Jump to content
Annons

Transponera utan smurfeffekt!


Hans

Recommended Posts

Hej!

Jag spelade in en refräng men då sångerskan hade en skarv precis i den tonhöjden och versen redan var inspelad och det inte var några problem att sjunga

refrängen bara ett tonsteg nedåt kom jag på den (trodde jag då) smarta idén att sampla ned musikbakgrunden ett halvttonsteg och sjunga in refrängen då

ett tonsteg nedåt samt långsammare, för sedan skulle de ju bara vara att sampla upp den ett tonsteg. Vi hade samplat upp sången på en annan låt en gång

ett halvt tonsteg med gott resultat, denna gång lät det dock smurf på i synnerhet två toner men även i största allmänhet. Vi spelade sen in en ny refräng men

det är den, som uppsamplad blir smurf, som är den magiska. (Fattade... någon 🙂!) Nu, finns det ngt sett att sampla upp den utan att det blir smurf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter väldigt konstigt att en sångerska skulle ha en skarv. Tjejer har en röst(bröströst) och killar två (bröströst och falset) och där mellan ligger ev. skarv.

Den låt man sjunger in bör man klara av att sjunga två tonarter högre för att de ska bli bra resultat. En halvton är på tok för liten marginal, sänk låten.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt konstigt att en sångerska skulle ha en skarv.

Aha, men det löser ju alla problem... tack :rolleyes:!

Har du läst hela svaret?

Ett tipps är att lägga flera tagningar så att de enskillda problemtonerna maskeras. också kan man lägga svagt i bakgrunden en röst som ligger en oktav lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Den låt man sjunger in bör man klara av att sjunga två tonarter högre för att de ska bli bra resultat. "

Fast jag tycker nog att det ofta blir bäst om man knappt klarar låten i den tonarten man sjunger den i (alltså att den ligger högt).

Hans: Jag har också försökt att pitcha utan särskilt gott resultat. Jag skulle sjunga en Poison-låt men fixade inte de höga tonerna. Jag tänkte vafan ett par tonsteg hörs väl inte. Men det lät som Smurfhits goes metal typ. Jag tror inte att det går att maskera. Det är nog bara att göra om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl avancerade verktyg som laborerar med formanter och sånt... ingen aning men det är väl antagligen svindyrt om man betalar för sig.

Vill du göra en egen avancerad operation (med kirurgisk precision om det inte ska börja blöda okontrollerat) så kan du testa att göra de där två fulaste tonerna med en vocoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog tyvärr hålla med Jarnis där... blir ofta kvalitetsförsämringar om man ska pitcha mycket... finns såklart flera olika pluggar och dylikt att göra det med, men frågan är om det blir bra nog för en leadsång...

Tycker dock inte alls att det finns några regler som att "den låt man sjunger in bör man klara av att sjunga två tonarter högre för att de ska bli bra resultat." Jag har hört skitbra sångtagningar där sångare knappt klarar vissa toner, och det är just det, att de måste "kämpa" lite, som ger känslan.

Rock on

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren!

JO, var väl lite inte på ngt i formant-väg, typ Antares Vocal toolkit.

Det var egentligen inga problem, det lät bara bättre när hon sjöng ett halvtonsteg lägre. Kan ju varit mentalt. Inte särskilt högt dock, kunde sjungit det själv... i fasett!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejer har en röst(bröströst) och killar två (bröströst och falset) och där mellan ligger ev. skarv.

😄

Du skämtar med mig aprillo? 🙂

Det är möjligt att man inom den klassiska skolan har dessa benämningar men jag tycker personilgen att SLS-skolan (Speech Level Singing) har en mycket mer logisk benämning på de olika registren. 🙂

De lyder som följer:

* Bröst-

* Huvud-

* Vissel-

* Falsett-

-röst/klang/register (vad man nu vill). Och detta gäller givetvis oavsett kön! :rolleyes:

@Hans

Har du testat att pitcha sången med Melodyne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tjejer har en röst(bröströst) och killar två (bröströst och falset) och där mellan ligger ev. skarv.

Hade inte ens läst hela, visste du inte att tjejer har falsett så kan jag berätta att kvinnor har falsett, som dock ligger högre än männens så alla kanske inte vet om den.

Sedan kan män och kvinnor sjunga med huvudklang (opera) samt bröstklang (rock)! Har aldrig hört talas om den kvinnliga bröströsten men låter onekligen spännande 😛!

Antares Vocalkit var oanvändbar, cool som effekt på gitarrer dock 😄!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var egentligen inga problem, det lät bara bättre när hon sjöng ett halvtonsteg lägre.

Anpassa musikens tonart till den tonart där sångare/sångerska känner sig trygg och rösten låter bäst. Inte tvärtom.

Det du skriver tyder på att ni ska behålla låten i den nya tonarten. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejer har en röst(bröströst) och killar två (bröströst och falset) och där mellan ligger ev. skarv.

😳

Du skämtar med mig aprillo? 😆

Det är möjligt att man inom den klassiska skolan har dessa benämningar men jag tycker personilgen att SLS-skolan (Speech Level Singing) har en mycket mer logisk benämning på de olika registren. 😉

De lyder som följer:

* Bröst-

* Huvud-

* Vissel-

* Falsett-

-röst/klang/register (vad man nu vill). Och detta gäller givetvis oavsett kön! :rolleyes:

@Hans

Har du testat att pitcha sången med Melodyne?

Ok. ja vet allafall att jag bara har en skarv mellan falset och bröströst och att jag inte hadde nån falset eller skarv innan puberteten. Du har tydligen tre skarvar helt utan röst i de partierna om du glider från en hög ton till en låg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har tydligen tre skarvar helt utan röst i de partierna om du glider från en hög ton till en låg.

Skarvarna har jag haft, ja, dock inte "utan röst". :rolleyes:

Skarvarna går att "träna bort" med rätt teknik genom att blanda registren. Typ "crossfade" mellan ex. bröst- och huvudklang. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Astor Q (oregistrerad)
Tack för svaren!

JO, var väl lite inte på ngt i formant-väg, typ Antares Vocal toolkit.

Det var egentligen inga problem, det lät bara bättre när hon sjöng ett halvtonsteg lägre. Kan ju varit mentalt. Inte särskilt högt dock, kunde sjungit det själv... i fasett!

Har ni testat att höja låten istället och sedan sampla ner?

Om den högsta tonen ligger i sångerskans skarv borde det nämligen inte vara något problem att köra den ett halvt upp och ta just den tonen i huvudklang.

Fast då försvinner lite av fylligheten och trycket i rösten just där, beroende på hur pass skicklig hon är.

Bara en tanke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Voice Machine proccessor är en plugg som ger hyfsat resultat, bättre än Melodyne men det beror ofta på röstens karaktär om resultatet ska bli bra. Är det en ensam solostämma som ligger högt i volym jämfört med kompet så hör man skillnad, är det däremot en överstämma som pitchats upp ett par tonsteg märker man ingen förvrängning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...