Jump to content
Annons

Ljudkort med dubbla ADAT Lightpipe


jivegard

Recommended Posts

En kort och koncis fråga...

Vilka ljudkort med dubbla ADAT Lightpipe (totalt 16in o 16ut) finns på marknaden? Jag känner bara till RME Fireface 800, men det är lite väl häftigt för mina behov.

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så vanligt med 2st ADAT Lightpipe I/O...

RME HDSP9652 och Creamware Scope Home finns också - och sedan finns det förmodligen något från MOTU också, men deras modeller har jag dålig koll på...

Link to comment
Dela på andra sajter

På firewire är det ovanligt. Känner bara till Fireface.

Instickskort finns det några stycken. RME har ett hyfsat billigt (kring 1800 hos www.thomann.de). Motu 2408 tror jag har det. Lynx har ett. Tror det finns några till.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Instickskort finns det några stycken. RME har ett hyfsat billigt (kring 1800 hos www.thomann.de).

http://www.thomann.de/thoiw5_rme_hammerfal...6_prodinfo.html

Det är det gamla Hammerfall, som visserligen är ett mycket bra kort, men som beter sig lite underligt när det gäller Direct Monitoring, om man skulle vilja jobba utan latency. Det saknar också Total Mix-funktionen som finns på de nyare HDSP-korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instickskort finns det några stycken. RME har ett hyfsat billigt (kring 1800 hos www.thomann.de).

http://www.thomann.de/thoiw5_rme_hammerfal...6_prodinfo.html

Det är det gamla Hammerfall, som visserligen är ett mycket bra kort, men som beter sig lite underligt när det gäller Direct Monitoring, om man skulle vilja jobba utan latency. Det saknar också Total Mix-funktionen som finns på de nyare HDSP-korten.

Själv använder jag HDSP9652. Den har 3 ADAT I/O. Lillebrorsan HDSP9632 har 2 ADAT I/0. Har använt mitt kort i åratal utan ett enda problem. Vill du, jivegard, ha ett stabilt kort med bra drivrutiner så är HDSP-serien ett mkt bra alternativ. Brukar finnas på begagnat-marknaden ganska ofta om budgeten är trång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instickskort finns det några stycken. RME har ett hyfsat billigt (kring 1800 hos www.thomann.de).

http://www.thomann.de/thoiw5_rme_hammerfal...6_prodinfo.html

Det är det gamla Hammerfall, som visserligen är ett mycket bra kort, men som beter sig lite underligt när det gäller Direct Monitoring, om man skulle vilja jobba utan latency. Det saknar också Total Mix-funktionen som finns på de nyare HDSP-korten.

Själv använder jag HDSP9652. Den har 3 ADAT I/O. Lillebrorsan HDSP9632 har 2 ADAT I/0. Har använt mitt kort i åratal utan ett enda problem. Vill du, jivegard, ha ett stabilt kort med bra drivrutiner så är HDSP-serien ett mkt bra alternativ. Brukar finnas på begagnat-marknaden ganska ofta om budgeten är trång.

Jag körde med det gamla Hammerfall 9652 tills för några månader sedan, men när jag bestämde mig för att skippa den externa mixern, så passade HDSP9652 bättre.

Precis som Giggsy säger, så är det mycket säkra och stabila kort som bara fungerar alltid. 😄 Rekommenderas starkt!

Om du har en extern mixer, så kan det fungera bra med den äldre Hammerfallmodellen. Med Direct Monitoring, så skickar den nämligen bara ut monitorlyssning på motsvarande utgång som det kommer in på. Om det kommer in på kanal 5 i ADAT2, så kommer det också ut på kanal 5 i ADAT2, utan att man kan ändra det.

Med Total Mix i den nya HDSP-korten, kan man routa signalen hur som helst. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...