Jump to content
Annons

"He's Like"


osiris

Recommended Posts

# LÅTNAMN: He's Like

# ARTIST/GRUPP: Cassandra

# GENRE: Pop?

# LÅTLÄNGD: 3 min knappt

# KOMPOSITÖR: Cassandra

# PRODUCENT: Robby Powell

# EV. MEDVERKANDE: Cassandra & Robby

# INSPELNINGSÅR: 06

# FORMAT: 160kb/s mp3

# STORLEK: 3.8 MB

# STATUS: På väg till att bli färdig men inte än

Jahopp, slänger upp en liten grejj vi spelade in idag...

Ni behöver inte säga så mycket, det är långt från färdigt. Men jag gillar det. Hoppas ni också gör det.

Tycker vi lyckades få till ett helt okey pianoljud...

Puss 😳

Mix1.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har sagt det förr, hon har mycket snygg röst.

Däremot så kan det ju vara aktuellt med omtagningar eftersom hon då och då får med andra munljud och snubblingar som kanske inte är så höjdarskoj. Men det är jag säker på att ni har tänkt ändå.

Mer detaljer och pill i låten så blir detta höjdarbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sagt det förr, hon har mycket snygg röst.

Däremot så kan det ju vara aktuellt med omtagningar eftersom hon då och då får med andra munljud och snubblingar som kanske inte är så höjdarskoj. Men det är jag säker på att ni har tänkt ändå.

Mer detaljer och pill i låten så blir detta höjdarbra.

Tack Neko... jodå, det är ju lite pill kvar och så... Leadsången och pianot är spelar samtidigt...

Vad tycker du om pianoljudet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gången ligger hon bra på ton, bra röst har jag sagt förr... Men fraseringarna låter lite "jobbiga" för henne... 🙂

Lite konstiga engelska uttal här och var... 😄

Pianoljudet är bra i min lyssning... 😉

Tror inte du hört denna tjej förut... om du inte besökt Rytmus förståss... Men ja hon har en mysig röst 😄

Flickan har dyslexi... så jag vet inte hur det påverkar hennes engelska uttal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gången ligger hon bra på ton, bra röst har jag sagt förr... Men fraseringarna låter lite "jobbiga" för henne...  🙂

Lite konstiga engelska uttal här och var... 😄

Pianoljudet är bra i min lyssning...  😉

Tror inte du hört denna tjej förut... om du inte besökt Rytmus förståss... Men ja hon har en mysig röst 🙂

Flickan har dyslexi... så jag vet inte hur det påverkar hennes engelska uttal...

Aha, ok förlåt... 😄 Jag trodde det var samma tjej som förra gången du presenterade en låt...

Edit: Jag är själv född med dyslexi, så jag har faktiskt lite erfarenhet där... Men jag tror inte det spelar så stor roll för uttalet... 🙂

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Denna gången ligger hon bra på ton, bra röst har jag sagt förr... Men fraseringarna låter lite "jobbiga" för henne...  🙂

Lite konstiga engelska uttal här och var... 😄

Pianoljudet är bra i min lyssning...  😉

Tror inte du hört denna tjej förut... om du inte besökt Rytmus förståss... Men ja hon har en mysig röst 🙂

Flickan har dyslexi... så jag vet inte hur det påverkar hennes engelska uttal...

Aha, ok förlåt... 😄 Jag trodde det var samma tjej som förra gången du presenterade en låt...

Du är förlåten *krama* 🙂

Det kommer, om inte allt för många dagar, nya låtar med Ida (hon som du antagligen tänkte på) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymma stråkljud!

Vad har du använt för grejjer?

Testa att sjunga på svenska istället? -Sångerskan har ju väldigt mysig röst..

Stråkljuden är Reason's egna... inte alls nåt speciellt...

Flygeln är en gammal Yamaha-flygel...

Flickan i fråga skriver både på svenska och engelska... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet vad jag tycker... 🙂

Vet inte vad som skulle kunna förbättras här!

Eventuellt nya sång och piano-tagningar för att få det lite mer tajt oså, men detta gör det ju å andra sidan mer levande och personligt...

Jag får nästan tårar i ögonen vid 2.38 när Cassandra "wailar" eller vad man vill kalla det.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så kan det ju vara aktuellt med omtagningar eftersom hon då och då får med andra munljud och snubblingar som kanske inte är så höjdarskoj.

Hej!

Har suttit ett tag och analyserat..."fenomenet" som du påvisade d.v.s snubblingar/munljud... jag kanske inte är det mest taktfasta personen.... men jag tycker att det är "rätt" i timing.... Jag är med på vad du menar, men jag tror att det är S-ljudet som du/jag hör, som spökar, i så fall .... eller..?

Min personliga röst..... Ingen omtagning.

..Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
starboy (oregistrerad)

Fattar inte hur jag missat den här?!

Riktigt bra, hur som helst.

Om man får önska sig nåt så är det att det jobbas lite till med dynamiken.

Det är liksom väldigt avskalat hela vägen (inget fel i det iofs).

Men jag förväntar mig nästan att det på slutet brakar loss med bas, trummor och acke-gura på klassiskt Westlife-manér 😄

Jättebra som sagt, när får man lyssna på den färdiga versionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cassandra är en riktigt duktig sångerska 😄 Och hon har en väldigt mysig röst. Fint inspelat och det hörs att det är Cassandras låt. Hon har hittat sin genre, som jag personlkigen diggar 😛

Själv ska jag spela in en låt som hon och jag håller på att skriva tyillsammans just nu. Det kommer bli super med henne som sångare, och eventuellt så blir det även en duett med en grym kille 🙂

Schyst ljud, så bra jobbat osiris!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina kommentarer 😄

Nån som har nåt förslag på vad som ska hända i låten? Har hamnat i ett sånt läge där jag inte riktigt vet... gråter ju en skvätt bara av att lyssna på det som är nu 😄

Tips någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart.. Snygg låt och läcker sång... behövs inga omtag tvärtom så hörs det att det är någon som sjunger..

Sen är det jäkligt märkligt att killar kan sjunga hur illa som helst utan att nån bryr sig - men när det kommer till tjejer då ska rösterna vara opersonliga och polerade som glas, och man ondgör sig över "munljud" . 😠

Föesten är inte sång i sig ett munljud 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina kommentarer 😠

Nån som har nåt förslag på vad som ska hända i låten? Har hamnat i ett sånt läge där jag inte riktigt vet... gråter ju en skvätt bara av att lyssna på det som är nu 😆

Tips någon?

Om man nu måste leta "fel" i mixen så hittar jag detta:

Det är lite "ojlud" i början. Man hör hur man typ antingen står och stampar i sångbåset eller något annat...sen också precis innan sången kommer in hör man svagt av någon chake eller något slags komp. Det kanske har läckt från hörlurarna? Det är asbolut inga stora störande objekt, men om man måste leta fel så hehe. Det är också lite knäpp i början. Låter som de kommer itakt med flygen..det kanske kommer från den? Sen är jag lite skeptisk till fillsen på slutet som är utpanorerade till höger. Fillsen är fina, men jag är lite skeptisk till fillsen. Sen går även leaden över till höger också? Men det kanske finns någon tanke bakom det. Det är blir ju lätt att sången krockar.

Sen tycker jag inte det skulle skada med ett par bättre stråkar. Det är absolut godtagbart nu. Men låten skulle nog lyfta lite lite till om det var ett lite bätre stråkljud. Ett lite maffigare stråkarr skulle vara också lyfta låten. Nu följer det mest ackorden, och blir lätt lite enformigt. Men sånt är inte lätt att göra. Jag ska inte klaga. för jag är inte så värst mycket bättre jag hehe;)

Något som jag dock gillar skarpt är reverbet du har på sången. Vad är det för plugg? Waves?

Det är en riktigt fin låt, och fint sound. Med lite putsning av mixen och eventuellt stråkarret, så kommer det bli en grymt fint produktion 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man nu måste leta "fel" i mixen så hittar jag detta:

Det är lite "ojlud" i början. Man hör hur man typ antingen står och stampar i sångbåset eller något annat...sen också precis innan sången kommer in hör man svagt av någon chake eller något slags komp. Det kanske har läckt från hörlurarna? Det är asbolut inga stora störande objekt, men om man måste leta fel så hehe. Det är också lite knäpp i början. Låter som de kommer itakt med flygen..det kanske kommer från den? Sen är jag lite skeptisk till fillsen på slutet som är utpanorerade till höger. Fillsen är fina, men jag är lite skeptisk till fillsen. Sen går även leaden över till höger också? Men det kanske finns någon tanke bakom det. Det är blir ju lätt att sången krockar.

Sen tycker jag inte det skulle skada med ett par bättre stråkar. Det är absolut godtagbart nu. Men låten skulle nog lyfta lite lite till om det var ett lite bätre stråkljud. Ett lite maffigare stråkarr skulle vara också lyfta låten. Nu följer det mest ackorden, och blir lätt lite enformigt. Men sånt är inte lätt att göra. Jag ska inte klaga. för jag är inte så värst mycket bättre jag hehe;)

Något som jag dock gillar skarpt är reverbet du har på sången. Vad är det för plugg? Waves?

Det är en riktigt fin låt, och fint sound. Med lite putsning av mixen och eventuellt stråkarret, så kommer det bli en grymt fint produktion 😆

Nu menade jag inte att jag vill ha tips på mixen... är kunnig nog att höra missarna i just denna låt själv 😠

Nu menade jag ju rent produktionsmässigt...trummor... bas... gitarr... och sånt... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat några gånger på låten nu, och jag har haft känslan av att vid 1.53 borde det komma in något nytt. T,ex en bas? För att sedan försvinna i det lunga partiet 2.15, för att sedan komma tillbaka i slutrefrängerna 2,35. Det skulle även vara maffigt med ett sparsamt trumkomp på slutrefrängerna. En maffig baskagge eller baspuka (eller vad det heter) som skulle kunna markera 1:an på varje takt med en 8:ondels upptakt. Virvel behövs absolut inte. Men något komp som ger lite hjärtrytm-känsla. det skulle ge lite mer dramatik och käsnal i låten. Och ovan på det någon chake eller sparsam hihat eller något annat som kan spela 8:ondelar. En anonym triangel skulle också kunna markera varannan 1:a.

Men det här är bara mina små tankar, och jag tvekar at du eller någon förstår min förklaring. Men det kanske kan ge någon ny inspiration iaf 😉

Det är en jättefin grund. Så det finns förutsättningar för att få det riktigt bra 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...