Jump to content
Annons

CME versus Fatar


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej-jag skall just till att köpa en av dessa 2 märken eftersom folk har rekommenderat dem i andra trådar i ämnet här på forumet,har inte möjlighet att prova någon av dem eftersom Musikbörsen i Linköping inte har dom...

Blir en chansning alltså-därför vill jag höra lite åsikter om respektive klaviatur:

*hur är den semivägda känslan,den som jag inte ger ett ruttet lingon för i Radium 61 tex-är någon av dessa ---CME 6/7 oktavers eller Fatar-Studiologic SL/VMK 88 KLART bättre???

*jag är inte ute efter det som tex Midiman 88 pro erbjuder,för det känns verkligen inte bra,alldeles för konstgjord och trög vägning på tangenterna,snarare en riktig och vettig halvvägd med precis lagom motstånd för bästa feeling i synt och pianoljud-

(vill jag spela piano på riktigt så gör jag det-finns inget som slår det...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej-jag skall just till att köpa en av dessa 2 märken eftersom folk har rekommenderat dem i andra trådar i ämnet här på forumet,har inte möjlighet att prova någon av dem eftersom Musikbörsen i Linköping inte har dom...

Blir en chansning alltså-därför vill jag höra lite åsikter om respektive klaviatur:

*hur är den semivägda känslan,den som jag inte ger ett ruttet lingon för i Radium 61 tex-är någon av dessa ---CME 6/7 oktavers eller Fatar-Studiologic SL/VMK 88 KLART bättre???

*jag är inte ute efter det som tex Midiman 88 pro erbjuder,för det känns verkligen inte bra,alldeles för konstgjord och trög vägning på tangenterna,snarare en riktig och vettig halvvägd med precis lagom motstånd för bästa feeling i synt och pianoljud-

(vill jag spela piano på riktigt så gör jag det-finns inget som slår det...)

Har inte testat FATAR men jag upplever CME klavarna som väldigt sköna, men jag har märkat att det varierar lite ibland mellan klav och klav exakt hur tröga tangenterna är. Dock så upplever jag dem överlag som mycket sköna och slår en hel del riktiga syntar på fingrarna i spelkänsla. Nu var det ett tag sedan jag jämförde, men då jag testade på musikbörsen i växjö så upplevde jag dem likvärdiga Clavias Nordleads klaviatur, eller åtminstone inte så långt ifrån (Var det närmsta i den butiken i alla fall). Dess sliders upplever jag däremot en aning sladdriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv Fatar studiologic SL880

med pianoliknande känsla.

Provade häromdan CME5 på börsen och tyckte

att den kändes väldigt plastig och billig.

Jämfört med min Fatar iallafall.

Kör på Fatar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv Fatar studiologic SL880

med pianoliknande känsla.

Provade häromdan CME5 på börsen och tyckte

att den kändes väldigt plastig och billig.

Jämfört med min Fatar iallafall.

Kör på Fatar!

Fatar ligger ju enprisklass upp, så det är ju rätt begripligt. Själv tycker jag inte de semivägda klavarna är alls dåliga. Däremot så har jag svårt för fullvägda tangenter med hammeraction. Gillar inte känslan. Det låter lite som du jämför din fullvägda klaviatur med en semivägt, i så fall är det inte konstigt att den semivägda känns plastig. Det är ju en helt annan typ av tangenter. Förstod jag florian rätt så var det just den semivägda känslan som efterfrågades. Kontrollerna däremot upplever även jag som lite plastiga, så där håller jag med dig. Jag har inte testat Fatarklaviaturerna, så där kan jag inte uttala mig, men efter vad jag har läst och hört ska ju även de vara mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med Neko om s.k. hammeraction vilket är rena smörjan... 😎

Om jag ska lira Chopin med flygelljud, så tycker jag inte att Hammer action är nån smörja... 😲

Men självklart är vägda tangenter helt vansinnigt när man vill spela synt. Då vill man ha snabbast möjliga respons...

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men självklart är vägda tangenter helt vansinnigt när man vill spela synt. Då vill man ha snabbast möjliga respons...

Fast även det är lite av en vanesak...

När jag nyss hade köpt min CME UF8 (alltså vägda tangenter) körde jag ett tag enbart med den, och efter den första enorma träningsvärken(!!) så funkar faktiskt den i stort sett lika bra att använda som nån av syntharna.

Visst, ska jag sola på ordentligt blir det onödigt kämpigt, men för bara alldagligt mes-spelande så ids jag inte alltid slå på nån av de andra klaviaturerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska lira Chopin med flygelljud, så tycker jag inte att Hammer action är nån smörja...🙂

well well---vill jag spela Chopin´s nocturner eller Bach´s 6 partitor etc så sätter jag mig vid mitt piano,inte fan försöker jag med så heliga saker på någon förbaskad digitalöverföring---är ju rena helgerånet... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...