Jump to content
Annons

Melodifestivalen...


Claes Holmerup

Recommended Posts

Annons
  • Svar 191
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

denton (oregistrerad)
Om inte Carola går direkt till final ikväll ska jag belöna er alla med en Lilleman fri forumvecka... : 😕😄

Det vore ju riktigt kul om hon inte gick till final

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har smyglyssnat på kvällens låtar på SVT:s hemsida. Och jag kan inte förstå hur SVT tänker när de gör startfälten. I kväll kommer det vara riktigt bra låtar, jämfört med de tidigare delfinalerna. Alla låtar är verkligen grymt mycket bättre än alla de tidigare låtar. Vi kommer gå miste om flera låtar som lätt hade platsat i finalen.

Mina favoriter är Carola och Sandra Dahlberg. Fast jag tycker inte riktigt Carolas röst passar låten. Låter lite väl mesigt, skulle passat bättre med t.ex. Shirley Clamp. Men hon kommer lätt vinna ändå. Sandra Dahlbergs "Jag tar det jag vill ha" tror jag skulle kunna få många röster nere i Athen, om det fixades en engelsk text. Lite etniska influenser och power. Lite lik Ruslana som vann för två år sedan. Jag gillar den starkt. Jag hoppas svenska folket försöker tänka lite längre än bara finalen i globen, och röstar på Sandra. Men jag kan nog bara drömma om det.

Tyvärr så tror jag Pontare kommer ta andra platsen efter Carola, eftersom han är så folkkär. Men hans låt tilltalade inte riktigt mig. Den är som "I love Rock'n Roll" i en Norrlandspop-version.

Jag skulle vilja varan för Rednex. En trallvänlig låt som jag tror många särskilt barn kommer gilla. Och lika så Günter, barnpop som jag brukar kalla hans musik. Men det är inget fel med det. Alla målgrupper ska få ha sin favorit 😕

Så om jag fick tippa min egna lista skulle den se ut såhär:

1: Sandra Dahlberg - Jag tar det jag vill ha

2: Carola - Evighet

3: Rednex - Mama take me home

4. Laila Adele - Don't try to stop me

5: Günter & The sunshine girls - Like a fire tonight

6: Roger Pontare - Silverland

7: Evan - Under your spell

8: Björn Källman - Älskar du livet

Men om jag ska försöka tippa som det kommer gå i verklighete så skulle det se ut såhär:

1: Carola - Evighet

2: Roger Pontare - Silverland

3: Sandra Dahlberg - Jag tar det jag vill ha

4: Günter & The sunshine girls - Like a fire tonight

5: Rednex - Mama take me home

6: Björn Källman - Älskar du livet

7: Laila Adele - Don't try to stop me

8: Evan - Under your spell

Det skulle dock inte förvåna mig om Sandra Dahlberg tar 2:a platsen. Men hon är inte lika folkkär, så jag tror ändå på Roger Pontare. Jag skulle även vilja ge ett varningstecken för Günter. Även han kan till och med slå sig in i finalen, eftersom han som vanligt har en trallvänliglåt, och är rätt känd.

Men ikväll kan vi iaf njuta av en bra show för en gångs skull. Synd bara att SVT inte la några av låtarna i t.ex. förra delfinalen. Då hade det blivit mycket bättre kvalite på finalen.

Någon annan som vågar tippa ? 😏

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju Andra chansen snart och jag tycker alla borde rösta på Velvet för hon är bäst!! Verkar vara jättesöt och snäll och har en asbra låt. Hon skulle ju vara perfekt som Sveriges representant i Eurovision songcontest. Eller vad tycker ni?

//e

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

WHAT?

Kan man tjuvlyssna på www.svt.se på låtarna i förväg? Vad är det för stil av arrangörerna?

Har bara sett 1/4 och 1/2 av de tidigare programmen. Har det varit 4 stycken?

Tänkte kolla ikväll dock!

Carola fick klagomål av nån i TV för att hon tog i för mycket på ett ställe i låten under repetitionerna. Hon sa att hon skulle ta i ännu mer.

Jaja...

Kan hon vinna med "Fångad av en stormvind" (tidernas största sketlåt), så kan hon nog vinna med vadsomhelst.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

1) Björn Kjellman - kolossalt överlägsen. Den enda riktiga schlager Sverige haft på många år i denna tävling!

2) Adéle - jäkligt skön groove. Synd den var chanslös från början.

3) Rednex - plus för tits och instrumenten. Synd de inte spelade.

4) ? - Märkligt tunn röst. Hyfsat framförd.

5) Roger Pontare - kass låt faktiskt.

6) Carola - alltså...vad har hänt med hennes röst? Tunn. Dålig sångmelodi!

7) Günther - skratta eller gråta? Kan han inte sjunga? På riktigt alltså...

8) Sandra Dahlberg - en kakfoni av störande ljud. Lät som om öronen spruckit!

Konklusion: Jag kanske inte har missat så mycket egentligen, eftersom jag inte följt uttagningarna i år nåt direkt...

chili & tortellini & tropika juice//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Så får man höra av Pekka i paus att Carola hellre ville ha uppträtt i Karlskrona.

Vaffö vaffö??

Ska hon ha privilegier?

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde ha tippat att det blir ungefär så här:

Carola vinner för att hon är där (med vindmaskiner ett strategiskt riktigt drag) och är väldigt uppskattad av svenska folket som det heter. Att hon har en rätt löjlig röst utom när hon tar i lite mer i det övre registret gör inget. Det är väl schlagersött och på sitt sätt bra antar jag.

Björn Källman går vidare även om det inte låter nåt vidare när han sjunger, för han är känd och många tycker om honom. Skulle han gå till den riktiga tävlingen blir det pankaka då han inte är känd och "folkkär" utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Deltävling 4 var ju bara pinsamt dålig. Det fanns inte en enda låt som hade det allra minsta att komma med. Carola vann trots helkass låt - och falsksång 🙂 (har nästan aldrig hört henne sjunga en falsk ton tidigare - och här var det flera stycken i samma låt!) och en röst som definitvit var i dåligt skick och utan hennes vanliga kontroll. Inte för att jag gillar hennes barnsliga röst annars, men nu var det värre på andra sätt än vanligt... 🙂

Bästa låten i omgången var den med Pontare - och den var helkass... 😆

Om någon av denna omgångens låtar skulle vinna, så kommer Sverige inte med i kvalet - utan får väl kvala in nästa år också... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Pinsamt när Svt har fixat räkmacka för Carola hela vägen.

Snacka om att samla sämsta tänkbara motstånd.

Har kompisar som gjorde lumpen som skyttesoldater. Alla vet att de var "kanonmat" menade att offras till den lede Fi. Hoppas Svt talat om detta för det övriga startfältet ikväll att de var "Kanonmat" för Carola. Den ende som hade nåt att komma med var Evan. Kjellman var en glad överraskning så till vida att det störde planeringen för vissa herrar.Den här tävlingen har visat sig vara en kamp värdig Don Vito och grabbarna. Fy för Sören och hans leda moster!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är förjävligt när allt blir som man tror!

Det tyder på att man är manipulerad.

Vi måste fortsätta fajtas för att ta en plats i den här soppan.

Bara för jämviktens skull. Halleluja.

Någon måste ju fatta.

Folk köper ju Carolas skit!!!!!!!!!!!!!!

Fatta.

Vi måste stoppa detta!!!!!!!!!!!

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Det är förjävligt när allt blir som man tror!

Det tyder på att man är manipulerad.

Vi måste fortsätta fajtas för att ta en plats i den här soppan.

Bara för jämviktens skull. Halleluja.

Någon måste ju fatta.

Folk köper ju Carolas skit!!!!!!!!!!!!!!

Fatta.

Vi måste stoppa detta!!!!!!!!!!!

Skämtar du? Ända sedan hon läste bibeln bakom scen och sjöng en käck låt i hennes första melodifestival har hon varit hela svenska folkets felfria sångfågel. Att tala illa om Carola med gemene man är kätterskt. Hon kan inte kritiseras för hon är "Carola".

Det går inte att få bort henne eller få folk att tänka längre, bortom den folkliga aura hon uppenbarligen har. Hon är här och kommer att fortsätta släppa kassa popalbum, göra julkonserter, kasta blommor på folk och hålla andliga föredrag för frireligiösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa ni,jag förstååår bara inte hur man kan kasta bort sin dyrbara tid åt såna här diskussioner-än minder hänge sig åt skiten genom att lägga en Lördagkväll och se det på TV,när man som sagt redan vet hur det är med den här soppan-slutade kolla för många år sedan,är ni med... 😱

Nej,bättre kvalitet i livet är mitt motto,ni som såg dålig underhållning missade ju en SVIIINBRA film:

Roy Anderssons regidebut från 1970-En kärlekshistoria,så långt ifrån ytligt skådespeleri

man kan komma-med riktiga människor,ett sant socialdokumentärt och mänskligt porträtt så bra att det gör ont i kroppen när man ser den,påminner en direkt om den ljuva ungomstiden med all glädje och smärta..det ni!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska filmer (och skådisar) har jag oftast inte mycket till övers för, så jag tog det säkra före det osäkra och valde melodifestivalen för att åtminstone få några goda skratt. Günter var ju så fruktansvärt dålig och pinsam, att man låg dubbelvikt och tårögd, med kramp efter skrattanfallet. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian...

Visst man kan verkligen undra över sig själv ibland. Varför utsätta sig för så dålig kvalitet frivilligt. Klart att man kan känna som Claes och hoppas att det är underhållande på ett omvänt sätt. Fast när jag ser är det nog mer med en önskan att det skall komma något överaskande, något bra och se hur det kan klara sig.

Min bortförklaring är att jag är svintrött jämt just nu pga nytt jobb. Så mitt omdöme är delvis grumlat och därmed är jag förlåten.

Hur som helst. En musikaliskt märklig kväll var det. Hem rätt sent på eftermiddagen efter byxköp och tvätt. Småsysslar medan stereon låter rätt högt av Mascagnis Cavalleria rusticana, Percy Graingers The Warriors, Ane Bruns Duets. Bestämmer mig för att slöträna lite på gitarren vilket blir till Melodicharaden.

Började se när Sandra Dahlberg sjöng så jag missade en del. Hade inget jättefocus på låtarna men klart jag tänkte till kring om någon var bättre än de andra. Fann ingenting mer än den vanliga smeten. Till och med komikarna de hade anlitat gör betydligt sämre saker här än de gör i andra sammanhang.

Borde inte melodicharaden förpassas till den rosa kanalen dvs tv4. Den passar in i tv4:s utbud och stil. Sikta mot stjärnorna, Barnstjärnorna, Fångarna på fortet m.m. Sälj skiten. SVT kunde göra något med mer kvalitet istället.

Musikaliskt slutade kvällen riktigt bra då jag såg på musikbyrån. För mig var Antony & The Johnsons okända. Men vilken musik, vilket sound. Tydligen var detta ett nerbantat Antony & The Johnsons - sång, piano och cello. Oavsett om de är bra i full sättning så hoppas jag att de har gjort någon platta i detta format.

--

ps. Håller helt med om att det finns fantastisk bra svenska filmskapare, inte minst Molin är en stor favorit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska filmer (och skådisar) har jag oftast inte mycket till övers för, så jag tog det säkra före det osäkra och valde melodifestivalen för att åtminstone få några goda skratt. Günter var ju så fruktansvärt dålig och pinsam, att man låg dubbelvikt och tårögd, med kramp efter skrattanfallet. 😄

ja nån på svt måste gilla Gunter

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...