Jump to content
Annons

"Daytona"


Recommended Posts

LÅTNAMN: "Daytona"

ARTIST/GRUPP: Toobie

GENRE:Pop/Rock

LÅTLÄNGD: 4.47

KOMPOSITÖR: Tobbe Helander

PRODUCENT:Tobbe Helander

EV. MEDVERKANDE: E-P Worland text

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: Mp3

STORLEK:5.5 Mb

STATUS: Fixad med för näst sista gången?

Lägger upp en låt som jag hade ute i julas. Var mycket missnöjd med melodin då. Har fixat den plus att jag tagit bort en del, alltså vårstädat i projektet. Om det blev bättre? Jag tror det. Vad tycker ni? Efter detta utlägg får låten vila ett bra tag.

Mvh

Tobbe

NY UPPDATERAD FIL!

Daytona_1.mp3

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag lyssnar nu!

Mm.. soft och skönt sound. Kompgurorna som är utpanorerade dominerar lite väl häftigt. Basen lite luddig och lite väl långt bak. Men skönt sound på låten verkligen.

Dra ner på kompgittarerna så är du hemma. 🙂

EDIT: hmm.. lite väl tråkigt trumsound.. Låter odynamiskt/platt och passar inte riktigt in på resten av låten. Och upp med sången en anning.. Fast det kanske fixar sig om du backar på kompgurorna.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja grannen..

Jag har hört din låt för första gången. Gick med 13 mars..Nåväl :

Jag tycker att det låter bra,lite enformig sång på verserna kanske..men det lyfter på "sång sticken" och gitarrsolot/fillsen är skit bra,grymt ljud på trummor å bas.På det hela taget - tycker att det är en bra låt,snyggt gjort.slutet är grymt där du upprepar sången..nästan rysningar i nacken. Måste lägga till..donat på lite här hemma och kommer på mig med att nynna slutet på din låt..det är väl ett gott betyg.den fastnade i mitt huvud.

MVH

Harmonica mike

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Musiken låter helbra svänger på så pass tycker att du lyckats bra med samtliga instrument både med spelet inkl sound, arret är helbra. Det låter dock lite som om det är fel tonart för dig i versen, det blir lite lågt och klingar inte maximalt eller hur man ska uttrycka sig. Jag vet ju att du sjunger bra har en bra röst så det är lite synd för det är minsann inget fel på melodin. Men när du sen går upp så förstår jag läget och att det kan bli problem att lägga den högre i versen. Bra låt bra på alla områden kort sagt men vet inte riktigt vad man ska råda dig till med sången. Det skulle ju bli ett ganska omfattande jobb att lägga om den så versen passar bätre för din röst. Sorry grannen det här blev du nog inte klokare av men som nån slags tröst så vill jag poängtera att jag gillar låten skarpt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra lite studsigare trummor, med lite ljusare ljud på virveln. Prova att sjunga om låten med lite mer luft och rasp. Lite bluesigare liksom. Typ lite åt Johnny Lang-hållet, fast undvik "kvarterskrogstrubbadursrockraspet" [puh], om du vet vad jag menar (det där fejkade rockröstmaneret som vissa kör med).

Du sjunger bra, men jag skulle vilja höra lite mer attityd i sången (inte så tillrättalagt).

Skön låt. Kan bli jättebra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar nu!

Mm.. soft och skönt sound. Kompgurorna som är utpanorerade dominerar lite väl häftigt. Basen lite luddig och lite väl långt bak. Men skönt sound på låten verkligen.

Dra ner på kompgittarerna så är du hemma. 😆

EDIT: hmm.. lite väl tråkigt trumsound.. Låter odynamiskt/platt och passar inte riktigt in på resten av låten. Och upp med sången en anning.. Fast det kanske fixar sig om du backar på kompgurorna.

Jepp, har sänkt kompgitarrerna. Sången kom fram lite mer. Fick mer balans i ljudbilden.

Stort tack för lyssningen och kommentarerna!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken låter helbra svänger på så pass tycker att du lyckats bra med samtliga instrument både med spelet inkl sound, arret är helbra. Det låter dock lite som om det är fel tonart för dig i versen, det blir lite lågt och klingar inte maximalt eller hur man ska uttrycka sig. Jag vet ju att du sjunger bra har en bra röst så det är lite synd för det är minsann inget fel på melodin. Men när du sen går upp så förstår jag läget och att det kan bli problem att lägga den högre i versen. Bra låt bra på alla områden kort sagt men vet inte riktigt vad man ska råda dig till med sången. Det skulle ju bli ett ganska omfattande jobb att lägga om den så versen passar bätre för din röst. Sorry grannen det här blev du nog inte klokare av men som nån slags tröst så vill jag poängtera att jag gillar låten skarpt.

Göran

Jag tycker nog att det klingar bra och vill inte ha det högre. Det är ju ett stort spann mellan den lägsta och den högsta tonen som du också märkt. Hade ju låten högre innan men tycker inte om min röst i bara huvudklang.

Kul att du gillar låten annars! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja det kan bli högt och sen finns ingenstans att ta vägen när väl man ska upp 😉. Ska lyssna på din nya mix och som sagt bra låt bra lir gillar ditt gitarrspel speciellt, fin touch på det.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra lite studsigare trummor, med lite ljusare ljud på virveln. Prova att sjunga om låten med lite mer luft och rasp. Lite bluesigare liksom. Typ lite åt Johnny Lang-hållet, fast undvik "kvarterskrogstrubbadursrockraspet" [puh], om du vet vad jag menar (det där fejkade rockröstmaneret som vissa kör med).

Du sjunger bra, men jag skulle vilja höra lite mer attityd i sången (inte så tillrättalagt).

Skön låt. Kan bli jättebra!

Jag förstår vad du menar med trummorna. Jag har jobbat med virveln men om jag gör den ljusare så liksom blir den så hård. Ska jag göra om den måste jag nog byta grundljud helt.

Nix, jag har sjungit färdigt på sättet "försök låta som någon annan". Jag kan däremot förstå vad du menar med attityd men kan nog gilla kontrasten mellan det lite ruffiga kompet och den cleana rösten. Vissa ord däremot kunde nog förstärkas.

Tack så mycket för din lyssning MrBluesman! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, har sänkt kompgitarrerna. Sången kom fram lite mer. Fick mer balans i ljudbilden.

Stort tack för lyssningen och kommentarerna!

🙂

Schysst (juste? :rolleyes: )

Lägg gärna upp den nya versionen får jag höra på den också.. Gillar låten 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan var det jag som strula till det för dig grannen, fick för mig att du hade lagt upp en ny version när jag läste i inläggen. Där ser du hur noga man lyssnar 😏 . Skyll på mig, mitt fel om du åker på att göra ny mix. Ja du så kan det gå när hatten inte är på 😛 full koll som Laila F 😳 .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag tycker låten är jätteskön! Bra gung och den melodin sätter sig verkligen.

Jag är typ nybörjare på inspelning (fortfarande...) så jag måste fråga hur du gör för att få ett så sammansvetsat ljud? Alltså, allting låter kanonbra ihop, och ljudbilden är bred och fin. Inget hamnar i skymundan. Vad är knepet?

Någon har sagt till mig att bra grejor i form av mickar, kompressorer och annat, gör det enkelt att få ett bra sound, men jag tror inte det spelar nån roll hur bra grejor man har om man inte kan hantera dom.

mvh

binary78

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg den förra och förrförra versionen. Gillar denna också men kan inte riktigt peka på skillnaderna. Gillar orgeln skarpt den fanns väl inte med förut?

Jodå, orgelarna fanns med innan. (Faktiskt tre orglar.) Helt ny sång är det. Förändrad melodi också. Gamla dubbningar borttagna, congas borta. Eq:at (skriver man så?) en hel del sen sist.

Jag vet inte, att lägga ut låten igen var ju mest för att se så att jag inte skruvat bort mig totalt. Du vet ju hur blind man blir när man jobbat med en låt länge.

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg den förra och förrförra versionen. Gillar denna också men kan inte riktigt peka på skillnaderna. Gillar orgeln skarpt den fanns väl inte med förut?

Jodå, orgelarna fanns med innan. (Faktiskt tre orglar.) Helt ny sång är det. Förändrad melodi också. Gamla dubbningar borttagna, congas borta. Eq:at (skriver man så?) en hel del sen sist.

Jag vet inte, att lägga ut låten igen var ju mest för att se så att jag inte skruvat bort mig totalt. Du vet ju hur blind man blir när man jobbat med en låt länge.

Mvh

Tobbe

Jo, jag vet men det är nog helt rätt som du gör att låta den vila länge i väntan på inspirationen som kan försvinna som en blixt och krypa tillbaka som en snigel och en riktigt go' låt är det! Stod rätt intressant om eq i del 3, mixologi i senaste Studio liksom att låta varje instrument få sitt eget fingeravtryck eq-mässigt för att vinna nivåeffekter (hette det så?) och bättre separation i totalbilden. Här skulle jag behöva gå in i varenda tidiagre projekt och rota...hepp! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste säga att jag tycker låten är jätteskön! Bra gung och den melodin sätter sig verkligen.

Jag är typ nybörjare på inspelning (fortfarande...) så jag måste fråga hur du gör för att få ett så sammansvetsat ljud? Alltså, allting låter kanonbra ihop, och ljudbilden är bred och fin. Inget hamnar i skymundan. Vad är knepet?

Någon har sagt till mig att bra grejor i form av mickar, kompressorer och annat, gör det enkelt att få ett bra sound, men jag tror inte det spelar nån roll hur bra grejor man har om man inte kan hantera dom.

mvh

binary78

Tack så hemskt mycket binary78! 😆 Jag har inte hållit på med inspelning särskilt länge heller. Men knepet (om jag har något att komma med) är att hålla på så mycket som möjligt. Jobba med eq och se till att grundljudet är ok. Jag har inga lyxgrejor alls. Pro Tools och en kondensator mick.

Jag blir nästan generad när du tycker att jag har ett sammansvetsat ljud! Personligen är jag hela tiden lite missnöjd med det jag gör. Iallafall efter ett tag. Tycker att det och det kunde blivit bättre. Men självklart är det så det ska vara. Sätter man sig nöjd stannar ens utveckling.

Lycka till med dina projekt och tack för att du lyssnat!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Stod rätt intressant om eq i del 3, mixologi i senaste Studio liksom att låta varje instrument få sitt eget fingeravtryck eq-mässigt för att vinna nivåeffekter (hette det så?) och bättre separation i totalbilden. Här skulle jag behöva gå in i varenda tidiagre projekt och rota...hepp! 😄

Det gör jag hela tiden, mer eller mindre. Så Forumet blir nog plågat med några fler omgjorda versioner i framtiden. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på din låt igen..alltså det här är bra! tar till baka mina synpunkter på din sång på verserna..det är ju skit bra! allra bäst är när du går upp i sång registret efter första gitarr solot(svin bra röst resurser)..och så slutet..ja vad säger jag,klockrent! ..ut med den på skiva spela i radion!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

lite lång, det känns som ett live arr. dra ner den till tre minuter

men det är en juste låt. Snygg sång men kanske lite hög i mixen..

Någon tyckte att det var för svag sång. Efter sänkningen av gitarrerna kom den fram mer. För mycket? Jag tycker nog inte det efter att ha lyssnat och tänkt på det. Kan ju ha fel.

Nix. låten blir inte kortare. 😆

Tack för din lyssning och att du gillade låten!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på din låt igen..alltså det här är bra! tar till baka mina synpunkter på din sång på verserna..det är ju skit bra! allra bäst är när du går upp i sång registret efter första gitarr solot(svin bra röst resurser)..och så slutet..ja vad säger jag,klockrent! ..ut med den på skiva spela i radion!!

MVH

Harmonica mike

Oerhört smickrad av din feedback! 😕 Jättekul! Tack! Roligt, och samtidigt intressant (varför?) att du ändrat dina synpunkter på sången. Kanske är det så att man tycker sig höra hur det ska vara? Eller?

Tack så mycket för din lyssning! Idag är det fredag!!! Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt! Temariffet ger en schysst nostalgikänsla från nåt soniclir eller nåt. Fast det skulle inte skada med en riktig trummis. Dock klockren koklocka 😆

Soniclir???? Vad är det? Menar du något TV-spel som barnen hade när dom var små? :rolleyes: Nä, det hade nog inte skadat med en riktig trummis. 😕 Tack för dina öron!

Mvh

Tobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter helbra, både som komposition, arr och nivåer oh instrumentval. Möjligen för låg tonart för sången i verserna för sången tappar i kraft där. Jag får lite vibbar av nån Jimmie Hendrixlåt, är det Foxy Lady möjligen (positivt menat) när jag hör den läckra basgången, drivet och ackordföljden. Skitbra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter helbra, både som komposition, arr och nivåer oh instrumentval. Möjligen för låg tonart för sången i verserna för sången tappar i kraft där. Jag får lite vibbar av nån Jimmie Hendrixlåt, är det Foxy Lady möjligen (positivt menat) när jag hör den läckra basgången, drivet och ackordföljden. Skitbra låt!

Jag har ändå lyft sången lite och tycker (som jag skrev på ett annat ställe) att kontrasten med den låga sången som ligger lite laidback kontra reffen blir rätt ok. Är ju andrebas faktiskt och försöker att utnyttja så stort register som möjligt genom att byta mellan bröst och huvudklang.

Att du får Hendrixvibbar förstår jag inte. Hittar inte dom själv. Försökt att lyssna efter dom men isåfall är det väl skador från uppväxten! 😆 Tar det som mycket positiv kritik iallafall. Härligt att du gillar låten.

Mvh

Tobbe/din Granne i etern

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...