Jump to content
Annons

Kom på en fantasiplugg!


isotone

Recommended Posts

Skulle gärna se en "Sound Replacer för EQ". Dvs... Du tar en referenslåt du gillar EQ'n på, låter pluggen analysera frekvenserna och får fram ett standardvärde. Sedan analyserar pluggen din slutmix och sedan ökar/minskar frekvenserna för att matcha referenslåten. Nog för att det inte skulle låta exakt som referenslåten, men ändå, det skulle vara grymt kul att lattja med en sån plugg! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle gärna se en "Sound Replacer för EQ". Dvs... Du tar en referenslåt du gillar EQ'n på, låter pluggen analysera frekvenserna och får fram ett standardvärde. Sedan analyserar pluggen din slutmix och sedan ökar/minskar frekvenserna för att matcha referenslåten. Nog för att det inte skulle låta exakt som referenslåten, men ändå, det skulle vara grymt kul att lattja med en sån plugg! 

Finns flera stycken, Ozone grejar det blandannat

Link to comment
Dela på andra sajter

pluggen som saknas är den som skapar ett äkta reverse-reverb. jag har tyvärr väldigt svårt att skapa en logisk bild av hur en sådan skulle kunna fungera.

Hmm, jo precis. Det är ju liksom lite svårt att få ett eko av ett ljud som inte hörts ännu... skulle ge tokigt hög latency.

precis.

trots att effekten som sådan är populär i olika sammanhang så har vad jag vet ingen lyckats utveckla någon ännu. det man har sett är exempel på reverb där har en negativ predelay-tid, men det är ju inte alls samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis.

trots att effekten som sådan är populär i olika sammanhang så har vad jag vet ingen lyckats utveckla någon ännu. det man har sett är exempel på reverb där har en negativ predelay-tid, men det är ju inte alls samma sak.

Fast det är ju så lätt att fixa det manuellt så jag inte tror att det är någon vits att göra en plugg med tanke på latencyproblematiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en "Hit-Analyzer" på masterbussen! Man kanske ligger på 23% men sen när man lägger på den nya slingan hamnar man på 97%. DÅ vet man att man är på rätt spår! 🙂

Jafan och så ploppar det upp tipsrutor om hur man ska göra och vilka ackord man ska ta etc etc.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en "Hit-Analyzer" på masterbussen! Man kanske ligger på 23% men sen när man lägger på den nya slingan hamnar man på 97%. DÅ vet man att man är på rätt spår! 🙂

Jafan och så ploppar det upp tipsrutor om hur man ska göra och vilka ackord man ska ta etc etc.

🙂

...och en bild på Idoljuryn.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna se en "Sound Replacer för EQ". Dvs... Du tar en referenslåt du gillar EQ'n på, låter pluggen analysera frekvenserna och får fram ett standardvärde. Sedan analyserar pluggen din slutmix och sedan ökar/minskar frekvenserna för att matcha referenslåten. Nog för att det inte skulle låta exakt som referenslåten, men ändå, det skulle vara grymt kul att lattja med en sån plugg!  🙂

Steinbergs Free Filter.

Fast den har ju några år på nacken.

Har inte Voxengo nån liknande historia som det du frågar efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

En pro sound plugg skulle sitta fint. Få ett proffsigt ljud med bara ett par klick.

Annars en drumplugg som man nynnar in ett trumkomp med munnen och sen gör den om det till autentiska trummor. Alternativt någon liknanade melodiplugg 🙂

Det kommer nog snart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Seriöst:

Jag ser hellre att dom fixade bättre kvalité på dom pluggar som finns redan. Tänker då i första hand på dom som följer med i diverse sequenserprogram.

Eller så slopar dom alla värdelösa pluggar och lägger krutet på användarvänligheten istället.

Bara en spontan tanke jag fick...

🙂

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skulle vilja se är .

1. En riktigt Riktigt RIKTIGT bra emulering av Mesa Tripple Recitifier.

2. Bas-stärkar emuleringar ( Ampeg har vissrligen släppts men har inte prövat)

3. UAD som native

4. Powercore som native

5. McMdsp som native

6. Sidechain på MH Channelstip i native version

7. En bra NY synth.

8. Neve , Calrec , Trident , Struder med samma filosofi som Waves SSL eller SSL Duende

9. Och slutligen en plugg som förstör alla andra pluggar i hela världen så alla blir tvugna att gå tillbaka till rullband och mixerbord...... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)
Varför inte en "Hit-Analyzer" på masterbussen! Man kanske ligger på 23% men sen när man lägger på den nya slingan hamnar man på 97%. DÅ vet man att man är på rätt spår! 🙂

...jag spårar ur mer då...

En polare byggde faktiskt in en knapp vid sidan av mixerbordet som inte var ansluten någon stans...den kallade han för "hit-knappen" och hade bara en "imponator-funktion"... den tryckte han på och kallade för "hit-knappen"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en "Hit-Analyzer" på masterbussen! Man kanske ligger på 23% men sen när man lägger på den nya slingan hamnar man på 97%. DÅ vet man att man är på rätt spår! 😄

...jag spårar ur mer då...

En polare byggde faktiskt in en knapp vid sidan av mixerbordet som inte var ansluten någon stans...den kallade han för "hit-knappen" och hade bara en "imponator-funktion"... den tryckte han på och kallade för "hit-knappen"

Det var en kille här i stan som hade en liten studio som snabbt blev en "punk-studio" eftersom snubben var gammal crustpunkare och bara punkband spelade in där. Det gick rykten att han hade en knapp märkt "81" som han tryckte in när han skulle mixa ner skiten. Det förstörde hela inspelningen så att det skulle låta som Discharge anno 1981. Alla banden fick denna behandling och ingen var speciellt nöjd, men vågade inte säga emot eftersom herrn ifåga var "punklegend". 😆

Tror att knappen var kopplad till en sketen kompressor eller nåt. Det kan även bara vara ett rykte, men kul är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna se en "Sound Replacer för EQ". Dvs... Du tar en referenslåt du gillar EQ'n på, låter pluggen analysera frekvenserna och får fram ett standardvärde. Sedan analyserar pluggen din slutmix och sedan ökar/minskar frekvenserna för att matcha referenslåten.

Har inte Voxengo nån liknande historia som det du frågar efter?

Ja, Voxengo CurveEQ har den funktionen.

Sedan har jag för mig att någon av dom EQ's som följer med Logic också har den funktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis.

trots att effekten som sådan är populär i olika sammanhang så har vad jag vet ingen lyckats utveckla någon ännu. det man har sett är exempel på reverb där har en negativ predelay-tid, men det är ju inte alls samma sak.

Fast det är ju så lätt att fixa det manuellt så jag inte tror att det är någon vits att göra en plugg med tanke på latencyproblematiken.

problemet med att fixa det manuellt är att du låser fast dig, utan möjlighet att i efterhand justera reverbsvansen(som blir en intoning) etc. det hade varit supersmidigt om det hade funnits en sån plugg, men jag undrar om det ens är möjligt att konstruera en.

med tanke på hur många onödiga och illaljudande pluggar det finns (säkert hundratals bara när det gäller reverb), så borde någon ha konstruerat ett baklängesreverb, men det har inte setts till. -jag kan inte komma på något sätt att lösa det, om pluggen ska gå att använda i realtid.

att automatisera en serie händelse för att skapa ett separat spår för en sån effekt, det är ju något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte en "Hit-Analyzer" på masterbussen! Man kanske ligger på 23% men sen när man lägger på den nya slingan hamnar man på 97%. DÅ vet man att man är på rätt spår! 😏

Jafan och så ploppar det upp tipsrutor om hur man ska göra och vilka ackord man ska ta etc etc.

😄

...och en bild på Idoljuryn.

😄

😆😆😆😆😆 HAHAHA!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är din dröm plugg

Har-bal 

Finns flera stycken, Ozone grejar det blandannat

Wow! Där ser man.

Har-Bal

Ozone

Nån som testat dessa och är nöjd med resultatet?

frmblue.jpg

Den här har jag testat, och den låter bättre än Ozone.

Ladda hem demon, och klicka fram Match-fliken uppe till vänster.

http://www.elementalaudio.com/products/firium/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle gärna se en "Sound Replacer för EQ". Dvs... Du tar en referenslåt du gillar EQ'n på, låter pluggen analysera frekvenserna och får fram ett standardvärde. Sedan analyserar pluggen din slutmix och sedan ökar/minskar frekvenserna för att matcha referenslåten.

Har inte Voxengo nån liknande historia som det du frågar efter?

Ja, Voxengo CurveEQ har den funktionen.

Sedan har jag för mig att någon av dom EQ's som följer med Logic också har den funktionen.

Ja, just det.

Match EQ, tror jag?

Den här Firium-pluggen ska testas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha en mjukvarusynth som bara innehåller ljud för att göra score till skräckfilm musik, det finns inget sampelbibliotek vad jag vet som innehåller elakt fiol ginissel.

sen den där 81 knappen lät ju intressant, den vill jag också ha som mjukvaruplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...