Jump to content
Annons

Gitarr multieffekt?


Skunte

Recommended Posts

Annons
Någon som har en åsikt om vem som är bäst i stan...

Vox-tonelab se, Pod xt live eller Boss GT8:rolleyes:

Vox Tonelab SE står i särklass enligt mig (i alla fall för de ljuden som jag är ute efter 😲 )

Här är två ljudexempel som jag gjort tidigare på min Tonelab SE, bara två haffsigt spelade exempel som ja rattade fram i all hast.

Gibson L6-S med en modellerad Fender Blackface: Clean

Fender Telecaster med en modellerad Marshall Plexi: Dist

Båda är direktinspelade genom mitt fw-kort (Presonus Firebox) och är inte behandlade på något sätt i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att hjälpa folk att välja mellan Tonelab och GT-8, då båda är riktigt bra. Jag vet att Thimmie provspelade både GT-8 och Tonelab alldeles nyss, du kan ju höra med honom varför han valde bort Tonelaben. Vad är det för musik du tänker lira?

Själv har jag en Tonelab och jag är sjukt nöjd med den, medans jag inte trivdes speciellt bra med GT-8:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skunte/ Fozzman gick å köpte en GT-8, Han är mkt nöjd m både sound och alla möjligheter. Kör både line i litet PA och i stärkare.

Dock tog det ett tag att lära sig ratta den och hitta drömsoundet... Mvh

Redigerat av Fozzman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ställer mig också på Tonelab's sida. Klart bäst av den typen av produkt. Men det beror såklart på vad man är ute efter för ljud. Både Boss och Line6 är lite "modernare" eller vad man nu ska säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

GT-8:an recenseras i något gammalt studionummer av undertecknad. 😄 Det finns ju äkta rör i Tonelaben, men jag tycker ändå att man har mycket fler valmöjligheter och bättre ljud med GT-8:an.

Förresten, finns det inte redan en massa såna här trådar redan? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Zoom gör ju kalle anka prylar som man köper i Hobbex... =) nej tack!

GT8 eller POD XT! 🙁

Det låter som lite fördomar det där... Många dömer Zoom efter deras billiga produkter (som precis som alla andra liknande faktiskt går att få till bra ljud med om man bara har lite tålamod), men dom har ju även lite finare prylar som har många fans. Den nya serien som någon pratade om har fått oerhört bra kritik såhär långt.

Korg har någon lite finare golvmultieffekt också, kolla in den. Brorsan har en lite enklare modell (1500G någonting) som är minst 7 år gammal, den låter alldeles utmärkt till rent och distat. Befinner mig själv dock sällan eller aldrig i mellanlandet, så det vågar jag inte uttala mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zoom gör ju kalle anka prylar som man köper i Hobbex... =) nej tack!

GT8 eller POD XT!  🙁

Det låter som lite fördomar det där... Många dömer Zoom efter deras billiga produkter (som precis som alla andra liknande faktiskt går att få till bra ljud med om man bara har lite tålamod), men dom har ju även lite finare prylar som har många fans. Den nya serien som någon pratade om har fått oerhört bra kritik såhär långt.

Korg har någon lite finare golvmultieffekt också, kolla in den. Brorsan har en lite enklare modell (1500G någonting) som är minst 7 år gammal, den låter alldeles utmärkt till rent och distat. Befinner mig själv dock sällan eller aldrig i mellanlandet, så det vågar jag inte uttala mig om.

Har själv haft en AXG1500, tror det är den du syftar på. Var fruktansvärt nöjd med den. Jag hade den i många år innan jag sålde den ( dumt ).

Skulle vara kul att testa 3000 modellen, men den ser ful ut tycker jag. Det kan vara ruskigt bra.

Zoom skulle jag också villja testa. Tror inte att det är mer leksaker än nått annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som oerhört nöjd Vox Valvetronix-användare så tror jag nog också starkt på Voxen, möjligen beroende på vad man spelar för musik. Som nog flera andra nämnt, de hypermoderna metal-ljuden finns nog andra som klarar bättre, men i övrigt så var den i a f väldigt svårslagen bland modellerande förstärkare. Och även i jämförelse med en hel del traditionella förstärkare. Ställde t ex upp den brevid en Marshall JCM2000DSL, och lyckades klona de ljuden exakt. Då ska tilläggas att Marshall-toppen faktiskt var dyrare än Vox-kombon (2*12) som dessutom innehåller en hel knippe väldigt användbara effekter.

Men det var pedaler det gällde ja... Själv är jag ju svag för designen (vad jag blev glad när Vox kom med VC12-pedalbordet, hade ett VC4 i något år först) på effektpedaler med, det var nog därför jag sneglade åt Zoom först: Zoom G9 Finns dock inte på musikaffärn här i stan, så jag har inte provat än. Alla recensioner jag har läst har dock varit mycket positiva.

Digitech har ju också en hel hög med olika pedalbord, dom brukar jag också få bra kritik.

Och så har du ju även Behringers X-V-amp. Låter den som de andra V-amparna så är det faktiskt ett mycket prisvärt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp.

Jag har en Digitech GNX-2.

Fungerar bra. Nöjd med ljudkvalitén men inte riktigt med pedalen i sin helhet.

mest att det inte går att kombinera effterna hur man vill utan bara plocka

en effekt ur en bestämd grupp.

Vill man ha 2 effekter samtidigt ur samma grupp går det ej.

GT-8 verkar ju ha löst det problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju som andra sagt på vad man har för behov. Min personliga favorit är Tonelab just för att den är grymt lätt att ratta, har väldigt bra förstärkarsim och bra effekter. Men jobbar man mycket med effekter och vill ha stor flexibilitet så är ju GT-8 det enda alternativet av dem, förstärkarsimen tycker jag dock inte är något att hurra för. PodXTL hamnar nånstans mittemellan tycker jag. Dess styrka ligger i delay och reverb samt metalljud i min mening.

Kör du inte med väldigt mycket effekter och är ute efter en bra förstärkarsim och ett lättarbetat gränssnitt så är det Tonelab som gäller. Ett budgetalternativ till den är Korg AX3000G som är i stort sett en Tonelab SE i fulare fodral och utan valve-teknologin (vilket gör en stor skillnad i ljudet). Den har även lite mer effekter, men bara en exp-pedal. Det är ju som bekant Korg som tillverkar Tonelab.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en PodXt men om jag skulle köpt något idag skulle jag kollat in Amplitube 2... låter bra som f. Beror så klart lite var man skall använda guran men för hemmabruk så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...