Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Den hÀr frÄgan har sÀkert diskuterats innan, jag har sökt lite men inte hittat nÄt direkt, sÄ arkebusera mig om jag nöter gammal skÄpmat.

Tycker det börjar bli dags att begrava min gamla trÄkiga Epiphone. Jag skulle vilja ha en Fender, men problemet Àr att en Mexico inte kÀnns sÄ vansinnigt lockande. Och sen börjar dom dÀr smÄ-stegs-spökena göra sig pÄminda: steget frÄn 5000 till 7000 kr Àr inte sÄ stort o s v, och sen Àr man uppe i 12000 kr och undrar hur man ens började fundera pÄ nÄt i den prisklassen.

Sen slog det mig, att jag kan ju lika gÀrna köpa en Squier för typ 1800 spÀnn. Hur stor Àr skillnaden mellan en Squier i den prisklassen och, sÀg, en Fender Mexico i 5000 kr-klassen?

Givetvis kan jag ju sticka och provspela, vilket jag tÀnker göra, men finns det nÄn anledning att verkligen verkligen undvika en Squier? Jag inser ju att dom inte kan leva upp till en riktig Fender, men om man har en bra förstÀrkare och lite goa pedaler, och köper nÄgra hyfsade mickar till gitarren, kan man inte leva med en Squier dÄ? Vad som helst Àr ju fan bÀttre Àn min Epiphone med EMG-mickar....

Redigerat av Snow Brigade
Annons
Postat

Jag skulle nog prova andra mÀrken Àn fenders egna "kopiemÀrke" squier om jag va intresserad av ett billighetsmÀrke. det kÀnns som om det ligger i deras intresse att hÄlla en markant kvalitetsskillnad mellan sina egna kopior o originalprodukterna. En annan tillverkare har ju bara intresset att göra sÄ bra kvalitet till sÄ lÄgt pris som möjligt. Jag har en J&D- bas som jag Àr vÀldigt nöjd med med tanke pÄ vad jag fick betala för den. JÀtteskön att spela pÄ men mickarna hÄller definitivt billighetskvalite men det spelar inte mig sÄ stor roll dÄ jag mest spelar distad crustbas. Provspela allid i förstÀrkare o jÀmför med dyrinstrumenten sÄ att du hör skillnaden i ljudet sÄ hittar du sÀkert nÄtt.

little_arnis (oregistrerad)
Postat

Squier Àr vÀll sjyssta grejer. Men ta en koll pÄ Mexico Classic serien. Inte allt för dyra och grymt sköna. Mycket sjysstare Àn American Standard. DÄ har du en kanon gitarr för runt 7000- 8000 tusen spÀnn. Men en Squier blir jusÄ klart mycket blilligare ÀndÄ. Fördelen med Squier jÀmfört med Epiphone Àr att de hÄller stÀmningen mycket bÀttre.

Classic strata

Postat (redigerat)

Jag köpte en FERNANDEZ-strata av Nysse pĂ„ St:Eriksplan för nĂ„gra Ă„r sedan,klart bĂ€sta kopian enligt honom jĂ€mte Peavey men jag gillade den hĂ€r bĂ€ttre,alla gitarrister som varit i min studio blir förtjusta och förvĂ„nade...pröjsade 3600:- dĂ„---1997 😄

Redigerat av Florian le Sage
Postat
  illvaesen sa:
Verkligen inget fel pĂ„ EMG-mickar 😄

Det beror lite pÄ hur man vill att det ska lÄta.

Min Bluesdrive-pedal gĂ„r igĂ„ng som ett sĂ„gverk Ă€ven med disten pĂ„ 0 p g a de dĂ€r jĂ€dra mickarna. 😆

Postat

Har bÄde Fenders 70ŽMexico och 50ŽMexico samt Squer. 70ŽMexicon Àr

bÀst tycker jag. 50Žian har mindre hals. Squiers mekanik Àr inte lika bra

som Fenders. American har bÀttre mekanik Àn Mexico serien.

little_arnis (oregistrerad)
Postat

Àr mekaniken dÄlig brukar gitarren ha svÄrt att hÄlla stÀmningen. Speciellt vid mycket strÀngbÀndningar och svaj. Har du inget behov av svaj sÄ köp en telemodel sÄ slipper du svajproblemet.

Postat

Fender blir mindre ostÀmd och lÄter bÀttre helt enkelt.

BÀttre hals, stall, svaj, stÀmskruvar mm. KÀnn

pÄ baksidan pÄ halsen pÄ en Squier sÄ förstÄr

man. Sedan finns det förstÄs olika prisklasser

pÄ Squier ocksÄ. Men dÄ kan man lika gÀrna köpa

en Fender.

Betr skillnaden mellan American och Mexico:

NÀr det gÀller Mexico serien sÄ görs alla delar (kropp,hals mm)

i USA dÀr man sedan skickar delarna till Mexico

för ihopsÀttning och tuning. Det som dock skiljer mellan

American och Mexico Àr stÀmskruvarna framförallt.

American modellen monteras och eftercheckas i USA

dÀrav priset.

Katla (oregistrerad)
Postat

Ska man ha en Squire vĂ€rd att spela pĂ„ sĂ„ Ă€r det "standard" serien som man ska inrikta sig pĂ„ alt. dyrare gitarrer (fast dĂ„ kan man lika gĂ€rna köpa en Fender). 😼

Squire "Affinity" gĂ„r fetbort! Har en tele frĂ„n den serien och den suger rejĂ€lt. StĂ€mskruvarna och mickar Ă€r under all kritik. Det Ă€r nog bara Neville som Ă€r sĂ€mre tror jag. 😉

Jag har ocksÄ Àgt en Jagmaster Standard och det var en rejÀl skillnad mellan telen och den. Nu bytte jag iof stÀmskruvar och mickar ÀndÄ vilket enbart förbÀttrade helheten. Men det Àr inget som behövs egentligen.

Jag tycker att Mexicostratorna Àr bra. SÀmre Àn japanska Fender men helt ok till det priset man betalar.

Postat

Pratar du bara nya gitarrer nu?

Jag har haft bÄde fender och squier, bÄda bra, ingen kostade mer Àn 7.000.

Har Àven spelat pÄ en mÀngd mindre bra fender och squier, Leta enstaka ex och hÀng

inte upp dig pÄ mÀrket om det kan funka med beggad gura oxÄ.

SjÀlv spelar jag pÄ Fernandes strata för 3.000 nu, urbra!

Postat

Ett annat mÀrke du kan hÄlla ögonen pÄ Àr Tokai. Det Àr riktigt bra guror. SÀrskilt de japanbyggda har mkt gott rykte. Har en Tokai sjÀlv och Àr riktigt nöjd.

Postat
  Snow Brigade sa:
Den hÀr frÄgan har sÀkert diskuterats innan, jag har sökt lite men inte hittat nÄt direkt, sÄ arkebusera mig om jag nöter gammal skÄpmat.

Tycker det börjar bli dags att begrava min gamla trÄkiga Epiphone. Jag skulle vilja ha en Fender, men problemet Àr att en Mexico inte kÀnns sÄ vansinnigt lockande. Och sen börjar dom dÀr smÄ-stegs-spökena göra sig pÄminda: steget frÄn 5000 till 7000 kr Àr inte sÄ stort o s v, och sen Àr man uppe i 12000 kr och undrar hur man ens började fundera pÄ nÄt i den prisklassen.

Sen slog det mig, att jag kan ju lika gÀrna köpa en Squier för typ 1800 spÀnn. Hur stor Àr skillnaden mellan en Squier i den prisklassen och, sÀg, en Fender Mexico i 5000 kr-klassen?

Givetvis kan jag ju sticka och provspela, vilket jag tÀnker göra, men finns det nÄn anledning att verkligen verkligen undvika en Squier? Jag inser ju att dom inte kan leva upp till en riktig Fender, men om man har en bra förstÀrkare och lite goa pedaler, och köper nÄgra hyfsade mickar till gitarren, kan man inte leva med en Squier dÄ? Vad som helst Àr ju fan bÀttre Àn min Epiphone med EMG-mickar....

alltsÄ, du ska ju köpa ett instrument som du trivs med. om du inte kÀnner nÄgon skillnad (att fender Àr bÀttre Àn squire) sÄ köp den som Àr billig och som du sjÀlv gillar.

det Àr ett jÀttetrÄkigt svar, men faktiskt det som borde avgöra vad du köper.

Postat (redigerat)

Ytterligare en röst pÄ Fernandes Strata-kopia. Har ingen aning om de fortfarande tillverkas, men nÀr jag testade tre olika ex i slutet av nittiotalet tyckte jag att de bÄde lÀt och kÀndes mycket bÀttre Àn Fenders nytillverkade gitarrer. Priset lÄg dÄ pÄ ca 3000:-

Borde gÄ att hitta begagnad för halva priset. Kolla gitarrplanket:

http://www.gmf.se/forum/default.asp

Edit: Hittade den hÀr stratan pÄ planket (bytta mickar)

Redigerat av joachime
Postat
  Itzhak sa:
alltsÄ, du ska ju köpa ett instrument som du trivs med. om du inte kÀnner nÄgon skillnad (att fender Àr bÀttre Àn squire) sÄ köp den som Àr billig och som du sjÀlv gillar.

Jag hÄller med, men det kan ju finnas faktorer som man - som ej hyperinsatt ljudnisse - ej kÀnner till eller kan ta hÀnsyn till vid provspelning. Att mekaniken i en Squier Àr sÀmre och att det pÄverkar stÀmningen Àr kanske inget jag skulle mÀrka om jag testar en gitarr. Kvalitén i det lÄnga loppet likasÄ etc.

Postat
  Snow Brigade sa:
  Itzhak sa:

Jag hÄller med, men det kan ju finnas faktorer som man - som ej hyperinsatt ljudnisse - ej kÀnner till eller kan ta hÀnsyn till vid provspelning. Att mekaniken i en Squier Àr sÀmre och att det pÄverkar stÀmningen Àr kanske inget jag skulle mÀrka om jag testar en gitarr. Kvalitén i det lÄnga loppet likasÄ etc.

det har du rÀtt i.

mitt rÄd Àr att den som ska köpa elgitarr bör akta sig för allt för billiga gitarrer med floyd-rose. budgetvarianter av dessa stall slits snabbt ut och sedan hÄller de inte stÀmmingen lÀngre.

stÀmskruvar Àr jag inte sÄ orolig för, för de brukar inte slitas sÄ snabbt, dessutom Àr det inte speciellt dyrt att byta till mer exklusiva om man önskar.

Postat

Jag har en Fender American och det Àr helt klart sÄ att det Àr riktigt bra kvalitet pÄ delarna i den Àven om jag funderar pÄ att byta till lite hetare mickar Àn de som sitter i som standard (som det för övrigt absolut inte Àr nÄgot fel pÄ - vill bara ha lite hetare, bluesigare mickar).

Hade en japantillverkad Fender tidigare som jag sÄlde för ett antal Är sen - nÄgot som jag förbannat mig för mÄnga gÄnger sedan dess. Kvaliten pÄ den gitarren var mycket bra.

Om jag skulle köpa en idag och inte ville ta klivet upp pÄ en amerikan (gÄr pÄ ca. 9000 om man köper frÄn Thomann) sÄ skulle jag se om det gÄr att fÄ tag pÄ en japantillverkad Fender nÄgonstans. Annars hade jag nog föredragit Fenders Mexikanare framför Squiren av den enkla och infantila anledningen att jag vill att det ska stÄ Fender pÄ gitarren - eftersom jag inte hade rÄd med en Musicman Silhouette special.

Jag tror att Thomanns Texas special strat Àr en mycket bra gitarr som dessutom har Fenders Texas special mickar som Àr vÀldigt bra. RÀtt pris ocksÄ tycker jag - 4404 :-. Den Àr nog mexikotillverkad gissar jag pÄ - det stÄr inte pÄ thomanns sida vad jag kan se.

Thomann Texas Special Strat

Postat
  joachime sa:
Ytterligare en röst pÄ Fernandes Strata-kopia. Har ingen aning om de fortfarande tillverkas, men nÀr jag testade tre olika ex i slutet av nittiotalet tyckte jag att de bÄde lÀt och kÀndes mycket bÀttre Àn Fenders nytillverkade gitarrer. Priset lÄg dÄ pÄ ca 3000:-

Borde gÄ att hitta begagnad för halva priset. Kolla gitarrplanket:

http://www.gmf.se/forum/default.asp

Edit: Hittade den hÀr stratan pÄ planket (bytta mickar)

Köpte den faktiskt.

Är mycket nöjd. 😆

Tack för tipset.

Postat

Kul det hÀr. jag kan inte lÄta bli att pÄminna mig intervjun med Yngwie i P3 nÄngÄng tidigt 80-tal. Intervjuaren frÄgade varför han spelade pÄ Fenderstrata:

- De Àr snygga. Egentligen Àr de dÄliga gitarrer; dÄlig mekanik, svÄrspelade, dÄlig ton, kassa mikar... usla pÄ att hÄlla stÀmning... men de Àr snygga. Jag spelar pÄ dem för att de Àr snygga.

(psst. jag hÀvdar alltsÄ inte min stÄndpunkt, jag Àr "stratamÀnniska" sjÀlv)

Kul att du blev nöjd med Fernandezen!

Postat
  Snow Brigade sa:
  joachime sa:
Edit: Hittade den hĂ€r  stratan pĂ„ planket (bytta mickar)

Köpte den faktiskt.

Är mycket nöjd. 😆

Tack för tipset.

Kul att vara till nĂ„gon hjĂ€lp! 😉

LĂ€t du humbuckern sitta kvar eller monterade du dit originalmickarna?

Postat
  joachime sa:
  Snow Brigade sa:
  joachime sa:
Edit: Hittade den hĂ€r  stratan pĂ„ planket (bytta mickar)

Köpte den faktiskt.

Är mycket nöjd. 😆

Tack för tipset.

Kul att vara till nĂ„gon hjĂ€lp! 😉

LĂ€t du humbuckern sitta kvar eller monterade du dit originalmickarna?

Humbuckern Àr kvar, men jag ska nog byta den sÄ smÄningom, men jag Àr inte sÄ vass pÄ det dÀr sÄ jag ska se om jag kan fÄ nÄn att göra det Ät mig. Eller lÀra mig. Vill nog helst ha single coil.

Postat

Om du absolut skall ha en ny gitarr sÄ tycker jag du skall avstÄ frÄn Squire, dessa Àr inte detsamma som Àkta fender...

Om du dÀremot letar begagnat sÄ kan du hitta riktigt fina squiremodeller men var dÄ noga med att det Àr de Japantillverkade. Dessa japansquires Àr faktiskt riktigt bra och ligger inte lÄngt under USA fender i kvalitet men som sagt de blir svÄrare och svÄrare att fÄ tag pÄ iom att fler och fler börjar att upptÀcka hur bra de var...

Det finns ocksÄ en annan lite gömd skatt i fendersortimentet och de Àr fenders japanserie, detta Àr altsÄ inte squire utan vanliga fender som Àr tillverkade i japan, kavalitetsmÀssigt sÄ övertÀffar dessa fendersmexiko serie och de Àr dessutom ofta rÀtt billiga pÄ begagnatmarknaden. Mitt tipps Àr sÄledes att ifall du Àr ute efter fender eller squire och vill ha sÄ bra kvalitet som möjligt för sÄ lite pengar som möjligt sÄ kolla efter japanserierna eller leta efter ett annat mÀrke typ Fernandes...

Postat
  Fredde30 sa:
Om du absolut skall ha en ny gitarr sÄ tycker jag du skall avstÄ frÄn Squire, dessa Àr inte detsamma som Àkta fender...

Om du dÀremot letar begagnat sÄ kan du hitta riktigt fina squiremodeller men var dÄ noga med att det Àr de Japantillverkade. Dessa japansquires Àr faktiskt riktigt bra och ligger inte lÄngt under USA fender i kvalitet men som sagt de blir svÄrare och svÄrare att fÄ tag pÄ iom att fler och fler börjar att upptÀcka hur bra de var...

Det finns ocksÄ en annan lite gömd skatt i fendersortimentet och de Àr fenders japanserie, detta Àr altsÄ inte squire utan vanliga fender som Àr tillverkade i japan, kavalitetsmÀssigt sÄ övertÀffar dessa fendersmexiko serie och de Àr dessutom ofta rÀtt billiga pÄ begagnatmarknaden. Mitt tipps Àr sÄledes att ifall du Àr ute efter fender eller squire och vill ha sÄ bra kvalitet som möjligt för sÄ lite pengar som möjligt sÄ kolla efter japanserierna eller leta efter ett annat mÀrke typ Fernandes...

Som du ser ovan sĂ„ har jag redan köpt en Fernandes. 😄

Men tack för tipsen ÀndÄ, det har alltid ett vÀrde.

• 4 veckor senare...
Postat
  Fredde30 sa:

Det finns dom som menar (och jag tar inte stĂ€llning hĂ€r...) att Squire-strattorna frĂ„n 82 (japan) Ă€r de bĂ€sta strattor som gjorts efter 1965. Har ocksĂ„ polare som jĂ€mfört sina 62:or med min Squire 82 och sagt att min Ă€r lika bra 😄

Betalade 3.600 1982 för min...men det Àr nÄgra Är sedan.

Enligt branchfolk gÄr den i dag pÄ en 8-10 lakan.

SĂ„ hĂ„ll i era gamla japan-Squires eller sĂ€lj dom dyrt!! Om tio Ă„r Ă€r dom rariteter! 🙂

Postat
  pwayne sa:
  Fredde30 sa:

Det finns dom som menar (och jag tar inte stĂ€llning hĂ€r...) att Squire-strattorna frĂ„n 82 (japan) Ă€r de bĂ€sta strattor som gjorts efter 1965. Har ocksĂ„ polare som jĂ€mfört sina 62:or med min Squire 82 och sagt att min Ă€r lika bra đŸ˜±

Betalade 3.600 1982 för min...men det Àr nÄgra Är sedan.

Enligt branchfolk gÄr den i dag pÄ en 8-10 lakan.

SĂ„ hĂ„ll i era gamla japan-Squires eller sĂ€lj dom dyrt!! Om tio Ă„r Ă€r dom rariteter! 🙂

Det dĂ€r har jag ocksĂ„ hört. Har sjĂ€lv en japantillverkad Squire precisionbas frĂ„n tidigt sjuttiotal. Gubbarna pĂ„ Twang blir alltid lyriska om man drar in med den dit och vill gĂ€rna byta till sig den mot nĂ„gon godbit - men jag vĂ€grar sĂ€lja 😳 BĂ€ttre instrument fĂ„r man leta efter.

• 1 Ă„r senare...
Postat

Ny medlem hÀr men...

Har en gammal Fender Ž79 strata som jag Àgt sen den var ny och sÄ har jag en Squier silver series frÄn 92-93. Efter att jag bytt ut hela elektronik paketet pÄ Squiern (CS Texas specials, CTS pottar, Fender american pup selector, switchcraft jack) sÄ lÄter F..n i mig Squiern lika bra som den gamla Stratan! Resten av Squiern hÄller vÀldigt hög kvalitet, grover stÀmmissar, stÄlsadlar till stallet bensadel, alkropp (visserligen fyra delad men..), Lönnhals med rosewood brÀda... sÄ det kan ju inte bli fel!

Med andra ord, i fallet med silver series Squierarna (konstigt ord!) sÄ Àr det bara elektroniken som inte Àr up to date!

Jag har ocksÄ haft en affinity strat made in China och den lÀt riktigt fint unplugged men den sög vad gÀller elektronic, mickar, stall, sadlar etc. Konstigt nog sÄ hade den Grover kopior till stÀmissar som var riktigt bra.

AlltsÄ, de Squierar som Àr (var) tillverkade i Japan Àr faktiskt riktigt bra och som nÄgra sagt hÀr tidigare sÄ var de frÄn början av 80-talet i JV och SQ serierna i paritetet eller till och med bÀttre Àn dÄtidens Fendrar och börjar bli samlarobejekt nu!

Holmis

• 2 veckor senare...
Postat

Nu skall jag gÄ emot de mesta i denna trÄden

MÄnga underskattar squier, men faktum e att en squier som Àr byggd i usa, ihopsatt i kina lÄter mist lika bra som en USA-strata för 7000kr

Det beror bara pÄ lönerna frÄn dom som har byggt dem

man kan fĂ„ en grymt bra squier för 2.500 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.