Jump to content
Annons

MX8000 död kanal


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens,

Funderar på att lägga vantarna på ett begagnat Behringer MX8000 där dock en av kanalerna är död, det gör inte mig så mycket men det hade varit trevligt om det fungerade fullt och fint, därför undrar jag om det är allt för smärtfyllt att lämna in det hos någon som kan laga den, skulle det kosta mig skjortan eller är det möjligt för rimliga pengar? Att laga den själv lär knappast vara något alternativ eftersom man måste plocka isär hela altet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr är det så med billiga mixerbord att det är ett enda stort kretskort i mixern. Beroende på vad som har hänt så kan det vara så att du får byta hela kortet å då blir det billigare att köpa ett nytt bord. Dom där borden är överlag rätt ruttna. Dom ger sig mer å mer med tiden. Och till slut så är hela bordet helt kass. Kan ju bara hålla tummarna att det är ett litet fel. Men har det börjat strula så kommer det att fortsätta. Pynta inte mer än max 2500:- för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det så med billiga mixerbord att det är ett enda stort kretskort i mixern. Beroende på vad som har hänt så kan det vara så att du får byta hela kortet å då blir det billigare att köpa ett nytt bord. Dom där borden är överlag rätt ruttna. Dom ger sig mer å mer med tiden. Och till slut så är hela bordet helt kass. Kan ju bara hålla tummarna att det är ett litet fel. Men har det börjat strula så kommer det att fortsätta. Pynta inte mer än max 2500:- för det!

Är det verkligen så illa? Jag har sett massor av sådana mixerbord med många år på nacken och aldrig hört nån negativ feedback från användarna. En död kanal har jag också sett på massor av mixerbord och det är ju sådant som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tyvärr är det så med billiga mixerbord att det är ett enda stort kretskort i mixern. Beroende på vad som har hänt så kan det vara så att du får byta hela kortet å då blir det billigare att köpa ett nytt bord. Dom där borden är överlag rätt ruttna. Dom ger sig mer å mer med tiden. Och till slut så är hela bordet helt kass. Kan ju bara hålla tummarna att det är ett litet fel. Men har det börjat strula så kommer det att fortsätta. Pynta inte mer än max 2500:- för det!

Är det verkligen så illa? Jag har sett massor av sådana mixerbord med många år på nacken och aldrig hört nån negativ feedback från användarna. En död kanal har jag också sett på massor av mixerbord och det är ju sådant som händer.

Nej det är inte så illa, Killwithswitch vet inte riktigt vad han pratar om, MX8000 är inte så ruttet eller uppbyggt på endast ett kretskort utan är semimodulärt med 8 ingångskanaler per kretskort, kan vara så enkelt att den felande kanalen beror på glapp eller en trasslande modulkontakt, inte så dyrt eller svårt att fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det så med billiga mixerbord att det är ett enda stort kretskort i mixern. Beroende på vad som har hänt så kan det vara så att du får byta hela kortet å då blir det billigare att köpa ett nytt bord. Dom där borden är överlag rätt ruttna. Dom ger sig mer å mer med tiden. Och till slut så är hela bordet helt kass. Kan ju bara hålla tummarna att det är ett litet fel. Men har det börjat strula så kommer det att fortsätta. Pynta inte mer än max 2500:- för det!

Är det verkligen så illa? Jag har sett massor av sådana mixerbord med många år på nacken och aldrig hört nån negativ feedback från användarna. En död kanal har jag också sett på massor av mixerbord och det är ju sådant som händer.

Nej det är inte så illa, Killwithswitch vet inte riktigt vad han pratar om, MX8000 är inte så ruttet eller uppbyggt på endast ett kretskort utan är semimodulärt med 8 ingångskanaler per kretskort, kan vara så enkelt att den felande kanalen beror på glapp eller en trasslande modulkontakt, inte så dyrt eller svårt att fixa.

Jag är rädd att Killwithswitch (intressant alias) har rätt! MX8000 är ett ruttet bord och att försöka laga det är att be om problem. Jag fick byta en faderregel en gång och det var det värsta jag varit med om. För att komma åt så måste man skära bort en massa smältlim som håller saker på plats. Sen fick jag modifiera kortet pga av att regeln jag fått från generalagenten passade inte. Har jobbat många år med att serva musikelektronik men just MX8000 är det mest serviceovänliga jag har sett.

Sen låter micpreamparna så illa att så om du inte just behöver en massa kanaler för lite pengar så finns det så många bättre förslag

Matte

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt olika med ljudkvaliteten. Jag har sett olika uppgifter om det. Somliga har sagt att det är näst intill oanvändbart, medan andra säger att det är ett kanonbra bord för pengarna. Jag tillhör den senare gruppen.

Jag misstänker att de första MX8000 som kom (jag hade själv en tidig MX8000), var riktigt bra, men att något hände vid Behringers ständiga jakt på lägstbjudande kinesiska fabrik - och kvalitet och kvalitetskontroll blev lidande när de bytte till en billigare fabrik och fick sämre komponenter etc. Rena spekulationer, men det känns som om det är ganska sannolikt...

Jag tyckte inte att det lät dåligt på något sätt när det fick ersätta ett gammalt Soundcraft-bord jag hade tidigare.

Min MX8000 hade jag i 4-5 år eller något - och den fungerade helt perfekt. Fick reda på för något halvår sedan (3-4 år efter att jag sålde den), att den har sålts vidare och fortfarande är i bra skick och allt fungerar fortfarande som det ska. Ett ganska gott betyg för ett så biligt och "dåligt " bord... 😳🙂

När det gäller service-ovänlighet, vet jag däremot inte hur det ser ut, eftersom jag aldrig behövde lyfta på huven...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var ner och köpte bordet för 3000:- dock utan mätarbrygga... På plats visade det sig att det inte alls var en trasig kanal men det kan kanske vara ett glapp, har dock inte märkt något än. Vi hade även med oss mätutrustning från Riksteatern och mätte ingångar, utgångar och subgrupper, m.m. Inget felade och med det som grund köpte jag det utan tvekan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tyvärr är det så med billiga mixerbord att det är ett enda stort kretskort i mixern. Beroende på vad som har hänt så kan det vara så att du får byta hela kortet å då blir det billigare att köpa ett nytt bord. Dom där borden är överlag rätt ruttna. Dom ger sig mer å mer med tiden. Och till slut så är hela bordet helt kass. Kan ju bara hålla tummarna att det är ett litet fel. Men har det börjat strula så kommer det att fortsätta. Pynta inte mer än max 2500:- för det!

Är det verkligen så illa? Jag har sett massor av sådana mixerbord med många år på nacken och aldrig hört nån negativ feedback från användarna. En död kanal har jag också sett på massor av mixerbord och det är ju sådant som händer.

Nej det är inte så illa, Killwithswitch vet inte riktigt vad han pratar om, MX8000 är inte så ruttet eller uppbyggt på endast ett kretskort utan är semimodulärt med 8 ingångskanaler per kretskort, kan vara så enkelt att den felande kanalen beror på glapp eller en trasslande modulkontakt, inte så dyrt eller svårt att fixa.

Jag är rädd att Killwithswitch (intressant alias) har rätt! MX8000 är ett ruttet bord och att försöka laga det är att be om problem. Jag fick byta en faderregel en gång och det var det värsta jag varit med om. För att komma åt så måste man skära bort en massa smältlim som håller saker på plats. Sen fick jag modifiera kortet pga av att regeln jag fått från generalagenten passade inte. Har jobbat många år med att serva musikelektronik men just MX8000 är det mest serviceovänliga jag har sett.

Sen låter micpreamparna så illa att så om du inte just behöver en massa kanaler för lite pengar så finns det så många bättre förslag

Matte

MX 8000s micpreampar låter inte alls illa, givetvis är de inte bäst men att påstå att de låter illa är ju helt fel. Liksom att MX8000 skulle vara den mest svårservade mixern.

Hade det inte varit enklare att beställa om rätt faderregel istället för att modifiera kretskortet? När hände detta? Behringer har inte haft någon generalagent i Sverige på väldigt väldigt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det så med billiga mixerbord att det är ett enda stort kretskort i mixern. Beroende på vad som har hänt så kan det vara så att du får byta hela kortet å då blir det billigare att köpa ett nytt bord. Dom där borden är överlag rätt ruttna. Dom ger sig mer å mer med tiden. Och till slut så är hela bordet helt kass. Kan ju bara hålla tummarna att det är ett litet fel. Men har det börjat strula så kommer det att fortsätta. Pynta inte mer än max 2500:- för det!

Är det verkligen så illa? Jag har sett massor av sådana mixerbord med många år på nacken och aldrig hört nån negativ feedback från användarna. En död kanal har jag också sett på massor av mixerbord och det är ju sådant som händer.

Nej det är inte så illa, Killwithswitch vet inte riktigt vad han pratar om, MX8000 är inte så ruttet eller uppbyggt på endast ett kretskort utan är semimodulärt med 8 ingångskanaler per kretskort, kan vara så enkelt att den felande kanalen beror på glapp eller en trasslande modulkontakt, inte så dyrt eller svårt att fixa.

Jag är rädd att Killwithswitch (intressant alias) har rätt! MX8000 är ett ruttet bord och att försöka laga det är att be om problem. Jag fick byta en faderregel en gång och det var det värsta jag varit med om. För att komma åt så måste man skära bort en massa smältlim som håller saker på plats. Sen fick jag modifiera kortet pga av att regeln jag fått från generalagenten passade inte. Har jobbat många år med att serva musikelektronik men just MX8000 är det mest serviceovänliga jag har sett.

Sen låter micpreamparna så illa att så om du inte just behöver en massa kanaler för lite pengar så finns det så många bättre förslag

Matte

MX 8000s micpreampar låter inte alls illa, givetvis är de inte bäst men att påstå att de låter illa är ju helt fel. Liksom att MX8000 skulle vara den mest svårservade mixern.

Hade det inte varit enklare att beställa om rätt faderregel istället för att modifiera kretskortet? När hände detta? Behringer har inte haft någon generalagent i Sverige på väldigt väldigt länge.

Efter att Luthman slutat sälja de hade en annan agentur i sverige ett kort tag. Jag hade absolut inte tid på att vänta på en ny regel när jag hade spenderat en hel dag på att försöka ta mig in i bordet. JAg hade jobb som väntade och vem vet hur länge man hade fått vänta på en ny regel. Jag har ett antal kollergor som har haft prylar på service hos behringer i flera år och ännu inte fått tillbaka dem!

Om huruvida det finns MX8000 som låter olika vet jag inte men en sak är klar, mina preamps var helt värdelösa! I en A-B jämförelse med en Aphex micpreamp var jag först övertygad om att mikrofonen var sönder så stor skillnad var det! Jag kan med viss befogenhet säga att de låter illa då jag under 15 år som ljudtekniker på heltid aldrig hört sämre!

Jag behövde snabbt ett bord för några jobb och köpte Musikbörsens paket för 20 papp när man fick en massa extra burkar på köpet (ca 7 år sedan). Det var otroligt billligt på den tiden och jag trodde att det skulle låta ungefär som Mackiebordet som den har kopierat men icke. Min absolut sämsta affär genom åren! Kommer aldrig mer att köpa nån Behringerpryl. Jag skäms att jag inte kollade upp ljudkvaliteten bättre.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tyvärr är det så med billiga mixerbord att det är ett enda stort kretskort i mixern. Beroende på vad som har hänt så kan det vara så att du får byta hela kortet å då blir det billigare att köpa ett nytt bord. Dom där borden är överlag rätt ruttna. Dom ger sig mer å mer med tiden. Och till slut så är hela bordet helt kass. Kan ju bara hålla tummarna att det är ett litet fel. Men har det börjat strula så kommer det att fortsätta. Pynta inte mer än max 2500:- för det!

Är det verkligen så illa? Jag har sett massor av sådana mixerbord med många år på nacken och aldrig hört nån negativ feedback från användarna. En död kanal har jag också sett på massor av mixerbord och det är ju sådant som händer.

Nej det är inte så illa, Killwithswitch vet inte riktigt vad han pratar om, MX8000 är inte så ruttet eller uppbyggt på endast ett kretskort utan är semimodulärt med 8 ingångskanaler per kretskort, kan vara så enkelt att den felande kanalen beror på glapp eller en trasslande modulkontakt, inte så dyrt eller svårt att fixa.

Jag är rädd att Killwithswitch (intressant alias) har rätt! MX8000 är ett ruttet bord och att försöka laga det är att be om problem. Jag fick byta en faderregel en gång och det var det värsta jag varit med om. För att komma åt så måste man skära bort en massa smältlim som håller saker på plats. Sen fick jag modifiera kortet pga av att regeln jag fått från generalagenten passade inte. Har jobbat många år med att serva musikelektronik men just MX8000 är det mest serviceovänliga jag har sett.

Sen låter micpreamparna så illa att så om du inte just behöver en massa kanaler för lite pengar så finns det så många bättre förslag

Matte

MX 8000s micpreampar låter inte alls illa, givetvis är de inte bäst men att påstå att de låter illa är ju helt fel. Liksom att MX8000 skulle vara den mest svårservade mixern.

Hade det inte varit enklare att beställa om rätt faderregel istället för att modifiera kretskortet? När hände detta? Behringer har inte haft någon generalagent i Sverige på väldigt väldigt länge.

Efter att Luthman slutat sälja de hade en annan agentur i sverige ett kort tag. Jag hade absolut inte tid på att vänta på en ny regel när jag hade spenderat en hel dag på att försöka ta mig in i bordet. JAg hade jobb som väntade och vem vet hur länge man hade fått vänta på en ny regel. Jag har ett antal kollergor som har haft prylar på service hos behringer i flera år och ännu inte fått tillbaka dem!

Om huruvida det finns MX8000 som låter olika vet jag inte men en sak är klar, mina preamps var helt värdelösa! I en A-B jämförelse med en Aphex micpreamp var jag först övertygad om att mikrofonen var sönder så stor skillnad var det! Jag kan med viss befogenhet säga att de låter illa då jag under 15 år som ljudtekniker på heltid aldrig hört sämre!

Jag behövde snabbt ett bord för några jobb och köpte Musikbörsens paket för 20 papp när man fick en massa extra burkar på köpet (ca 7 år sedan). Det var otroligt billligt på den tiden och jag trodde att det skulle låta ungefär som Mackiebordet som den har kopierat men icke. Min absolut sämsta affär genom åren! Kommer aldrig mer att köpa nån Behringerpryl. Jag skäms att jag inte kollade upp ljudkvaliteten bättre.

Mattias

Visst är en Aphex mikförstärkare säkert bättre än Behringers mixerförförstärkare men så stor skillnad som du påstår är det inte (dvs om inte något är trasigt) nog större sannolikhet för att du gainat fel eller kopplat något fel, många har problem med gainstruktur även proffsljudtekniker.

När du A/B-testade jämförde du förresten efter mixbussen eller direkt från Behringerns insert/direkt utgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan försäkra dig att jag både kopplat och gainat rätt !!!!! Den ena micken gick via MX-8000s preamp till ADAT och sen tillbaka till bordet. Den andra micken gick via Aphex 107 direkt till ADAT och sen tillbaka till bordet. Bäge mickrna lyssnades alltså på "efter band" genom MX-8000s mixbuss. För säkerhets skull bytte jag både kanaler, kablar och mikrofoner men med samma dåliga ljudkvalitet som följd. Både mikrofonerna var AKG C3000. Skillnaden var avsevärd, jag visste ju att Aphexen var bättre men att den skulle vara så stor var mycket överrskande. Så otroligt platt och livlöst ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du leva med en död kanal så gör det.. Annars så skaffa en bra lödkolv och en bra multimeter ett bra oscilloskop och en bra tongenerator och reparera problemet. 😛

Tänk på att det "bara" är vanliga människor som byggt eländet.. Manualer hittar du på http://www.behringer.com/MX8000A/index.cfm?lang=ENG

Bordet är prisvärt och låter bra så kan du laga det så ska du ta det som en bonus! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag kan försäkra dig att jag både kopplat och gainat rätt !!!!! Den ena micken gick via MX-8000s preamp till ADAT och sen tillbaka till bordet. Den andra micken gick via Aphex 107 direkt till ADAT och sen tillbaka till bordet. Bäge mickrna lyssnades alltså på "efter band" genom MX-8000s mixbuss. För säkerhets skull bytte jag både kanaler, kablar och mikrofoner men med samma dåliga ljudkvalitet som följd. Både mikrofonerna var AKG C3000. Skillnaden var avsevärd, jag visste ju att Aphexen var bättre men att den skulle vara så stor var mycket överrskande. Så otroligt platt och livlöst ljud.

Väldigt konstigt sätt att A/B testa två mikförförstärkare på varför blanda in ADAT:en? Eller ens MX 8000s mixbuss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är verkligen inget konstigt med det alls. Det var vid ett inspelningstillfälle då inte mina lösa preamps räckte till så jag fick använda MX8000s och då är det en helt naturlig uppkoppling som du kanske vet eller ?? Det var inte alltså tänkt att vara en A-B test men jag märkte ju snabbt att det lät väldigt illa och fick kolla upp det. Som tur var kunde jag bli av med skräpet även om jag inte fick många kronor för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej det är verkligen inget konstigt med det alls. Det var vid ett inspelningstillfälle då inte mina lösa preamps räckte till så jag fick använda MX8000s och då är det en helt naturlig uppkoppling som du kanske vet eller ?? Det var inte alltså tänkt att vara en A-B test men jag märkte ju snabbt att det lät väldigt illa och fick kolla upp det.

Jag tycker det låter som om du överdriver rätt kraftigt, du skrev tidigare

"mina preamps (MX8000) var helt värdelösa! I en A-B jämförelse med en Aphex micpreamp var jag först övertygad om att mikrofonen var sönder så stor skillnad var det! Jag kan med viss befogenhet säga att de låter illa då jag under 15 år som ljudtekniker på heltid aldrig hört sämre!"

Sen så är det nog mer rättvist att jämföra micpreamp mot micpreamp rakt av med exakt samma nivåer (inte gå efter mätare) och inte genom ADATs och mixbussar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är verkligen inget konstigt med det alls. Det var vid ett inspelningstillfälle då inte mina lösa preamps räckte till så jag fick använda MX8000s och då är det en helt naturlig uppkoppling som du kanske vet eller ?? Det var inte alltså tänkt att vara en A-B test men jag märkte ju snabbt att det lät väldigt illa och fick kolla upp det.

Jag tycker det låter som om du överdriver rätt kraftigt, du skrev tidigare

"mina preamps (MX8000) var helt värdelösa! I en A-B jämförelse med en Aphex micpreamp var jag först övertygad om att mikrofonen var sönder så stor skillnad var det! Jag kan med viss befogenhet säga att de låter illa då jag under 15 år som ljudtekniker på heltid aldrig hört sämre!"

Sen så är det nog mer rättvist att jämföra micpreamp mot micpreamp rakt av med exakt samma nivåer (inte gå efter mätare) och inte genom ADATs och mixbussar.

Nu får du snart ge dig ! Bägge kanalerna hade ju exaxt samma förutsättningar: samma mikrofon, samma nivå, samma signalvägar. Hur mycket mer rättvist kan det bli!. Det är enda som skilde dem var just micförstärkaren. Att Aphexen var så mycket bättre (och det är ändå ingen monsterpreamp direkt) trots att signalen ändå passerade genom MX-8000 visar ju än mer vilken stor skillnad det var.

Om du tycker att jag överdriver får stå för dig, jag står för vad jag sagt. Om du verkligen tycker den låter bra så använd den men jag kan ju inte låta bli att svara när du säger att jag har fel. Den låter verkligen inte bra. Behöver man inte så många kanaler(vilket man ofta inte gör idag då mixern i datorn låter så mycket bättre) så finns det ju betydligt bättre alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej det är verkligen inget konstigt med det alls. Det var vid ett inspelningstillfälle då inte mina lösa preamps räckte till så jag fick använda MX8000s och då är det en helt naturlig uppkoppling som du kanske vet eller ?? Det var inte alltså tänkt att vara en A-B test men jag märkte ju snabbt att det lät väldigt illa och fick kolla upp det.

Jag tycker det låter som om du överdriver rätt kraftigt, du skrev tidigare

"mina preamps (MX8000) var helt värdelösa! I en A-B jämförelse med en Aphex micpreamp var jag först övertygad om att mikrofonen var sönder så stor skillnad var det! Jag kan med viss befogenhet säga att de låter illa då jag under 15 år som ljudtekniker på heltid aldrig hört sämre!"

Sen så är det nog mer rättvist att jämföra micpreamp mot micpreamp rakt av med exakt samma nivåer (inte gå efter mätare) och inte genom ADATs och mixbussar.

Nu får du snart ge dig ! Bägge kanalerna hade ju exaxt samma förutsättningar: samma mikrofon, samma nivå, samma signalvägar. Hur mycket mer rättvist kan det bli!. Det är enda som skilde dem var just micförstärkaren. Att Aphexen var så mycket bättre (och det är ändå ingen monsterpreamp direkt) trots att signalen ändå passerade genom MX-8000 visar ju än mer vilken stor skillnad det var.

Om du tycker att jag överdriver får stå för dig, jag står för vad jag sagt. Om du verkligen tycker den låter bra så använd den men jag kan ju inte låta bli att svara när du säger att jag har fel. Den låter verkligen inte bra. Behöver man inte så många kanaler(vilket man ofta inte gör idag då mixern i datorn låter så mycket bättre) så finns det ju betydligt bättre alternativ.

Att du överdriver är ju solklart eller menar du att du inte märkte att du tyckte att det lät som om mikrofonen var trasig förrän du jämförde Behringern med Aphexen? 15 år som ljudtekniker på heltid, hmm.

Visst finns det bättre alternativ än Behringer mixern (kostar dock oftast betydligt mer).

Men du verkar ändå tycka att den mixer som du kallade rutten var bra nog för att du skulle tycka att Aphexen lät mycket bra genom den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det verkar som om det MX8000-bordet måste ha haft något fel generellt (för mycket sake - eller vad de nu dricker i Kina - vid ihoplödningen på fabriken...? 🙂 ) - för preamparna i mitt MX8000-bord lät klart bättre än mitt betydligt äldre Soundcraft-bord när jag bytte.

Det är lite skrämmande att det förekommer så vitt skilda uppfattningar om en produkt som borde vara samma - och det tyder starkt på en extremt dålig kvalitetskontroll - även om jag personligen verkar ha haft en extrem tur med alla mina Behringerprylar. Hade ett tag ett 24HE-rack som var fyllt med Behringerprylar - och det var EN ENDA av alla dessa burkar som gick sönder - och det var inte förrän den var omkring 3-4 år gammal...

När jag bytte upp mig från MX8000 till DDX3216, så drabbades jag dock av den dåliga kvalitetskontrollen - och fick löda in ett par kablar till motorreglarna, som hade kallötts på fabriken (orkade inte returnera mixern, utan letade upp felet själv och fixade det på 5 minuter) - och efter ett halvår fick jag löda om en hel del dåliga lödningar i nätdelen eftersom mixern började stänga av sig i tid och otid, men efter den åtgärden, har den fungerat utmärkt i ett par år - och lever nu ett vidare liv hos en god vän, efter att jag rationaliserade bort mixern. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är verkligen inget konstigt med det alls. Det var vid ett inspelningstillfälle då inte mina lösa preamps räckte till så jag fick använda MX8000s och då är det en helt naturlig uppkoppling som du kanske vet eller ?? Det var inte alltså tänkt att vara en A-B test men jag märkte ju snabbt att det lät väldigt illa och fick kolla upp det.

Jag tycker det låter som om du överdriver rätt kraftigt, du skrev tidigare

"mina preamps (MX8000) var helt värdelösa! I en A-B jämförelse med en Aphex micpreamp var jag först övertygad om att mikrofonen var sönder så stor skillnad var det! Jag kan med viss befogenhet säga att de låter illa då jag under 15 år som ljudtekniker på heltid aldrig hört sämre!"

Sen så är det nog mer rättvist att jämföra micpreamp mot micpreamp rakt av med exakt samma nivåer (inte gå efter mätare) och inte genom ADATs och mixbussar.

Nu får du snart ge dig ! Bägge kanalerna hade ju exaxt samma förutsättningar: samma mikrofon, samma nivå, samma signalvägar. Hur mycket mer rättvist kan det bli!. Det är enda som skilde dem var just micförstärkaren. Att Aphexen var så mycket bättre (och det är ändå ingen monsterpreamp direkt) trots att signalen ändå passerade genom MX-8000 visar ju än mer vilken stor skillnad det var.

Om du tycker att jag överdriver får stå för dig, jag står för vad jag sagt. Om du verkligen tycker den låter bra så använd den men jag kan ju inte låta bli att svara när du säger att jag har fel. Den låter verkligen inte bra. Behöver man inte så många kanaler(vilket man ofta inte gör idag då mixern i datorn låter så mycket bättre) så finns det ju betydligt bättre alternativ.

Att du överdriver är ju solklart eller menar du att du inte märkte att du tyckte att det lät som om mikrofonen var trasig förrän du jämförde Behringern med Aphexen? 15 år som ljudtekniker på heltid, hmm.

Visst finns det bättre alternativ än Behringer mixern (kostar dock oftast betydligt mer).

Men du verkar ändå tycka att den mixer som du kallade rutten var bra nog för att du skulle tycka att Aphexen lät mycket bra genom den.

Jag ger upp ,det verkar hopplöst att förklara för dig eftersom du verkar bara ute efter att leta fel och smutskasta mig. Skall jag ta det en gång till långsamt denna gången så du fattar?? Jag insåg snabbt efter mitt köp att bordet inte lät speciellt bra dock fick jag det verkligen bekräftat den gången. När jag drog upp bandreturerna på bordet med de två C-3000 mickarna hade jag först glömt att de gick via olika preamps. Min första tanke var då att det var nåt konstigt med micken eftersom skillnaden var så ofattbar stor. Det är möjligt att du har tolkat sönder med sprucken eller distoriserat ljud men det var inte så jag mena. Det lät bara så platt och livlöst.

Jag sa heller inte att Aphexen lät bra genom MX-8000 jag sa att den lät så otroligt mycket bättre än de interna preamparna. Naturligvis låter Aphexen bättre om den körs genom ett bättre bord men det var inte kvaliteten på hur linjesignalen behandlas som vi har diskuterat utan just preampen. Däremot visar det ju på att det är just preampen som är det känsliga i ett bord. Om man bara mixar genom MX-8000 och använder externa preamp kan man ju komma undan med betydligt bättre kvalitet på mixarna.

Om man måste skära bort en massa smältlim på alla kontakter inuti för att komma åt att laga så är väl bordet inte gjort för att servas eller. Behringer är slit och slängprodukter och tydligen inte gjorda för att kunna repareras. Detta plus de undermåliga preamparna gör att jag tycket det är ruttet bord. Eftersom den ursprungliga frågeställningen var om man borde köpa ett defekt MX-8000 var det just detta jag avrådde från pga av min dåliga erfarenheter.

Att du börja antyda att jag är en dålig ljudtekniker visar vilken sandlådenivå du är på. Det finns massor av tekniker som är bättre än jag men jag ger mig aldrig in i diskusioner om sånt jag inte vet något om.

Om det råder delade meningar om Behringer beror ju på vad man jämför med och tidigare erfarenheter. I ditt fall Claes låter det väldigt märkligt att det skulle låta bättre än ett Soundcraft men jag har iof inte provat alla Soundcraftbord. Jag tror inte att jag skulle haft ett måndagsexemplar då tillverkningen med största sannolikhet är väldigt automatiserad. Däremot finns det ju flera versioner av dem och om det är nån skillnad där i mellan vet jag inte.

Jag avslutar den diskutionen nu!!! Har bättre saker för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej det är verkligen inget konstigt med det alls. Det var vid ett inspelningstillfälle då inte mina lösa preamps räckte till så jag fick använda MX8000s och då är det en helt naturlig uppkoppling som du kanske vet eller ?? Det var inte alltså tänkt att vara en A-B test men jag märkte ju snabbt att det lät väldigt illa och fick kolla upp det.

Jag tycker det låter som om du överdriver rätt kraftigt, du skrev tidigare

"mina preamps (MX8000) var helt värdelösa! I en A-B jämförelse med en Aphex micpreamp var jag först övertygad om att mikrofonen var sönder så stor skillnad var det! Jag kan med viss befogenhet säga att de låter illa då jag under 15 år som ljudtekniker på heltid aldrig hört sämre!"

Sen så är det nog mer rättvist att jämföra micpreamp mot micpreamp rakt av med exakt samma nivåer (inte gå efter mätare) och inte genom ADATs och mixbussar.

Nu får du snart ge dig ! Bägge kanalerna hade ju exaxt samma förutsättningar: samma mikrofon, samma nivå, samma signalvägar. Hur mycket mer rättvist kan det bli!. Det är enda som skilde dem var just micförstärkaren. Att Aphexen var så mycket bättre (och det är ändå ingen monsterpreamp direkt) trots att signalen ändå passerade genom MX-8000 visar ju än mer vilken stor skillnad det var.

Om du tycker att jag överdriver får stå för dig, jag står för vad jag sagt. Om du verkligen tycker den låter bra så använd den men jag kan ju inte låta bli att svara när du säger att jag har fel. Den låter verkligen inte bra. Behöver man inte så många kanaler(vilket man ofta inte gör idag då mixern i datorn låter så mycket bättre) så finns det ju betydligt bättre alternativ.

Att du överdriver är ju solklart eller menar du att du inte märkte att du tyckte att det lät som om mikrofonen var trasig förrän du jämförde Behringern med Aphexen? 15 år som ljudtekniker på heltid, hmm.

Visst finns det bättre alternativ än Behringer mixern (kostar dock oftast betydligt mer).

Men du verkar ändå tycka att den mixer som du kallade rutten var bra nog för att du skulle tycka att Aphexen lät mycket bra genom den.

Jag ger upp ,det verkar hopplöst att förklara för dig eftersom du verkar bara ute efter att leta fel och smutskasta mig. Skall jag ta det en gång till långsamt denna gången så du fattar?? Jag insåg snabbt efter mitt köp att bordet inte lät speciellt bra dock fick jag det verkligen bekräftat den gången. När jag drog upp bandreturerna på bordet med de två C-3000 mickarna hade jag först glömt att de gick via olika preamps. Min första tanke var då att det var nåt konstigt med micken eftersom skillnaden var så ofattbar stor. Det är möjligt att du har tolkat sönder med sprucken eller distoriserat ljud men det var inte så jag mena. Det lät bara så platt och livlöst.

Jag sa heller inte att Aphexen lät bra genom MX-8000 jag sa att den lät så otroligt mycket bättre än de interna preamparna. Naturligvis låter Aphexen bättre om den körs genom ett bättre bord men det var inte kvaliteten på hur linjesignalen behandlas som vi har diskuterat utan just preampen. Däremot visar det ju på att det är just preampen som är det känsliga i ett bord. Om man bara mixar genom MX-8000 och använder externa preamp kan man ju komma undan med betydligt bättre kvalitet på mixarna.

Om man måste skära bort en massa smältlim på alla kontakter inuti för att komma åt att laga så är väl bordet inte gjort för att servas eller. Behringer är slit och slängprodukter och tydligen inte gjorda för att kunna repareras. Detta plus de undermåliga preamparna gör att jag tycket det är ruttet bord. Eftersom den ursprungliga frågeställningen var om man borde köpa ett defekt MX-8000 var det just detta jag avrådde från pga av min dåliga erfarenheter.

Att du börja antyda att jag är en dålig ljudtekniker visar vilken sandlådenivå du är på. Det finns massor av tekniker som är bättre än jag men jag ger mig aldrig in i diskusioner om sånt jag inte vet något om.

Men tydligen så har du gjort just det och jag blir förvånad över att du vidhåller att Behringermixern är ett ruttet bord när du samtidigt medger att det med en extern preamp kan ge betydligt bättre kvalitet.

Angående dina eventuella kvaliteter som ljudtekniker så är det väl mest du själv som dragit fram dom genom att skriva att du inte märkte hur ruttet/jätteilla/dåligt du tyckte ditt mixerbords förförstärkare lät förrän du jämförde med en extern preamp och det var ingen liten skillnad du tyckte dig höra. Att den externa preampen du jämförde med var rörbestyckad glömde du att nämna, rörbestyckning ger ofta ett fylligare och livfullare ljud, men är det ljudidealet alltid bättre än en mer korrekt återgivning?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt Behrinegr i Studio men live har jag gjort det. Det var fan de värsta gig jag någonsin gjort.

När man drar på reglarna eller vrider i potarna hädner alltid samma sak.

Ingenting. följt av

Ingenting. följt av

ingenting följt av

KABOOOM. oj där var man visst uppe runt 0-nivå. sen drar man upp lite samma sak där.

Ingenting följt av

Ingenting följt av

Dist, innan mätarna börjar närma sig 0dB.

Usch nej för Behringer.

Citerar en vän vilken jobbar somljudtekniker.

"Att mixa med Behringer är som att utföra hjärnkirurgi med en sked"

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt Behrinegr i Studio men live har jag gjort det. Det var fan de värsta gig jag någonsin gjort.

När man drar på reglarna eller vrider i potarna hädner alltid samma sak.

Ingenting. följt av

Ingenting. följt av

ingenting följt av

KABOOOM. oj där var man visst uppe runt 0-nivå. sen drar man upp lite samma sak där.

Ingenting följt av

Ingenting följt av

Dist, innan mätarna börjar närma sig 0dB.

Usch nej för Behringer.

Citerar en vän vilken jobbar somljudtekniker.

"Att mixa med Behringer är som att utföra hjärnkirurgi med en sked"

/Filip

Uh?

Sånt är inte mitt Behringer-bord iaf 🥰 .. så du menar seriöst att reglarna fungerade som switchar?

Get a grip 🥰

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har inte använt Behrinegr i Studio men live har jag gjort det. Det var fan de värsta gig jag någonsin gjort.

När man drar på reglarna eller vrider i potarna hädner alltid samma sak.

Ingenting. följt av

Ingenting. följt av

ingenting följt av

KABOOOM. oj där var man visst uppe runt 0-nivå. sen drar man upp lite samma sak där.

Ingenting följt av

Ingenting följt av

Dist, innan mätarna börjar närma sig 0dB.

Usch nej för Behringer.

Citerar en vän vilken jobbar somljudtekniker.

"Att mixa med Behringer är som att utföra hjärnkirurgi med en sked"

/Filip

Det där låter ju som ett klockrent fall av nivåmissanpassning ska nog inte skyllas på mixern utan på en klantig tekniker....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt Behrinegr i Studio men live har jag gjort det. Det var fan de värsta gig jag någonsin gjort.

När man drar på reglarna eller vrider i potarna hädner alltid samma sak.

Ingenting. följt av

Ingenting. följt av

ingenting följt av

KABOOOM. oj där var man visst uppe runt 0-nivå. sen drar man upp lite samma sak där.

Ingenting följt av

Ingenting följt av

Dist, innan mätarna börjar närma sig 0dB.

Usch nej för Behringer.

Citerar en vän vilken jobbar somljudtekniker.

"Att mixa med Behringer är som att utföra hjärnkirurgi med en sked"

/Filip

Uh?

Sånt är inte mitt Behringer-bord iaf 🥰 .. så du menar seriöst att reglarna fungerade som switchar?

Get a grip 🥰

/Daniel

Hehe nejdå jag menar inte att de fungerade som switchar. jag överdrev lite när jag sa "ingenting" men min uppfattning är att reglarna inte alls är så finkänsliga som man kan förvänta sig av något som kallas mixerbord.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte använt Behrinegr i Studio men live har jag gjort det. Det var fan de värsta gig jag någonsin gjort.

När man drar på reglarna eller vrider i potarna hädner alltid samma sak.

Ingenting. följt av

Ingenting. följt av

ingenting följt av

KABOOOM. oj där var man visst uppe runt 0-nivå. sen drar man upp lite samma sak där.

Ingenting följt av

Ingenting följt av

Dist, innan mätarna börjar närma sig 0dB.

Usch nej för Behringer.

Citerar en vän vilken jobbar somljudtekniker.

"Att mixa med Behringer är som att utföra hjärnkirurgi med en sked"

/Filip

Det där låter ju som ett klockrent fall av nivåmissanpassning ska nog inte skyllas på mixern utan på en klantig tekniker....

Jo trodde också att jag hade ställt in nivåerna fel eller ev. om någon hade varit framme o pillat på de många roliga knapparna, men sedan, när jag efter konserten kollade igenom allting, var allt som det skulle så jag vill fortfarande hävda att Behringers bord gör det onödigt svårt att jobba som ljudtekniker.

😕

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har inte använt Behrinegr i Studio men live har jag gjort det. Det var fan de värsta gig jag någonsin gjort.

När man drar på reglarna eller vrider i potarna hädner alltid samma sak.

Ingenting. följt av

Ingenting. följt av

ingenting följt av

KABOOOM. oj där var man visst uppe runt 0-nivå. sen drar man upp lite samma sak där.

Ingenting följt av

Ingenting följt av

Dist, innan mätarna börjar närma sig 0dB.

Usch nej för Behringer.

Citerar en vän vilken jobbar somljudtekniker.

"Att mixa med Behringer är som att utföra hjärnkirurgi med en sked"

/Filip

Det där låter ju som ett klockrent fall av nivåmissanpassning ska nog inte skyllas på mixern utan på en klantig tekniker....

Jo trodde också att jag hade ställt in nivåerna fel eller ev. om någon hade varit framme o pillat på de många roliga knapparna, men sedan, när jag efter konserten kollade igenom allting, var allt som det skulle så jag vill fortfarande hävda att Behringers bord gör det onödigt svårt att jobba som ljudtekniker.

🙂

/Filip

Klart det blir svårare att få till bra ljud om man nivåkalibrerat mixern fel, distar det när mätarna inte går i topp så har man garanterat gainat fel i signalkedjan, kan t.e.x. vara ingångsstegen i slutsteg effekter eller delningsfilter t.e.x. som distar...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Längesedan jag rörde vid ett större Behringer bord, men när jag testade lät det otroligt bra för pengarna. Inga problem med brus.

Min lilla UB802 som jag använder för monitorlyssning funkar klockrent.

Det jag kommer ihåg var att EQ kanske inte var lika ball som på Mackies 8bus. Men EQ är ju väldigt subjektivt vad man gillar.

Halva priset på Behringer jämfört med Mackie...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...