Jump to content
Annons

Hur ska jag lägga upp hårddiskar


suprapappa

Recommended Posts

tja!

just nu har jag endast en fysisk hårddisk i min musikdator, en seagate 160gb s-ata uppdelad i 4 partitioner: system, växlingsfil, samplingar/vsti, audio

det funkar inte helt bra prestandaamässigt och jag tänkte köpa en till disk och känner att jag har 3 alternativ

1: en till likadan på 160gb vilket skulle vara billigast (vilket just nu är en rätt viktig faktor...vad tror ni...system/audio på en och sampligar på den andra eller endast system på den ena (i vilket fall det känns som man "slösar" c:a 120gb)

2: en på 300 gb istället.....då kanske jag har plats att göra en ghostning av hela maskinen som får plats på en egen partition

3: en Western Digital Raptor 10.000 rpm 36gb att bara köra system på...då antar jag att jag vinner lite i prestanda (påverkar det saker som Cubase?) men jag måste installera om hela burken vilket är rätt mkt jobb

4: ditt alternativ?

förslag tack!

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det som kräver snabbast disk är audiofilerna och samplingarna. De bör ligga på en separat disk och system/program på en.

Audiodisken bör du inte partionera.

Att köra systemet på en 10.000 rpm vinner du i princip ingenting på.

Tycker du ska satsa på en stor och snabb disk att lägga audio/samplingar på. Längre fram, när ekonomin tillåter, kan du utöka med en disk till så du får audiofilerna och samplingarna på två separata diskar.

Kan vara bra med en extern disk också för backup.

Själv kör jag med:

1. 120GB System/program (intern)

2. 200GB Audio (intern)

3. 120GB Samplingar (intern)

4. 300GB iTunes-bibliotek (intern)

5. 200GB Backup (FW400)

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Systemdisk (din 160 GB Seagate SATA)

Partition 1: Windows

Partition 2: Växlingsfil/temporärfiler/Documents & Settings

Partition 3: Fildisk med dokument, bilder och nedladdade filer m.m.

2) Audiodisk (skaffa en 300 GB SATA 7200 rpm)

Partition 1: Låtprojekt, Instrument (samplingar/pluggar/bibliotek)

3) Firewiredisk

Partition 1: Backup

Ev. byter du filpartitionen på systemdisken mot en riktig hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Systemdisk (din 160 GB Seagate SATA)

Partition 1: Windows

Partition 2: Växlingsfil/temporärfiler/Documents & Settings

Partition 3: Fildisk med dokument, bilder och nedladdade filer m.m.

2) Audiodisk (skaffa en 300 GB SATA 7200 rpm)

Partition 1: Låtprojekt, Instrument (samplingar/pluggar/bibliotek)

3) Firewiredisk

Partition 1: Backup

Ev. byter du filpartitionen på systemdisken mot en riktig hårddisk.

Alla musikprogram (Cubase, Pro Tools, Logic, Reason etc.) och övriga program vart lägger du dom, i windows-partitionen eller? Eller ska man lägga sånt på audiodisken?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack

kör du bara dina "arbetsfiler" på backupdisken eller kan man komprimera datat så mkt att man kan göra en imagefil av övriga diskar?

Enbart "arbetsfiler" på backupdisken.

På viktiga projekt tar jag även en backup på DVD (för säkerhets skull).

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Systemdisk (din 160 GB Seagate SATA)

Partition 1: Windows

Partition 2: Växlingsfil/temporärfiler/Documents & Settings

Partition 3: Fildisk med dokument, bilder och nedladdade filer m.m.

2) Audiodisk (skaffa en 300 GB SATA 7200 rpm)

Partition 1: Låtprojekt, Instrument (samplingar/pluggar/bibliotek)

3) Firewiredisk

Partition 1: Backup

Ev. byter du filpartitionen på systemdisken mot en riktig hårddisk.

Alla musikprogram (Cubase, Pro Tools, Logic, Reason etc.) och övriga program vart lägger du dom, i windows-partitionen eller? Eller ska man lägga sånt på audiodisken?

Så sant! Programmappen med alla program (inkl. musikprogram) ligger på partition 3 på Systemdisken.

Och sedan har jag en separat hårddisk som fildisk.

Windows-partitionen behöver inte vara mer än 5 GB, eftersom alla program lagras på partition 3.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant! Programmappen med alla program (inkl. musikprogram) ligger på partition 3 på Systemdisken.

Och sedan har jag en separat hårddisk som fildisk.

Windows-partitionen behöver inte vara mer än 5 GB, eftersom alla program lagras på partition 3.

vinner man någonting på att ha programmappen på en separat partiotion? eller är det "bara" ett sätt att ha en översiktlig struktur på saker o ting?

jag vill minnas att jag ngn gång har fått problem när jag har velat installera ngt med en "alternativ sökväg"

300-giggaren väntas med posten om ett par timmar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vinner man någonting på att ha programmappen på en separat partiotion?  eller är det "bara" ett sätt att ha en översiktlig struktur på saker o ting?
Nja, det är inte så viktigt egentligen.

Windows-mappen tenderar till att fragmenteras för fullt, likaså Documents & Settings på partition 2.

Programmappen ligger dock alltid på sin plats, och med Windows och program åtskilda går det snabbt och lätt att defragmentera och ordna till.

Men det är inte jätteviktigt, och inte jättestor skillnad.

Men att du har tempfiler och växlingsfil på egen partition och en dedikerad hårddisk till audio är däremot viktigare och har stor betydelse.

jag vill minnas att jag ngn gång har fått problem när jag har velat installera ngt med en "alternativ sökväg"
Jag har konfigurerat Windows att programmappen är E:\Program

Så den mappen har blivit den "äkta" sökvägen till programmappen, och inte bara en alternativ sökväg för installationer.

Jag har ingen programmapp på C:\ heller

300-giggaren väntas med posten om ett par timmar  😲
Oh! När börjar nedräkningen? 😆 Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

ahhh...jag fattar (tror jag). eftersom programmappen tar så mkt plats så snabbas defragmentering upp genom att inte behöva jobba med programmappen

grejen e att just nu är jag inte så sugen på att installera om allt.......men visst borde det väl funka att flytta all audio och samplingar/vsti och bara ändra sökvägarna i cubase?

hårddisken borde jag ha vid kl 14 : )

hoppas verkligen det löser problemen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att du har tempfiler och växlingsfil på egen partition och en dedikerad hårddisk till audio är däremot viktigare och har stor betydelse.

jag vet hur jag flyttar mappen "mina dokument" till en annan plats än under c: men hur gör man motsvarande med mappar för tempfiler och vilka mappar gäller det? (hjälp linus! 🙂 )

ikväll ska jag installera det sista (gjorde en nyinstalllation av windows i alla fall) och sen måste jag lära mig att ghosta och lägga upp ett smart backuppsystem så på återseende 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har konfigurerat Windows att programmappen är E:\Program

Så den mappen har blivit den "äkta" sökvägen till programmappen, och inte bara en alternativ sökväg för installationer.

Jag har ingen programmapp på C:\ heller

Smart tänkt! Förklara hemskt gärna hur man går tillväga för att göra detta Linus.

Jag kan visst inte Windows så bra som jag trodde... :rolleyes:

EDIT: Mycket intressant tråd! 🙂

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur delar man upp en hårddisk i partitioner? :rolleyes:

Jag har för tillfället en hd på 250 gb som jag kör allting på, men har planer på att köpa en till, där jag lägger allt ljud. Någon som kan rekommendera en säker, snabb och relativt stor hårddisk som lämpar sig för detta?

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur delar man upp en hårddisk i partitioner?  :rolleyes:

Jag har för tillfället en hd på 250 gb som jag kör allting på, men har planer på att köpa en till, där jag lägger allt ljud. Någon som kan rekommendera en säker, snabb och relativt stor hårddisk som lämpar sig för detta?

ATA eller S-ATA?

EDIT: Patritioner kan man väl göra direkt i Windows nu för tiden? Har för mig att jag gjort det själv... Kommer dock inte ihåg hur jag gjorde. 🙂

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

ATA eller S-ATA?

S-ATA tror jag. Tror jag läst det nånstans på antingen hårddisken, moderkortet eller kabeln från hårddisken till moderkortet, och S-ATA det är väl det vanligaste nuförtiden? Min dator är ganska ny, från november 2004 ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta runt saker till annat än Default-platsen, är inget jag har vågat mig på någon gång. Är väl för feg för att experimentera... :rolleyes:

Jag har följande upplägg:

Internt enbart S-ATA-diskar från Seagate, med 8MB cache och NCQ.

160GB: 120GB till system, program och dokument på en partition - och resten av disken till slask och download.

120GB: Enbart audioinspelningar.

2st 160GB i Raid0: Alla ljudbibliotek.

Externt har jag en P-ATA Seagate 200GB som sitter i en Firewire-låda och används för komprimerade image-backuper.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

en fråga till de som har en extern hårddisk: är det för att kunna säkerhetskopiera och flytta filer till andra datorer på ett smidigt sätt eller är det för att det skulle på nåt sätt gå snabbare.

själv kör jag med två stycken s-ata 250 GB varav den ena är den s.k. audiodisken där jag lagrar all audio.

allt som allt rör det sig om fyra partitioner, två per hårddisk. i den första så har jag windows, mp3, mina sequenser program. har dock inte så många vst grejer men när det kommer så borde nog de läggas i en separat hårddisk. och som sagt i den andra så ligger audio filerna.

mvh anders

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag kör backups med XP:ns egna backup till en extern skiva. Jag valde USB2 för att det verkar bli mera pop än FW.

Obtuning: i min tidigare maskin körde jag program files på en RAIDad (software-stripe) volym, med 2 st 9GB SCSI-skivor. Skillnaden var märkbar jämfört med att ha program files på samma skiva som XP:n.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

en fråga till de som har en extern hårddisk: är det för att kunna säkerhetskopiera och flytta filer till andra datorer på ett smidigt sätt eller är det för att det skulle på nåt sätt gå snabbare.

För min del handlar det enbart om backup, så den disken ställs undan på ett annat ställe när backupen är gjord. Med ojämna mellanrum kopierar jag även ut dessa backuper till DVD-skivor, för att ytterligare minimera risken för dataförlust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har konfigurerat Windows att programmappen är E:\Program

Så den mappen har blivit den "äkta" sökvägen till programmappen, och inte bara en alternativ sökväg för installationer.

Jag har ingen programmapp på C:\ heller

Smart tänkt! Förklara hemskt gärna hur man går tillväga för att göra detta Linus.

Jag kan visst inte Windows så bra som jag trodde... 😉

EDIT: Mycket intressant tråd! 😄

Liiiiinus....? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma funderingar och har flera möjligheter.

De hårdiskar jag äger är 2xide på 40 gig vardera, från år 2000.

Ska köpa en ny sata 250gig disk till min totala datorrenovering.

Hur når jag maxmimal prestanda? Är det att köra:

Alt1: Os, cubase och cubaseprojekt på sata och de övriga två som slave, och agerar media arkiv.

Alt2: Os och cubsae på ide en ide, projekt på sata.

Alt3: Köpa en liten satadisk (80gig) endast för os+cubase, projekt på 250gig sata och slänga ide-na? (är skillnaderna värt pengarna?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har konfigurerat Windows att programmappen är E:\Program

Så den mappen har blivit den "äkta" sökvägen till programmappen, och inte bara en alternativ sökväg för installationer.

Jag har ingen programmapp på C:\ heller

Smart tänkt! Förklara hemskt gärna hur man går tillväga för att göra detta Linus.

Jag kan visst inte Windows så bra som jag trodde... 😆

EDIT: Mycket intressant tråd! 😆

Liiiiinus....? 🙂

Nyinstallation?

Gör en kopia av Windows-skivan, bygg om den för "unattended installation" och då kan man peka om sökvägar till rätt partition

http://unattended.msfn.org/unattended.xp/

Mycket bra sida!

Ändra nuvarande Windows?

Tune-Up Utilities kan ändra era sökvägar i efterhand.

http://www.tune-up.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma funderingar och har flera möjligheter.

De hårdiskar jag äger är 2xide på 40 gig vardera, från år 2000.

Ska köpa en ny sata 250gig disk till min totala datorrenovering.

Hur når jag maxmimal prestanda? Är det att köra:

Alt1: Os, cubase och cubaseprojekt på sata och de övriga två som slave, och agerar media arkiv.

Alt2: Os och cubsae på ide en ide, projekt på sata.

Alt3: Köpa en liten satadisk (80gig) endast för os+cubase, projekt på 250gig sata och slänga ide-na? (är skillnaderna värt pengarna?)

Bygger på Claes uppsättning lite då..

Lägger till Alt 4 och Alt 5, allt för att röra till det 😕

Alt 4, ny SATA 250 GB:

Sata 250GB disken:

Partition 1 (30-40 GB kanske?) Agerar system och programdisk.

Partition 2 (resterande GB) Agerar backup och lagringsutrymme för mp3:or, bilder, projekt du inte längre arbetar med osv. Sånt som inte används under musikskapandet.

2*40 IDE diskarna:

Stripa dessa till en 80GB partition där du kör Audio och projekt. Alternativt gör en partition till på 250GB disken där du lägger aktiva projekt och kör enbart ljudbibliotek på denna.

Alt 5, Ny SATA 250 GB och ny SATA 80 GB:

Sata 80 GB:

Agerar system och programdisk.

Sata 250 GB:

Partition 1 (100 GB eller vad du tycker är lagom) Agerar projekt disk

Partition 2 (resterande GB) Agerar backup och lagringsutrymme för mp3:or, bilder, projekt du inte längre arbetar med osv. Sånt som inte används under musikskapandet.

2*40 IDE diskarna:

Stripa dessa till en 80GB partition där du kör endast ljudbibliotek.

Vid stripning bör du vara medveten om att om en disk havererar blir du av med datat från båda diskarna. I gengäld får du nästan dubbla prestandan.

Det kan också vara lämpligt att veta att det inte alltid är så smart att exempelvis stripa samtliga diskar till en logisk enhet. Du får visserligen nästan 4 gånger prestandan (om det är 4 hårddiskar), men sökhuvudet måste flytta sig väldigt mycket, för att läsa växlingsfil, spara ner audio inspelningen, läsa in trumbiblioteket du använder osv.. Kan då vara värt att fundera över vilka filer som används när, och stripa diskarna två och två istället.

Jaja, själv stripar jag inte längre. Jag gjorde förr, med ett dåligt hårdvarukort för stripning, och blev av med 3 diskar på det innan jag la ner detta. XPs funktionalitet för stripning ska dock vara rätt bra har jag hört =) Prestandaökningen gav för mig märkbar skillnad på den tiden, men diskarna är inget problem för mig när jag kör musik även ostripat.

Link to comment
Dela på andra sajter

gjorde precis en omformatering av min dator av godtagbara skäl^^

Tänkte köra på Linus tips angående 3 partitioner på ena disken.

partition1: Windows

Partition2: Växlingsfil/temporärfiler/Document & Settings

Partition3: Fildisk med dokument, bilder och nedladdade filer m.m

och så min andra hårddisk för studiosakerna.

Jag greppar hur man byter sökväg för programmappen och mina dokument men hur ändrar man växlingsfilen och temporärfiler?

Har kollat lite i TuneUp Utilties men finner somsagt bara program och mina dokument där.

Kanske letat för dåligt? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

...men hur ändrar man växlingsfilen...
Start/Kontrollpanelen/System

Ta fram fliken Avancerat

Klicka Inställningar under Prestanda

Ta fram fliken Avancerat i nästa fönster

Klicka Ändra under Virtuellt minne

Markera C: och välj Ingen växlingsfil

Klicka Aktivera

Markera nu D: och välj Storleken bestäms av Windows (Avancerade användare kan välja att sätta en egen storlek om de vet vad de gör 😆 )

Klicka Aktivera igen

Klicka OK, och ge Windows en omstart så är det klart.

...och temporärfiler?
Återigen...

Start/Kontrollpanelen/System

Ta fram fliken Avancerat

Klicka på Miljövariabler, nästan längst ner

Markera variablerna TEMP och TMP, redigera och skriv in en ny sökväg t.ex. D:\Temp

Klicka OK och stäng ner

Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man oxå flytta "skrivbord" till en annan plats?

Ja, t.ex. med TuneUp som jag nämnt tidigare.

Det finns en gratis variant ifall du bara vill flytta skrivbords-mappen, Mina dokument och några andra mappar...

Installera TweakUI , en del av Microsoft PowerToys för Windows XP, så kan du lätt byta mappen även i ett färdiginstallerat Windows.

TweakUI är även perfekt för att optimera bort små onödiga saker som stjäl tid & kraft från datorn. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...