Jump to content
Annons

Elias Fredriksson - Lätt & Luftigt


Recommended Posts

LÅTNAMN: Lätt & Luftigt

ARTIST/GRUPP: Elias Fredriksson

GENRE: Fjollpop

LÅTLÄNGD: 2.27

KOMPOSITÖR: Elias Fredriksson

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE: Elias, Doktorn, Anna

INSPELNINGSÅR: 2005/2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5.6

STATUS: Hjälp!

LÅTLÄNK:Lätt&Luftigt

hepp!

Det var ett tag sedan jag var kreativ nu, detta mestadels på att jag äntligen blev färdig med Elias Fredrikssons debutskiva "Kexfabriken" strax innan jul. Detta sög totalt musten ur mig och jag har därefter bara gjort lite mixar på eget och andras material. Men nu är det dags igen. Här kommer en liten fjollpopvisa tänkt att vara starten på nästa Eliasalbum :rolleyes:

Skulle vara sjukt tacksam för synpunkter och tips. Känns som det behövs mer ackordinstrument kanske? Kan jag bygga vidare på detta? Eller bara att börja om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Föll för "Du & Jag"-partiet, det var coolast. Har ni lirat slagverken (vad är det? bongos, shaker, tamburin, handklapp och klaves?) "manuellt" eller använt loops? Tight! En idé hade varit att göra en sambarytm med klaves istället för att spela rakt och ihop med gitarren. Låten har ju redan lite latinkänsla menar jag. Stämsången lyfter allt en hel del. Vad det gäller fler ackordinstrument så hör jag det här som en akustisk historia, så kanske piano (eller KANSKE ett soft rhodespiano med lite tremolo), men elgitarrer, trummor och syntpads göre sig icke besvär. Lätt och luftigt :rolleyes:

Redigerat av yessongs
Link to comment
Dela på andra sajter

tack och bock, yessongs!

Jopp, slagverken är "manuellt" spelade. Klaverytmen var tänkt att illustrera en virvelrytm som trummorna skulle spela innan jag insåg att det inte alls skulle vara trummor på denna :rolleyes:

Roligt att du nämner just rhodes och piano. Jag var inne på würlitzer, men det kanske blir för elakt?

Rhodes är en skitbra idé!

Tack för dina synpunkter!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för det, Demomannen!

Du har fan rätt, det kommer nog att låta bättre om jag lägger upp den lite mer. Kan iof bli kämpigt på refrängerna men det ordnar sig.

tack för dina åsikter!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att sången på verserna skulle låta bättre om du höjde den en aning.. Får lite Hellman vibbar på texten, vilket är menat som en komplimang! 😳 Grymt schyssta gitarrer och ljud på dessa.. Tycker att arret är lysande, men som sagt gärna lite högre sång i tonart.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh, tackar Richie!

Du tycker inte det skall vara nåt mer ackordinstrument då?

Får ta dig och demomannen på orden och höja den. Jag är antagligen för lat eftersom jag alltid hamnar i en bekväm tonart där jag slipper anstränga mig. Blir kanske lätt oengagerat då 🙂

Textkomplimanger värmer alltid då det är sjukt svårt att låta bra på svenska utan att få det pretto. Hoppas glimten i ögat går fram. 😳

Tack för att du lyssnade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad ska man säja om det här... Det är verkligen inte min påse... 😕

Du hade ett ganska bra uttryck själv... - Myspysäckelrysa... 😉 Det är ganska beskrivande...

Det första som egentligen kom upp i mitt huvud var Erik Fichtelius, jag kommer ihåg när han hade barnprogram på tv i Plyschoverall och tofflor, där skulle denna lätt platsa... 😄

Men detta är absolut ingen sågning, jag tycker det är gjort med finurlighet, och bra känsla, vilket gör att jag har lätt att respektera det...

Jag har lyssnat på annat du gjort som jag uppskattar mer... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

haha...plyschoverall och tofflor låter helt underbart!

Jag ska genast införskaffa det och se vilka höjder jag kan ta Elias till 🙂

Tack för ditt inlägg och det gläder mig att du gillar det andra, vad det nu är du hört :rolleyes:🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Första versraden är enorm! 🙂 Underbar naivitet. Inte bara första raden faktiskt. Minimalism som är härligt äkta och nära. Hur ska du kunna sjunga reffen om du höjer två hela tonsteg? Ser jag som omöjligt. Sången är bra som den är.

Får man höra någon mer låt? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Första versraden är enorm! 😛 Underbar naivitet. Inte bara första raden faktiskt. Minimalism som är härligt äkta och nära. Hur ska du kunna sjunga reffen om du höjer två hela tonsteg? Ser jag som omöjligt. Sången är bra som den är.

Får man höra någon mer låt? 🙂

ahh...tack och bugar Grannen!

Naivitet är ju underbart! Skitkul att du gillar det. Jag har testat att höja den och blev då påmind om att när jag skrev den gick den i C och nu går den i D. Höjde till D# och E, men det blev sjukt pressat i reffen. Som du förutspått.

Det får bli denna tonart, jag fixar helt enkelt inte högre 🙂

Snokade lite och hittade fler Eliastrådar till här i demoavdelningen. Håll till godo, Grannen!

https://www.studio.se/index.php?showtopic...09&hl=Sovs%E5ng

https://www.studio.se/index.php?showtopic=16864&hl=emma

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vallhagen:

Tack för att du lyssnade iallafall, trots den korrekta beskrivningen! :rolleyes:

Staplegun

Att säga att något är brutalsnyggt är inte alls att visa brist på konstruktivitet! 😆

Jag tacka för ditt omdöme och suger speciellt åt mig produktionsberömmet!

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen men jag tycker inte den är någe vidare. Hade det vart jag hade jag sparat harmonierna på utgången av "du&jag" partiet i min hjärna för framtida bruk och lagt ner denna låt. Versen håller inte måttet och refrängen är endast snäppet bättre. Jag tror du kan bättre, du får jobba på din fjollighet! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja smaken är som...

det kan då konstateras :rolleyes: Jag tycker nog inte den behöver gå till skroten. Jag skall fnula vidare på ett annat/ett till instrument i reffen och fila lite på mixen.

tack för kommentarerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...