Jump to content
Annons

Kondition


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker själva konditionsbegreppet är svårt att få grepp om. Vad är egentlig bra kondition och vad betyder dålig kondition.

Skit i alla uppslagsböcker, susning punkt nu och annat...och ange vad ni själva anser att bra kondition står för!!! Har man bra hjärta, i så fall på vilket sätt? Eller betyder det att man har bra lungor? I så fall på vilket sätt? Eller är bra kondis att man både har bra hjärta och bra lungor? Kan man ha bara det ena, det vill säga bra hjärta men kassa lungor? Har man då bra kondis? Kan man ha jättebra lungor, men inga bra värden för hjärtat och anses ha bra kondition?

Hur mäter man kondition? Alltså, vad är kondition egentligen?

Vad jag förstått så långt så är svettmängden och ens maxpuls inte några mått på bra kondition i alla fall. Inte heller blodtrycket...

Debattera detta viktiga ämne för ett bättre liv!

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Intressant att du nämner intervallträning. Jag har både läst och hört att just intervallträning är det bästa sättet att förbättra sin kondition på. T.ex. sporter som tennis, badminton, squash, fotboll... Nu beror det ju på hur man beter sig på planen iofs. Men marathon tänker nog de flesta på. Men där springer man ju länge i relativt samma tempo. Skulle vara kul att någon gång se någon göra hundrametersrusher i ett marathon för att sedan gå femtio meter efter varje rush.

Och lungkapacitet är ju ett väldigt konstigt begrepp. Det handlar ju "bara" om hur elastiska lungorna är. Är det rätt konditionsbegrepp? Är kondition = elasticiteten i lungväggarna?

Vilopuls är ett annat begrepp. Ofta nämnt som mått på kondition. Antal slag per minut, exempelvis mätt på halspulsådern. Normalt är 35-70.

Syremättnad är ett tredje. Det när man mäter gasutbytet genom att sätta en klämma på t.ex. pekfingret och läsa av det... Det mäter väl egentligen hur bra och effektivt lungorna omvandlar luften vi andas in till syre som kroppen kan använda?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Lungkapaciteten är bara hur mycket luft man får in i lungorna, ja. Men det spelar inte så stor roll när man snackar kondition, då man kan ha gigantiska lungor och samtidigt dålig kondition 😱

Kortfattat: Kondition är en bedömning på hur bra syreupptagningsförmåga man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nej. Lungkapaciteten handlar om hur elastiska lungorna är och hur mycket luft man får UT ur lungorna, inte in i lungorna.

Konditionen är syreupptagningsförmåga, säger du Nurfen. Det har jag alltid haft extremdålig, klart under normalvärden... Även när jag tränade som en elitidrottsman 5 ggr per vecka. Det är nog medfött.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Typ det första man fick lära sig i den skola jag gick i...

...fråga inte om du inte vet! Fråga aldrig bara för frågandets skull.

Kul med debatt.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Många tror ju att man har skitkass kondis om man svettas mycket, men det är inte riktigt sant. Se bara på Mats Sundin eller John McEnroe eller Zinedine Zidane. Tror denna trio har hyfsat bra kondition...

Men det är klart, måste man duscha efter att ha knutit skorna kan man ju undra...

:rolleyes:

:musik

ELIN: Ändrade från r till e på den dopade.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är klart, måste man duscha efter att ha knutit skorna kan man ju undra...

Om man samtidigt som man knyter skorna tänker "finns det något mer jag kan göra när jag ändå är här nere?", då vet man att man antingen börjar bli gammal eller fet. Eller i värsta fall både och. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är klart, måste man duscha efter att ha knutit skorna kan man ju undra...

Om man samtidigt som man knyter skorna tänker "finns det något mer jag kan göra när jag ändå är här nere?", då vet man att man antingen börjar bli gammal eller fet. Eller i värsta fall både och. :rolleyes:

Hahaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är klart, måste man duscha efter att ha knutit skorna kan man ju undra...

Om man samtidigt som man knyter skorna tänker "finns det något mer jag kan göra när jag ändå är här nere?", då vet man att man antingen börjar bli gammal eller fet. Eller i värsta fall både och. 🙂

😉😄😎

Fast intressant är det ju det där med intervallträning. Öl och brudar brukar jag alternera emellan och i fallet öl så ser man ju en klar uppgång i kapaciteten. Fler öl per tidsenhet behövs för att jag ska nå de höjderna av omdöme, intelligens samt yttre skönhet som ölet ger upphov till. Samtidigt kan man se att man klarar större och större mängder öl utan att bli för snygg för sitt eget bästa...

Ifallet med brudar så kan det vara lika kluvet. Min forskning har visat att samtidigt som man med fler och fler brudar skaffar sig en viss vana eller kunskap över hur dessa fantastiska varelser fungerar, så kan ändå upptagningsmängden brudar per tidsenhet drastiskt minska pga yttre omständigheter t ex svartsjuka eller rykten om könssjukdomar mm...

Vad drar man för slutsats av det här nu då..?

Lagom är bäst?

Kan man ens nämna orden öl, brudar och lagom i samma mening?

Öl och brudar i lagom doser verkar dock fungera bäst på det rent praktiska planet, på lång sikt...

Dock är det ju inte ett dugg givande eller roligt, rent kortsiktigt sett.

Det hela beror på vad man vill uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför går du inte helt enkelt till google.se och skriver in frågan kondition. Du får massa bra svar.

Enkelt uttryckt så brukar man i så kallade konditionstest mäta förmågan till syreupptagning per kilo kroppsvikt. Det visar alltså hjärta och lungor och kroppsvikten.

I testet gör man några gissningar och tar en genväg. Du cyklar på en kalibrerad cykel och klarar då kanske ett visst antal Watt med pulsen 120. Du skall cykla cirka 5 minuter så att allt stabiliserat sig. För att du skall kunna generera effekten så krävs det en viss mängd syre (socker + syre --> effekt + koldioxid) . Sen räknar man ut hur mycket effekt du borde klara vid max puls. Max pulsen gissar man utgående från din ålder (i allmänhet sjunker den ju äldre en person är). Anledningen till att man inte kör upp till maxpuls är att vanliga människor lätt får för sig att spy då, och det kan vi ju inte ha. Och sen är det bara att dela med vikten.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra kondition för mig är att klara vardagen och ha den där lilla energin kvar. Att ta tag i saker. Både mental och fysisk energi.

Jag antar att du pratar om fysisk kondition. I mitt liv behöver jag inte ha så god kondition. Fast även om det inte finns något tydligt behov finns alltid det dolda. Alltså hälsans behov.

Hjärtat, lungorna, kärlen, musklerna, magen ja allt!

Detta i sin tur ger förbättrad psykisk/mental kondition.

Så: Alla människor behöver någon form av fysisk motion för att kunna må optimalt bra. Särskilt de som sitter stilla mycket.

Upp och hoppa rör på er. Så, jag tar och lyssnar på mina kloka ord och hoppar upp på konditionscykeln. Inte "på måndag", imorgon eller om en stund. Nej, NU!

NU, NU, NU!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Lungkapaciteten handlar om hur elastiska lungorna är och hur mycket luft man får UT ur lungorna, inte in i lungorna.

Konditionen är syreupptagningsförmåga, säger du Nurfen. Det har jag alltid haft extremdålig, klart under normalvärden... Även när jag tränade som en elitidrottsman 5 ggr per vecka. Det är nog medfött.

🙂

:musik

Men om du inte har fått in luften i lungorna så kan du inte få ut den.. Alltså är det ju frågan om hur mycket luft man har kvar, man borde ju då fått in mer (om man dragit nytta av något, vilket man borde, annars kunde man ju sluta andas...)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Stinkey II: Ja, men hur transportes syret i blodet? Jo, hjärtat är det organ som pumpar runt blodet! Men vad det verkar som i det jag satt mig in i, så kan den funktionen vara riktigt god (=starkt hjärta), men ändå kan man ha helt usel kondition. Varför? Jo, lungorna är det som bestämmer kvaliteten på det blod som hjärtat skickar iväg. Om lungorna är kassa så kommer ändå syrgasmätnaden i blodet att vara riktigt dålig, även om man har bra blodtryck, låg vilopuls, inga kärlförträngningar o.s.v. Alltså mycket dålig kondition ändå. Blodet i sig har ingen egen förmåga. Eller?

Pera: Jag tror jag fattar vad du menar...och svaret på din "fråga" blir: jaa...

Kort sagt: lungkapacitet mäts genom att se om man får ut lika mycket luft som man får in, på samma tid (antal sekunder). Att slemhinnorna reagerar olika vid in- och utandning, är egentligen vad det handlar om.

😳

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Blodet i sig har ingen egen förmåga. Eller?

Syret binder till järn i blodets hemoglobin. Har man brist på järn i blodet så försämras syretransporten.

När man röker binds istället koloxid till järn och syretransporten minskar. Det är därför konditionen försämras när man röker!

😄

Edit: mer fakta 🙂

Redigerat av martinm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
musik (oregistrerad)

Jag kan andas bättre om jag tränat framsidan av låren. E inte de konstigt?

Blodgasvärdena har tydligen en ärftlig komponent sägs det... Hmmm...Fazzan låg på cirka 70 när han var som vanligt och kånkade tunga kassar. Läkaren hävdade att de flesta som har under 75 brukar ge upp och somna in... Eller viska om hjälp...

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte "kondition" från engelskans "condition" då, som betyder "skick" ? .. Med andra ord är kondition vilket skick kroppen befinner sig i. Högst objektivt med andra ord..

/Daniel

Edit: Kom just att tänka på att ordet "kondition" på Svenskan också kan användas som ordet "skick" :rolleyes:..

Exempel; "Vilken kondition är synthen i?", vilket knappast handlar om vilken syreupptagningsförmåga den har 😆

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Min läkare sa att jag hade kondition som en 100-åring. Då tackade jag, förman måste väl ha en jädra bra kondition om man lever tills man är 100?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...