Jump to content
Annons

Cubase och Rewire


SyntaxError

Recommended Posts

När jag rewajrar reason med cubase så skippar cubase att spela upp den första takten (egentligen det första ackordet) i ljudet från reason. Någon som har stött på det problemet förut? Jag har provat att köra en audiomixdown för att kolla om det bara var ett latencyproblem men inledningen är inte med där heller...

Kör Cubase SX med senaste reason 3.0

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland har jag problem att det "hoppar" på första taktslaget. Att första taktslaget blir längre än dom andra. Men jag har alltid som vana att börja projektet på takt 2 eller senare, dels för att få utrymme att greppa tag i ett instrument eller vinkla stolen till keyboarden, när man tryckt på rec. Visst det finns ju precount på klicken, men det är ett abstinens (fel ordval) jag har att alltid göra så. Sen skapas det ju utrymme för automatisering, introanslag osv. Men, hehe nu svarar jag ju inte alls på din fråga. Testa börja på en takt senare då. Annars kan du testa att klicka av och på "play" i transportpanelen i Reason. Så har jag löst problemet iaf.

EDIT:

Du har senaste reason 3, säger du. Dom släppte ju en uppdatering till reason 3 användare eftersom det var nåt problem med en syncfunktion i rewire, men det är kanske den du har?

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Öh ja alltså, det jag menade var att det är den senaste uppdateringen av reason 3 🙂

Ska kolla om det funkar att bara skjuta fram hela projektet en takt, men det ska ju inte behövas tycker man...

Alla andra förslag är såklart fortfarande välkomna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte märkt nåt sånt, däremot får jag ett otroligt missljud på första taktens första slag om jag loopar en inspelning i Cubase och kör Rewire/Reason. Kör 3.0 och har inte uppdaterat. Kanske borde jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns att jag stött på problemet med Cubase tidigare. Det sker dock inte i någon annan rewirehost vad jag har märkt, så problemet ligger förmodligen på Cubase-sidan.

Den enkla lösningen är att flytta fram allting en takt, som tidigare har nämnts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. innan Reason 3.0.4 hade jag också ett missljud. Ju fler ljud/spår jag använt mig av i reason desto starkare vart ljudet. Men jag laddade ner 3.04 och problemet försvann. 😛

Innan jag laddade ner det så hade jag någon av focusknapparna av i reason (på transportpanelen) jag tror det var play. Men det var lite problem, för då följde inte automatisering osv med i Reason.

3.0.4 tog iallafall bort missljudet för mig 🙂

eller den heter kanske 3.0.5 😱

Syntax, lyser focus-knapparna midi och play för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. innan Reason 3.0.4 hade jag också ett missljud. Ju fler ljud/spår jag använt mig av i reason desto starkare vart ljudet. Men jag laddade ner 3.04 och problemet försvann. 😏

Innan jag laddade ner det så hade jag någon av focusknapparna av i reason (på transportpanelen) jag tror det var play. Men det var lite problem, för då följde inte automatisering osv med i Reason.

3.0.4 tog iallafall bort missljudet för mig 🤪

eller den heter kanske 3.0.5 😏

Syntax, lyser focus-knapparna midi och play för dig?

Jag ska kolla senare ikväll, nu har jag iofs redan flyttat fram allt så det ordnade sig

tillfälligt men jag skulle gärna ha en mer permanent lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...