Jump to content
Annons

Journey to the stars


Recommended Posts

LÅTNAMN: Journey to the stars

ARTIST/GRUPP: Tore Jarlo

GENRE: House

LÅTLÄNGD: 4.46

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 160 Kbps

STORLEK: 5.6 mb

STATUS: Halvfärdig demo

Hallå! Var ett bra tag sen jag laddade upp nåt här, men nu är jag tillbaka med ett nytt alster. Jag är väl medveten om att sången inte är hundra på alla ställen, och det finns fortfarande mycket mix- och arrjobb kvar. Dock skulle jag uppskatta era kommentarer innan jag fortsätter.

Är vers-partierna för instängda? Har funderat på att lyfta ut sång eller nåt annat ur filterloopen... Å andra sidan gillar jag kontrasterna mellan vers och refräng.

Blir lite rörigt när låten kommer igång på slutet, med de nya sångslingorna. Nåt tips på hur jag ska åtgärda det?

EDIT: Nu har jag laddat upp en ny version där jag tagit bort ett break och gjort en snabb fuskmastring.

EDIT 2: Nu finns även ett dansuppträdande till låten på min hemsida www.torejarlo.com. Direktlänk till videon: journey.mpg

Tack till Lavrell som skötte ljud och ljus 😄

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Glad låt! 😄 Låter helt okej! Sången gillar jag faktiskt. Den passar jättebra in i låten.

En sak jag inte gillar är att den lugnar ner sig ett flertal ggr, när den just var på väg att komma igång. Sen efter det lugnar den ner sig igen. Det blir ingen ordning på låten. För mycket partier som hoppar hit och dit.

Men annars... Bra! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glad låt! 😄 Låter helt okej! Sången gillar jag faktiskt. Den passar jättebra in i låten.

En sak jag inte gillar är att den lugnar ner sig ett flertal ggr, när den just var på väg att komma igång. Sen efter det lugnar den ner sig igen. Det blir ingen ordning på låten. För mycket partier som hoppar hit och dit.

Men annars... Bra! 🙂

Okej... Det var ju meningen att det skulle bli lite vers/refräng-känsla. Ska refräng-delarna vara längre menar du? Nån annan kanske har förslag på ett bättre arr...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glad låt! 🙂 Låter helt okej! Sången gillar jag faktiskt. Den passar jättebra in i låten.

En sak jag inte gillar är att den lugnar ner sig ett flertal ggr, när den just var på väg att komma igång. Sen efter det lugnar den ner sig igen. Det blir ingen ordning på låten. För mycket partier som hoppar hit och dit.

Men annars... Bra! 🙂

Okej... Det var ju meningen att det skulle bli lite vers/refräng-känsla. Ska refräng-delarna vara längre menar du? Nån annan kanske har förslag på ett bättre arr...?

Japp, refrängerna ska vara längre, tycker jag! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glad låt! 🙂 Låter helt okej! Sången gillar jag faktiskt. Den passar jättebra in i låten.

En sak jag inte gillar är att den lugnar ner sig ett flertal ggr, när den just var på väg att komma igång. Sen efter det lugnar den ner sig igen. Det blir ingen ordning på låten. För mycket partier som hoppar hit och dit.

Men annars... Bra! 🙂

Okej... Det var ju meningen att det skulle bli lite vers/refräng-känsla. Ska refräng-delarna vara längre menar du? Nån annan kanske har förslag på ett bättre arr...?

Japp, refrängerna ska vara längre, tycker jag! 😄

Alright... Nån annan som tycker likadant? Eller nåt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt mysig låt! 😄

Däremot tycker jag att det låter lite ansträngt, och instängt. Men jag vet inte riktigt vad det ansträngda beror på.. Sorry.

Tack!

Jo alltså, jag har i princip inte gjort mer på mixningsfronten än att lägga lite reverb, delay och ställa nivåer. Ska bounca ner alla spår individuellt från Reason, dra in i Logic och mixa ordentligt. Men då vill man ju vara säker på att materialet som ska mixas är bra från början. Det är där ni kommer in i bilden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)
Glad låt! 😄 Låter helt okej! Sången gillar jag faktiskt. Den passar jättebra in i låten.

En sak jag inte gillar är att den lugnar ner sig ett flertal ggr, när den just var på väg att komma igång. Sen efter det lugnar den ner sig igen. Det blir ingen ordning på låten. För mycket partier som hoppar hit och dit.

Men annars... Bra! 🙂

Hej,

Riktigt trevlig låt, men tycker precis som Dana att det stoppar upp för många gånger.

- Första breaket ligger på ett bra ställe, men låten kommer igång för sakta, tycker jag.

- Att svepet som kommer vid 1:28 är det enda som inte är filtrerat gör att det känns som att det inte riktigt sitter ihop med resten.

- Breaket vid 2:00 kommer lite för snabbt, det förra breaket slutar ju typ vid 1:32. Om du tänker ha kvar det så prova med att inte filtrera allting, spara trummorna torrt t ex

- Ett break till vid 3:00 ?! Hela breaket är ju rätt cool, men det känns för långt (ända till 3:45). Korta av det till hälften kanske?

Kanske prova att helt ta bort antingen breaket vid 2 min eller det vid 3 min?

Är heller inte stormförtjust i ljudvalet du har på ackordsynten. Är det nåt brass-ljud? Men, det är ju en smaksak.

Sammanfattningsvis, en schysst låt men med för många break.

Bra jobbat på det stora hela.

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Inrot börjar bra. Trummorna behöver mixas bättre. ge lite klarhet med. Crashen passar inte alls int med resten av trummorna. Inte heller synthslingan som kommer.

Första breaket kommer sjuuukt tidigt. alldelles för tidigt. Och lite väl långt är det också.

Sen när det kommer igång igen så blir det fint 🙂

Skön sång. kanske fixa den lite bättre och passa in den i mixen också. ligger lite ovanpå just nu. Det andra breaket borde bara vara 4 takter. eller ta bort det helt. men det är iaf skönt med lite "uppehåll" just vid det partiet. Tredje breaket passar rätt bra där det är. Men det tar lite lång tid att komma igång med låten igen där. börja lite tidigare. Du kanske behöver en liten slinga till. men det är bara kanske, för låten funkar bra som den är nu.

Riktigt skön låt iaf. jobba vidare 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, nu har jag slängt ihop en ny version lite snabbt. Finns fortfarande en hel del jobb kvar, men nu tycker jag att låten hänger ihop lite bättre (sen jag tog bort ett break). Vad tycks?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har inte hört första versionen, men vad jag hör av denna är som det tidigare påpekats att break 1 kommer lite tidigt. Sången är inte tipptopp, men det går säkert att fixa. Ljudvalen tycker jag funkar jättefint faktiskt. Mycket glad låt. Blir sjukt uppåt av den. Det där dä, dä däd dättät som kommer in halvvägs ligger lite störande väl vänsterpanorerat, finns inget som riktigt svarar på det i höger. Men du har definitivt något på gång här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt Tore, inte riktigt mitt territorium men det låter riktigt proffsigt. Skulle mycket väl kunna dansa själv till det här en fredagkväll (dock inte med samma finess som du 😮 )

Låter lite retro men ändå rätt fräscht och modernt tycker jag.

"Being with you"-delarna av sången tror jag att du skulle kunna göra bättre, annars låter allt väldigt bra, är dock ingen expert på den här typen av musik. Är alltid full när ja lyssnar på sån här musik . 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog rätt om sången. Det är egentligen slasksång som jag varit för lat för att sjunga om (och kanske lite för feg för att sjunga om också... tänk om man inte kan få till samma känsla som man tänkte sig från början? 😛 ). Lyssnar man på det för många gånger blir man döv för de små fula grejerna och tycker att "det ska ju faktiskt låta så".

Tack för att ni lyssnat (och tittat) igen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Fastnade här en stund!..Riktigt bra dans..kollade igenom alltihop på din sida!..Bäst var Journey to the Stars..blir alltid så facinerad av denna dansstil..

Bra jobbat får jag säga..och bra låt också.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...