Jump to content
Annons

Beatles-sång-effekt..


ahh diddums

Recommended Posts

Hej! Jag är ny på det här forumet. Jag håller på att spela in musik och jobbar ensam med min musik. Det är så att jag vill ha den typen av "effekt" The Beatles har på låtar som tex. Im only sleeping, Taxman.. ja alla på albumet, Revlover. Dessutom sjunger både John och Paul, så att sången kompenseras eller ligger parallellt med varandra.

Hur ska man bära sig åt för att få en slags Beatles känsla i sången?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Hur ska man bära sig åt för att få en slags Beatles känsla i sången?

Dubba, sjung stämmor och planka deras sätt att sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

(maxmaxmax @ 10 April 2006, 20:00)

Dubba, sjung stämmor och planka deras sätt att sjunga.

Dubba? 😲

lyssnade just på Pink lagoons låt Pink Lagoon på din länk, maxmaxmax. Det typen av sång menar jag. 😉

Redigerat av ahh diddums
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
lyssnade just på Pink lagoons låt Pink Lagoon på din länk, maxmaxmax. Det typen av sång menar jag. 😆

Om du har cubase kan jag zippa ner projektet och skicka till dig så du kan titta på vad som är gjort och hur allt låter var för sig.

Eller om du hellre vill det så kan jag berätta vad du vill veta.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har cubase kan jag zippa ner projektet och skicka till dig så du kan titta på vad som är gjort och hur allt låter var för sig.

Eller om du hellre vill det så kan jag berätta vad du vill veta.

Jag har cubase och det skulle vara skit schysst om du zippade ner projektet o berättade hur du gick till väga.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Det var visst ett nuendoprojekt. Och på 900 MB. och med några krånglig pluggar.

Jag gör en liten pedaogisk låt och ger dig som mp3or istället. Ge mig en liten stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Hela biten: strawberry fields forver

och sedan gitarren

lead

lead_dub

stamma

stamma_dub

sådär. Nu kan du lägga in filerna en efter en i cubase och titta vad det är som händer med dubbningar. Sången är lite distad, insjungen genom en bandare. ( Som en viss annan sångare också gillade, har jag förstått. ) Därutöver ingen eq eller effekt. Hade jag fortsatt på det här hade jag lagt kompressor och eqat spåren lite mer. Testa runt lite vetja.

Som du märker har jag bara sjungit in sakerna två gånger var. Tydligt nog? Ställ gärna frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Snyggt maxmaxmax! 😳

Beatles använde sig mycket av någonting man kallar för ADT (Artificial Double Tracking) på sången vid tiden för Revolver. Man dubblar sången i samma tagning genom att förskjuta den ena signalen några milisekunder. Rätt tufft för 1966. 🙁

Annars gör nog mikrofoner och mixerbord sitt när det gäller själva ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela biten: strawberry fields forver

och sedan gitarren

lead

lead_dub

stamma

stamma_dub

sådär. Nu kan du lägga in filerna en efter en i cubase och titta vad det är som händer med dubbningar. Sången är lite distad, insjungen genom en bandare. ( Som en viss annan sångare också gillade, har jag förstått. ) Därutöver ingen eq eller effekt. Hade jag fortsatt på det här hade jag lagt kompressor och eqat spåren lite mer. Testa runt lite vetja.

Som du märker har jag bara sjungit in sakerna två gånger var. Tydligt nog? Ställ gärna frågor.

Wow... alltså... om man lyssnar på varje inspelning för sig så låter det ju ganska osäkert och så, men ändå så blir det sjukt snyggt tillsammans. Gör dubbningen en sån stor skillnad? Grymt coolt isåfall... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
alltså... om man lyssnar på varje inspelning för sig så låter det ju ganska osäkert och så

host

det kallas känsla

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
har du samma volym på lead-sången som på stämman?

Lite lägre på stämman, skulle jag tro. Rada upp filerna och titta på dem, vetja.

När du dubbar, tänk på att det viktigaste är att sjunga tajt, att lägga transienter som S och T på samma ställen, annars låter det kackigt och man hör att det är dåligt dubbat.

Nu är ju det här rått & omixat. Men om du vill gå vidare mixmässigt så kan du t.ex prova att lägga en rätt hård kompressor på det ena av spåret och låta det andra vara torrt. Det kan bli en rätt fin balans där den ena dubben håller reda på dynamiken och den andra får en fin, komprimerad karaktär. Har hört att folk kallar det motownkomprimering. Det finns säkert finare ord.

En till sak om dubbning. Om du lyssnar på överstämman så hör du att jag har ett riktigt fattigt röstläge. Ibland när jag sjunger på dem ställena där rösten låter fult dubbar jag en stämma, under eller över, med ett annat röstläge som gömmer det fattiga ( eller nasala eller vad man för tillfället tycker låter illa. ) Man behöver inte ens ha stämman så högt att folk uppfattar att det är en stämma där. Det kan verkligen fylla ut utan att det egentligen hörs ibland.

Jag vet inte om det där sista blev tydligt. Hängde du med?

Jaja, man gör vad man kan för att dölja att man sjunger illa. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
har du samma volym på lead-sången som på stämman?

Lite lägre på stämman, skulle jag tro. Rada upp filerna och titta på dem, vetja.

När du dubbar, tänk på att det viktigaste är att sjunga tajt, att lägga transienter som S och T på samma ställen, annars låter det kackigt och man hör att det är dåligt dubbat.

Nu är ju det här rått & omixat. Men om du vill gå vidare mixmässigt så kan du t.ex prova att lägga en rätt hård kompressor på det ena av spåret och låta det andra vara torrt. Det kan bli en rätt fin balans där den ena dubben håller reda på dynamiken och den andra får en fin, komprimerad karaktär. Har hört att folk kallar det motownkomprimering. Det finns säkert finare ord.

En till sak om dubbning. Om du lyssnar på överstämman så hör du att jag har ett riktigt fattigt röstläge. Ibland när jag sjunger på dem ställena där rösten låter fult dubbar jag en stämma, under eller över, med ett annat röstläge som gömmer det fattiga ( eller nasala eller vad man för tillfället tycker låter illa. ) Man behöver inte ens ha stämman så högt att folk uppfattar att det är en stämma där. Det kan verkligen fylla ut utan att det egentligen hörs ibland.

Jag vet inte om det där sista blev tydligt. Hängde du med?

Jaja, man gör vad man kan för att dölja att man sjunger illa. 😆

Jepp, tack ska du! Jättebra tips för en ganska så medioker sångare som jag. 😆

För övrigt, jävligt bra band, Pink Lagoon! keep it real 😄

Redigerat av ahh diddums
Link to comment
Dela på andra sajter

När du dubbar, tänk på att det viktigaste är att sjunga tajt, att lägga transienter som S och T på samma ställen, annars låter det kackigt och man hör att det är dåligt dubbat.

Ett alternativ - som fungerar förvånansvärt väl - är ju att helt enkelt skippa sånna klickiga konsonanter i alla inspelningar utom en. Dvs, ist för "Strawberry fields forever" så kanske man kan sjunga "-raw-erry fiel- forever". Har aldrig testat det i inspelning men väl live med kör, någon lång utdragen vokal som slutade med ett K-ljud eller nåt sånt. Alla utom en i kören skippade K:et, publiken märkte ingenting och det lät bra mycket tajtare än om man hade avslutat med en liten dusch av K:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
När du dubbar, tänk på att det viktigaste är att sjunga tajt, att lägga transienter som S och T på samma ställen, annars låter det kackigt och man hör att det är dåligt dubbat.

Ett alternativ - som fungerar förvånansvärt väl - är ju att helt enkelt skippa sånna klickiga konsonanter i alla inspelningar utom en. Dvs, ist för "Strawberry fields forever" så kanske man kan sjunga "-raw-erry fiel- forever". Har aldrig testat det i inspelning men väl live med kör, någon lång utdragen vokal som slutade med ett K-ljud eller nåt sånt. Alla utom en i kören skippade K:et, publiken märkte ingenting och det lät bra mycket tajtare än om man hade avslutat med en liten dusch av K:n.

Bra tips. Det är rätt vanligt att körerna (och även dubbar ibland) fimpar hårda konsonanter. Och rätt effektivt. Sen kan man alltid prova att de-essa körerna ganska mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumpa konsonanter är erkänt och det enda rätta för en kör om du vill ha ett kraftigt paket.

Om du är gitarrist..

Testa att ta bort transienterna på den dubbade gitarren så ska du få höra nåt kul.

Det blir bra drag i mellanregistret ska du veta.

Jag har tränat in det som en teknik på vissa låtar för att kunna göra samma sak live.

Jösses vilka feta, öppna ackord man kan få fram!

Take care!!

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bort K och S, det var som tusan! Man lär sig något nytt varje dag. Får väl se om vi orkar ta om de 4 dubbarna på refrängen vi la igår för att kolla skillnaden. 😄

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...