Jump to content
Annons

Gitarren låter knas!


skylined

Recommended Posts

Min akustiska gitarr (Fender Squire) har börjat låta konstigt. När jag spelar på banden längre ner (ca 4:e nedåt och ännu längre ner) så hörs tonerna sämre och strängarna låter 'sprakiga' och orena.. har spelat in en liten snutt så ni kan höra hur jag menar: HÄR

ju längre ner på banden jag spelar desto sprakigare

Bild på gitarren

vad kan va felet? och hur ska jag lösa det? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Min akustiska gitarr (Fender Squire) har börjat låta konstigt. När jag spelar på banden längre ner (ca 4:e nedåt och ännu längre ner) så hörs tonerna sämre och strängarna låter 'sprakiga' och orena.. har spelat in en liten snutt så ni kan höra hur jag menar: HÄR

ju längre ner på banden jag spelar desto sprakigare

Bild på gitarren

vad kan va felet? och hur ska jag lösa det? 😆

Har du nyss bytt strängar, och isf till ett tunnare set? Har du stämt ner den (avsiktligt eller oavsiktligt)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min akustiska gitarr (Fender Squire) har börjat låta konstigt. När jag spelar på banden längre ner (ca 4:e nedåt och ännu längre ner) så hörs tonerna sämre och strängarna låter 'sprakiga' och orena.. har spelat in en liten snutt så ni kan höra hur jag menar: HÄR

ju längre ner på banden jag spelar desto sprakigare

Bild på gitarren

vad kan va felet? och hur ska jag lösa det?  😆

Har du nyss bytt strängar, och isf till ett tunnare set? Har du stämt ner den (avsiktligt eller oavsiktligt)?

stämt ner den ja, bytt strängar nej

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om din hals är rak, eller lite böjd "inåt"...

Om du håller ner (sträng för sträng) på band 1 och t.ex. band 18-19 nånting så ska du vid band 7 ha ett litet mellanrum, kanske 0,5 mm eller mindre.

Ligger strängen kloss mot band 7 så måste du justera truss-roden(vad heter det på svenska?). Dvs skruva halsen så att du får ett litet mellanrum mellan sträng och band 7...

Men!! Jag tar intew på mig nåt ansvar, man kan paja hela halsen om man är oförsiktig. Man bör bara ta 1/4 varv åt gången och sedan vänta ett tag. Tar det emot eller knakar ska man ge fan i det...

Truss Rod inställning

Link to comment
Dela på andra sajter

Min akustiska gitarr (Fender Squire) har börjat låta konstigt. När jag spelar på banden längre ner (ca 4:e nedåt och ännu längre ner) så hörs tonerna sämre och strängarna låter 'sprakiga' och orena.. har spelat in en liten snutt så ni kan höra hur jag menar: HÄR

ju längre ner på banden jag spelar desto sprakigare

Bild på gitarren

vad kan va felet? och hur ska jag lösa det?  😆

Har du nyss bytt strängar, och isf till ett tunnare set? Har du stämt ner den (avsiktligt eller oavsiktligt)?

stämt ner den ja, bytt strängar nej

Bra då har du 3 möjliga lösningar:

1. Byt till ett tjockare sätt strängar och stäm dom som dom nuvarande

2. Stäm upp till normal stämning igen

3. Släpp lite på trussroden (stödstången i halsen, skruven kommer du lätt åt genom ljudhålet). 1/4-1/3 varv moturs i taget och vänta en dag för att se hur det blev (det tar nämligen ett tag för stången att dra halsen till önskad position).

Välj en av ovanstående lösningar så blir det nog bra.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Min akustiska gitarr (Fender Squire) har börjat låta konstigt. När jag spelar på banden längre ner (ca 4:e nedåt och ännu längre ner) så hörs tonerna sämre och strängarna låter 'sprakiga' och orena.. har spelat in en liten snutt så ni kan höra hur jag menar: HÄR

ju längre ner på banden jag spelar desto sprakigare

Bild på gitarren

vad kan va felet? och hur ska jag lösa det?  😆

Har du nyss bytt strängar, och isf till ett tunnare set? Har du stämt ner den (avsiktligt eller oavsiktligt)?

stämt ner den ja, bytt strängar nej

Bra då har du 3 möjliga lösningar:

1. Byt till ett tjockare sätt strängar och stäm dom som dom nuvarande

2. Stäm upp till normal stämning igen

3. Släpp lite på trussroden (stödstången i halsen, skruven kommer du lätt åt genom ljudhålet). 1/4-1/3 varv moturs i taget och vänta en dag för att se hur det blev (det tar nämligen ett tag för stången att dra halsen till önskad position).

Välj en av ovanstående lösningar så blir det nog bra.

ok, tack!

ska prova alternativen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

provade att stämma upp igen men det hjälpte inte alls 😕

låter som att problemet skulle sitta inuti resonanslådan på nåt sätt.. kanske bara så det låter men men

känns inte som problemet löser sig med sträng-byte

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du håller ner ackorden tillräckligt hårt??? 😕

Nog skämtat... Om du har prövat stämma upp den igen och problemet kvarstår är det nog som sagt det att du måste lossa på tross-roden.... men det är nog inget du ska göra själv om du inte vet exakt vad du håller på med. Du kan alltid lämna in den till en musikaffär så kan dom göra det åt dig, mot en liten summa pengar.

Att det låter som att det kommer från resonanslådan beror nog på att alla ljud förstärks där och även då missljuden.

Hoppas det ordnar sig...

Link to comment
Dela på andra sajter

provade att stämma upp igen men det hjälpte inte alls 😠

låter som att problemet skulle sitta inuti resonanslådan på nåt sätt.. kanske bara så det låter men men

känns inte som problemet löser sig med sträng-byte

Det tar ett dygn eller så för halsen att röra på sig så om du stämt upp nu så vet du inte om det fungerade ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är nämligen detta:

Gitarrsträngar drar i halen med en viss kraft. För att motverka detta (annars skulle halsen få formen av en banan) har man en inställningsbar stödsång i stål i halsen, en s.k. trussrod. Olika stämningar och tjocklekar på strängar drar olika mycket i halsen, man måste hitta en balans. Om du stämt ner gitarren så drar trussroden i halsen med en större kraft halsen bakåt än vad strängarna drar den framåt vilket gör att ett rasslande ljud uppstår när strängarna skrammlar mot banden.

När man laborerar med sånt här så tar det alltid runt en dag innan man ser effekten av det man gjort varför man alltid ska dra lite i taget för att sedan vänta ett dygn då man justerar sin trussrod.

Det är dessutom pga av detta som det är bra att inte klippa av alla strängarna på en gång vid ett strängbyte för då kan gitarren bete sig underligt en dag eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...