Jump to content
Annons

Monitorförstärkare


Print

Recommended Posts

Har just införskaffat ett par passiva monitorer, och undrar lite om jag måste ha ett dyrt slutsteg, eller om det går bra att köra med en bra vanlig stereostärkare (med stereo menar jag alltså typ tereoanläggning...). På stärkaren finns iofs EQ-regalge, men om jag nollar dem borde det väl funka utan att det påverkar ljudet. Eller?

Tacksam för hjälp. Har mixat med lurar alldeles för länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudet blir troligen inte opåverkat av eq:n bara för att du ställer kontrollerna i neutralt läge - tyvärr...

Det bästa skulle vara om du har en switch som kopplar förbi eq:n helt.

Många HiFi-förstärkare har en nätdel som är lite klent tilltagen - något som kan göra att du inte får lika bra transientsvar som du skulle kunna få annars, men generellt fungerar det ändå helt ok att köra med en sådan förstärkare. Har man högre krav på lyssningen, så är det bättre med ett par aktiva monitorer eller ett par passiva med ett matchat slutsteg. Billiga aktiva monitorer sitter det dock ofta undermåliga slutsteg och filter i, så där går det nog på ett ut jämfört med dina passiva med HiFi-förstärkare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...