Jump to content
Annons

Hårt eller Mjukt case?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är många affärer har jag märkt som helst ser att man köper att mjukt case istället för ett hårt om man nu skulle få för sig att handla en gitarr eller synt. Varför? Håller de mjuka casen bättre? Eller har affärerna större marginaler på de mjuka casen, då priserna många gånger är ungefär desamma? Exempel: Ett softcase i nylon till en Claviasynt kostar ca 950 kr, men det får man ett hårt case för också... Så varför välja ett mjukt case?

Sedan vill jag ju ha ett hårt case med lås. Men de säljs ju ofta utan lås. Finns det några bra hard case till gitarr eller synt, med lås? De där fräcka casen med präglat ormskinn som jag sett, men glömt av namnet på, vad kan de ha hetat? Och Yamaha case original till westerngitarr, var köper jag det i Sverige? Jag har frågat i två affärer, men de har inte dessa och vet inte heller...

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder bara hårda fodral. Till min ackegura kör jag med Hiscox. Har till och med (under affekt) testat att stå på fodralet med guran i. Det funkade! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack Rix! I en av mig nyligen besökt musikaffär har jag oerhört svårt att köpa hard case. De typ nästan vägrar att sälja annat än soft case...

"Va fasiken ska du ha hard case till? De är ju bara tunga! Många är inte heller så bra som det sägs eller som folk tror. Jag tycker definitivt att du ska ha ett mjukt case istället. De är mycket behändigare. Vi har många olika soft case. Det är längesen vi sålde ett hard case! Det var förr man köpte såna. Ska du ut och flyga en massa? Det är bara då du ska köpa ett hard case, eller rättare sagt, du ska inte ha ett hard case då heller, för då ska du ha ett flight case och det är skillnad det! Men så kostar de ju mer också. 2500-2700 kr får du lägga ut och då måste du övertyga dig om det verkligen är värt de extra pengarna. Så...är du ute och flyger en massa...va...vA...VA?? (stegrad röst) Så köp du ett soft case..."

Citat från försäljare i välkänd musikaffär!

😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha. Schyst attityd. De ska väl ta o skita i om du flyger med lådan eller bara vill ha den som prydnad eller kanske som barskåp.

Jag tycker att en gigbag luktar lite fattig tonår när man gav sig ut på cykeln för att repa med polarna. Ska man packa in skiten på ett släp eller i ett trångt bagage så är man ju rökt med ett lökigt softcase. Det finns klart vadderade men de är lika tunga och otympliga som ett hardcase.

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor fördel med hard case som jag har märkt, är att den håller värmen mycket bättre! Man ska ju exempelvis inte ta upp gitarren ur caset på en gång när man kommer in om det har varit kallt ute. Men om man har ett bra case som skyddar, ja då kommer inte någon kall luft in överhuvudtaget! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hårt case eller flightcase ger ju enormt mycket bättre skydd, så jag skulle aldrig välja något annat än ett sådant till mina prylar. Ett mjukt case skulle jag kanske kunna tänka mig att använda som dammskydd när basen står hemma utan att användas en längre tid - men då kan man ju lika gärna slänga något halvfult tyg över som dammskydd i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara hardcase här! Men så är det syntar och mixbord som är packade också.

Kräsen är jag också.. Endera Holmbergcase eller så egna hembyggda case (har en polare med fullt utrustat inredningssnickeri)

Men visst är det som försäljaren säger.. Hardcase är både dyrare, tyngre och klumpigare. Är det en gura du ska släpa med dig till replokalen eller festen så är det mycket mer lättsamt med ett softcase.. Såärrä sörrö! 😆

Eller så har du för billig gura.. Med dom dyrare så brukar ju caset ingå ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra argument mot hardcase är att man pajjar ryggen.(!) Men om man har dyra prylar och är mer rädda om dem än om ryggen så är hardcase helt klart att föredra.

Ett alternativ kan ju vara en sån där liten vagn med två hjul som man kan packa väskan (väskorna) på. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra argument mot hardcase är att man pajjar ryggen.(!) Men om man har dyra prylar och är mer rädda om dem än om ryggen så är hardcase helt klart att föredra.

Ett alternativ kan ju vara en sån där liten vagn med två hjul som man kan packa väskan (väskorna) på

Eller så sätter man hjul på caset .. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra argument mot hardcase är att man pajjar ryggen.(!) Men om man har dyra prylar och är mer rädda om dem än om ryggen så är hardcase helt klart att föredra.

Ett alternativ kan ju vara en sån där liten vagn med två hjul som man kan packa väskan (väskorna) på

Eller så sätter man hjul på caset .. 😆

...och sätter på en ratt och... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra argument mot hardcase är att man pajjar ryggen.(!) Men om man har dyra prylar och är mer rädda om dem än om ryggen så är hardcase helt klart att föredra.

Ett alternativ kan ju vara en sån där liten vagn med två hjul som man kan packa väskan (väskorna) på

Eller så sätter man hjul på caset .. 😕

...och sätter på en ratt och... 🙁

..... installerar AC samt .... 😱

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju nu i mina bästa år. Dvs. jag har uppnått den aktingsvärda åldern av 17 år och använder nästan bara gigbags, som det så fint heter. Detta gör jag dock bara av en anledning: Jag har ietn tagit körkort än! Så fort kortet stoppas i plånboken blir det till att använda hardcase.

Har varit med om ett litet missöde när en kompis råkade ställa en subbas på min lilla nylonsträngade skitgitarr 😕 Det var inte så kul 😏

Hardcase å folket!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eftersom jag hittade uppgift om case med Ormskinnsutseende, så ville jag även delge detta:

Tyvärr ingen bild men det heter ROCKCASE Wood Case (trästomme), modell Snake Skin för 1300 SEK, för t.ex. Western Gitarr & Elgitarr. Två snäpplås och två med nyckel, svart sammetsinredning. Fräcka!!

Orm

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju också rätt stor skillnad på soft case och soft case... Till exempel Incase Slimbag:en jag fick med min nya Stratocaster är helt ok, med förstärkta sidor etc. I praktiken behöver jag inget stadigare, men visst är en hardcase fortfarande mycket mer hållbar ifall man tänker börja hoppa på gitarren eller slänga den under PA skåpen i bussen 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det får bli ett Gator-case för min del.

Annars är ju de där SnakeSkin- och Tweed-casen väldigt häftiga.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...