Jump to content
Annons

Hemmastudio


Felix (oregistrerad)

Recommended Posts

Felix (oregistrerad)

Tjena

Funderar på att invistera i en lite enklare hemmastudio. Ska använda den till att spela in enklare demos med mitt band(trummor,bas,2gitarrer och sång + att ha och leka lite med och spela n saker själv.

Då är min fråga vad jag behöver för utrustning och gärna lite tps på modeller och märken DEt behöver inet vara några värsting grejer men grejer som funkar bra och är reltivt billiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ALLT hänger på hur mycket du vill spendera 😠

det är inga som helst problem att bränna 250k:-

på en massa kul-att-ha grejor. 😕

en portastudio, digital från ett-par tusen och upp,

eller en PC / bärbar att spela in på, då tillkommer dataprogramen.

men för demoinspelning:

Zoom MRS-1266 (ZoomFreak som jag är 🙂 )

zoom1266sm.jpg

hos t.ex. Jam

för runt 8000, FörstärkarDoktorn.

billigare typer finns...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sun li (oregistrerad)

Hej Felix.

Antingen kan du ta en porta som tidigare posts har sagt, eller, om du nu har en dator hemma, så kan du köra på en daw.Det du behöver i sånna fall är ett ljudkort som kan ta in allt det du behöver, alltså en fyra-sex ingångar. Om du har hela uppsättningen i ett garage eller i en och samma lokal så blir trummorna ett problem, dom kommer att läcka in i alla andra mikar. så om vi nu säger att du vill "jamma-och-spelain-och-bara-ha-roligt" så räcker det med ett ljudkort med två ingångar, en mik som tar upp guitarrer, bass och trummor, och en till sång.

Om låten blir bra och ni vill göra en riktigt bra demo så kan du i tur och ordning slänga på hörlurar på den som ska spelas in och ta trummor, bass, guitarr och även sång för sig. Då behöver du även såklart ett program som kan agera bandspelare. Där finns en massa bra och billiga alternativ. Fördelen med det är att du kan slänga in en massa gratis instrument i form av vst pluggar. finns massor gratis att tanka hem. Om du har en stereo så kan du koppla den till ljudkortet så

slipper du lägga ner en massa pengar på monitorer.

Du kan säkert få en sjysst uppsättning för runt tre-fyra tusen.

Ett M-audio delta och en bra allaroundmik samt en sångmikrofon räcker långt.

men det finns massor av ljudkort så ta din tid och kolla på vad som skulle passa dig.

MvH Sun li

Link to comment
Dela på andra sajter

Felix (oregistrerad)

Tack för tipsen.

Det är datan som jag ska använda.

Det jag behöver är alltså ett ljudkort, och micar?

Link to comment
Dela på andra sajter

En ganska stor del av frågan är hur många mickar du vill spela in samtidigt. Man klarar sig på en eller två tills man vill kunna spela in trummor, vilket du ville och då får man nästan räkna med att du behöver 8 kanaler . Att skaffa ett ljudkort med många in kanaler i datorn behöver inte vara så dyrt men för att kunna skicka in mickar måste du ha en micförstärkare till vare kanal. Det flesta ljudkort med 8 in har bra två sådana mickförsärkare, ibland fyra. Hur man löser detta skulle man kunna ha lite olika altenativ för. Här kommer några förslag från mig:

1. En portastudio med 8 mic in kostar runt 10000 kr eller kanske ännu mindre och då får du allt du behöver utan möjligtvis lyssning och det brukar dugga med ett par vättiga lurar för säg ca 1000kr. Nakdel med en porta är att när man känner att man växt ur den finns det inte mycket att bygga på, det är bara att göra sig av med den och börja från noll.

2. Ett ljudkort med adat in och en BEHRINGER ULTRAGAINPRO ADA8000 som är en 8 kanals mickrofonförstärkare med adat ut. Du kopplar in mickarna i behringern och därifrån gå singnalerna in i datorn via adat ingången. Det du då behöver är just ett ljudkort med adat in som du får för ca 1000kr och uppåt ,en BEHRINGER ULTRAGAINPRO ADA8000 som kostar ca 2700, en dator vilket jag gissar på att du redan har och ett inspelnings program till datorn tex Cubasis som kostar 800-900 kr allt som allt ca 4600kr. Fördelen är att om du redan har en bra dator så får du ett system som går att bygga ut ganska lätt, men har du inte någon lämplig dator blir det genast mycket dyrare (gäller även de andra altenativen nedan).

3. Ett ljudkort som har 8 mickförstärkare redan tex ST Audio ADC/DAC 2000 (10000kr). Här finns det några att välja på har nog inte sett något billigare dock. Här ingår även dataprogram.

4. Något ljudkort med många ingångar plus externa mickförsäkare antingen för sig själva eller som sitter i ett mixerbord. Detta kan kosta allt från kanske 5000 kr och uppåt. Nakdelen här är att det lätt blir väldigt dyrt.

5. Ett ljudkort med bara några få ingångar och en mixer. Pris kanske 3000 kr och uppåt. Nakdelen här är att du inte får varje mickrofon separat i datorn och kan därför kanppt ändra någonting efter själva inspeningen.

Oavsätt hur du välljer att göra måste du ha mickrofoner ett pack trummickar kostar från 2000kr och uppåt. En lämplig sång mick runt 1000.

Hoppas du blev lite hjälpt, du kanske kan få något hummm om vad som värkar passa just dig, sedan finns det ganska många här på forumet som kan hjälpa till med lite mer detalj tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felix (oregistrerad)

Fan va schysst!

Alternativ två lät bra. Men ska man inet ha någon mixer?.

Har du något tips på något sådant ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Felix (oregistrerad)

Men d där med trummor?. Finns det något annat altenativ än att använda riktoga trummor.

Att spela instrumenten det blir väl inget problem att jag bor i lägenhet?(förutom trummorna)

Link to comment
Dela på andra sajter

* En dator.

* Sequenser program till datorn...

* Ljudkort med många ingångar + midi.

* En midikeyboard.

* Mickrofoner för att micka upp trummor, stärkare och till sång.

* Nån slags mjukvarusampler till datorn för att kunna dra in trumsamplingar och annat skoj. T.ex. Halion kan du ladda in olika ljud som trummor, piano m.m. Battery är en trumsampler som läser olika format på samplingarna. Finns andra trummaskiner för dator som kan låta riktigt bra... Finns även andra coola program med en stor hög med ljud...

* Högtalare av nått slag så du hör vad du sysslar med...

Midikeyboarden använder du för att spela in trummor och annat skoj...

Äre nått jag glömt?

😉

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

...men du vill alltså kunna spela in ditt band oxå?

Då är en bärbar dator att föredra. Finns många bra Firewire ljudkort som t.ex. Motu 828mkII. Det ljudkortet har du möjlighet att kunna bygga ut till 20? kanaler...+ midi.

Finns även portor med USB så man kan tanka över till datorn för att mixa ljud och bränna ner till CD.

Det finns juh även portor med CD brännare.

...men en bärbar dator kanske vore nått? Då kan du springa till replokalen och spela in och sedan springa hem och mixa och grejja på i lugn & ro.

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker gott med 2 mickar för inspelning av trummor. Det låter oftast bättre också, om man inte är väldigt duktig på att mixa trummor. Vi använder alltid bara 2 mickar i vår studio. Placerade ca: 1-2 meter bort från baskaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok några micar

Ljudkort med många ingångar

En liten mixer

Och någon mjukvara typ cubase

E d allt?

en hyffsad dator... 1ghz med 256 ram borde räcka till en början... sen kanske du borde börja fundera på ett par monitorer eller hyffsade högtalare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va schysst!

Alternativ två lät bra. Men ska man inet ha någon mixer?.

Har du något tips på något sådant ljudkort?

Nej man måste inte ha någon mixer. Gain sitter på preampen och eq har du i datorn. Vad det gäller billiga ljudkort med adat in så är jag inte så uppdaterad men fråga i musikaffärer och kolla på vendolin.se. Skall du ha det til en bärbar dator så kommer dock bli lite dyrare eftersom du måste ha ett firewire kort och jag tror inte du hittar något sådant med adat anslutning för mycket under 4000kr.

Men d där med trummor?. Finns det något annat altenativ än att använda riktoga trummor.

Att spela instrumenten det blir väl inget problem att jag bor i lägenhet?(förutom trummorna)

Det finns ett gäng alltenativ till trummor. Antingen program där du laddar in samplingbanker och får spela in via midi eller med hjälp av musen klicka in på datorn. Det finns också program där du slipper spela alls utan bara bestämmer hur du vill att den virutuella trummisen skall spela. Grove Agent är ett sådan program. Oavsätt vad du bestämmer dig för så sattsa lite pengar på det annars kan du lika gärna använda de trummljud som redan finns i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

VAd e firewire för nåt?

en sekunds letning på google hade resulterat i detta... 😳

Firewire - heter också IEEE1394 - är ett seriellt gränssnitt för att ansluta:

såväl yttre som inre enheter till en dator.

audio- och videoutrustning till med varandra och/eller dator.

Både data och matningsspänning kan skickas i en firewire-kabel. Firewirekabeln finns med 4-poliga (utan strömförsörjning) eller 6-poliga anslutningsdon. Firewire är mycket likt seriell SCSI men med bättre prestanda, f.n. (teoretiskt) 400 Mbps och 63 samtidiga enheter. Trots en lägre överföringshastighet på pappret är Firewire i verkligheten snabbare än USB 2.0. Den senaste FireWire-specifikationen kallas FW800 och har en teoretisk överföringshastighet på 800 Mbps. Gränsnittet som numera är en amerikansk standard med namnet IEEE 1394 är utvecklat av Apple Computer som också äger det ursprungliga namnet Firewire. Av licensrättghetsskäl kallar därför Sony sitt firewiregränssnitt för i.Link.

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Många ingångar är bara om du vill spela in många instrument samtidigt. Kanske onödigt i ditt fall. Skulle lägga krutet på få bra ingångar, med bra mickpreamps i. Helst skulle jag köpa en separat mickpreamp. Blir ruskig skillnad med en hyfsad sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felix (oregistrerad)

M-Audio Audiophile USB e d något att ha till en bärbr?. Lr m-box?

Redigerat av Felix
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte testat det, men tänk på att de flesta ljudkort i den billigare klassen har relativt dåliga preamps. Köp därför ett enkelt kort med typ "keyboard"ingångar, så använder du en separat preamp och därifrån går du in i ljudkortet. Tips på monitorer är FostexPm01 tror jag att de heter. Billiga 4 tkr, men faktiskt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 1 månad senare...

Detta med Adat tyckte jag lät intressant.

Håller själv på att bygga mig en liten hemmastudio. Jag vill kunna spela in med 8 mickar samtidigt. Men får man ut 8 separata signaler in i datorn med BEHRINGER ULTRAGAINPRO ADA8000 ?

Finns det några andra tips på en sådan här maskin som behringer? Har aldrig riktigt kommit överrens med dem.

Kan man köra någon rörmickpreamp före, till den behringermaskinen för att få lite mer värme och sådant i ljudet?

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Adat ut/in ger separata kanaler i datorn/mixern/preampen

Det finnas massa altenativ. Det är bara att kolla runt. Det sticker dock iväg i pris ganska fort om du vill ha nått bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej så om jag skaffar en sådan här behringer ultragain. Vad ska jag ha för ljudkort som passar då? tycks inte hitta något med adat ingång...

sen så kan jag alltså använda 8 mickar samtidigt och få in dem på 8 separata kanaler i datorn?

Du kan ju också sikta lite högre och köra med ett Echo Layla3G, som har 8 balanserade line I/O i rackmonterad breakoutbox och plats för att koppla in ett Lightpipe-interface (ADAT). Om det räcker med 8 analoga line (2st är valbara mellan line och mic), så har du det i mycket bra kvalitet och slipper bli besviken senare. Behöver du i stället micingångar, så köper du till en Line Audio Design OMP, som är en 8-kanalig preamp av sanslöst bra kvalitet för sitt pris. Behöver du så småningom utöka till 16 samtidiga micingångar, så skaffar du en extern A/D-omvandlare - med inbyggda preamps alternativt fristående preamps att koppla till omvandlaren - och kopplar in på Lightpipe (ADAT).

Om du använder en separat omvandlare, i stället för en omvandlare med inbyggda preamps, så vinner du dessutom möjligheten att välja om du vill köra med en annan preamp till vissa kanaler - så kan du lyxa till det med en Summit Audio 2BA-221 till sången om du skulle vilja det. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...