Jump to content
Annons

Munspel...


bohm

Recommended Posts

Jag har ett munspel som är stämt i D. Om jag vill spela en blues-låt och dra loss på mitt fina Hohner vad ska då låten gå i för tonart? Det vore ju logiskt att köra i A (D-major = A-mixolydisk). Men det låter skit... är det för att jag inte kan spela, eller tänker jag fel och kör i fel tonart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett munspel som är stämt i D. Om jag vill spela en blues-låt och dra loss på mitt fina Hohner vad ska då låten gå i för tonart? Det vore ju logiskt att köra i A (D-major = A-mixolydisk). Men det låter skit... är det för att jag inte kan spela, eller tänker jag fel och kör i fel tonart?

Du tänker rätt, men kan inte spela. 😉

Nejdå, men visst spelar du A-blues på D-spel. Traggla lite licks hit och dit så sätter det sig snart. Websida med lite tips: http://www.fetherbay.com/HarpTutorial.html

Lycka till! 😉

Edit: Borde inte tråden ligga under "Studioutrustning/Instrument", för övrigt?

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

[qoute] Borde du inte spela låten i D? 😉 [/qoute]

nja... jag har testat det oxå... men jag tänker så här. När jag blåser ut (var jag än blåser på munspelet) så spelas tonerna D F# och A. när jag suger innåt så spelas tonerna A C# och E. slår vi ihop det så blir det D E F# A C#. Det blir alltå D-Durskala (något förminskad) D-Dur har exakt samma toner som A-mixolydisk. När jag solar på gitarren på en blues som går i A, så använder jag ofta A-mixolydisk... fast jag brukar ju byta till D-mixolydisk när ackordet går över till D.... fast det går ju inte med munspelet...

Fast jag spelar ju ganska ofta moll på en blues oxå... så det borde gå att spela i tonarten E och sola med D-durskalan..... får testa imorron,...

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde återuppta mitt munspelande, köpte ett C dur spel för snart ett år sedan och tränade duktigt i början men kom sedan av mig...

samma situation här.

missa inte att öva på de sjunkande "blå" tonerna.

de får man fram genom att dra inåt samtidigt som man flyttar tungan bakåt.

det tar ett tag att få in men rätt vad det är kan man det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde återuppta mitt munspelande, köpte ett C dur spel för snart ett år sedan och tränade duktigt i början men kom sedan av mig...

Jag vet precis vad du menar.... 😳 Jag har också ett C-munspel som nu bara ligger och samlar damm. Tråkigt. Fan, nu blev jag sugen på att börja traggla munspel igen! 😆 Får nog ta och plocka fram det när jag kommer hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt munspel är alldeles utmärkt att spela blues på men alla munspel behöver spelas in lite, blåser du för hårt och böjer tonerna i början blir spelet falskt. En annan grej är att efter det att du spelat drar du in luft genom spelet för rensa det. Drick inte vin eller annat sött då blir spelet lätt falskt

Bara ett tips

MVH

Stephan

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt boken "Blues Harp" ska cross harp som det kallas funka så här:

tonic subdominant dominant

2(in) 4(ut) 4(in)

Variationer på 2&3 (samtidigt) in och ut samt 4&5 ut funkar fint ifall man vill spela typ tåg.

Vet inte om detta är till nån hjälp.

Håkan

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...