Jump to content
Annons

Per Rosqvist - Rising of Our Tribe


Recommended Posts

LÅTNAMN: Rising of our tribe

ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist

GENRE: Film/tv-spelsmusik

LÅTLÄNGD: 10:40

KOMPOSITÖR: Per Rosqvist

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.5mb

STATUS: Färdigt demo

LÅTLÄNK: Tribe

Ladda hem,

Det är bombastisk musik om actionfyllda stamkrig, blod svett och tårar och en kvinna som gråter över sin fallne make.

Mittpartiet är nu färdigt, och mycket MYCKET bättre än det tidigare.

By the way, min orkestermjukvara är rätt kass, men meningen är förstås att det skall spelas med riktig orkester och en kör med riktiga starwarsbjörnar som sjunger 😉

Kommentarer mottages gärna om kompositionen nu, av de som är duktiga på klassisk musik.

Tonarten bör var Eb....

/Per

Redigerat av Dividend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
toiletbrush deluxe (oregistrerad)

Saknar någon hock att hänga upp sig på, känns ungefär som en poplåt utan sång

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar Starwarsbjörnbönesången. Jag minns fortfarande imorse, jag hade de här kläderna på mig och jag borstade tänderna när jag mindes björnmelodin. Här behövs inga hookers.

Dagen intelligensen överstiger alkoholhalten här på forumet kommer sådan här musik uppskattas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var jättesnyggt. Kommer inte på så mycket mer att säga annat än jag upplevde basgången lite ryckig emellanåt. Och visst fanns det ett tema även för en förkrympt hjärna som min att hänga upp sig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar Starwarsbjörnbönesången. Jag minns fortfarande imorse, jag hade de här kläderna på mig och jag borstade tänderna när jag mindes björnmelodin. Här behövs inga hookers.

Dagen intelligensen överstiger alkoholhalten här på forumet kommer sådan här musik uppskattas.

Hehe, intelligensen är väl rätt hög här ändå? 😆 Men sant att om det låter som en poplåt utan sång, kan det ju bero på att det INTE är en poplåt, och att den saknar just sång 😆

Dock har den starwarsbjörne-nynnande 😉

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var jättesnyggt. Kommer inte på så mycket mer att säga annat än jag upplevde basgången lite ryckig emellanåt. Och visst fanns det ett tema även för en förkrympt hjärna som min att hänga upp sig på.

Kul att du gillar det... Basgången är åt fanders andra gången temat körs ja, hör det nu också...

Skall kolla det. Sen har jag lite idéer om mittpartiet, som låter för släpigt och kanske för kort för att fastna i förkrympta hjärnor 😉 (Skämtar bara)

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, 2 kommentarer 🙂 båda roliga iofs, men inte nån som har några kommentarer eller råd om formen, behövs nån tonartshöjning whatever? 😛

Kommenterar om mixen mottages också tacksamt.

Håll med om att det är ett grymt stycke musik 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån grej jag kom att tänka på när jag för tillfället är den är att du kanske skulle kunna panorera ut lite mer. Hör inget för tillfället som låter som det är panorerat till mer än 50%.

Biten under 3:e minuten är riktigt snygg. Dock ligger det en "telefon" där med som kanske skulle överleva en volymsänkning.

För övrigt går det nog inte att haka upp sig på något negativt. Möjligtvis att marchvirveln låter lite indiskret, men det går ju att lösa med lite reverb och eventuell volymsänkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån grej jag kom att tänka på när jag för tillfället är den är att du kanske skulle kunna panorera ut lite mer. Hör inget för tillfället som låter som det är panorerat till mer än 50%.

Biten under 3:e minuten är riktigt snygg. Dock ligger det en "telefon" där med som kanske skulle överleva en volymsänkning.

För övrigt går det nog inte att haka upp sig på något negativt. Möjligtvis att marchvirveln låter lite indiskret, men det går ju att lösa med lite reverb och eventuell volymsänkning.

AH! Äntligen en informationsrik kommentar med råd och förslag...

Tackar, någon annan som kommer på nåt som är fel? (övergångarna skall jag fixa under dagen, men förslag om allt det andra vore bra)

Tror jag inte kan ändra panoreringen med min mjukvara, där är bara ett fixt antal orkesteruppsättningar som placeras ut i en virtuell konsertsal, och så panoreras det därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som filmmusik till kinesiska actionfilmer. "Mans-kören" var för jä-la rolig!

Är i kina just nu och flummar i ett halvår 😄 Kung-fu filmer, brukar väl musiken vara mer baserad på traditionell kinesisk musik. Men de jag har är lite gamla.

Eller hur menar du?

Att kören är rolig, är ju inte tanken 😛 Det är meningen att det skall låta mäktigt. Lite ennio morricone. Synd att jag inte kan vissla 🙂

Men jag förstår vad du menar (tror jag) tänker man på starwarsbjörnarna så blir det jädrigt kul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki då,, jag får väl oxo kommentera,, Jag tycker det är bra som tusan! Har inte hört någon här på forumet som kommer i närheten. Det enda jag kunde komma på var att det hade varit förbannat kul att höra "The Tribe" live, med hel orkestern och en jättekör. Men det blir ju rätt kostsamt och är klart mer än man kan begära av en demo på Studio's forum. Men tänk er. . . . . .

Hoppas att det någon gång kan bli verklighet, för det tycker jag den är värd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit förbannat kul att höra "The Tribe" live, med hel orkestern och en jättekör. Men det blir ju rätt kostsamt och är klart mer än man kan begära av en demo på Studio's forum. Men tänk er. . . . . .

Jättekör hade varit bättre än min röst ja 😄

Jag vill ha EWQL symphonic choires, enda problemet är att det tar upp 40gb eller nåt liknande, och kostar 1000USD. 😆

Men håll med om att mitt försök låter som stenålderskrigare som hetsar upp sig inför strid 😉 Och då har jag lyckats en smula i alla fall.

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Dalai Lama önskar träffa eder angåender ert verk. Man kan känna kommunikationen mellan din musik och det kosmiska medvetandet. Det står skrivet i Tripikana att under 2000-talet efter kristus skulle en boddisatvamusikalism uppstå med en svensk i Kina.

"Då fagra blommor nyser

Och björnas sånger ryser

Skall buddha-musik bli

I svunnen framtidstid skall en man med samma initialer som förstanamn bli ett med Nirvana"

Björnarna representerar det bestialiska i människan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En del snygga saker här, kompositionen kan jag inte kommentera så mycket eftersom jag inte vet mycket om sån här musik, det lilla jag kan säga är att den verkar bra men en aning ofokuserad. Men många av ljuden är för jäkla stela... Låter himla tomt emellanåt också. Mer (och bättre) rum, både reverb och delay (har du nåt delay öht?), filtrering, olika typer av modulation och effekter som gör det mer levande. Mer kött i pukorna! BAM BAMM BAAMMM! liksom.

Om du inte har tillräckligt bra pluggar för att få det fläskigare så kan du testa att kombinera flera halvkassa ljud. Alltså, en trumpetslinga som spelas parallellt med två helt olika trumpetsynthar, den ena helst ganska frikostigt humanizad, och som sen pannas isär en aning men behandlas gemensamt kan ge betydligt mer verklighetstroget resultat. Många av ljuden du har duger absolut men vissa bara skriker fejk.

Sen skulle jag vilja ha lite mer botten och att du utnyttjade stereobilden en aning bättre.

Och gör nåt åt sången, den låter ju helt störd på vissa ställen... 😛

Men detta var bra för att vara så ambitiöst!

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar som om du har jobbat mycket med det här. Synpunkter på ljuden kan man alltid ha, men ... Däremot så har jag lite synpunkter på harmisar och komp, Efter som ditt stycke, för det heter väl så om sån här musik, är ganska stort så hade det varit på sin plats att "kompet" hade innehållit mer klanger mer harmonik. kontrapunkt mm mm nu blir det lite platt. Men va fant, det är ett jätte snyggt jobb du gjort .

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar som om du har jobbat mycket med det här. Synpunkter på ljuden kan man alltid ha, men ... Däremot så har jag lite synpunkter på harmisar och komp, Efter som ditt stycke, för det heter väl så om sån här musik, är ganska stort så hade det varit på sin plats att "kompet" hade innehållit mer klanger mer harmonik. kontrapunkt mm mm nu blir det lite platt. Men va fant, det är ett jätte snyggt jobb du gjort .

Mycket och mycket, tiden går snabbt 😆 Ägnat 2-3 dagar åt det nu...

ANgående graden av komplexitet, så är det en svår balansgång. Det är ju egentligen inte vad man kallar "klassisk" musik, mycket mer lätttillgängligt än modern sådan i alla fall. Skulle vara löjligt att lägga upp sån musik i detta forum för övrigt? (Eller?)

Men för att inte verka arrogant när jag säger detta kan jag ju tillägga att det nog kommer dröja 20 år innan jag kan göra bra "klassisk" musik...

Så jag gör datorspelsmusik så länge 😄

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

En del snygga saker här, kompositionen kan jag inte kommentera så mycket eftersom jag inte vet mycket om sån här musik, det lilla jag kan säga är att den verkar bra men en aning ofokuserad. Men många av ljuden är för jäkla stela... Låter himla tomt emellanåt också. Mer (och bättre) rum, både reverb och delay (har du nåt delay öht?), filtrering, olika typer av modulation och effekter som gör det mer levande. Mer kött i pukorna! BAM BAMM BAAMMM! liksom.

Om du inte har tillräckligt bra pluggar för att få det fläskigare så kan du testa att kombinera flera halvkassa ljud. Alltså, en trumpetslinga som spelas parallellt med två helt olika trumpetsynthar, den ena helst ganska frikostigt humanizad, och som sen pannas isär en aning men behandlas gemensamt kan ge betydligt mer verklighetstroget resultat. Många av ljuden du har duger absolut men vissa bara skriker fejk.

Sen skulle jag vilja ha lite mer botten och att du utnyttjade stereobilden en aning bättre.

Och gör nåt åt sången, den låter ju helt störd på vissa ställen... 😆

Men detta var bra för att vara så ambitiöst!

Många tack för kommentaren. Skall testa det du säger.. Eller kanske tom byta mjukvara innan jag börjar med det 😄

Iaf, vettiga åsikter om ljudet. Uppskattas, tack...

(ditt inlägg är sparat)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt. Innan när jag lyssnade på den här lät det helt okej, men nu tycker jag ditt mm-ande låter surt (falskt).

Min kära hovkommentatör!

Har fixat det nu och släpper upp 8:30 minuters versionen av mitt "stycke" (för det heter väl så om sån här musik 😄 om 1 dag ungefär 😉

Känner mig som Sysifos, dvs den här låten blir aldrig färdig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig som Sysifos, dvs den här låten blir aldrig färdig  🙂

Sysifos har jag aldrig hört talas om, är det som Defrag ungefär? 😄

// David

Jäpp! Defragmentering och Sysifos har många likheter. Tänk dig en tung jädra sten att bära, och en slö hårddisk. Sysifos var grek i underjorden, han rullade stenjäkeln uppför en slänt, den rullade ner igen, och så rullade Herr Sysifos upp den igen, och den rullade ner igen. Ad infinitum. Han blev aldrig färdig. Aldrig! Precis som jag och folk som defragmenterar slöa hårddiskar!

In vino veritas!

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju bättre och bättre!

Har en liten fundering, som dykt upp nu det senaste, finns det någon alternativ början på stycket? Annat preludie?

Men det är fortfarand underbart storslaget! Trots att jag är en fredlig själ så har jag letat på google efter begagnad rustning och en stark häst, för nu bär det ut i krig,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju bättre och bättre!

Har en liten fundering, som dykt upp nu det senaste, finns det någon alternativ början på stycket? Annat preludie?

Men det är fortfarand underbart storslaget! Trots att jag är en fredlig själ så har jag letat på google efter begagnad rustning och en stark häst, för nu bär det ut i krig,,,

JA, det fanns det, eftersom nallebjörnstemat kommer från en instrumental synthlåt jag gjorde en gång i tiden... Men detta låter pampigast 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...