Jump to content
Annons

Nytt ljudkort, vilket ska jag välja?


EmKay

Recommended Posts

Nyligen så har mitt soundblaster audigy kort fått för sig att hänga datorn när jag vrider på volymreglaget vilket leder mig till att det börjar bli dax för ett nytt ljudkort.

Snickrar lite i min hemmastudio som består av bla en JV-1080, Behringer Eurodesk24 mixerbord, EPS+ samt reason och Sonar på mjukvaru fronten.

Kör på en PC med XP Pro installerat.

Har kollat lite på ESI Juli@ eller ett E-MU 1212m kort men vet inte vad jag ska välja.

Har inga höga krav annat än att det ska funka med den HW utrustning har har samt vara enkelt och billigt. Jag är lite av en noob på musikproduktion så jag vill inte ha alltför avancerade grejjor.

Någon som kan hjälpa mig i min villrådelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drok (oregistrerad)

Uppdatera drivisarna till ditt soundblaster innan du köper nytt. Audigy är bra, vad än musikaffärerna försöker lura i dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio's Audiophile 2496 verkar vara en klassiker i sammanhang där man bara behöver 2 analoga I/O och inga mikrofonförstärkare. Sök på det kortet. 😏

Lådan,

ibland kanske man är vilse och inte vet var man ska starta söka. Då kan det vara schysst att åtminstone peka nån i rätt sökriktning. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört av säker källa att om du har en dator med via-chipset och dylikt(typ alla Athlon-datorer,rätta gärna om jag har fel) så är det ingen idé att köpa pci-M-Audio kort för då krånglar det nåt så inni h-vete. Men om du har en Intel Pentium så är det inga problem..

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Har hört av säker källa att om du har en dator med via-chipset och dylikt(typ alla Athlon-datorer,rätta gärna om jag har fel)

Du har fel, några sådana problem finns inte dokumenterade.

Ingen tjänar på att dylika rykten sprids, så glöm det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört av säker källa att om du har en dator med via-chipset och dylikt(typ alla Athlon-datorer,rätta gärna om jag har fel) så är det ingen idé att köpa pci-M-Audio kort för då krånglar det nåt så inni h-vete. Men om du har en Intel Pentium så är det inga problem..

Lycka till!

Intressant...

Vilken säker källa är det? Har du nån länk? Måhända stämmer det, men jag har aldrig hört nåt sånt?

Hittade inte så mycket på nätet heller?

Link to comment
Dela på andra sajter

>Lådan

Jag testade att söka men det funkade inge vidare.

Kollade tillock med i den nitade tråden men blev inte mycket klokare där heller.

Precis Giggsy, det är det forumen är till för :-)

>Zephyros

Vet inte vilken kristallkula du kollar i Zephyros men du har helt rätt ;-)

Har ett Asus bord med Via chipset och AMD propp.

Tyckte Audiofil kortet såg lite klent ut. Inga telejack bla.

Vill ju kunna koppla det till och från mixerbordet utan att byta till RCA eller nåt annat.

Ingen som har kollat på Juli@ eller 1212m korten?

Sneglat lite på ett X-Fi Elite pro men det är ju bara japan pluggar på det, och dessutom ska bara burken stå i studion så jag behöver inte ha kortet till annat än musikproddning och då känns X-Fi lite overkill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många här (däribland jag) har ESI Juli@, och de flesta verkar trivas och får det att funka finfint.

När det gäller 1212m, så kan du ju fundera på om du verkligen behöver ADAT och allt extra lull-lull som du betalar för... Annars kan ju lillbrorsan 0404 kanske va nåt att fundera på?

EMU korten har ju DSP-effekter inbyggda, men om de inte uppgraderat drivrutinerna sedan jag hade samma funderingar som du, så kommer du inte ha så väldans stor användning av dom i Sonar. De kommer nämligen inte med när man kör export audio, utan måste "spelas in" i realtid...

Annars finns ju en uppgraderad version av 2496, Audiophile 192, som kanske kan va trevlig...

Har du pengarna, så är iallafall en uppgradering från ditt Audigy-kort att rekommendera. Vad folk än säger, så är Creative-korten främst för spel... Så mitt råd är även att det finns klart bättre alternativ än X-Fi om du vill hålla på med musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört av säker källa att om du har en dator med via-chipset och dylikt(typ alla Athlon-datorer,rätta gärna om jag har fel) så är det ingen idé att köpa pci-M-Audio kort för då krånglar det nåt så inni h-vete. Men om du har en Intel Pentium så är det inga problem..

Lycka till!

VIA chipset var det gigantiska problem med för flera år sedan - men även de har lärt sig, så det ryktet är falskt numera, sedan några år tillbaks.

AMD fungerar lika bra som Intel (ibland rentav bättre, verkar det som...) - och deras stabilitetsproblem för flera år sedan, berodde mer på dåliga chipset än på dåliga processorer.

Vad som kan orsaka vissa problem i dag, är moderkort med SLI-stöd - men det finns nog nästan inga moderna moderkort som inte fungerar alls till musikbruk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte att ingen har rekomenderat 1212m kortet.

Detta är ett otroligt kompetent kort, med mycket bra

möjligheter.

Fundera inte så mycket, KÖP KÖP KÖP...

Du kommer garanterat inte att ångra dig...

Vad jag vet så finns det inget bättre kort för

det priset....

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja nu börjar det likna nåt. 😄

Tack för tipsen. 😄

ADAT har jag ingen nytta av i dagsläget och 0404 tyckte jag körde med japan pluggar, jag vill hellre ha riktiga jack, fråga mig inte varför men jag tycker det känns bättre.

DSP effekter som måste spelas in i realtid känns också alltför meckigt.

Prisskillnaden mellan Juli@ och 1212 är ju inte så stor men efter er feedback så verkar det luta åt ett Juli@.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärp dig nu, skaffa ett 1212m och var nöjd... 😄

Titta bara på AD/DA omvandlarna....

EDIT: Skit i DSP Effekterna, det är omvandlarna och

den kraftiga mixern du vill ha...

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Skit i soundblastern till att börja med. Som att köpa en gitarr utan strängar, fan vad snabbt spelivern och intresset tar slut!

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Skit i soundblastern till att börja med. Som att köpa en gitarr utan strängar, fan vad snabbt spelivern och intresset tar slut!

Jo tjena experten.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jepjep, det är jag som är experten på SoundDisaster, och dess ruskiga konverters med dess ruskiga S/N.

Nej, jag talar inte om det som står på pappret.

Ledsen om världar krossas.

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Jepjep, det är jag som är experten på SoundDisaster, och dess ruskiga konverters med dess ruskiga S/N.

Nej, jag talar inte om det som står på pappret.

Ledsen om världar krossas.

Audigy har bättre S/N värden än flera av Emus kort.

Ah shit glömde vi skulle ju inte läsa papprena...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepjep, det är jag som är experten på SoundDisaster, och dess ruskiga konverters med dess ruskiga S/N.

Nej, jag talar inte om det som står på pappret.

Ledsen om världar krossas.

Audigy har bättre S/N värden än flera av Emus kort.

Ah shit glömde vi skulle ju inte läsa papprena...

Creative har alltid hittills angett de teoretiska maxvärdena för själva omvandlarchipet på deras Soundblaster-kort. Aldrig hittills har de angett faktiska, uppmätta värden på den färdiga produkten - och det gör att de ser bättre ut i reklamen, än proffskort där man är noga med att ge kunden vad han tror att han köper.

Många andra billiga ljudkort marknadsförs på samma sätt, med värden som är rena fantasierna. Det finns väl knappt något ljudkort i dag som inte skryter med 24-bit och 96kHz - men hur det sedan LÅTER är en helt annan femma. Många ljudkort är uppbyggda kring samma omvandlarchip, men konstruktionen som helhet skiljer väldigt mycket - och det är där agnarna sållas från vetet.

Att EMU har sämre värden i sin reklam, beror på att de vänder sig till en helt annan kundgrupp (musiker), där de räknar med att kunderna har lite mer koll på verkligheten och kommer att klaga på att värdena inte stämmer med hur det verkligen är.

Du visste förresten kanske inte att Creative köpte upp EMU för några år sedan...? 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Du visste förresten kanske inte att Creative köpte upp EMU för några år sedan...?

Självklart, varför den lätt nedlåtande attityden mot creative känns lite larvig.

Var det inte studio förresten som testade soundblaster och lite andra kort? Eller så var det mm. Iaf stod det fullkomligt klart att uppmätta värden inte motsvarar creatives dåliga rykte, och att audigy i flera fall spöade så väl m-audio som edirol och emu-korten.

Men visst, ska man köpa nytt är det ju inte audigy man ska välja, det är dyrt väl.

Det jag ville säga till killen som startade ämnet var att han inte ska lyssna så mycket på kreddpellar som tsmalmlberg eller folk som säljer musikutrustning 😳, utan först och främst uppdatera drivrutinerna till sitt inte alls värdelösa ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Skit i soundblastern!

Har inte ens det 😳

Kör annars på ett echo Layla 24/96 som nu är inne på lagning och spelar under tiden därför in på moderkortets inbyggda ljudkort. Tycker mig ha lika roligt och nog är välljudande.

Jaja, jag kan lägga upp en låt på demoforumet så får ni avgöra själv.. som en vikt på andra sidan vågen av de som rekommenderar dyrare ljudkort eller bara inte tycker om de inbyggda. Latency är heller inget större problem - jag kör asio4-all-drivisar.

Om jag hinner innan Claes kommer och lägger gift i mitt té. För vad skulle hända om folk kom på att de inte behöver dyr utrustning? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du visste förresten kanske inte att Creative köpte upp EMU för några år sedan...?

Självklart, varför den lätt nedlåtande attityden mot creative känns lite larvig.

Var det inte studio förresten som testade soundblaster och lite andra kort? Eller så var det mm. Iaf stod det fullkomligt klart att uppmätta värden inte motsvarar creatives dåliga rykte, och att audigy i flera fall spöade så väl m-audio som edirol och emu-korten.

Men visst, ska man köpa nytt är det ju inte audigy man ska välja, det är dyrt väl.

Det jag ville säga till killen som startade ämnet var att han inte ska lyssna så mycket på kreddpellar som tsmalmlberg eller folk som säljer musikutrustning 😲, utan först och främst uppdatera drivrutinerna till sitt inte alls värdelösa ljudkort.

Vad jag ville säga med min kommentar om Creative vs. EMU, var att det trots allt inte märks så mycket av uppköpet - utan firmorna fortsätter på sina inslagna vägar; en spel-motorväg och en musiker-skogsstig (spelmarknaden är oändligt mycket större - därav liknelsen... 🙁 ).

Visst kan man göra musik med ett SB-kort - på samma sätt som man kan använda en Clas Ohlsson-mikrofon för ett par tior eller en trasig Kazoo. Det beror helt på vad man själv ställer för krav på ljudet och funktionen. Låter det bra enligt dina öron, så räcker det ju till för dig och det finns ingen anledning att byta - men det skadar inte att bli påmind om att gräset faktiskt ÄR grönare på andra sidan ibland... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det där med mätvärden, för jag har även hört att egentligen är även de klassiska: dynamik, signal/brusförhållande och distorsion tämligen

ointressanta så fort man har lämnat budgetträsket, dock så finns det andra mätvärden som på riktigt är intressanta, men dessa nämns aldrig!

Kommentera gärna, jag kan ingenting om detta men det är klart intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det vart ju riktigt intressant det här. :rolleyes:

Men inte blev jag klokare.

Det blir nog inte ett SB kort eftersom jag i min villfarelse tror att de som specialiserar sig på att göra ljudkort (E-MU, ESI mfl.) är bättre på det än Creative som bakar in grejjor i kortet för fler användningsområden än bara musik produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAT har jag ingen nytta av i dagsläget och 0404 tyckte jag körde med japan pluggar, jag vill hellre ha riktiga jack, fråga mig inte varför men jag tycker det känns bättre.

DSP effekter som måste spelas in i realtid känns också alltför meckigt.

Prisskillnaden mellan Juli@ och 1212 är ju inte så stor men efter er feedback så verkar det luta åt ett Juli@.

"Japanpluggar"? 0404 har vanliga obalanserade telepluggar...

Och när det gäller EMUs DSP-effekter så ska du inte ta mig på orden, utan du borde kolla upp det själv. Det var nog minst ett år sedan jag undersökte saken, så mycket kan ju ha hänt sedan dess...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...