Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag tÀnkte börja med lite techno/house produktioner. Inga liveinspelningar, sÄng etc. Skulle jag klara mig med endast reason? Eller mÄste jag ochsÄ ha en sequenser som Cubase??

Annons
Postat
det beror ju pÄ om du vill göra pattern baserad musik eller inte...

peace

NormaN BeatZ

Reason Ă€r fruktat mycket mer Ă€n Pattern Based 😎😄

Postat (redigerat)

ok, men vad Àr Pattern?? Vilken kombination skulle ni rekomendera dÄ för dance?

Redigerat av suitsork
Postat

Mett ett gÀng samplinkcd ett klaviatur och reason sÄ kommer du komma lÄngt med bara det. Reason var min skatt innan jag koverterade till Ableton

drloop (oregistrerad)
Postat

Reason Àr beroende framkallande, speciellt om man gillar att koppla ihop grejer i alla möjliga och omöjliga kombinationer.

Tidigare anvÀnda jag nÀstan bara samplers vilket jag tyckte var bÀst dÄ.

Nu kan jag köra reasons sampler + alla andra goa grejer som ingÄr i paketet. Ableton Àr mer en DAW Àn ett instrument, min Äsikt...

Postat
Mett ett gÀng samplinkcd ett klaviatur och reason sÄ kommer du komma lÄngt med bara det. Reason var min skatt innan jag koverterade till Ableton

men vad Àr grejen med att köra reason tillsammans med cubase dÄ?? UrsÀkta dessa basic frÄgor, men vill hitta nÄgot jag kan börja med.

Jag har ett midi-klaviatur och en thinkpad t42p

Postat

men vad Àr grejen med att köra reason tillsammans med cubase dÄ?? UrsÀkta dessa basic frÄgor, men vill hitta nÄgot jag kan börja med.

Jag har ett midi-klaviatur och en thinkpad t42p

Reason tillsammans med cubase Àr bara bra om du vill blanda reasoninstrumenten med inspelade ljud, eller ljud frÄn vst-instrument. Men det Àr ganska onödigt för dig som inte tÀnker spela in sÄng, sÄ du kan skippa cubase.

Postat

Har du provat Reasondemon? Jag tror att du fÄr ett tydligare grepp om vad Reason klarar av om du laddar hem den. Dock sÄ fÄr du ju inte med samplingsbibloteket i demon.

Postat
Jag tÀnkte börja med lite techno/house produktioner. Inga liveinspelningar, sÄng etc. Skulle jag klara mig med endast reason? Eller mÄste jag ochsÄ ha en sequenser som Cubase??

Hei.

Reason er et bra program for nybegynnere. Jeg har brukt ptrgrammet i snart tre Är, men savner virkelig noen fete synther! Programmet er genialt for nybegynnere nÄr det gjelder selve programmeringen, altsÄ manipuleringsmulighetene av lyder, men jeg har virkelig slitt med Ä fÄ finne feite synthlyder med en gang, jeg mÄ virkelig grave lenge i hagen. Selv med den nye combinatoren synes jeg ikke det lÄter like fett som en FM7. Synthlydene mangler kompleksitet, for Ä bruke det ordet. Det geniale med Reason er hva du kan gjÞre med alle lydene du laster inn, men det hadde vÊrt fett Ä smelle en feit synthlyd pÄ toppen ogsÄ, men det kan du jo gjÞre i et annet program, som tar inn vst synther. Jeg mener IKKE at Reason skal vÊre et Äpent program, det er kult som det er, men Reason 3.5 kan jo smelle opp en liten Imposcar (feit lyd...)

Postat (redigerat)

Ja, Reason rÀcker mer Àn vÀl! Reason Àr dessutom, enligt mig, de mest pedagogiska och snabbjobbade programmet som finns!

Cubase anvÀnds om du vill spela in sÄng eller gitarr, o.s.v och dÄ finns Àven en massa insticksprogram (VST) som man köper till!

Cubase i sig Àr egentligen ingenting utan mest som windows bara en (dyr) plattform för andra program - de VST man kan ha till!

Min dröm, som "mÄste" spela in en massa sÄng och sÄledes mÄste anvÀnda ngt annat Àn Reason, Àr trots att jag jobbat mer med Cubase

Ă€n Reason, fortfarande ett program som till 90% Ă€r som Reason och 10% som Cubase! Rubase eller Ceason vore sĂ„ledes drömmen 🙂!

Redigerat av Hans
Postat

tjena Suitsork!

Du kan göra lÄtar med synthar, samplers, trummor, effekter och det mesta som du antagligen söker till dina house/technoproduktioner i reason..

Om du tex gör en synthslinga sÄ kan den slingan utgöra ett sk pattern, det innebÀr att du sedan tex kan loopa/repetera den i programmet nÀr du spelar in.

testa demot och prova dig fram..

lycka till

Postat
Ja, Reason rÀcker mer Àn vÀl! Reason Àr dessutom, enligt mig, de mest pedagogiska och snabbjobbade programmet som finns!

Cubase anvÀnds om du vill spela in sÄng eller gitarr, o.s.v och dÄ finns Àven en massa insticksprogram (VST) som man köper till!

Cubase i sig Àr egentligen ingenting utan mest som windows bara en (dyr) plattform för andra program - de VST man kan ha till!

Min dröm, som "mÄste" spela in en massa sÄng och sÄledes mÄste anvÀnda ngt annat Àn Reason, Àr trots att jag jobbat mer med Cubase

Ă€n Reason, fortfarande ett program som till 90% Ă€r som Reason och 10% som Cubase! Rubase eller Ceason vore sĂ„ledes drömmen 😄!

Reason rÀcker sÀkert rÀtt lÄngt!

cubase,, bara dyrt? Nja, dyrt Àr det, men det Àr ju ett produktionsverktyg som Àr bland de största som finns. (Varken sagt att det Àr bÀst eller störst!)

Om det inte hÀnt mycket med Reason senaste versionerna sÄ Àr en skillnad att Reason inte spelar upp midi pÄ externa enheter. Ingen MIDI OUT helt enkelt.

Reason och Cubase "synkas" / kopplas ihop med ReWire och man har dÄ integrerat alla de saker som finns i Reason med Cubase. Det Àr fortfarande tvÄ separata prg, men nu kan du spela in syntarna i Reason direkt ner pÄ ett audiospÄr i Cubase, som om det vore en VST-synt eller ett externt intrument.

Det finns mÄnga fördelar med kombinationen, men det Àr mycket pengar! Cubase Àr dessutom ett prg som Àr svÄrare att lÀra sig, och inte lika intuitivt som Reason.

Reason uppmanar dig att skapa, Cubase krÀver att du vet vad du gör.

Postat

Ă€n Reason, fortfarande ett program som till 90% Ă€r som Reason och 10% som Cubase! Rubase eller Ceason vore sĂ„ledes drömmen 😉!

Reason rÀcker sÀkert rÀtt lÄngt!

cubase,, bara dyrt? Nja, dyrt Àr det, men det Àr ju ett produktionsverktyg som Àr bland de största som finns. (Varken sagt att det Àr bÀst eller störst!)

Om det inte hÀnt mycket med Reason senaste versionerna sÄ Àr en skillnad att Reason inte spelar upp midi pÄ externa enheter. Ingen MIDI OUT helt enkelt.

Reason och Cubase "synkas" / kopplas ihop med ReWire och man har dÄ integrerat alla de saker som finns i Reason med Cubase. Det Àr fortfarande tvÄ separata prg, men nu kan du spela in syntarna i Reason direkt ner pÄ ett audiospÄr i Cubase, som om det vore en VST-synt eller ett externt intrument.

Det finns mÄnga fördelar med kombinationen, men det Àr mycket pengar! Cubase Àr dessutom ett prg som Àr svÄrare att lÀra sig, och inte lika intuitivt som Reason.

Reason uppmanar dig att skapa, Cubase krÀver att du vet vad du gör.

LÄter som det Àr en bra ide att börja i reason dÄ.

Postat

Skulle vilja tillÀgga att du behöver ett program som mastrar ljudet pÄ dina lÄtar du gör i Reason nÀr du vÀl kommit sÄ lÄngt.

Postat
Skulle vilja tillÀgga att du behöver ett program som mastrar ljudet pÄ dina lÄtar du gör i Reason nÀr du vÀl kommit sÄ lÄngt.

I Reason 3 finns det ju inbyggda mastringsenheter som funkar fint.

Postat

Finns gott om refills till reason ocksÄ. Tonvis med trummaskiner etc, helt gratis. Kolla i reasonforumet. Finns en nitad trÄd dÀr om gratis refills.

Postat

kan jag föra över matriallet sen till Cubase om jag skulle vilja lÀgga pÄ nÄn röst?

Postat

Du kan ju köra hela reason i rewire lÀge, sÄ du kan ju mixa allt i cubase om du vill. Annars kan du ju spela in sÄng i ett annat program och lÀgga in det i en sampler i reason om du vill det.

Postat (redigerat)

kan jag föra över matriallet sen till Cubase om jag skulle vilja lÀgga pÄ nÄn röst?

antingen gör du som Neko sa och kör med Rewire, eller sÄ exportera du ditt rsn projekt till wav sedan imorterar du det i valfritt program. Fins billigare program Àn just cubase som stödjer vst osv. Blir lÀtt dyrt om du skall köpa bÄde Reason och Cubase. Men har du rÄd till det sÄ Àr det ju dunder:)

Om du spelarin din sÄng/röst i nÄgon annnan editior tx wavelab, sÄ kan du sedan lÀggain sÄngen via nÄgon sampler i reason!

Som sagt testa demon o bilda en egen uppfattning!

Redigerat av LÄdan
Postat

Nja, de Àr mest till för om man vill spela upp direkt ifrÄn reason och inte vill att det skall lÄta hur fattigt som helst, men rekomendationen Àr att man stoppar in det i ett program speciellt avsett för mastering och annan ljudbehandling som normalizing och allt vad det heter.

http://www.propellerheads.se/home/discover...e&article=part3

Postat

peace

NormaN BeatZ

Reason Ă€r fruktat mycket mer Ă€n Pattern Based 😄😉

???

peace

Postat

Reason tillsammans med cubase Àr bara bra om du vill blanda reasoninstrumenten med inspelade ljud, eller ljud frÄn vst-instrument. Men det Àr ganska onödigt för dig som inte tÀnker spela in sÄng, sÄ du kan skippa cubase.

Nehe

du kan köra midi filer genom subtractorn oxÄ vilket Àr myket andvÀndbart i all sorts musik

peace

robin

Postat

Har du missat den andra halvan av fönstret? Dvs. sequencern och pianorullen. 😉

Postat

Nja, de Àr mest till för om man vill spela upp direkt ifrÄn reason och inte vill att det skall lÄta hur fattigt som helst, men rekomendationen Àr att man stoppar in det i ett program speciellt avsett för mastering och annan ljudbehandling som normalizing och allt vad det heter.

http://www.propellerheads.se/home/discover...e&article=part3

Den dÀr artikeln skrevs innan Reason 3 hade slÀpps. PÄ den tiden hade Reason inga bra masteringmöjligheter. Idag, med mclass, sÄ Àr det inga problem lÀngre.

Postat

Reason funkar fint, Det enda "DĂ„liga" med det Ă€r vĂ€ll att det Inte klarar att öppna Vst. Om du vill ha det sĂ„ fĂ„r du anvĂ€nda ett program som klara det genom rewire. (cubase). 😎

Postat

Har du missat den andra halvan av fönstret? Dvs. sequencern och pianorullen. đŸ„°

hmm va ?

Postat

Har du missat den andra halvan av fönstret? Dvs. sequencern och pianorullen. 😄

hmm va ?

Ja? Reason Ă€r ju inte alls patternbaserat 😄

Postat

Har du missat den andra halvan av fönstret? Dvs. sequencern och pianorullen. 😄

hmm va ?

Ja? Reason Ă€r ju inte alls patternbaserat 😄

Jo, precis. Jag gör alla mina lĂ„tar i Reason men nĂ„gra patterns pysslar jag inte med 😄

Som sagt innan. Reason Àr bra. Med lite schyssta Refills och samplings-CD:s Àr det Ànnu bÀttre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.