Jump to content
Annons

Filosoferingar kring musikklimat


Mr Keys

Recommended Posts

Har ofta fått höra att Sverige är ett av världens mest musikvänliga länder....vilket säkert kan stämma....man jag börjar funder på hur det egentligen kan komma sig?

Här i Sverige tex, hittar man ju säkerligen minst en hemmastudio per kvarter i princip....alla känner folk kors och tvärs som gör musik osv....

Jag har ju full förståelse för att länder som ligger efter i utvecklingen och som har sämre ekonomi osv ej ligger lika långt fram i branschen just för att det blivit så teknik/dator-beroende.....men andra länder, som har samma förutsättningar som sverige...!???

Jag har tex fått höra att USA inte är i närheten av samma musikklimat....inte alls lika vanligt med hemmapulare som gör beats osv.......varför är det så?

Vad har ni för erfarenheter av andra länders musikklimat? Är det stor skillnad?

Varför är det så stora skillnader, om det nu är det!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

intressant frågeställning du har.

jag tror att det vi idag ser, är resultatet av en lång process som bottnar i att vi ganska tidigt visat ett erkännande gentemot ungdommars musikutövande. det har satsats på musikskolor och musikaktiviteter på ungdomsgårdar, och musikutövande har därför inte bara betraktats som en del i ett depraverat beteende bland vilsna ungdommar.

en annan sak som spelar in kan kanske vara den att vi helt enkelt inte har samma avstånd mellan "stjärnorna" och publiken här i sverige (kanske en mentalitetsfråga?).

jag har ingen aning faktiskt. bara spånar lite.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, om man jämför med USA då... är det verkligen så stor skillnad? Jag har alltid tyckt att det verkar finnas en helt annan marknad för band i USA kontra Sverige. För att försöka förklara mig; ett mindre band i USA verkar ha mycket större möjligheter att komma ut och spela på mindre ställen än vad ett mindre band har i Sverige. Det finns ett större utbud av spellokaler av olika storlek än vad det finns i Sverige. Jag kan ha fel... men det finns ju t ex tribute-band i USA som lätt livnär sig på att turnera runt och de spelar inte i de största lokalerna. Man kan även se bakåt mot omkringresande bluesgubbar som hankade sig fram - det verkar inte inte finnas den typen av musikkultur i Sverige. Jag bodde på en mindre ort förut - där hände sällan något roligt vad det gällde musik. Men när något väl hände så svek publiken osvekligen om det inte var någon känd artist.

Nåja, jag kanske bara svamlar nu... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jantelagen har skapat ett förtryck som fått många att uttrycka sig i konst och musik före något annat? Det i kombination med att vi är en liten nation som lätt tar till oss och utforskar nyheter utfrån, däribland ny teknik.

Även jag bara spånar, såklart. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, om man jämför med USA då... Man kan även se bakåt mot omkringresande bluesgubbar som hankade sig fram - det verkar inte inte finnas den typen av musikkultur i Sverige.

det har du nog rätt i. jag inbillar mig att det var mer livemusik förr, på "folkparkernas tid". för egen del så har jag alltid hoppast att piratkopieringen av musik skulle leda till att artister tvingas spela mer liv, för att kunna livnära sig. det är kanske en annan diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jantelagen har skapat ett förtryck som fått många att uttrycka sig i konst och musik före något annat? Det i kombination med att vi är en liten nation som lätt tar till oss och utforskar nyheter utfrån, däribland ny teknik.

du har kanske rätt, men jag har aldrig sett dig som ett offer för jantelagen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jantelagen har skapat ett förtryck som fått många att uttrycka sig i konst och musik före något annat? Det i kombination med att vi är en liten nation som lätt tar till oss och utforskar nyheter utfrån, däribland ny teknik.

du har kanske rätt, men jag har aldrig sett dig som ett offer för jantelagen...

Ehh... hehe... tack?

Jag menade mer att jantelagen historiskt sett bidragit till dagens kultur.

Svenskar på Internet är ju allt utom hämmade av jantelagen. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jag tror inte att jantelagen har påverkat. Däremot så tror jag, liksom Itzhak, att samhället sett konstutövande som något positivt. Mycket har vi nog 70-talets skanderande att tacka för där alla kunde och alla fick vara med (okej Hacke, jantelagen kanske har varit med ändå 😳 ). Jag är tidig 80-talist och minns att vi redan första dagen i skolan fick lappar utdelat om musikskolan i Lund. Innan dess var användandet musik som en sorts pedagogik ganska utbredd i dagis, lekis och även andra platser såsom bibliotek. Min syrra, som är sex år äldre än mig, brukar skämta och säga att tvärflöjt och hästtjejerna tog sin början i hennes generation. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt hur det ser ut idag i USA men förr i tiden

var dom studiofolket reglerade med diverse fackliga regler.

M.a.o du har en engineer ( Ljudtekniker ) som kopplar och donar

mickar och annat dylikt.

Som i sin tur hade en assistent som tex synckade bandare

En assisten som mickade stärkarna osv

Du har " The Producer " som tog hand om helheten.

Bokar artister , Fixar studio tid m.m m.m

Du har artisten som kommer och gör sin grej.

Yterst lite påverkan på själva soundet.

Men kruxet var alla hade sitt jobb att göra och

P.g.a dessa fackliga regler var det BARA det jobbet dom fick göra.

På det så kommer mixare , Mastrare och andra.

Fick höra från en sångerska som var där och jobbade att

när hon berättade hur man gick tillväga när man skrev låtar i sverige

Blev dom helt paffa..

Vad ? Spelar ni in allt själv ?

Vad ? Mixar samma person som spelat in ?

Vad ? Skriver låtskrivaren även text ?

Vad ? Har ni ingen assitent ?

Vad ? Menar du att Assiatenten varit med och skrivit låten ?

osv osv.

Men med dagens möjligheter med datorbaserad inspelning

tror jag att mycket av det där kommer att Ändras även i USA.

Troligtvis kommer vi se samma utveckling där som vi tyvärr sett i

sverige och europa.

Dom stora studiorna går antigen i konkurs eller byter inriktning mot

DVD produktion , Surround mixning m.m m.m

Områden där expertis och utrustning fortfarande är avgörande för resultatet.

Sedan tror jag att Sverige med våra +1000 åriga traditioner och folkvisor och liknande samt kommunala musikklasser har ett bättre klimat för utveckling av artister och musiker.

Tyvärr är dock sverige för litet för att alla duktiga och kreativa människor skall kunna livnära sig på det MEN det är en annan fråga.

Tja, om man jämför med USA då... är det verkligen så stor skillnad? Jag har alltid tyckt att det verkar finnas en helt annan marknad för band i USA kontra Sverige. För att försöka förklara mig; ett mindre band i USA verkar ha mycket större möjligheter att komma ut och spela på mindre ställen än vad ett mindre band har i Sverige. Det finns ett större utbud av spellokaler av olika storlek än vad det finns i Sverige. Jag kan ha fel... men det finns ju t ex tribute-band i USA som lätt livnär sig på att turnera runt och de spelar inte i de största lokalerna. Man kan även se bakåt mot omkringresande bluesgubbar som hankade sig fram - det verkar inte inte finnas den typen av musikkultur i Sverige. Jag bodde på en mindre ort förut - där hände sällan något roligt vad det gällde musik. Men när något väl hände så svek publiken osvekligen om det inte var någon känd artist.

Om du ser det som så att Varje delstat i USA motsvarar sverige så har du

52 ggr större möjligheter att kunna livnära dig på musik där än här.

I och med att Europa är delat både kulturellt och språkmässigt är

det svårare för tex. Tribute band att livnära sig här.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där är ju väldigt typiskt USA. De tror att de själva är störst och bäst på allting, vägrar ta lärdom av omvärlden, och fattar inte att de hamnar långt på efterkälken i utvecklingen.

Dina infernaliska manuella radbrytningar gör förresten dina inlägg väldigt jobbiga att läsa. Kommer du möjligtvis från Unix-världen? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina infernaliska manuella radbrytningar gör förresten dina inlägg väldigt jobbiga att läsa. Kommer du möjligtvis från Unix-världen? rolleyes.gif

Jag tycker snarare tvärtom, Att det blir mer lätt läst när man har radbyten

emellan istället för att skriva ihop allting.

Visserligen blev svaret lite längre än jag tänkt men det är ju tydligt ialla fall.... 😄

Men det där är ju väldigt typiskt USA. De tror att de själva är störst och bäst på allting, vägrar ta lärdom av omvärlden, och fattar inte att de hamnar långt på efterkälken i utvecklingen.

Visst är det så , Har hört att det är annu värre i filmbranchen där.

En ljudtekniker får ABSOLUT inte befatta sig med något annat än just hans område av expertis inte ens att tex dra en kabel från punkt A till B för det ska en Assitent eller ven det nu är som är tilldelad det jobbet göra.

M.a.o om denna assistent är sjuk en dag och dom måste dra en kabel från B till C ja då måste dom ringa in en annan assitent att göra det istället för att ljudtekniker som garanterat vet hur man gör ioch med att det var hans jobb en gång i tiden gör det.??? 😄

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Dina infernaliska manuella radbrytningar gör förresten dina inlägg väldigt jobbiga att läsa. Kommer du möjligtvis från Unix-världen? rolleyes.gif

Jag tycker snarare tvärtom, Att det blir mer lätt läst när man har radbyten

emellan istället för att skriva ihop allting.

Visserligen blev svaret lite längre än jag tänkt men det är ju tydligt ialla fall.... 😄

Ber om ursäkt för offtopic; att dela upp i stycke för att göra det lättläst är en sak (och en bra sak) men du bryter ju varje rad som om du körde CP/M eller DOS-skärm på 40 kolumner. Det blir väääldigt jobbigt att läsa.

Om du istället fullföljer raderna och bara radbryter (dubbelt) vid styckeindelning så kommer texten formatera sig efter hur man ändrar storleken på browser-fönstret, och det blir mycket mer lättläst. En hel skrivvärld kan inte ha fel. 😄

Så... stämmer det att du kommer från Unix-världen? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så... stämmer det att du kommer från Unix-världen? rolleyes.gif

Nope , Men från Dos skärmen med 40 kolumner.... 😄

Men skall ta ditt råd under övervägande.Om jag sedan följer det eller inte visar sig men jag skall ialla fall sova på saken.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd, och många bra resonemang.

Personligen tror jag att det extremt utbredda medelklassen i Sverige är den största orsaken till musikkulturen. Att det inte är proportionerligt med USA tror jag därför också beror på att medelklassen är mer "elite" än den är i Sverige.

För att kunna skapa musik måste man (med några undantag) ha tillgång till instrument, och det i sin tur kräver i 95% av fallen (typ) att ens föräldrar har råd att lägga pengar på ens intressen. Vi behöver inte spara pengar till ungarnas College osv.

Dock finns det några frågetecken kvar, och dessa rör främst varför t.ex Norge och Finland inte är lika stora internationellt. Det kan ju naturligtvis vara slump, men Sverige har ju länge vart rätt hungrigt på amerikansk och engelsk kultur och den har råkat bli den mest internationellt gångbara.

Folkparkskulturen har säkert varit en bidragande faktor. Ungarna har haft idoler från det egna landet som inte suttit på "moln", utan faktiskt gick att ta på och jämföra sig med. Något riktigt svar finns säkert inte. Det som däremot är riktigt underligt är att inte alla andra europeiska länder hängt på nu när det som bekant går att spela in nästan gratis. Men då finns det ju iofs fortfarande få länder i Europa som är så "amerikaniserade" som Sverige. Kanske det inte är lika lockande för andra länders invånare att synas på Jay Leno? ..musik finns det överallt i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så , Har hört att det är annu värre i filmbranchen där.

En ljudtekniker får ABSOLUT inte befatta sig med något annat än just hans område av expertis inte ens att tex dra en kabel från punkt A till B för det ska en Assitent eller ven det nu är som är tilldelad det jobbet göra...

Karriärstegen ser ju annorlunda ut där också.. I Sverige måste du plugga 2 år på handels för att sitta i kassan på konsum, typ. Om du inte kan få jobb som kabel-kopplare där så är det inte säkert att du nånsin blir någon ljudtekniker heller. De som arrangerar konserter började ofta som humpare 30 år tidigare. Detta stämmer naturligtvis inte helt och hållet, men jag tror det är en bidragande faktor.. Och när ljudteknikern jobbat som kabeldragare i 5 år för att få sitta bakom ett mixerbord sen så vill han/hon verkligen inte dra en kabel, det är ju som att be verkstadschefen sopa golvet..

Redigerat av illvaesen
Link to comment
Dela på andra sajter

och dessa rör främst varför t.ex Norge och Finland inte är lika stora internationellt.

Norge har det väl visserligen gått bra för internationellt med A-HA , Lene Marlin m.m.Kanske inte AbbA eller Roxette klass.

Finland har haft några stora framgångar med Hanoi Rocks,The Rasmus och ett fåtal till.

Varför sedan vora två grannländer inte lyckats lika väl internationellt som låtskrivare , producenter är däremot svårare att sätta finget på men möjligtvis kan det som du säger att dom inte är lika amerikaniserade som vi och inte riktigt anspassat sitt "sound".Dem inhemska musiken i Finland är i stort sett bara Rock eller Dansband ,beror på vilken åldersgrupp man vill rikta in sig på.

En annan rolig sak dom gör (Finland) ,och det stör mig varje gång jag är där är att dom tar den senaste låten på listan T.e.x Robbie Williams , sjunger om låten på Finska med en relativt etablerad artist , Om denna version är i stort sett den enda du hör på radion , Orginalet spelas sällan OCH skälet till detta har jag hört är att ioch med att dom bytt ut orginaltexten mot deras egna finska version så slipper dom betala Stim/Royalties till textförfattaren av originallåten.Vet inte om detta stämmer men irriterande är det.

Lågvattenmärket var när jag satt på en restaurang och skulle äta lunch och hörde

"Rosalita / Barbados " på finska och den var sämre än originalet som i sin tur inte är någon höjdre heller.Så någon kvalitetsstämpel verka dom inte ha varav dom kanske är oförmögna att skriva låtar av Internationell toppklass.

Ps.Hoppas detta ser bättre ut Hackeman...Ds.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när ljudteknikern jobbat som kabeldragare i 5 år för att få sitta bakom ett mixerbord sen så vill han/hon verkligen inte dra en kabel, det är ju som att be verkstadschefen sopa golvet..

Det är klart att han/hon inte vill det MEN jag tror att om man ber snällt att en ljudtekniker drar en kabel från sitt mixerbord till en mikrofon i sverige skulle han säkerligen göra det medans i USA blir det ett tvär NEJ.

Fast det speglar mer deras attityd och fascination av titlar mer än något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nån som sa att mycket av sveriges och svenskarnas framgångar och kunskap på praktiskt/tekniska områden beror på vårt klimat i form av väder och vind. Det är kallt och jävligt i sverige åtta månader om året, man vill helst av allt inte ens gå ut mer än nödvändigt under fem av dom. Då blir det naturligt så att man fördjupar sig i "inomhusgrejer" som t ex data, konst, musik, whatever, och eftersom vi har stora möjligheter att göra det så är det inte svårt att typ plocka fram guran och dra några riff när det är snöstorm ute.

Det som talar emot är ju att finländarna och norrmännen har typ samma klimat (även norra USA har samma klimat t ex), men där uppvisas inte riktigt samma fenomen.

jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Har ofta fått höra att Sverige är ett av världens mest musikvänliga länder....vilket säkert kan stämma....man jag börjar funder på hur det egentligen kan komma sig?

Här i Sverige tex, hittar man ju säkerligen minst en hemmastudio per kvarter i princip....alla känner folk kors och tvärs som gör musik osv....

Jag har ju full förståelse för att länder som ligger efter i utvecklingen och som har sämre ekonomi osv ej ligger lika långt fram i branschen just för att det blivit så teknik/dator-beroende.....men andra länder, som har samma förutsättningar som sverige...!???

Jag har tex fått höra att USA inte är i närheten av samma musikklimat....inte alls lika vanligt med hemmapulare som gör beats osv.......varför är det så?

Vad har ni för erfarenheter av andra länders musikklimat? Är det stor skillnad?

Varför är det så stora skillnader, om det nu är det!?

Måste nästan säga tvärtemot dig, men av helt andra anledningar än det du för fram - vilka jag tycker stämmer rätt bra.

I USA finns en helt annan bredd o acceptans, en helt annan arena för all möjlig musik, det finns många fler kanaler att få ut även udda musik, det finns större möjligheter o intresse att få egen musik spelad o framförd live.

I sverige kan man på sin höjd få spela covers, o media är pinsamt likriktat att tillfredsställa medelsvenssons ickekrävande skvalmusiksmak.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men det där är ju väldigt typiskt USA. De tror att de själva är störst och bäst på allting, vägrar ta lärdom av omvärlden, och fattar inte att de hamnar långt på efterkälken i utvecklingen.

Dina infernaliska manuella radbrytningar gör förresten dina inlägg väldigt jobbiga att läsa. Kommer du möjligtvis från Unix-världen? :rolleyes:

Ja, precis raka motsatsen till Sverige, där Volvo är världens bästa bil, Ericsson världens bästa telefon, socialdemokratin den optimala samhällsbyggnaden... vi kan lära världen allt, men har inget att lära av andra.

har ett annat land redan testat en metod, så finns här ändå experter som förklarar att de inte tror idén kan funka....

OJ! Politik!! 😆

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
En annan rolig sak dom gör (Finland) ,och det stör mig varje gång jag är där är att dom tar den senaste låten på listan T.e.x Robbie Williams , sjunger om låten på Finska med en relativt etablerad artist

Precis det vi gjorde i Sverige hela 70-talet! :rolleyes:

Fast på svenska då förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag tycker att svenskar är jävla stängda rent allmänt. Folk är inte öppna för så mycket nytt. Och det tycker jag skapar ett förskräckligt musikklimat.

Kan bara prata ur ett dansmusiksperspektiv och vi har en väldigt rik underjord när det gäller dansmusik, men den släpps och spelas i rätt så liten utsträckning här i landet. Den tas utomlands istället. Det finns i princip ingen deep house scen alls här, men en skitstor sådan i UK och US. Samtidigt är rock stort på båda platserna. Så, varför får inte båda plats här i Sverige?

Jag tror nog att man kan diskutera musikklimat hur mycket som helst, men det börjar ta stopp när man ska svara på dom frågorna som innehåller ordet "varför". Eller svamlar jag bara nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Det var nån som sa att mycket av sveriges och svenskarnas framgångar och kunskap på praktiskt/tekniska områden beror på vårt klimat i form av väder och vind. Det är kallt och jävligt i sverige åtta månader om året, man vill helst av allt inte ens gå ut mer än nödvändigt under fem av dom. Då blir det naturligt så att man fördjupar sig i "inomhusgrejer" som t ex data, konst, musik, whatever, och eftersom vi har stora möjligheter att göra det så är det inte svårt att typ plocka fram guran och dra några riff när det är snöstorm ute.

Det som talar emot är ju att finländarna och norrmännen har typ samma klimat (även norra USA har samma klimat t ex), men där uppvisas inte riktigt samma fenomen.

jag vet inte.

Ett intressant humanekologiskt perspektiv du lyfte fram där. :rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att jantelagen har påverkat. Däremot så tror jag, liksom Itzhak, att samhället sett konstutövande som något positivt. Mycket har vi nog 70-talets skanderande att tacka för där alla kunde och alla fick vara med (okej Hacke, jantelagen kanske har varit med ändå :rolleyes: ). Jag är tidig 80-talist och minns att vi redan första dagen i skolan fick lappar utdelat om musikskolan i Lund. Innan dess var användandet musik som en sorts pedagogik ganska utbredd i dagis, lekis och även andra platser såsom bibliotek. Min syrra, som är sex år äldre än mig, brukar skämta och säga att tvärflöjt och hästtjejerna tog sin början i hennes generation. 😆

Inte för att flamma dig men jag måste skrika högljutt i protest mot det här med kommunala musikskolor och musikundervisning i skolan. Alltså att dessa två faktorer skulle ha haft en positiv påverkan... när jag var knatte på 70-talet så avskydde jag blockflöjtslektionerna i skolan. Det tog ungefär 1/4 lektion innan jag insåg att det här, det hade ingen rock'n'roll-faktor alls. Mina influenser på den tiden (redan då!) var rock, hård rock som i KISS. Jag fick till slut börja spela bas (Gene Simmons var ju cool) men den kommunala musikskolans "lär dig spela En sjöman älskar havets våg-baskomp utan någon ackomanjerande medoldislinga" fick mig att lägga av musicerandet, kvickt.

Jaja, så fick jag det ur mig. Det är inget fel med att lära sig spela av någon annan men det måste ju finnas någon form av skoj-faktor med i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Inte för att flamma dig men jag måste skrika högljutt i protest mot det här med kommunala musikskolor och musikundervisning i skolan. Alltså att dessa två faktorer skulle ha haft en positiv påverkan... när jag var knatte på 70-talet så avskydde jag blockflöjtslektionerna i skolan. Det tog ungefär 1/4 lektion innan jag insåg att det här, det hade ingen rock'n'roll-faktor alls. Mina influenser på den tiden (redan då!) var rock, hård rock som i KISS. Jag fick till slut börja spela bas (Gene Simmons var ju cool) men den kommunala musikskolans "lär dig spela En sjöman älskar havets våg-baskomp utan någon ackomanjerande medoldislinga" fick mig att lägga av musicerandet, kvickt.

Jaja, så fick jag det ur mig. Det är inget fel med att lära sig spela av någon annan men det måste ju finnas någon form av skoj-faktor med i sammanhanget.

Nejdå, kritisera på du. 🙂 Jag håller helt och hållet med dig. Tyvärr är många lärare, iaf många jag mött och hört om, fortfarande låsta i sitt utlärningsschema än att ta upp åsikter och önskningar från de elever de undervisar. 🥰 Mycket trist och säkert en orsak att många struntar i musiken senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant tråd!

Har många teorier som faller på detta med Norge & Co! En teori som inte helt faller med våra internationellt musikaliskt mindre framgångrika Nordiska grannar

och än mindre i jämförelse med länder som Italien, Portugal, o.s.v. är att i Sverige är det inte alls lika coolt (som i många andra länder) att vara töntig popstjärna!

Det som gäller, är att vara cool och/eller creddig popstjärna! Medans i Finland och Portugal räcker det forfarande (nästan) med 80-tals produktion och halvlångt

hår med skinnjacka, ty är man popstjärna är man de facto cool (... i Finland/Portugal 😛!)! I Sverige (Stockholm) glöm det, där krävs ansträngning på samtliga plan!

Så därav är det som om Svenska musikarbetare drillas uti en mycket hårdare konkurrens än resten av världens musikarbetare och det i kombination med att nya

trender kunde få fäste oerhört fort och brett i Sverige gav Svenskarna ett oerhört försprång! (Observera att detta är en teori... som därmed kan vara helt fel 😛!)

När väl framgången infunnit sig går resten utav bara farten... framgång föder framgång och denna konkurrens gör (ofta) också att alla (tvingas) blir bättre!

Sedan låg Sverige länge långt framme tekniskt (med datorer & Co) vilket även det kan ha bidragit! Samt givetvis då, som tidigare nämnts, den breda musikkulturen

inklusive körsången, den kommunala musikskolan, den tidigare internationellt sett enormt stora medelklassen och att alla Svenskar under 60 talade engelska!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där är ju väldigt typiskt USA. De tror att de själva är störst och bäst på allting, vägrar ta lärdom av omvärlden, och fattar inte att de hamnar långt på efterkälken i utvecklingen.

Dina infernaliska manuella radbrytningar gör förresten dina inlägg väldigt jobbiga att läsa. Kommer du möjligtvis från Unix-världen? 🙁

Ja, precis raka motsatsen till Sverige, där Volvo är världens bästa bil, Ericsson världens bästa telefon, socialdemokratin den optimala samhällsbyggnaden... vi kan lära världen allt, men har inget att lära av andra.

har ett annat land redan testat en metod, så finns här ändå experter som förklarar att de inte tror idén kan funka....

OJ! Politik!! 🙂

Vilket Sverige lever du i? Volvo hamnar långt ner på önskelistan hos de flesta svenskar, soccarna har svårt att behålla sina väljare, och Nokia sålde minst lika bra i Sverige som Ericsson på den tiden helsvenska Ericsson gjorde mobiltelefoner. Och dessutom suger vår sjukvård.

Du kanske snarare representerar din egen inställning än andras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår sjukvård är faktiskt bra så länge det är jätteakut. Jag har åkt i röntgenapparater, jag!

Men för de som bokar upp en tid för något utan att besöka akuten, de får tyvärr vänta lääänge.. Så, visst suger den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...