Jump to content
Annons

Vilken stålsträngad ska man köpa?


Frizzle6

Recommended Posts

Hej!

Tänkte skaffa mig en stålsträngad gitarr. Vad rekomenderar ni? Jag är ute efter en gitarr i standardstorlek (ingen jumbo osv) med mic, cutaway och gärna solitt lock. Prislappen får enligt min budget ligga på max 3500 kr.

MVH

Johannes

Redigerat av Frizzle6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla lite på Sigmaguitars. De är något slags undermärke till Martin. har en sån själv och den är väldigt trevlig. köpte den -97 så jag vet ej hur det är med tillgången i sverige för tillfället men det kan vara värt att kolla upp. kostade typ 2500-3500 eller nåt -97. köp sen en mick vid sidan om. har i och försig inte cutaway men ändå...

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Sigma är namnet som Levin lanserades som i USA när Martin köpt dem. Tror att det blir väldigt svårt att hitta en sådan, tyvärr, Levin är kärlek. Norman skulle jag tipsa dig om, byggs i Kanada. Simon & Patrick samt Seagull och även Art & Luthier (USA) tillhör samma koncern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för era svar.

Tanglewood har jag tittat på och de verkar intressanta, har dock inte provspelat en sådan ännu. Ibanez gillar jag också men begagnat vill jag inte ha. Ibanez har ju trots allt ganska billiga gitarrer också. Resten av förslagen är jag också tacksam för men de fabrikaten tilltalar mig inte så mycket som Tanglewood och ibanez gör.

Finns det någon som kan rekomendera en specifik modell från ibanez eller tanglewood?

MVH

Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag håller med om att furch låter kanon men ärligt talat så är de inte så snygga, eller är jag ensam om att tycka det? Dessutom vill jag ju som sagt ha mic och cutaway och då landar priset långt utanför min budgets ramar.

Men någon bra tanglewood eller ibanez skulle sitta fint. Förslag någon?

MVH

Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du emot begagnat? Man får ju oftast mycket mer för pengarna. Bara man inte är dum och köper något skit.

Visst är det så, men köper man nytt vet man precis vad man får och det uppskattar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nej nej nej!!!

Jag har i vinter/vår testat alla gitarrer som funnits i affärerna runtikring i pris upp till 9000 kr. Jag har dessutom testat en och annan dyrare Martin och Gibson Hummingbird (25000 kr) plus en professionell Simon&Patrick (13000 kr). Håller vi oss till prisklassen upp till 9000 kr, där flertalet låg på max. 5000 kr, eftersom det var min maxgräns s.a.s. så är saken glasklar! Köp en Yamaha FG750S. Se min andra tråd om den gitarren om du vill. Enorm sustain.

Den finns på Musikbörsen Gbg för 5100 kr eller hos Halmén Musik i Helsingborg för 4200 kr. Men jag beställde min från Imuso. Passa på att beställa ett Gatorcase också. Kostnaden blir £220 (gitarr Yamaha) + £45 (hard case Gator) + £30 (frakt upp till 20 kg) = £295 = 3980 kr. Köper du Gator hard case i Sverige kan du få punga ut med 1500 kr.

Eller så väntar du med caset... Praktiskt var dock att engelsmännen hos Imuso la Yamahagitarren i hardcasen. Därmed var frakten säkrad.

Se Yamaha. Klicka Musik, leta upp Gitarrer och stega fram till FG750S. Njut!

Obs: Denna gitarr har INTE inbyggd mik, om det var sådan du ville ha. Det kan man dock applicera efteråt. Vill du ha en med inbyggd mik så föreslår jag en Washburn D46SCE. Nypris runt 5900 kr, men beg. i gott skick (jam Gbg) 4500 kr.

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Yamaha gitarrer i FG serien är lite som Volvo, tryggt och säkert ;] Lotusserien gillar jag dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Xyro!

Volvo gillar jag inget vidare... men FG750S gillade jag!! Den var klart bättre än 710 och 720, tyckte jag vid testandet. Riktigt bra ljud, klart och med fin sustain. Bättre än några olika Walden, Simon&Patrick SP6, Takemine, Tanglewoods olika modeller, Norman, Cort, Gretsch, Fenders olika modeller, Ibanez och en drös till.

Smaksak som allt annat.

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En cutaway försämrar det akustiska ljudet så du vet, blir inte lika fylligt och framförallt inte lika volymstarkt. En mick är helt onödig om den ska användas i hemstudion då piezomickar faktiskt låter skit. En kondensatormick gör jobbet sjukt mycket bättre.

Furch är fula? Köp en gitarr på teknikmagasinet då, dom är blanka och fina. Seagull gör väldigt bra gitarrer i de lägre prisklasserna, har själv en Grand Concert (liten kropp) som låter ruggigt bra. Tillverkade i Kanada. Ibanez är ju ett rätt säkert kort också.

Jag förstår om du inte vill handla begagnat privat (ja har aldrig gjort det och kommer nog inte att göra det heller) men akustiska gitarrer låter mycket bättre när trät har åldrats i 5–6 år så att köpa begagnat i butik borde du kolla upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...