Jump to content
Annons

baskagge 26"


buster

Recommended Posts

Annons

En 26-tummare är svårare att få låta bra. Men om man lyckas man med slagskinn frontskinn och att stommen låter bra, är hel så kommer den naturligtvis låta svålfett! En 20 tummare är ju lättare eftersom det går att mygla fram ett okej ljud med filtar/dämpling osv. Dämpar man en 26-tummare så kan det bli rätt mycket pappljud. Sen beror det ju på VAD för ljud man vill ha. Kanske inte att föredra med en 26a om man ska lira funkmusik. Och en 20 tummare är kanske inget att ha om man ska köra "70-tals"hårdrock. Tokdåren Bob Rock lyckades rätt bra med metallicas svarta album 24 tum eller Motley Crues platta med Jonh Corabi (lyssna på Power to the music) 28 tum

Kiss med plattan Creatures of the night, Whitesnacke, Slide it in. Är ju andra alster med icke-20-tumms-kaggar-inspelningar.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Volym är grejen. Alltså, inte ljudvolym, utan storleken på skinnet gånger djupet på trumman. Tar man och gångrar dom måtten inser man hur mycket luft det är att flytta runt.

En 22x16 är lättare att spela på än en 28x20 ( har jag oxå en). 24x14 har mindre volym än en 24x18, och är betydligt rappare.

Ska man ha en 26":a så se till att ha en bra mick som tar upp lågt i registret. Jag tycker oftast inte att en tex Beta52 räcker till. Hellre en bra stormembrans konning.

Jag är peppad på en 20x18 eller 20x20... bra punch, men fin botten ändå. Sen har jag allt...! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Volym är grejen. Alltså, inte ljudvolym, utan storleken på skinnet gånger djupet på trumman. Tar man och gångrar dom måtten inser man hur mycket luft det är att flytta runt.

En 22x16 är lättare att spela på än en 28x20 ( har jag oxå en). 24x14 har mindre volym än en 24x18, och är betydligt rappare.

Ska man ha en 26":a så se till att ha en bra mick som tar upp lågt i registret. Jag tycker oftast inte att en tex Beta52 räcker till. Hellre en bra stormembrans konning.

Jag är peppad på en 20x18 eller 20x20... bra punch, men fin botten ändå. Sen har jag allt...! 😆

Ser det ut som Alex Van Halen's eller? 😉

Alex%20Van%20Halen%202.jpg

🙂🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
En 26-tummare är svårare att få låta bra. Men om man lyckas man med slagskinn frontskinn och att stommen låter bra, är hel så kommer den naturligtvis låta svålfett! En 20 tummare är ju lättare eftersom det går att mygla fram ett okej ljud med filtar/dämpling osv. Dämpar man en 26-tummare så kan det bli rätt mycket pappljud. Sen beror det ju på VAD för ljud man vill ha. Kanske inte att föredra med en 26a om man ska lira funkmusik. Och en 20 tummare är kanske inget att ha om man ska köra "70-tals"hårdrock. Tokdåren Bob Rock lyckades rätt bra med metallicas svarta album 24 tum eller Motley Crues platta med Jonh Corabi (lyssna på Power to the music) 28 tum

Kiss med plattan Creatures of the night, Whitesnacke, Slide it in. Är ju andra alster med icke-20-tumms-kaggar-inspelningar.

Var i helvete hittar man sådan ingående info om band?? 😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

eller om det är fest kan man ju alltid köra med 30" baskagge

keep on sniffing till your brain goes pop!!!

edit:(citat les claypool)

😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Ludwig Vistalite...osv...häftiga bilder må jag säga!

Skall du köra med 24" tex så handlar det ju helt enkelt om luftförflyttning à la rock´n roll...micka gärna upp en bit ifrån,kanske kombinerat med en närmick på baskaggen,sätt tex distansmikrofonen typ 3.5 m ifrån eller mer,då får du ut maximalt av vågform och basljud som man i dessa fall efterstävar...inget jazz-kit direkt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludwig Vistalite...osv...häftiga bilder må jag säga!

Skall du köra med 24" tex så handlar det ju helt enkelt om luftförflyttning à la rock´n roll...micka gärna upp en bit ifrån,kanske kombinerat med en närmick på baskaggen,sätt tex distansmikrofonen typ 3.5 m ifrån eller mer,då får du ut maximalt av vågform och basljud som man i dessa fall efterstävar...inget jazz-kit direkt! 😳

visst är det sött..😄

körde senast igår en inspelning med mitt äldsta jazzkit, iofs är det 20" kagge där, så inte direkt denna storlek..men ändå. men vi körde en 421 närmickat, lite intittande in i kaggen och en oktava mkl2500 som distansmick på densamme, för att få lite större basvågor. det lät smäckt.

jag är däremot sugen på att skaffa en björkbastrumma 22" då till mitt fusionkit, för att få lite mer fläsk i kaggen. har just nu en 20" där me. fan jag är ju ganska lång, så du skulle se mina ben som sticker åt alla håll o kanter me 20" kaggen..🙁

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

fan,sitter du i Norrping och lirar---vad gillar du för stuk då...???...jag håller hus i Slätmon 45 km nedanför Linköping vet du,gillar rock´nroll och progressive och allsköns blandning... 🙂

javisst..som det ser ut kommer jag göra det ytterligare tre år..😄

jag diggar det mesta.. hehe fast just nu sitter ja o diggar IA, för att han e go. jag har lirat ganska mycket rock o sånt på trummor.. är väl sk. improvsationist.. ( 🙂 ) när det gäller spel överlag.

ofan. slätmon. det låter lite gulligt.. hehe ligger det mot kisahållet då eller? jag är ju uppväxt i vimmerby, så lite känner man till trakterna.

allskön blandning är bäst..fast ännu bättre med en twist.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

vem e IA då???

ja här e mittemellan sörru,fast jag e från SOLNA från början...mellan KISA och RIMFORSA vare...www.studio-camelot.com

matthias IA eklund..freak kitchen guran. jädrigt säker. solna.där har jag stulit ett par toffler..😎 MELLAN KISA O RIMFORSA?? galet.jag vissteinte ens att det fanns ngt emellan..haha.. näe men är det inte surt o bo där? men är det där den fotbollsplanen ligger?? jag har ett svagt minne därifrån.

fan jag tror jag har för mycket tid. sitter just i detta nu o ritar av mitt vardagsrum i DETALJnivå och försöker lösa detta med akustikbehandling. har en svår efterklang runt 250 Hz och en reverberation på 1kHz.. som det ser ut nu kommer jag smälla upp ett par ganska feta basfällor..😄 iofs fel tråd o disskutera detta.. hahaha

ska kolla in sajten nu!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vem e IA då???

ja här e mittemellan sörru,fast jag e från SOLNA från början...mellan KISA och RIMFORSA vare...www.studio-camelot.com

jomen fan den sajten har jag dregglat mycket på..så det är din studio det..🙂

fräscht

får glida ner ngn gång o hälsa på!!

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns inget som är surt med att bo så här som vi gör på landet,tvärtom-man finner sig själv etc-slipper en jävla massa löst folk osv + buller och bång som man bara blir nojjig av...sen kan man spela och spela hur mycket och läneg man vill---perfect! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns inget som är surt med att bo så här som vi gör på landet,tvärtom-man finner sig själv etc-slipper en jävla massa löst folk osv + buller och bång som man bara blir nojjig av...sen kan man spela och spela hur mycket och läneg man vill---perfect! 🙂

jag ska inte säga ngt..😎 hade min förra studio mitt ute bland åkrarna utanför kalmar..det är fan asgött..iofs var min jääävligt sunkig men fan vilka schyssta inspelningar vi har gjort där..😄

jag hade mina trumövningar på nätterna.började vid 11..slutade vid 2-3 snåret. chill som fan var det..här måste man typ glida runt knäpptyst. lite surt men fan..funkar!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnt så handlar det om att flytta luft i trumman och ju större volym trumman har desto mer luft ska flyttas givetvis. Men den andra aspekten som tillkommer är ju att mer luft kräver större kraft. Det är ingen slump att såväl Lars Ulrich som Tommy Lee kan spela på stora trummor för trots allt så slår dessa herrar hårt på sina trummor.

Jag menar att på samma sätt som storlekar på kläder eller skor passar personer så passar även storlekar på trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare nämnt så handlar det om att flytta luft i trumman och ju större volym trumman har desto mer luft ska flyttas givetvis. Men den andra aspekten som tillkommer är ju att mer luft kräver större kraft. Det är ingen slump att såväl Lars Ulrich som Tommy Lee kan spela på stora trummor för trots allt så slår dessa herrar hårt på sina trummor.

Jag menar att på samma sätt som storlekar på kläder eller skor passar personer så passar även storlekar på trummor.

stackars lars ulrich som slår så hårt att han måste bäras ut på bår efter spelningar!! :rolleyes:

näe en 22"a tycker jag är lagom!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud flyttar inte luft!

Nehe???vad menar du då...

att ljud är förlyttad luft etc tror jag alla här fattar vad som menas med--- att flytta luft tex ju större baskagge eller högtalarmembran etc ju mer luftförflyttning-eller hur!

Ljud är energi=svängningar per sekund-anges i Hertz osv-uppkommna ur fysisk rörelse etc,är du nöjd nu! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...