Jump to content
Annons

Boss GT-8: Erfarenheter och tips


Thimmie

Recommended Posts

Tjena!

Jag ska provspela en Boss GT-8 snart.

NÄgon som har erfarenheter av en sÄdan?

För- och nackdelar?

Finns det nĂ„gra goa distar? Jag letar efter en varm dist som inte spretar och har botten. Även goa delay.

Är den lĂ€ttanvĂ€nd eller strular det och Ă€r meckigt?

HjĂ€lp! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Hejsan!

Jag var pÄ jakt efter en gitarreffekt och provspelade bl a GT-8. Det Àr en vÀldigt bra liten lÄda, det! Mycket prisvÀrd, enkel att anvÀnda, och ett bra ljud. DÀremot sÄ testade jag sedan en Vox Tonelab, som jag tyckte hade mycket skönare dist. LikvÀrdig med GT-8 pÄ mycket, men disten Àr underbar! SÄ.. Jag fastnade för Tonelaben.

Jag tror du kommer tycka att GT-8:an Ă€r suverĂ€n, men glöm för Guds skull inte att testa Tonelaben! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan!

Jag var pÄ jakt efter en gitarreffekt och provspelade bl a GT-8. Det Àr en vÀldigt bra liten lÄda, det! Mycket prisvÀrd, enkel att anvÀnda, och ett bra ljud. DÀremot sÄ testade jag sedan en Vox Tonelab, som jag tyckte hade mycket skönare dist. LikvÀrdig med GT-8 pÄ mycket, men disten Àr underbar! SÄ.. Jag fastnade för Tonelaben.

Jag tror du kommer tycka att GT-8:an Ă€r suverĂ€n, men glöm för Guds skull inte att testa Tonelaben! 😄

Tack för ditt svar! 😄

Vad spelar du för typ av musik? MÄste frÄga eftersom att du tyckte att Tonelab hade bÀttre dist. Jag spelar typ rockig pop sÄ det ska inte vara nÄgon metal/hÄrdrocks-dist.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du har sÀkert redan sett det, men bara sÄ att du inte missar: Vi testade GT-8:an i nummer 1-06.

    .björn.

Hehe... det har jag inte sett! julli-angel2.gif

Hur fixar jag det numret nu? Antar att det gĂ„r att efterbestĂ€lla? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för ditt svar! 😄

Vad spelar du för typ av musik? MÄste frÄga eftersom att du tyckte att Tonelab hade bÀttre dist. Jag spelar typ rockig pop sÄ det ska inte vara nÄgon metal/hÄrdrocks-dist.

Jag lirar rock/pop, typ Longview, Goo Goo Dolls och Feeder. Sen har den Ă€ven bröltunga metaldistar, men de anvĂ€nder jag bara nĂ€r jag leker 😄 GĂ„r att fĂ„ vilket sound man vill bara man rattar lite. Det gĂ„r snabbt att hitta rĂ€tt bland kontrollerna ocksĂ„, göra smĂ„ förĂ€ndringar osv.

Just ja Olsberg, GT-8 recenserades och fick 9/10 om jag inte missminner mej.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har haft en men sÄlde den vidare snabbt gillade den inte alls. Tyckte heller inte om tonelab. Jag tycker du ska kolla in womanizer eller demonizer istÀllet. Hlet annat svar i dom pedalerna Àkta rörkÀnsla och inget digital ljud.

Testa kan du ju göra iallfall. Men du fÄr ju inga effekter till dom sÄklart.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för ditt svar!  😄

Vad spelar du för typ av musik? MÄste frÄga eftersom att du tyckte att Tonelab hade bÀttre dist. Jag spelar typ rockig pop sÄ det ska inte vara nÄgon metal/hÄrdrocks-dist.

Jag lirar rock/pop, typ Longview, Goo Goo Dolls och Feeder. Sen har den Ă€ven bröltunga metaldistar, men de anvĂ€nder jag bara nĂ€r jag leker 😄 GĂ„r att fĂ„ vilket sound man vill bara man rattar lite. Det gĂ„r snabbt att hitta rĂ€tt bland kontrollerna ocksĂ„, göra smĂ„ förĂ€ndringar osv.

Just ja Olsberg, GT-8 recenserades och fick 9/10 om jag inte missminner mej.

Ok, dÄ spelar du nÄgot som liknar det jag hÄller pÄ med. Jag ska absolut kolla in Tonelab! Tack, tack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har haft en men sÄlde den vidare snabbt gillade den inte alls. Tyckte heller inte om tonelab. Jag tycker du ska kolla in womanizer eller demonizer istÀllet. Hlet annat svar i dom pedalerna Àkta rörkÀnsla och inget digital ljud.

Testa kan du ju göra iallfall. Men du fÄr ju inga effekter till dom sÄklart.

JasĂ„? DĂ„ har jag fyra saker att kolla upp dĂ„! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, jag har provat Boss GT-8 en hel del, och det var jag som skrev om den i ovan nĂ€mda nummer. 😄

Den stora skillnaden mellan GT8:an och Tonelaben Àr att det finns inbyggt rör i Tonelaben. Jag tycker inte alltid att det mÀrkts, men lustigt nog Àr det som tydligast pÄ mindre distade ljud, tycker jag.

Dock har GT-8:an mycket fler funktioner och valmöjligheter. Bara det att du sjÀlv i GT-8:an kan arrangera alla effekter, distar, osv i vilken ordning du vill som om du hade en massa BOSS-pedaler framför dig.

Nu spelar jag ioförsig hĂ„rdrock, och i detta syfte Ă€r nog GT-8:an bĂ€ttre. Annars kanske Tonelaben Ă€r vĂ€rd att satsa pĂ„. Pröva bĂ„da tvĂ„, de Ă€r bĂ„da riktigt bra. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄller med om att Womanizer och Demonizer ocksÄ Àr vÀrda att kolla upp.

Nummer 1 gÄr att efterbestÀlla hÀrifrÄn. Alternativt finns det billigare som pdf i Artikelarkivet.

Nu har jag köpt pdf:en. Den första pdf jag betalat för, faktiskt... 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, jag har provat Boss GT-8 en hel del, och det var jag som skrev om den i ovan nĂ€mda nummer. 🙂

Den stora skillnaden mellan GT8:an och Tonelaben Àr att det finns inbyggt rör i Tonelaben. Jag tycker inte alltid att det mÀrkts, men lustigt nog Àr det som tydligast pÄ mindre distade ljud, tycker jag.

Dock har GT-8:an mycket fler funktioner och valmöjligheter. Bara det att du sjÀlv i GT-8:an kan arrangera alla effekter, distar, osv i vilken ordning du vill som om du hade en massa BOSS-pedaler framför dig.

Nu spelar jag ioförsig hĂ„rdrock, och i detta syfte Ă€r nog GT-8:an bĂ€ttre. Annars kanske Tonelaben Ă€r vĂ€rd att satsa pĂ„. Pröva bĂ„da tvĂ„, de Ă€r bĂ„da riktigt bra. 🙂

Ojoj! Det Ă€r ju mindre distar jag ska anvĂ€nda mig av. Nu blev det svĂ„rt. Jag fĂ„r helt enkelt prova bĂ„da. Jag har köpt pdf:en med din artikel, ska lĂ€sa den nu! 🙂

Tack, tack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu har jag köpt pdf:en. Den första pdf jag betalat för, faktiskt... 

Nu Àr frÄgan, fÄr du skriva ut den för eget bruk eller mÄste du dÄ betala en gÄng till för den? Som om du vill ha en lÄt du köpt i mp3spelaren.

Man fÄr ner pdf:en pÄ sin dator. Jag kan skriva ut den, inga problem.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Just det "Lynxo". Hur lÄter simuleringen av Roland JC-120? Jag kör ju med en riktigt sÄdan dÄ jag tycker att det rena ljudet Àr underbart.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har haft en men sÄlde den vidare snabbt gillade den inte alls. Tyckte heller inte om tonelab. Jag tycker du ska kolla in womanizer eller demonizer istÀllet. Hlet annat svar i dom pedalerna Àkta rörkÀnsla och inget digital ljud.

Testa kan du ju göra iallfall. Men du fÄr ju inga effekter till dom sÄklart.

mĂ„ste jag komma med ett inlĂ€gg..har i effektkedjan först en gt3a.. lĂ„ter snuskbra!!! spöar podarna i alla lĂ€gen!!! Ă€ven att den Ă€r tio Ă„r Ă€ldre..🙂

sen efter denna magnifika pedal har jag en vox bigben overdrive!!! det rĂ€ helt galet.. en liten rörpedal med den bĂ€sta od som finns!!! tĂ€nk rör, i mĂ€ngder..sĂ„ lĂ„ter den!!! 🙂

om du ska ha rörvÀrme, skaffa en sÄn..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jonas

Idf

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man fÄr ner pdf:en pÄ sin dator. Jag kan skriva ut den, inga problem.

Jo fast fÄr du, det Àr frÄgan eller Àr du pirat nu?

Man kan rycka en vÀska ev en tant ocksÄ, men det fÄr man inte.

Man kan göra en kopia en skiva man har köpt för eget bruk i mp3spelaren, men det fÄr man inte.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man fÄr ner pdf:en pÄ sin dator. Jag kan skriva ut den, inga problem.

Jo fast fÄr du, det Àr frÄgan eller Àr du pirat nu?

Man kan rycka en vÀska ev en tant ocksÄ, men det fÄr man inte.

Man kan göra en kopia en skiva man har köpt för eget bruk i mp3spelaren, men det fÄr man inte.

Varför skulle jag vara pirat? Man fĂ„r göra kopior av tex cd-skivor (som man köpt) för privat bruk, men man fĂ„r inte gĂ„ runt ett kopieringsskydd. PDF:en Ă€r knappats kopieringsskyddad. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FörlÄt det Àr en annan diskussion som vi hade igÄr i en annan trÄd som jag har lite svÄrt att slÀppa.

Menade absolut inget illa om dig.

Bara lite upprörd sen igÄr dÄ jag fick reda pÄ att man inte lÀngre fÄr kopiera en skiva man köpt för eget bruk till cdskivor eller mp3 spelare.

Förut fick man ju göra kopior till sig sjÀlv och nÀrmsta bekantskaps kretsen om man köpt skivan men inte lÀngre, vill man kunna lyssna pÄ cdŽn man köpt i mp3spelaren sÄ mÄste man betala igen för att inte vara pirat. Tycker det Àr ruskigt fel och undrade om det Àven gÀllde pdf:er man betalat för.

Redigerat av hansjohnny
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FörlÄt det Àr en annan diskussion som vi hade igÄr i en annan trÄd som jag har lite svÄrt att slÀppa.

Menade absolut inget illa om dig.

Bara lite upprörd sen igÄr dÄ jag fick reda pÄ att man inte lÀngre fÄr kopiera en skiva man köpt för eget bruk till cdskivor eller mp3 spelare.

Förut fick man ju göra kopior till sig sjÀlv och nÀrmsta bekantskaps kretsen om man köpt skivan men inte lÀngre, vill man kunna lyssna pÄ cdŽn man köpt i mp3spelaren sÄ mÄste man betala igen för att inte vara pirat. Tycker det Àr ruskigt fel och undrade om det Àven gÀllde pdf:er man betalat för.

Jag tog det inte pĂ„ det sĂ€ttet du tror! 🙂

Vad var det för trÄd?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

http://www.bossgtcentral.com

Kolla in den sidan. Finns massor av information om gt-8an.

Nackdelen med gt-8an att det Ă€r sĂ„ jĂ€vla mycket att lĂ€ra sig 🙂 Jag Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n klar... i övrigt sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt nöjd. Kan helt klart rekomendera den.

Tackar! Ja, jag har en kĂ€nsla av att det Ă€r en massa pill innan man lĂ€r sig den. Men det kan det vara vĂ€rt om det lĂ„ter superduperbra efter! 🙂

Pod xt pro fÄr jag kolla upp!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur ska du anvÀnda den? Live, studio eller bÄda?

Det Àr rÀtt mÄnga som anvÀnder tvÄ stycken monitorer och anvÀnder stereofunktionerna vÀldigt bra live med den. Kolla in pÄ boss hemsida ocksÄ, finns nÄgon genomgÄng frÄn namn mÀssan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur ska du anvÀnda den? Live, studio eller bÄda?

Det Àr rÀtt mÄnga som anvÀnder tvÄ stycken monitorer och anvÀnder stereofunktionerna vÀldigt bra live med den. Kolla in pÄ boss hemsida ocksÄ, finns nÄgon genomgÄng frÄn namn mÀssan.

Jag tĂ€nker anvĂ€nda den i replokalen, live och studio. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FörlÄt det Àr en annan diskussion som vi hade igÄr i en annan trÄd som jag har lite svÄrt att slÀppa.

Menade absolut inget illa om dig.

Bara lite upprörd sen igÄr dÄ jag fick reda pÄ att man inte lÀngre fÄr kopiera en skiva man köpt för eget bruk till cdskivor eller mp3 spelare.

Förut fick man ju göra kopior till sig sjÀlv och nÀrmsta bekantskaps kretsen om man köpt skivan men inte lÀngre, vill man kunna lyssna pÄ cdŽn man köpt i mp3spelaren sÄ mÄste man betala igen för att inte vara pirat. Tycker det Àr ruskigt fel och undrade om det Àven gÀllde pdf:er man betalat för.

Jag tog det inte pĂ„ det sĂ€ttet du tror! 🙂

Vad var det för trÄd?

Vad bra

TrÄden

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÀr Àr tvÄ ljudexempel som jag gjort tidigare pÄ min Tonelab SE, bara tvÄ haffsigt spelade exempel som ja rattade fram i all hast.

Gibson L6-S med en modellerad Fender Blackface: Clean

Fender Telecaster med en modellerad Marshall Plexi: Dist

BÄda Àr direktinspelade genom mitt fw-kort (Presonus Firebox) och Àr inte behandlade pÄ nÄgot sÀtt i datorn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Just det "Lynxo". Hur lÄter simuleringen av Roland JC-120? Jag kör ju med en riktigt sÄdan dÄ jag tycker att det rena ljudet Àr underbart.

Den lĂ„ter rĂ€tt bra i mina öron. Det var i alla fall min favorit clean-kanal, om man sĂ€ger sĂ„. 😆 Annars var det distar som GT-8:an var bra pĂ„. Dessutom, om du gillar Boss-pedalerna, sĂ„ borde du gilla GT-8:an dĂ„ det mesta bygger pĂ„ de tidigare pedalerna. Exempelvis reverben som finns Ă€r nĂ€stan identisk med den som finns i den separata pedalen.

Jag tror det finns nĂ„gra ljudexempel pĂ„ Studios webbplats, www.studio.se/laddaner om jag inte minns fel. BlĂ€ddra bara fram till det nummer som artikeln fanns i. 😆

EDIT: Vad menar du med "Lynxo"? 😄

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...