Jump to content
Annons

Bästa skivan?


Steinb

Recommended Posts

När det finns en sån massa musik så är det ju hemskans lätt att missa några guldkorn.

Har ni några tips på skivor som ni tycker är förbisedda, och förtjänar att bli framletade och lyssnade på?

Bidrar själv med två skivor, som jag tycker är grymt bra - men sorgligt förbisedda:

Wargasm - Ugly

Tragiskt förbisedd metalgrupp från Boston, Usa. Släppte tre fullängdare (Why play around, Ugly och Suicide Note) varav den bästa nog är Ugly. Oldschool-thrash i stil med Panteras Cowboys from hell. Grymt tight spelat med enormt driv och minimalistisk men potent produktion.

EP'n Fireball rekomenderas också varmt där gruppen gör en riktigt vass cover på Deep purples Fireball. Också på EP'n är en editerad version av låten Dreadnaught day från Ugly, som faktiskt är bättre, och framför allt mer rakt på sak, än originalet.

Gillas troligen om du gillar: Pantera's Cowboys from hell.

Blackstar - Barbed Wire Soul

Metalrock med Jeff Walker (sång/bas) och Ken Owen (trummor) från nerlagda Carcass. Låter som senare Carcass, fast lite rockigare och mindre tekniskt. Kanske inte lika bra som Carcass skivor, men vilka skivor är det??

Smaskig produktion med superfett ljud.

Gruppen släppte bara en skiva, och lades ner när trummisen Ken Owen fick hjärnblödning.

Gillas troligen om du gillar: Carcass eller Entombed's Wolverine blues.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja...

Vildsvin

Tror de släpte tre album på 90-talet men jag är lite osäker på albumnamnen... Till eders tjänst, tror jag att det andra albumet hette i alla fall. De hade väl en mindre hit med låten "Saga utan lyckligt slut" men det finns väldigt många justa låtar på dessa tre album. Jag vet inte riktigt hur jag skall kategorisera dem... hård rock med popinslag kanske, texter på svenska.

Sparks

Indiscreet och Propaganda. Grymt bra, lyssna och njut (fast alla lär inte gilla vad de hör!).

Borde finnas fler men detta är vad jag kommer ihåg just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band som jag tror att många inte känner till, är Pages. Det startades av två bröder som heter Page i efternamn. De gjorde en platta som också hette Pages, som var grymt bra. 🙁

Sedermera ändrade de stil lite grand (men fortfarande j-t bra) och döpte om sig till Mr Mister.

Link to comment
Dela på andra sajter

en av mina största favoriter är Swingin Neckbreakers och deras första platta "Live for Buzz", helt suverän garage, rock´n´roll punk.

När jag beställde skivan stod det att de lät som en blandning av Sonics, Flamin Groovies och Ramones och det är en bra beskrivning.

lyssna här:

http://www.emusic.com/album/10594/10594380.html

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

"En bra start" av Jmyhaze Beatbox, galen independent elektronisk pop med konstig reggae-touch, från Göteborg.

"Corporate Crimewave" av Hystereo, techno/house, antar att jämförelsen med Daft Punk är omöjlig att undvika. Har blivit rejält hajpad (med rätta), men i Sverige har jag inte hört mycket om dem.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)
Ett band som jag tror att många inte känner till, är Pages. Det startades av två bröder som heter Page i efternamn. De gjorde en platta som också hette Pages, som var grymt bra. 😛

Sedermera ändrade de stil lite grand (men fortfarande j-t bra) och döpte om sig till Mr Mister.

Om jag inte har helt fel för mig så släppte Richard Page (voc) och Steve George (keys), (inte bröder, men väl barndomsvänner), tre plattor under namnet "Pages".

1978 - Pages

1979 - Future Street

1981 - Pages

Alla dessa är bra, men den från 1981 är outstanding med musiker som: Abraham Laboriel, Jeff Porcaro, Paul Jackson Jr, Vinnie Colaiuta mfl.

Sen formade de Mr Mister och släppte väl första plattan -84 tror jag.

Sångaren Richard Page är mycket värd att kolla in för den som gillar lite slick... Naturligtvis alla Pagesplattor, de med Mr Mister men också med band som t e x "3rd Matinee" (1994).

(Det kom en platta med ungefär samma band tidigare (1990) men utan Richard Page. Bandet och plattan heter "Toy Matinee" . MYCKET värd att kolla in också)

Richard Pages soloplatta "Shelter Me" är dessutom ett måste!

(Lite kuriosa, men som Claes påpekar; detta är j-t bra...)

/J

"Edit: lite komplettering..."

Redigerat av booster
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske någon annan också har hört denna, men Sexsmith & Kerr's 'Destination Unkown' var den bästa överraskningen för mig förra året. Avskalade vispoplåtar som strålade sommarstämning runt omkring sig.

Ett par andra skivor jag nyss upptäckte på iTunes var Nik Kershaw's '15 minutes' och 'To Be Frank'. Inte de bästa skivorna jag hört, men en positiv överraskning likväl. Gillade Nik Kershaws hitar på 80-talet men hade ingen aning om att han hade gjort något på mer modern tid :rolleyes: Dessa är mer pop/rock än grejerna han gjorde tidigare, lite typ Crowded House.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag sitter här och funderar... Jag tror inte att jag läst en enda svensk recension av Billy Corgans album The Future Embrace. Men jag är osäker. Om det stämmer så platsar väl den plattan här...

För er som inte har det är det bara att springa och köpa...

Men man kan inte förvänta sig ett Smashing Pumpkins-rockigt album. Det är rätt elektronisk och känns väldigt sansat och genomtänkt.

Nu kom jag på att troligtvis det enda jag sett av Billy i svensk media i samband med släppet av denna skiva var i Studio Pop där han var gäst. Och sedan i Kulturnyheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett band som jag tror att många inte känner till, är Pages. Det startades av två bröder som heter Page i efternamn. De gjorde en platta som också hette Pages, som var grymt bra. 😄

Sedermera ändrade de stil lite grand (men fortfarande j-t bra) och döpte om sig till Mr Mister.

Dom gjorde faktiskt 3 skivor.. 😆

-Pages (1978)

-Future Street (1979)

-Pages (1981)

😎 Good Shit! 😎

EDIT: ojoj.. så blir det när man inte orkar läsa klart.. jaja.. det kan inte påpekas nog hur goa Pages var... 😄

Redigerat av aorfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Shotgun messiah - Violent new breed.

Snuskigt underskattad skiva som var låååångt före sin tid.

Låter ungefär som Marilyn Manson låter idag. Inte konstigt kanske när Marilyn's senaste är producerad av Tim Sköld från just Shotgun messiah.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Metro 1976 (Duncan Browne+Peter Godwin)långt före sin tid men ratad av samtiden.

2.Florian le Sage TRIPTALES 2005 långt före sin tid men endast känd i mindre kretsar.

3.Florian le Sage Where would you go 2006 ett epos och ett mästerverk av omätliga proportioner...utkommer snart!!!

😆😱😆

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Linn Countys Proud Flesh Soothser - är en av de bästa acid jazz-skivorna från 70-talet.

Det är ingen som känns vid dem, men de finns...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

The Bamboos - Born Killer (1987)

p_inborn.jpg

1. To Meet Me

2. The Strangers Girl

3. To Hell With Love

4. Born Killer

5. Comes As No Surprise

6. At The Hanging

Musicians

* Mark Gelmi : Bass

* Craig Hallsworth : Guitar, Vocals

* Greg Hitchcock : Vocals, Guitar

* Shakir Pichler : Drums

Recorded in July '86

Mixed at Planet Studios, Perth in January '87

Engineered by John Villani

Produced by The Bamboos

Reference : Citadel - CITLP506

Link to comment
Dela på andra sajter

Slayer - Show no mercy

Pantera - Cowboys from hell

och om Best of räknas så blir de utan tvekan: Pantera - Reinventing hell/Best of

Hörrö! Tråden handlade om skivor som inte är så kända, men som är värda att leta fram. Panteras och Slayers skivor kommer nog inte in i den kategorin! 😏

Har du kanske andra tips, i samma musikstil - som man har missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

De tidigare skivorna med Warrior Soul. New Yorkgäng som borde blivit svinkända, men som antagligen (?) kom från fel stad. Nirvana fick liksom publiken i stället. Grunge precis innan begreppet "grunge" uppfunnits. Albumet "Salutations from a Ghetto Nation" är nog bäst.

Saigon Kick, samma tidsera (ganska precis 1990). Beatles goes Metallica ungefär. Ett gäng som inte drog sig för att spreta lite som man ville; inte chockartat nyskapande men jävligt bra. Kanske avlägset släkt med Bowie. Skivorna skiljer sig, första (obetitlade) är kul, andra (the Lizard) är hårdrock, tredje (Water) är mer Bowiestukad... Bra!

http://www.mattkramer.net/saigonkick.htm ... Jag såg dom live som förband till Extreme när det begav sig.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

....

Vildsvin

Tror de släpte tre album på 90-talet men jag är lite osäker på albumnamnen... Till eders tjänst, tror jag att det andra albumet hette i alla fall. De hade väl en mindre hit med låten "Saga utan lyckligt slut" men det finns väldigt många justa låtar på dessa tre album. Jag vet inte riktigt hur jag skall kategorisera dem... hård rock med popinslag kanske, texter på svenska.

...

Jag såg Vildsvin nån gång för länge sen på tv när dom spelade just "Saga utan lyckligt slut". Efter det köpte jag skivan. Jag håller med dig, det är många godbitar på den skivan, men jag kan inte kommentera dom andra skivorna (har inte hört).

Några guldkorn från "Till eder tjänst" är ju helt klart "Stort hus - men ingen hemma", mest för textens skull, och "Söndag förmiddag" - ENBART för att den passar jättebra när man är bakis 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag dessutom ska bidra med en skiva som inte så många har hört kan jag lätt säga:

Magellan - Impending Ascension

Grymt bra prog från 1994. Skön stämsång, skumma taktarter, duktiga musiker. Magellan har ALLT jag behöver för att må bra 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

....

Vildsvin

Tror de släpte tre album på 90-talet men jag är lite osäker på albumnamnen... Till eders tjänst, tror jag att det andra albumet hette i alla fall. De hade väl en mindre hit med låten "Saga utan lyckligt slut" men det finns väldigt många justa låtar på dessa tre album. Jag vet inte riktigt hur jag skall kategorisera dem... hård rock med popinslag kanske, texter på svenska.

...

Jag såg Vildsvin nån gång för länge sen på tv när dom spelade just "Saga utan lyckligt slut". Efter det köpte jag skivan. Jag håller med dig, det är många godbitar på den skivan, men jag kan inte kommentera dom andra skivorna (har inte hört).

Några guldkorn från "Till eder tjänst" är ju helt klart "Stort hus - men ingen hemma", mest för textens skull, och "Söndag förmiddag" - ENBART för att den passar jättebra när man är bakis 😱

Första skivan är minst lika bra om inte bättre skulle jag vilja påstå 😄 Jag hade fördelen av att se dem live på Hässleholmsfestivalen (de hade till o med logen mittemot vår, men jag snackade tyvärr inte så mycket med dem - bara hälsade). Spelningen var helgrym. Jag skulle egentligen gått o kollat på Nationalteatern men tog en sväng förbi scenen där Vildsvin lirade och blev kvar där resten av koncerten.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Ours - Distorted Lullabies

För fans av Jeff Buckley

Intressant! 😱

Jag bidrar till tråden med:

Green Dollar Colour. Svängig, bluesig shuffle-rock från Australien.

Inte helt olikt Slash's Snakepit.

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...