Jump to content
Annons

Min första engelska låt


jim

Recommended Posts

Hallå på er.

Tänkte prova skriva en låt på engelska. Texten hade jag halvklar för ca 2 år sedan men ändrat en del och skrivit klart den. Skulle vara kul att få några tips och kommentarer.

LÅTNAMN: Lonely Johanna

ARTIST/GRUPP: Jimmy Nordstrand

GENRE: POP

LÅTLÄNGD: 3:26

KOMPOSITÖR: Jimmy Nordstrand

PRODUCENT: Jimmy Nordstrand

EV. MEDVERKANDE: Inte en kotte

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,73 Mb

STATUS: Färdig demo, men man ska aldrig säga att den inte spelas in igen...

Lonley Johanna

Ha det bra,

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jimmy,

Det kommer något hårdrocksklipp från något annat i början i låten.

Du verkar gillar Per Gessle. Det låter så på sången och arret. Bra gjort, men

jag saknar en riktig bridge och refräng i låten. Känns mest som en massa verser

som inte blommar ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att det är något fel på låten...eller, jag lämnar det till andra då jag har svårt öht för sån här gladpop 😄

Det jag tänkte på dock när jag lyssnade var att din röst är riktigt bra, men uttalen är hemska! Det låter så otroooligt svenskt på uttalen, vilket i detta fall inte är positivt eller charmigt 🙂

....oj den var väldigt tjatig känner jag nu.

Så, för att göra om detta till lite konstruktiv kritik:

1. öva på dina uttal, och mena det du sjunger.

2. ta bort 30st av "oh lonely lonely johanna...", jag menar sååå ensam kan hon ju inte vara... 🙂

MVH Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

mtornros:

Tack för ditt inlägg. Tycker faktiskt inte att det är så dåligt uttal, men det får var och en bedömma. Bräker man på som en sydstatare så låter det värre, jag lovar, Jag har provat. Men jag kan alltid prova att lägga om med lite mer U.S attityd. Ska se vad fler skiver om det. Däremot håller jag med dig om att det blir tjatigt. Kommer inte på nåt att variera med. Men tack för berömet på rösten...Johanna är väääldigt ensam :-)

Redigerat av jim
Link to comment
Dela på andra sajter

spaceman

Du har rätt. Jag gillar Gessle. När låten var färdig kom jag på att han har gjort en låt som heter Jo-Anna...men min tanke är inte att härma. Min ref var skriven långt före den låten.

Jag ville inte ha en för tydlig refräng (det har jag på alla andra låtar) utan smälta in refen i versen. Men tar år mig av din åsikt.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker man har hört alla saker du har i denna låt förut. Man har liksom redan hört låten och blir tyvärr inte det minsta överaskad någonstans.

Lämna standardformuläret och ge dig ut på små avstickare. Det behöver inte vara ett nytt sound eller helt nya grepp, men det krävs något som gör det motiverat med en till "ny låt".

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

DåligtGehör

Du har rätt i att man kan ha hört konseptet förut. Men POP är POP. Men alla stilar bygger på vissa stenar. Jag tror att det skulle låta skumt om man la upp en pop låt med tex en disco eller metall uplägg. Men det är kanske värt att testa. Jag vill ändå försöka ha en tråd genom alla låtar jag gör. Men du har rätt i att något "eget" inte skulle sitta fel.

Tack för att du lyssna.

Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
billeo (oregistrerad)

Fyfan...haha..jag beundrar folk som skriver musik som denna. Hur orkar man?

Inte direkt konstruktiv kritik kanske, förlåt, kunde inte hålla mig bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan...haha..jag beundrar folk som skriver musik som denna. Hur orkar man?

Inte direkt konstruktiv kritik kanske, förlåt, kunde inte hålla mig bara..

Haha... :rolleyes:

Tyvärr måste jag nog hålla med dig. Per Gessle skriver ju sånn här musik för att tjäna pengar på simpelt folk, men det måste ju vara den enda annledningen till att man gör sånn här musik.

HiHat-slagen är exakt lika starka hela tiden låter det som, det är inte snyggt. Det låter väldigt programmerat. Minska volymen på hihat-slagen som ligger mellan de starka takt-slagen så blir det nog mer driv i låten.

Lycka till...

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

essingen (oregistrerad)

inte så pjåkigt tycker jag. väldigt bra mixat och inspelat tycker jag det låter som.

jag håller med om att det saknas något, en hook av något slag som kan få låten att sticka ut. tycker det är rätt kul när folk vågar göra pop utan tydliga refränger, påminner lite om såna där dylan-låtar där han bara mässar och mässar över samma ackordföljd

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, du kan skriva pop du. Lyssna inte på grinollarna här ovan, dom förstår inte vad pop är. :rolleyes: I all sin banala enkelhet innehåller den här låten en jävla massa känslor, tycker jag. Välskriven, catchig, skönt.

Som det tidigare har sagts så uttalet inte så bra överallt, tyvärr. Jag gillar rösten, men vissa partier känns lite tveksamt framförda. Arret i sig är väl kanske inte min favvo heller, har svårt för munspel, men själva låtmaterialet är det verkligen inget fel på.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du har klippt väldigt mycket frekvenser på sången? Du har ganska lite bas i helheten också, så kanske ge mera utrymme åt rösten neråt. Och den låter distant, bort med effekter, och mera prox-effekt. Men kanske inte Gessle och prox går ihop?

Snygga stämmor, fräschar upp helheten.

Trummorna lite sterila, sänk hihatten och randomisera volymen på den (+/-10%)

Sätt in ett munspelssolo nånstans, istället för att upprepa refrängen såååå många gånger kanske?

Gitarrerna är bandade två gånger och panorerade? Det leder stundvis till lite otajthet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan...haha..jag beundrar folk som skriver musik som denna. Hur orkar man?

Inte direkt konstruktiv kritik kanske, förlåt, kunde inte hålla mig bara..

hm... hur orkar man gå igenom låtarkivet månadsvis tillbaka för att sedan skriva sådan här konstruktiv kritik?? Bara en kommentar, förlåt, kunde inte hålla mig bara...

Inget fel på denna låten, alla musik har sin plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle vilja börja med att fråga: tycker du det är bra själv?

Sången har ingen karaktär, låter som en testosteronstinn tonåring. ta i för bövelen! kan bara låta bättre.

Redigerat av dajerszz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...