Jump to content
Annons

Gabriel is back


karl

Recommended Posts

Annons

Kompis, jag håller med!

Inte heller jag fattar varför de ska återförenas. Vissa band är så förknippade med sin tid att de omöjligtvis kan nå samma höjder som då det begav sig. Och om ingen av snubbarna har lyckats klämma ur sig något bra själva, varför skulle de plötsligt kunna göra det tillsammans.

Det finns någon sorts inofficiell siffra på att kanske var 10:e låt kommer med på en grupps skiva. Har man då gett ut 10 skivor har man alltså skrivit kanske 100 låtar, minst. Tillslut måste ju idéerna helt enkelt ta slut, och det är ju just det man ofta ser hos åldrande grupper. Låtarna och skivorna blir bara sämre och tråkigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Kompis, jag håller med!

Inte heller jag fattar varför de ska återförenas. Vissa band är så förknippade med sin tid att de omöjligtvis kan nå samma höjder som då det begav sig. Och om ingen av snubbarna har lyckats klämma ur sig något bra själva, varför skulle de plötsligt kunna göra det tillsammans.

Det finns någon sorts inofficiell siffra på att kanske var 10:e låt kommer med på en grupps skiva. Har man då gett ut 10 skivor har man alltså skrivit kanske 100 låtar, minst. Tillslut måste ju idéerna helt enkelt ta slut, och det är ju just det man ofta ser hos åldrande grupper. Låtarna och skivorna blir bara sämre och tråkigare.

Lysande exempel på motsatsen är ju Brian Wilson, som efter flera års värdelöst skivsläppande lyckades göra sin karriärs bästa platta 2004 - 'Smile'.

Ge gubbarna en chans! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande exempel på motsatsen är ju Brian Wilson, som efter flera års värdelöst skivsläppande lyckades göra sin karriärs bästa platta 2004 - 'Smile'.

Ge gubbarna en chans! :rolleyes:

Fast Brian Wilson är ju ett geni. Och dessutom sinnessjuk. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Genesis ska återförenas..... :rolleyes:  :rolleyes:

läs artikeln i DN

Någonstans säger det ändå mig lite grann:

Varför?

De har väl ont om pengar idag, för inte har de var och en gjort ngt speciellt på senare tid. Kan de inte göra som Led Zeppelin och ABBA, och inte falla till den kassako som alla "reunions" innebär? LZ och ABBA har - tvärtom - fått mycket cred för att de ständigt tackar nej till att återförenas.

Det finns TRIBUTE bands som klarar av att framföra Genesis material bättre än vad dom själva kan idag. Collins själv erkände detta, när han gästspelade med Musical Box häromåret. Fixade knappt sina egna grejor.

Sedan är det en annan sak att jag är den enda personen i världen som inte tyckte att Genesis hade sin bästa period när Gabriel var med. Tidens tand har gnagt rejält i deras - idag - nattståndna progg. De var bäst precis efter Gabriel slutade, och innan de blev megakommersiella med Collins. 2-3 plattor på sin höjd.

Men som sagt, jag är ganska ensam. 😱

När Genesis var som bäst är som du säger en smaksak...A trick... Wind and... är ju kanske musikalisk draget så långt som det gick, men för mig var perioden innan bättre känslomässigt...men som sagt allt är en smaksak.....jag kan också tycka att fontmännen har stått still i utveckling och att det här kanske kan bidra till lite retrofuture för även om dom blivit rejält gubbar så kan Gabriel fortfarande sjunga och Collins förmodligen ett och annat för att inte tala om Banks som aldrig kom till sin rätt utanför Genesis...jag ser mer fram emot deras släpp än att hela tiden befinna sig i denna melodifestivalskultur som härskar inom skivindustrin....

Edit : sidospår 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

ähh,sluta gnäll,det är väl kul om detta sker-de har ju åtminstone låtit tiden gå rätt många varv till skillnad från alla andra patetiska-kolla Deep Purple(som jag en gång högaktade men sen då-efter alltför många åteföreningar-då blir det ju löjligt) och jag antar att motivationen till en återförening eller vad det nu skall kallas för är en helt annan än pengar,dumskallar!

Dessutom kan man inte påstå att Genesis bästa material kom efter Gabriels avhopp-det är bara för sjukt och obildat 😛 lägg ner...det som kom efter är piss till 90% LIVEn seconds out är OK dock! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det bästa med Genesis är ju Peter Gabriel och att han på grund av uppmärksamheten därifrån fick ett avstamp och en möjlighet att bjuda på all fin musik som han gjorde efteråt 😛 . Men va fan låt dom spela det är väl skoj dom är ju musiker så dom måste väl göra det dom kan bäst. Jag köper ingen skiva av dom dessvärre men det finns det ju många som kommer att göra så lycka till boys in G.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Phil försökte härma Peter så långt han kunde.

Minns att folk gärna tyckte detta, och jag sa alltid emot. Phil har aldrig låtit som Peter. Det som gör att folk förvillas och tror så är pga av deras unisona stämmor.

Låtar som t ex I know what I like, Lilywhite Lilith (i synnerhet, där Gabriel och Collins sjunger i princip hela låten tillsammans), eller

Colony of Slippermen " He says to me now can´t you see, with the raven flies there´s jeopardy" - som Collins sjunger ensam. Många gånger har Collins färgat sången under Gabrielåren, så inte undra på att han lät bekant när Gabriel hade hoppat av. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Today, I can watch Phil sing my words, without feeling emotionally attached to that he tries to sing it my way, today he doesn't try to sound like me anymore...

Kan ju faktiskt betyda vad som helst så som att till en början sjöng Collins faktiskt meloditroget efter tex..."musical box" i något medley dom körde...senare på -80 sjöng han som han gjorde på orginalet...dvs...överstämmor i samma låt.....har sett dom alldeles för många gånger och du vet väl själv hur man funkade på den tiden "allt analyserades i det minsta" 🙂😳 men som trådskapare (hrmm) så tycker jag ( hrmm)spelar roll hit och dit ...Genesis ska återförenas om än i gubbskick och en del gillar och en del dizzar...that's life.....

Edit: "brush back your hair, and let me know"......

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt sett är jag trött på återföreningar och försök att mjöka ur det sista ur avdankade karriärer;

Men, man är ju inte alltid konsekvent. Det är lättare att rynka på näsan åt återföreningar av band man aldrig gillat och nog fasen kommer jag med en viss spänning att lyssna på vad det blir av en eventuell återförening så får jag se var det hamnar.

Hade jag däremot inte vart ett hängivet fan under 70-talet hade jag aldrig lyssnat på ett återförenat Genesis.

Genesis för mig tog nog egentligen slut då Hackett la av, men jag saknade PG innan dess. men allt är en smaksak.

Collins har jag inte intresserat mig för som soloartist, däremot menar jag att PG har fortsatt sin musikaliska utveckling både på och utanför scenen.

Hans betydelse för världsmusiken och för att lyfta fram tidigare okända artister som Yousson N'dor (eller hur fan the stavas) och Nusrat Fati Ali Kahn skall väl inte underskattas. Han har varit pionjär i videosammanhang och interaktivitet på cd-rom m.m.

Det kanske blir en fantastisk återförening med Selling England möter Afrika??!!

Hoppas i alla fall att de överaskar oss alla med något vi inte kunnat föreställa oss.

Vi får se! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...