Jump to content
Annons

Flygelinspelning


Leslie

Recommended Posts

Håller på med flygelinspelning och jag får inte riktigt det ljudet jag vill ha.

När man har mickarna för nära in i flygeln så hörs det när klaffarna från pedalen ska dämpa strängarna, testade att skära av ganska mkt bas då just de ljudet uppstod när domdär "klaffarna" dämpar "efterklangen".

Ska använda mig av 2 st kondensator mickar en neumann Tlm103 och en akg c3000.

Hur brukar man rikta mickarna?

Tycker dendär klaffen låter himla mkt(och ja den behövs). Vet inte riktigt vad jag ska göra.

Ska tillägga att det ska användas för en ballad och att rummet flygeln står i låter väl hyffsat, det är ett ganska stort vardagsrum(50kvm?) med trägolv, soffor och lite tavlor... 🙂

//Richard

Redigerat av Leslie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jämför med vad du hör med dina egna öron.. Går runt och lyssna och försök hitta sweetspots. Ska du ha en stereoupptagning så är det nog bra att du kör med två identiska micar.. Och sen en extramic att hitta det lite basigare ljudet med. (närmickar med).

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Testa dig fram!

Mitt förslag skulle kunna vara en stereomick med stor upptagningsvinkel placerad så nära som du nu närmikar minus en till ett par decimeter. Flytta alltså miken därinne en till ett par decimeter ut från flygeln. Möjligt att den fortfarande befinner sig därinne förvisso. Men den avståndsförändringen kan göra underverk. Sedan kör du med en överhängsmik i mono en och en halv meter mitt ovanför flygelkroppen, riktad snett nedåt.

Alternativt, vilket går lika bra, kör med två monomikar istället för en stereomik för närmikningen. Vinkla dem lätt isär.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade på en ljudtekniker från DG som hade ett föredrag på ett pianoconvent i Helsingfors....och han körde med fyra mic:ar två i flygeln och två ute i luften och det ganska långt ifrån...mic:arna i flygeln placerade en halvmeter in från klaven...en i basspröjsen något vinklad mot bassträngarna och den andra i "midjan" en bit in riktad mot strängarna motsvarande tvåstukna oktaven och framförallt betonade han vikten av öppet flygellock annars blir det transienter under locket....han spelade in under föredraget och visade på praktiska direkta ljudexempel...mycket intressant och lärorikt...beträffande dämmarna(det du kallar klaffar) så låter det som att dom behöver justeras eller byta filten....dom blir aldrig tysta men det ska inte störa i klangbilden.....

Ledsen att jag inte pejla in vad han använde för fabrikat på mic:arna 😛

//: karl

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen, ska nog försöka på mig en mono mickning plus en med ambience.

Men problemet kvarstår ju lite när jag har ena micken nära flygeln.

Skulle jag köra en overhead mickning så kommer nog dämmarna att låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

En god vän till mig provade lite olika uppmickningar i ett vardagsrum som lät förvånansvärt bra. Han testade både A/B, X/Y och M/S, samt en PZM-mic.

Det jag tyckte lät bäst, var M/S uppmickning någon meter från flygeln, på den sidan som locket öppnas mot. Locket öppet då också förstås...

Har aldrig testat att micka upp flygel själv, men det kan kanske vara värt att testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...