Jump to content
Annons

Melodifestivalen...


Claes Holmerup

Recommended Posts

Misstänker att Spanien laddar upp med en PR-plåga i bla. Sverige, så göm er och håll för öronen! Deras bidrag ska i år framföras av Las Ketchup.

Åh gud, dags att köpa nya öronproppar alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 191
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Misstänker att Spanien laddar upp med en PR-plåga i bla. Sverige, så göm er och håll för öronen! Deras bidrag ska i år framföras av Las Ketchup.

Åh gud, dags att köpa nya öronproppar alltså.

Man ska tydligen skatta sig lycklig för att man kan skruva ner ljudet... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hanna Graaf var bäst!

Jag var tvungen att ladda hem den efter att ha blivit tipsad (missade hela melodifestivalen) om att den skulle vara något utöver det vanliga.. Alltså, vad är det frågan om? Har producent och låtskrivare missat hela grejjen? Här har dom ju plockat in allt som är fel och lyckats få med det på den korta tidsperioden av 3 minuter. Jag är imponerad! Här har man jobbat efter "kill your darlings"-principen i oändlighet. eller inte.. Jag vet inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som tänkte på att Andreas Johansson snott låten från OMD - walking on the milky way, rakt av.. annars var nog den i topp med EBB enligt mig! 🙁

Haha jo! Exakt! De hade lika gärna kunnat köra texten på Walking on the Milkyway - ingen hade väl märkt någon skillnad 🙂

Electric Bana Band var dock de enda som hade en melodi som satt sig direkt (liked it alot), synd bara att det var så fjantiga rörelser till - de förlorade nog mycket på det.

För övrigt så tror jag vad som helst kommer slå förra årets deltävlingar, så riktigt dåligt var det inte denna gång. Finalen i Melodifestivalen brukar ändå hålla högre klass än ESC tycker jag.

Klart det finns bättre musik dock, som aldrig kom med. Men som någon annan sa så är det fjantig underhållning (med helst många kända ansikten) som är målet, och de lyckas med det. 🙂

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Prioriteringen är ju inte längre att en bra låt ska skickas till den internationella finalen - utan att det ska vara "bra TV"...  🙂

Eller "känd TV".

Elena åkte runt i många europeiska länder, till skillnad från Stenmarck, och gjorde PR. Det gjorde säkert susen i finalen att det var någon tävlande som de både kände igen och tyckte var jättebra.

Misstänker att Spanien laddar upp med en PR-plåga i bla. Sverige, så göm er och håll för öronen! Deras bidrag ska i år framföras av Las Ketchup.

Största anledningen till Stenmarks placering var att låten handlade om USA’s mecka Las Vegas… 🙁

Jag tror att vi i Sverige många gånger felbedömer dom starka Anti-Bush/USA Politik vibbarna i Europa, och särskilt då i Öst-Europa…

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ställer jag mitt hopp till de kommande lördagarna. För de andra delfinalerna kan väl inte vara lika tråkiga som den i Leksand?

Statistiskt sett måste nån annan delfinal vara fylld med bara bra låtar?

Jag är nog fortfarande chockad, efter att ha sett tre upplagor av Malacos godiselefant dansa till två rappare klädda i ryamattor, trikå och leopardskinn.

Jag kräver att få höra de andra 3000 bidragen. Annars kräver jag en förklaring av juryn som tyckte att bidraget var bland de 32 bästa låtarna som skickades in... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Håller med om resten av låtarna som är kvar håller samma urkassa klass som hittills så får vi nog stå över melodifestivalen

Redigerat av denton
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ställer jag mitt hopp till de kommande lördagarna. För de andra delfinalerna kan väl inte vara lika tråkiga som den i Leksand?

Statistiskt sett måste nån annan delfinal vara fylld med bara bra låtar?

Jag är nog fortfarande chockad, efter att ha sett tre upplagor av Malacos godiselefant dansa till två rappare klädda i ryamattor, trikå och leopardskinn.

Jag kräver att få höra de andra 3000 bidragen. Annars kräver jag en förklaring av juryn som tyckte att bidraget var bland de 32 bästa låtarna som skickades in... 😛

Den var verkligen hemskt jävla dålig. Största slaget i ansiktet var dock kommentatorns "tänk på att alla låtarna vi ser ikväll har slagit de cirka 3000 bidrag som har skickats in till festivalen!" Suck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ställer jag mitt hopp till de kommande lördagarna. För de andra delfinalerna kan väl inte vara lika tråkiga som den i Leksand?

Statistiskt sett måste nån annan delfinal vara fylld med bara bra låtar?

Jag är nog fortfarande chockad, efter att ha sett tre upplagor av Malacos godiselefant dansa till två rappare klädda i ryamattor, trikå och leopardskinn.

Jag kräver att få höra de andra 3000 bidragen. Annars kräver jag en förklaring av juryn som tyckte att bidraget var bland de 32 bästa låtarna som skickades in... 😛

Den var verkligen hemskt jävla dålig. Största slaget i ansiktet var dock kommentatorns "tänk på att alla låtarna vi ser ikväll har slagit de cirka 3000 bidrag som har skickats in till festivalen!" Suck.

ja håller helt med dig

vi måste få nån slags upprättelse ........snart ......

HD borde kolla på deras hård-diskar

innan dom fragmanterar bort alla bevis .....

de måste vara ett skämt .....biter mej hårt i noten

och hoppas att ja drömmer ....

Man skulle ju kunna tro , att de är Monty Pyton

som står bakom denna melodifestival nu

Ja sen att läsa hur lyckliga segrarna blev .....

gör ju inte saken bättre .....

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ställer jag mitt hopp till de kommande lördagarna. För de andra delfinalerna kan väl inte vara lika tråkiga som den i Leksand?

Statistiskt sett måste nån annan delfinal vara fylld med bara bra låtar?

Jag är nog fortfarande chockad, efter att ha sett tre upplagor av Malacos godiselefant dansa till två rappare klädda i ryamattor, trikå och leopardskinn.

Jag kräver att få höra de andra 3000 bidragen. Annars kräver jag en förklaring av juryn som tyckte att bidraget var bland de 32 bästa låtarna som skickades in... 😕

Den var verkligen hemskt jävla dålig. Största slaget i ansiktet var dock kommentatorns "tänk på att alla låtarna vi ser ikväll har slagit de cirka 3000 bidrag som har skickats in till festivalen!" Suck.

Deltävling 2 var riktigt kass.

Har fanns i alla fall variation bland låtarna denna gång; friska plagiat, slätstruket och menlöst, rörigt - eller helt enkelt riktigt uselt... 😆

Kikki's låt var väl kanske den minst dåliga - för "bra" kan man verkligen inte snacka om i denna omgången... 😛

Vad "kul" det var att flera upphovsmän hade mer än en låt med i deltävlingen och att över 3000 inskickade låtar var sämre... Det visar ju verkligen med önskvärd tydlighet att det inte alls handlar om något mygel... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om 6/8-takt? Eller räknar du dessa som en 4-takt med underdelning på triolerna?

Jag tänkte mig mer 5-takt eller 7-takt, som är rätt så distinkt annorlunda än vanligt tre- och fyrtugg.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kikki's låt

Du menar den som byggde hela refrängen på Wham - Last Christmas? 😆

åhh tack, störde mig som fan på att jag inte kunde komma på vilken låt som dom hade rippat...

Kan dom inte sätta nån gräns att man bara får ha med ETT bidrag som låtskrivare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikki's låt

Du menar den som byggde hela refrängen på Wham - Last Christmas? 😆

Hej,

För att citera Bert Karlsson "Det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker, man får istället ge folk vad dom vill ha", eller som Stikkan "ABBA" Andersson uttryckte det "folk är inte dumma, dom är dummare."

Marknadsekonomi är otäckt, ändå lever vi mitt i det.

,)

Redigerat av Headmaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Kikki's låt

Du menar den som byggde hela refrängen på Wham - Last Christmas? 🙂

Precis! Jag sade ju att låtarna innehöll en en lagom blandning av plagiat, menlöst, slätstruket, rörigt och uselt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att Spanien laddar upp med en PR-plåga i bla. Sverige, så göm er och håll för öronen! Deras bidrag ska i år framföras av Las Ketchup.

Åh gud, dags att köpa nya öronproppar alltså.

Finns dom fortfarande kvar ? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikki's låt

Du menar den som byggde hela refrängen på Wham - Last Christmas? 😏

Precis! Jag sade ju att låtarna innehöll en en lagom blandning av plagiat, menlöst, slätstruket, rörigt och uselt... 😳

Jo men är det inte just det som är tanken bakom tävlingen?

Varje deltävling har ju de senaste åren presenterat musik ur en av följande kategorier:

Latino

Powerballad

Eurodisco

Etno/folktofs

Tramslåt modell tjosan

Tramslåt modell "något med rap som lockar den yngre publiken"

Jag funderar på de övriga 3000 bidragen. Ni som skickar in bidrag och aldrig kommer med. Jag frågar er:

Skriver ni för dessa genrer eller håller ni er till andra stilar som i så fall inte skulle passa in i ovanstående kategorier?

Jag tycker ju iofs att Kicki Danielsson är schlager, och en hyfsad låt, men den känns alldeles för gammalmodig. Men detta är ju trots allt den traditionella schlagerstilen som jag förknippar med melodifestival. Min favorit var sista låten men jag minns varken hur den lät eller vem som sjöng 😄

Barnen gick efter elefanterna och jag fick sitta ensam och se resten 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte faktiskt att Magnus Carlssons låt var bra, men för att vara den bästa under kvällen var den väldigt, väldigt sval. Den skulle aldrig klara sig i Europa. Hoppas att de sparar detb ästa krutet till sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på de övriga 3000 bidragen. Ni som skickar in bidrag och aldrig kommer med. Jag frågar er:

Skriver ni för dessa genrer eller håller ni er till andra stilar som i så fall inte skulle passa in i ovanstående kategorier?

Det är ju förlagens jippo, så det är meningslöst att skicka in något. Den som inte redan är knuten till ett förlag, har ingen som helst chans att komma med till deltävlingarna, eftersom det är förlagen själva som väljer vilka låtar som ska vara med. De som skickar in som privatpersoner till SVT, har inte tillstymmelsen till chans. SVT skickar ju i sin tur dessa inskickade bidrag till förlagen, för "bedömning". 🙂

Det är dagens skämt att påstå att de "utvalda" låtarna är bättre än över 3000 inskickade - men det ligger ju i SVT:s intresse att påstå att det är så... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att lördagens omgång var riktigt kass.

Jag tillhör dock de borttappade själar som faktiskt gillar melodifestivalen. Speciellt de senaste årens upplägg med delfinaler eftersom betydligt fler låtar får chansen.

Ställer mig dock samma fråga som jag gjort de senaste 20 åren: Är detta verkligen de 32 (tidigare 10) bästa låtarna som Sverige kan skaka fram? Om så är fallet borde vi lägga ned musikindustrin till förmån för mobiltillverkning. 😳

Ingen kan inbilla mig att en musikalisk jury, bland 3000 bidrag, skulle välja ut just dessa sorgebarn såvida de inte var döva. Om de så bara skulle ha luktsinnet kvar så borde de ratat de flesta av dem. Att sedan textförfattare som Pling och upphovsmän som Meat-Loaf kopian G'son får med bidrag efter bidrag är ju också en oehörd "tillfällighet". :rolleyes:

Är det någon som vet exakt hur urvalet egentligen går till? Uhh, förlåt... jag menar hur man påstår att det går till?

Trots detta så vill jag ändå har kvar den kära melodifestivalen. 😉 Man får ju skratta, gråta, bli förbannad och... ibland kommer det faktiskt en bra låt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att lördagens omgång var riktigt kass.

Jag tillhör dock de borttappade själar som faktiskt gillar melodifestivalen. Speciellt de senaste årens upplägg med delfinaler eftersom betydligt fler låtar får chansen.

Ställer mig dock samma fråga som jag gjort de senaste 20 åren: Är detta verkligen de 32 (tidigare 10) bästa låtarna som Sverige kan skaka fram? Om så är fallet borde vi lägga ned musikindustrin till förmån för mobiltillverkning. 😄

Ingen kan inbilla mig att en musikalisk jury, bland 3000 bidrag, skulle välja ut just dessa sorgebarn såvida de inte var döva. Om de så bara skulle ha luktsinnet kvar så borde de ratat de flesta av dem. Att sedan textförfattare som Pling och upphovsmän som Meat-Loaf kopian G'son får med bidrag efter bidrag är ju också en oehörd "tillfällighet".   😮

Är det någon som vet exakt hur urvalet egentligen går till? Uhh, förlåt... jag menar hur man påstår att det går till?

Trots detta så vill jag ändå har kvar den kära melodifestivalen.  😛 Man får ju skratta, gråta, bli förbannad och... ibland kommer det faktiskt en bra låt också.

Urvalsprocessen är högst selektiv, men inte bara på själva låtarna,

Först av allt, SVT har krav på att det ska vara god underhållning, alltså brett, detta resulterar i stenhård genreindelning av bidragen (för er som inte lagt märke till det de senaste åren). SVT kör 4 delfinaler för att sno åt sig så mycket tittare som det bara är möjligt, 4 delfinaler, sista chansen, och till slut, en Globenfinal blir bra mycket mer jippo än bara en uttagning med 10 låter, återkommande tittare är värdefulla.

Kommer det in totalt 3000 bidrag (150 timmar musik), kan man nog räkna med att det finns en hel del bidrag som inte alls går att lyssna på, dessa åker antagligen ut direkt, vilket är tur, för hur ska någon hinna lyssna genom 150 timmar musik på de knappa 3 arbetsveckor som går från sista inlämningsdatum fram till presentation av de bidrag som kommit med (28/9 sista inlämningsdatum 19/10 presenteras de deltagande bidragen). In alles, 50 timmar musik i veckan, minst 10 timmar lyssning om dagen om en jury skulle tillsammans lyssna på allt, så givetvis är urvalsmetoden uppdelad på flera grupper och flera nivåer. Dessa nivåer och gruppindelningar verkar vara ytterst intressanta med tanke på att 22 av 32 deltagande bidrag kommer ifrån samma bolag, och endast ett mycket litet fåtal bidrag kommer ifrån tidigare i schlagersammanhang okända kompositörer, och just det, vi har inte ens nuddat vid vad SVT har att tillägga och tycker om bidragens underhållningsvärde och att de faktiskt ska passa att framföras i tv-rutan.

Melodifestival, lustigt ord.

Redigerat av Headmaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Har sett alla deltävlingar och finaler när de har bytt koncept men fasiken också, iår är det faktiskt riktigt urusla låtar som deltar. I och för sig så har SVT två gånger på sig nu att visa att de kan ta med några bra låtar. Men faktum är att om de kommande deltävlingarna håller samma klass som tidigare så kommer finalen vara helt klart den sämsta under den period som de har kört så här.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med headmaster

De är så himla uppenbart att SVT verkligen vill få med ett så brett urval av låtarna och att de alltid kör med "säkra" kort, dvs. sådana som varit med tidigare och som de vet kan levera. Det må så vara, tidigare har de ändå lyckats bitvis få till några bra låtar.

Det värsta av allt är nog det faktum att det är så otroligt tydligt att SVT ska blanda genrer och musikstiler för att få en så bred tävling som möjligt. Men faktum är att i mina öron så hör inte t.ex. rapp i melodifestivalen. Kan låta syniskt men faktum är den att när det gäller melodifestivalen så krävs det vissa typer av låtar, dvs. väldigt straighta och kommersiella och sådant som alla målgrupper kan lyssna på och tycka om. Jag tror att de gamla har lite svårt för att uppskatta just rapp i en melodifestival.

MVH Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...