Jump to content
Annons

Problem med lyssningen.


wicked_s

Recommended Posts

Jag har en liten fråga angående Cubase. Det är så att jag precis har införskaffat en ny mikrofon och preamp. Har testat att lägga lite sång och det låter kanon men jag skulle vilja ha på lite effekter samtidigt som jag sjunger. Har testat att använda lite kompressor och lagt på lite reverb men det blir sån fördröjning på det så att det låter som om det är delay. Jag undrar ifall det finns något smart sätt att lösa detta på? För det är så tråkigt att ha sången helt torr när man sjunger.

Min utrustning är Cubase SX, Yamaha DS2416 ljudkort, Studio Projects B-1 mikrofon, Studio Projects VTB1 preamp och så har jag en Phonic 4-kanals mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en liten fråga angående Cubase. Det är så att jag precis har införskaffat en ny mikrofon och preamp. Har testat att lägga lite sång och det låter kanon men jag skulle vilja ha på lite effekter samtidigt som jag sjunger. Har testat att använda lite kompressor och lagt på lite reverb men det blir sån fördröjning på det så att det låter som om det är delay. Jag undrar ifall det finns något smart sätt att lösa detta på? För det är så tråkigt att ha sången helt torr när man sjunger.

Min utrustning är Cubase SX, Yamaha DS2416 ljudkort, Studio Projects B-1 mikrofon, Studio Projects VTB1 preamp och så har jag en Phonic 4-kanals mixer.

Tror inte att du kan göra annat än att använda väldigt resurssnåla effekter och att sänka bufferstorleken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du monitorlyssna med effekter, så kommer du aldrig ifrån latencyn. Om du inte kan komma tillräckligt lågt i latency för att du ska trivas med det, så måste du i stället ha en mixer externt som du kopplar hårdvarueffekter till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går in i devices menyn och kollar på Plugin Information så kan du se hur stor fördröjningen för olika pluggar är. Sikta in dig på de som har liten eller ingen fördröjning för att kunna använda som lyssningseffekt.

I teorin borde du även kunna stänga av pre delay compensation för reverbpluggen och skruva ned pre delay i reverbet till minsta möjliga så kommer reverbet att bli fördröjt men inte den riktiga sången. Och eftersom reverbet bara bli fördröjt med nån millisekund kommer det att låta som att det tillhör rummets karaktär. I teorin alltså 😄

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får tagga upp ett par hack i pengabingen för att kunna göra sånt med plugins.

Jag tror att UAD-1 ska klara det som plugg men det är ju en hårdvara i alla fall.

Eller köra ProTools HD.

Surt sa räven....

Take care!

/Crunchman'

Jag har UAD-1, jag kanske skulle prova att lägga dom pluggarna på sången, borde ju bli bättre med fördröjningen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...