Jump to content
Annons

Midikeyboard


Torben

Recommended Posts

Jag funtar på att köpa mig ett midikeyboard för inspelning i datorn med framförallt Reason. Jag måste köpa det på musikbörsen för jag har presentkort där.

Så jag har kollat in två st som verkar trevliga och tänkte höra här vilken av dem ni tycker är bäst eller om det är nån annan som är bättre. Prisklassen ska vara max 2000kr.

Dom två jag har kollat in:

EVOLUTION MK449C

och

Klaviatur M-AUDIO Radium

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dom ser ju så häfriga ut.. Är det verkligen något att ha, det ser ut som om det itne är någon anslagskänslighet i tangenterna heller.

Jag köpte själv ett M-audio radium, men när polaren köpte ett CME UF8 så ångrade jag mig att jag inte sparade pengarna och köpte ett sånt istället.

CME har grymt bra tangenter, för mig känns dom inte alls plastiga (som vissa andra keyboards kan göra). Sen är dom så robusta också. Lättmetallchassi som helt enkelt känns gediget och bra. Mitt lilla Radium 49 är en löjlig leksak i jämförelse.

Nu är jag ute efter ett stagepiano istället. Både som midi-keyboard och att kunna köra live, utan nån dator eller så...har sneglat på ett Korg SP200 som hamnar ungefär i min prisklass. Det har också så grymt skönt klaviatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom ser ju så häfriga ut.. Är det verkligen något att ha, det ser ut som om det itne är någon anslagskänslighet i tangenterna heller.

Inte för att jag är någon keyboardist men jag tycker att de är bra. Har ett UF6 själv och är nöjd... och visst finns det anslagkänslighet. Tror till o med den största modellen har semivägda tangenter men det kan jag ha fått om bakfoten! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad tusan är då

Chunky Sequencer Transport Controls

Breath Controller Input

som ska finnas på CME:n...

OBS det blir en 49e tangeters om jag köper.

Chunky Sequencer Transport Controls = Knappar där du styr "transporten" i ditt sequencer program. (Play, Pause, Rec, Stop etc.)

Breath Controller Input = Ingång för en breath controller = En slang som du blåser i och kan genom luftflödet styra olika saker. (Filter, volym etc.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv ett Radium-klaviatur, och jag är ganska missnöjd med det. Tycker att det är väldigt dålig känsla i tangenterna... 😆

Går nu i tankar om att sälja det och skaffa mig något av CME istället, då de är tusen gånger bättre enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville ha ett MIDI-keyboard i samma prisklass och kom på en bra lösning:

Köp inte något nytt plastigt skräp, välj istället en gammal proffssynth med MIDI!

Jag köpte en ENSONIQ EPS för 900 spänn, inklusive en trave disketter med balla samplingar. Den funkar perfekt och har anslagskänslighet och hela kittet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Radium är inte mycket att hänga i julgran, den är tråkig att spela på och dras med en pitchbend-bugg; pitchbenden rör på sig lite slumpmässigt ibland (mycket subtilt dock, men det är irriterande) utan att man rör den.

Jag har själv en Evolution MK449C och trivs mycket bra, men skulle jag köpa en klaviatur idag skulle det nog bli ett från CME.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall du bara programmera lite syntar går det bra med det mesta.

Har ett Evolution 461 och använder det live för att köra slagdängor som "Jump" och "Final Countdown". 😄 Då fungerar även detta lilla keyboard och jag behöver inte vara speciellt orolig att någon häller öl i min "jättedyra-nya-finaste-synthen-ju". Men försök inte ens att spela piano på det, det går bara inte! Till detta använder jag ett piano. Skulle nog inte köpa ett Evolution igen.

Skall man sedan köra lite mer känsliga saker till syntarna så skulle jag skaffa en gammal synth. Borde gå att få för några tusenlappar. Då får man dessutom en del skojiga ljud. Själv harvar jag på en JX8p.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Tycker att Roland PCR-50M är en kalas midikeyboard för slantarna. Har många rattar och knappar och en bra kvalitetskänsla över sig. Dessutom har den en bra editor som du kan programera kontrollerna med.

Kan kanske va värd att kolla in...

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...