Jump to content
Annons

kablage (monitor, patch)


el davo

Recommended Posts

Jag har ett helt lass med HOSA kablar som alla mer eller mindre är färdiga för tippen.. glapp, sprak och liknande.

Tacksam om någon kan tipsa om kablar av bra kvalitet som inte kostar absurda pengar.. (och gärna var de finns att köpa). Jag behöver åtminstone ett par monitorkablar (XLR) och ett par tele som jag kan lita på..

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Uhu.. Äger du ingen lödkolv då?? 🙂

Jag har aldrig köpt en färdig-gjord kabel så länge jag minns.. Brukar köpa hundratals meter kabel på rulle och en säck med XLR kontaker och löda själv.. Har inte haft problem med en enda av dessa kablar trots att dom används såväl live och i repstudion.

Det enda jag är kräsen på är att det ska vara Sennheiser som tillverkar kontakterna (dom är pålitliga). Och att kabeln verkligen ska ha en flätad skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Uhu.. Äger du ingen lödkolv då??  🙂

Jag har aldrig köpt en färdig-gjord kabel så länge jag minns.. Brukar köpa hundratals meter kabel på rulle och en säck med  XLR kontaker och löda själv.. Har inte haft problem med en enda av dessa kablar trots att dom används såväl live och i repstudion.

Det enda jag är kräsen på är att det ska vara Sennheiser som tillverkar kontakterna (dom är pålitliga). Och att kabeln verkligen ska ha en flätad skärm.

nej jag gör ju inte det.. senaste gången jag lödde ngt var nog 15 år sedan, i skolan.. inget dumt tips annars.

Redigerat av el davo
Link to comment
Dela på andra sajter

Att jobba i studio, då behövs en lödkolv.

Mycket skit har biltema med jag är nöjd med deras lödkolv. Eller lödstation snarare. Ett par hundralappar tror jag att jag gav för den och uppfyller verkligen sitt syfte.

Den har jag använt till allt utom att löda xbox. De punkterna var för små, då blev det en från elfa istället.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

för att löda egna kablar skulle jag behöva jag en manual för dummies på vilken kabel jag ska köpa, hur man löder ihop kabeln och kontakten. och en del övning. annars kommer jag att löda ihop studions motsvarighet till alfons åberg-helikoptern. ni hajjar läget.

fortf mest intresserad av en färdiga kablar eftersom jag i nuläget endast behöver 4st.. högen med Hosa är från fornstora dagar när jag använde mixerbord och en massa syntar.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hosa-kablarna är det egentligen inget fel på.

Det är billigare att byta ut sådana lite oftare än att köpa svindyra kablar som kanske håller dubbelt så länge. Alla kablar blir ju dåliga med tiden...

Problemet är mest att kontakterna slits ut - åtminstone om kablarna används mycket - och då kan det vara lönt att ta Hosa-kablarna som har de bättre (och dyrare) Neutrik-kontakterna. Sitter kablarna mer permanent kopplade så vete 17 om det är lönt att fundera så mycket över... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

janne c (oregistrerad)

Håller me Claes.. Har haft HOSA kablar under flera år. Byter dom regelbundet och har aldrig några fel på dom. Sedan måste man hantera kablarna på rätt sätt. Tar ut dom ett antal gånger om dagen och byter hål. Inte drar utan tar tag i kontakten. Annars så finns BANTAM kablar dom kan funka i 10 år om du gör på rätt sätt eller en månad om du gör fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass mycket tjänar man på att löda själv? Funderar på att börja med det.

Man tjänar egentligen inte så mycket rent ekonomiskt med tanke på arbetstiden. Däremot så kan du anpassa varje kabel till exakt rätt längd och välja just de kontakter du vill ha. Det tycker jag är en stor fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har funnit att en passlig längds TRS<->XLR -kabel a) inte finns b ) är dyr så in i helvete. Jag löder alltså själv. Med Biltemas lödstation. Har använt Schulz och Neutriks pluggar och varit ganska nöjd. Har också testat med Biltemas XLR-pluggar, och varit relativt nöjd. Har använt Tasker-kaböar, och tidigare använde jag dubbel eller trippelskyddade kablar (bilhifi-nivå), men det är ganska opraktiskt då man behöver två för balanserad koppling och dom är styva utav fan.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Har också testat med Biltemas XLR-pluggar, och varit relativt nöjd.

Jag använder biltemas lödkolv och eventuellt deras telepluggar. De är ok. Men deras xlr känns lite rangliga, köpte två för att prova.

Hur ska man beskriva dem, hmm....billiga, slappa, lätta, klena och lite low quality känsla.

Och då pratar jag inte om kvaliteten på överföring för det kan jag inte höra med min övriga utrustning. Utan bara med tanke på hållbarhet och livslängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Visst, Blitztemas XLR var lite skräpigare att löda, och smälte lättare i lödningen. Deras Tele skippar jag dock helt. Jag köpte Schultz för 2,50€ styck, vilket var 60% rabatt. Dom är snygga, små, effektiva, hållbara och färgkodade i fyra färger. Skitsnygga dessutom.

Men, slutkaneten (eller mellankaneten) är att om man inte vill ha mer än nödvändig mängd kablage i sitt rack (som annars också är för fullta av baklar), så fixar man rätt längd själv. Blir bättre än de billigaste färdiga kablarna, men inte billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...