om vi drar upp volymen så rundar det. hittills har vi testat med en sm57:a och även med en liten kondensatormic.. Jag skulle nog testa två njur-formade mikar med den vanliga x/y positioneringen (mikarna satta nära varandra i 90° vinkel... liksom korsade), detta borde kunna få lite bredd i instrumentet samt inte ta upp så väldigt mycket av kringliggande instrument. Dock kan det ju vara lättare att placera ljudet med en riktad mono-mikning. Det beror ju också lite vart du sitter i ensemblen. Vart är du placerad oftast och vad har du för instrument nära dig... sitter du långt från högtalare m.m. Är det upptagningar live eller är det bara för att få ut i PA:t? För inspelning gäller väl samma sak, dock blir ju stereomikning också svårt att positionera, fast jag tycker nog att lite av karaktären av ett spel inte är så placerat... rätta mig om ni tycker jag har fel, det beror ju iof sig vilka klaffar som är itryckta också.
hegobald Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Det är alltid jobbigt med mickar i livesammanhang... Rundgång och annat elände etc.. Nån form av kontaktmikrofon skulle då jag rekomendera.. En snabb sökning på Google gav detta som första förslag http://home.swipnet.se/trondsljudservice/M...smikrofoner.htm Hur bra dom låter kan jag dock inte gå i god för 🙂
hegobald Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Hmm... Hur stämmer man sitt dragspel? 😱 Börja med tingsrätten.. Sen får du väl överklaga om du inte blir nöjd med utslaget 😎 Kan ju lätt bli en hätskt stämning om inte alla är nöjda 😎
Itzhak Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Det är alltid jobbigt med mickar i livesammanhang... Rundgång och annat elände etc.. men är det inte det som är själva tanken. att dragspel inte ska mickas upp och spelas för allmänheten? någonsin.
Lee Postat 21 maj 2006 Postat 21 maj 2006 Glömde den här: PDF på användningen av 416L Visar hur man använder mickarna på ett dragspel. Den innehåller också en skojig illustration hur man kan micka en Marshall-förstärkare. Måste provas! Det finns också någon typ av mikrofon som kan monteras in i dragspelet. Får bara för mig att knattret från klaffarna borde bli lite väl störande.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.