Jump to content
Annons

En eller två basar


Recommended Posts

Ja... kanske detta inte är ett studiobygge, men någon kanske kan ge mig en tanke...

Jag håller på att köpa in utrustning åt ett hotel med en utomhusscen som de kör underhållningsshower på. Då budgeten är lite snäv funderade jag på att bara skaffa en sub, för att ha råd med lite andra prylar ... en EAW SB528zR som jag tänkte lägga center.

Låter detta som en puckad idé eller vad tycker ni? Ljudet i subben sprider sig väl så bra ändå och något sterioljud i de låga frekvenserna märks väl ändå inte.

Tacksamhet. /Nudel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där kommer du långt på. Jag tycker att kör på en EAW SB528zR under scenen i mitten. Du får mycket mer kräm och en jämnare spridning.

Ett annat alternativ är om du köper 2 enkel 18" och ställer på båda sidorna. Fördelen där att du får en lite bättre bassummeringspunkt ute i publiken. Men dessa 2 kommer naturligtvis inte koppla på samma sätt som om du skulle ha en dubbel 18" i mitten under scenen. Dessutom så kan du få fasfel.

Så jag tycker dit val är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du slipper fasfel och det är sällan det märks när syntharna sveper basen... Har inte testat just EAW SB528zR men har provat att mono-köra fyra 18-tummare under scenen och det fungerade bra. Skaffa bara rejäla förstärkare! 18-tummare slukar mycket mer kraft än man tror och de skall kännas mer än höras (vilket är varför man ibland skickar ut dem sidledes i alla fall). Se också till att ställa in delningsfiltret noga, annars blir ljudet förfärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...