Jump to content
Annons

bas som brummar


DåligtGehör

Recommended Posts

Såg en annons på blocket om en Fender Jazzbas '60 classic. Men i den recension som var länkad på sidan så nämns att det är brum om man kör mickarna enskilt.

Frågan är om det är enkelt avhjälpt? i så fall hur? Mmm... men om det är det varför fixar dom inte det i fabriken då? Vill inte ha ett instrument som brummar.

Är det ett typiskt problem på basar med single coil även långt upp i prisklasserna? Skall man hellre leta efter aktiva basar om man inte har råd/lust att lägga långt över 10000 :-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mmm... men om det är det varför fixar dom inte det i fabriken då? Vill inte ha ett instrument som brummar.

När den basen introducerades kanske det inte fanns basförstärakre med så hög effekt? Kanske anpassad för mindre högtalare/effekter? Gissning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så om jag fatter er rätt är det inget större problem eller åtminstone nåt som är typiskt single coil och inte bör avskräcka. Man hanterar det helt enkelt.

Jag har fått för mig att aktiva micker är mer hich-tech sound fast så enkelt är det väl inte? Kanske bara att ge sig ut i musikaffärer och testa.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Phobos sa så brummar alla single coil-mickar, även om vissa brummar mer eller mindre än andra.

Dessutom är det inte bara ett falskt rykte att aktiva mickar låter annorlunda jämfört med passiva. Många tycker passive låter lite muddigare än aktiva, och det är nog därför aktiva mickar har fått stämpeln att låta "hi-tech". Men visst, de låter klarare. Personligen föredrar jag faktiskt passiva.

Glöm dock inte att det finns en annan bra lösning på brum i basar och guror. Den heter "humbucker".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...