Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Jag skulle behöva en genomgÄng pÄ hur man avgör vilken taktart en lÄt har.

4/4 och 3/4 har jag inga problem att kÀnna igen, men sen fattar jag inte.....

Jag kan absolut ingen musikteori... sĂ„ all input Ă€r vĂ€lommen (ni fĂ„r Ă€ven hĂ„na mig om detta Ă€r en dum frĂ„ga 😉 )

HjÀlp en taktdöv mÀnniska.

Redigerat av Mossman
Annons
Postat

man börjar med att stampa foten, slÄ med handen mot ett bord, knÀ,

och rÀknar:

Var faller takten/beatet?

annars en kombination av att stampa foten slÄ pÄ bordet brukar fungera bÀst.

Postat (redigerat)

Jo, det förstÄr jag, men om jag sÀger sÄ hÀr...

Skillnaden mellan 6/8 och 3/4 hur avgör man vilket det Àr om man lyssnar pÄ en lÄt?

EDIT: ge gÀrna exempel pÄ lÄtar i olika takter

Redigerat av Mossman
Postat

3/4: EN tvÄ tre EN tvÄ tre Strauss valser . . ehh alla valser.

6/8: EN tvÄ tre FYR fem sex irlÀnsk och skottskt folkmusik

Postat

Skillnaden mellan 2/4 och 4/4, eller mellan 3/4 och 6/8, Àr bara en kÀnsla. I praktiken sÄ blir det sÄ gott som alltid likadant om man rÀknar efter, det handlar bara om vad som markeras och hur.

Postat

2/4 och 4/4 Àr det ju skilnad pÄ (gissar att dem enar att jÀmföra 2/2 och 4/4). Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 Àr som nÄgon sade att i 3/4 spekar man fjÀrdedelar och i 6/8 spelar man Ättondelar.

Postat
  Hemluth sa:
Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 Àr som nÄgon sade att i 3/4 spekar man fjÀrdedelar och i 6/8 spelar man Ättondelar.

Men hur ska man veta att det spelas Ättondelar i en 6/8 sÄng? Det skulle ju lika gÀrna kunna röra sig om tvÄ takter 3/4 med fjÀrdedelsnoter.

Postat
  Pluffo sa:
  Hemluth sa:
Skildnaden mellan 3/4 och 6/8 Àr som nÄgon sade att i 3/4 spekar man fjÀrdedelar och i 6/8 spelar man Ättondelar.

Men hur ska man veta att det spelas Ättondelar i en 6/8 sÄng? Det skulle ju lika gÀrna kunna röra sig om tvÄ takter 3/4 med fjÀrdedelsnoter.

Men det Ă€r skillnad i kĂ€nslan helt enkelt... jag har fĂ„tt det dĂ€r förklarat för mej nĂ„n gĂ„ng men jag minns inte riktigt... 😳

Postat (redigerat)

I 6/8 Àr det en gitarr eller en hi-hat eller melodin eller nÄt annat som spelar 8'delar och markerar pÄ 1 och 4. kÀnslan man fÄr Àr att man hellre vill rÀkna EN tvÄ tre FYR fem sex istÀllet för ETT tvÄ tre.

EDIT: Fast nu nÀr jag lÀser mitt inlÀgg sÄ fattar jag vad du menar med 2 takter 3/4... Men det bÀsta Àr att leta upp en lÄt som gÄr i 6/8 och en som gÄr i 3/4. Du kommer fatta direkt nÀr du jÀmför de lÄtarna.

HÀr Àr en lÀnk: http://www.music.vt.edu/musicdictionary/ap...eterbasics.html

Redigerat av bohm
Postat (redigerat)
  bohm sa:
I 6/8 Àr det en gitarr eller en hi-hat eller melodin eller nÄt annat som spelar 8'delar och markerar pÄ 1 och 4. kÀnslan man fÄr Àr att man hellre vill rÀkna EN tvÄ tre FYR fem sex istÀllet för ETT tvÄ tre.

EDIT: Fast nu nÀr jag lÀser mitt inlÀgg sÄ fattar jag vad du menar med 2 takter 3/4... Men det bÀsta Àr att leta upp en lÄt som gÄr i 6/8 och en som gÄr i 3/4. Du kommer fatta direkt nÀr du jÀmför de lÄtarna.

Den stora skillnaden Àr att i 6/8 Àr beaten delad pÄ 3 istÀllet för pÄ 2 som den Àr i 3/4.

LĂ€s din PM! Bohm

Redigerat av Moberg
Postat

AssĂ„ har suttit och tĂ€nkt ett tag och försökt komma pĂ„ ett bra "smart-ass-svar" men finner inga ord... Ärligt talat, hur mĂ„nga har nĂ„gonsinn haft stora kommunikationsproblem pĂ„ grund utav detta?.... Inte jag ivf.

Hoppas detta löser lite problem =)

Postat
  Mossman sa:
Skillnaden mellan 6/8 och 3/4 hur avgör man vilket det Àr om man lyssnar pÄ en lÄt?

TÀnk sÄ hÀr:

3/4: vals

6/8: blues

Hade jag varit hemma vid pianot hade jag kunnat exemplifiera pÄ ett annat sÀtt, men nu hÀlsar jag pÄ hos förÀldrarna. I morgon kanske...

Men 3/4 Àr mer rakt medan 6/8 Àr synkoperat och svÀnger mer. Detta pÄ grund av att 6 taktslag kan delas upp bÄde i tvÄ och tre lika stora delar.

Sen finns det ju en del udda taktarter:

5/4: Jethro Tull - Living in the Past

7/4: Pink Floyd - Money

9/8: Genesis - Apocalypse (in Nine Eights)

11/8: Grateful Dead - The Eleven

Postat
  tbruce sa:
  Pluffo sa:
  Hemluth sa:

Men det Ă€r skillnad i kĂ€nslan helt enkelt... jag har fĂ„tt det dĂ€r förklarat för mej nĂ„n gĂ„ng men jag minns inte riktigt... đŸ˜±

Ja, sjÀlvklart finnns det det. Jag tycker inte att det Àr nÄgot problem att höra skillnad. Vad jag gick emot var Hemluths förklaring.

Postat
  Pluffo sa:
  Hemluth sa:

Men om du konstant uppfattar att det spelas tvÄ 3/4 i rad kan du ju börja misstÀnka att den kanske Àr 6/8 det rör sig, speliellt eftersom basen oftast bara spelar pÄ 1:an.

Postat

Även om man tror sig veta vad det Ă€r för taktart KAN ju kompositören ha skrivit annorlunda i noterna. T ex kan det ju stĂ„ i noterna att det Ă€r 6/8 men du sitter och rĂ€knar till tre fjĂ€rdedelar. DĂ„ kan det ju vara bra att kĂ€nna pulsen pĂ„ Ă„ttondelarna istĂ€llet, eftersom det Ă€r tĂ€nkt sĂ„, speciellt om du ska spela lĂ„ten.

Ang. hur man vet om det Àr 6/8 el. 3/8 alternativt 6/4 el. 3/4 beror ju pÄ hur ofta man byter ackord i lÄten. Hur lÄng en takt kÀnns liksom. HÀr kan man ocksÄ tycka olika, men dÄ Àr det kompositören som bestÀmmer....

Jag kanske bara krÄnglade till det? :rolleyes:

Postat

Lyssna pÄ trummorna! HÄller vi oss till "vanliga" taktarter sÄ vill en trummis gÀrna ha in tvÄ bastrummeslag och tvÄ virvelslag i en takt. Enklast Àr 4/4: |b v b v|. En lÄngsam blues: |b , , v , , b , , v , ,| noteras 12/8 och inte 6/8. Vidare kan en tretakt spelas pÄ mÄnga sÀtt typ wienervals eller jazzvals.

Allt hÀnger pÄ kÀnslan och timingen.

Postat
  tydal sa:
  Mossman sa:

TÀnk sÄ hÀr:

Hade jag varit hemma vid pianot hade jag kunnat exemplifiera pÄ ett annat sÀtt, men nu hÀlsar jag pÄ hos förÀldrarna. I morgon kanske...

Men 3/4 Àr mer rakt medan 6/8 Àr synkoperat och svÀnger mer. Detta pÄ grund av att 6 taktslag kan delas upp bÄde i tvÄ och tre lika stora delar.

23/8: VĂ€sen- Shapons Vinadloo

Postat
  Umemagnus sa:
  tydal sa:
  Mossman sa:

TÀnk sÄ hÀr:

23/8: VĂ€sen- Shapons Vinadloo

65/64 - A Headache and a 64th 🙂

Postat
  tydal sa:

GÄr vÀl bra att gruppera upp 3/4.. Och vadÄ svÀnger mer? NÀr bill evans spelar Waltz for Debby tycker jag det svÀnger pÄ ganska bra.. Mer Àn nÀr min polares gymnasieelever spelar Malted Milk i alla fall.

Postat

BÄde 3/4 och 6/8 kan vara raka och/eller vara synkoperade och svÀnga.

BÄde 3/4 och 6/8 kan skrivas i tvÄ eller tre.

Skillnaden Àr: ETT tvÄ tre ETT tvÄ tre - ETT tvÄ tre FYR fem sex

Blues kan noteras (om nu Blues ska noteras) i 4/4 eller 12/8 eller 6/8 eller 3/4 om det Àr en blues-vals. 4/4 om det Àr rakt 12/8 om det Àr shuffle.

Postat

Eftersom det skiljer sig lite frÄn varje genre hur man oftast betonar och hur man sedan tolkar det sÄ blir det rÀtt sÄ svÄrt att tolka. Skulle vara kul om Mossman ex kastade upp tvÄ takter eller sÄ av det som verkar svÄrtytt sÄ fÄr alla rÀvar Äterkomma. hehe

mÄste ocksÄ försöka mig pÄ ett generellt svar, för genre-egenheter förekommer ju alltid.

3/4 - Stark 1, svag 2, valfri dynamik pÄ 3.

6/8 - Stark 1, 2 och 3 svag, 4:tydlig betoning... men svagare Àn 1:an... 5-6 svag.

Det Àr tamejtusan svÄrt att förklara rytm i skrift.

Postat
  Hemluth sa:
  Pluffo sa:
  Hemluth sa:

Men om du konstant uppfattar att det spelas tvÄ 3/4 i rad kan du ju börja misstÀnka att den kanske Àr 6/8 det rör sig, speliellt eftersom basen oftast bara spelar pÄ 1:an.

Waltz, nÄgon?

Postat

Ytterligare exempel pÄ förvirring, irlÀndska jigs sÀger man gÄr i 6/8 men oftast gÄr de i sÄdant tempo att de uppfattas som triolifierade 2/4 eftersom tyngden ligger pÄ ett och fyra (apples and oranges).

Hej.

Postat
  Rix sa:
Ytterligare exempel pÄ förvirring, irlÀndska jigs sÀger man gÄr i 6/8 men oftast gÄr de i sÄdant tempo att de uppfattas som triolifierade 2/4 eftersom tyngden ligger pÄ ett och fyra (apples and oranges).

Hej.

6/8 skall man vÀl kÀnna pÄ 1:an och 4:an. Om man skall ta ut musik sÄ kan det ju vara svÄrt att förstÄ hur det skall noteras, men skriver man en lÄt sÄ Àr det ju upp till delarna ikring vilken taktart det blir (om det Àr skiftande taktarter).

Postat
  Oskar_E sa:
... Ärligt talat, hur mĂ„nga har nĂ„gonsinn haft stora kommunikationsproblem pĂ„ grund utav detta?.... Inte jag ivf.

Jo, Ă€rligt talat, 😄 , jag har ALLTID kommunikationsproblem kring detta.

- hur mÄnga takter Àr det?

- öhh tvÄ runder liksom

- hur mycket blir det dÄ

- vet inte

- trioler fan

- öhh

- Àre de?

- nÀe det Àr sÄna sex vanliga

- öhh

- tvÄtakt?

2/4 i trioltempo eller 6/8 ... det Àr frÄgan.

**

Generellt tror jag att det beror pÄ hur bakfull kompositören varit. Ta te ta te tara tere fan fan

Postat
  Vallhagen sa:
Generellt tror jag att det beror pÄ hur bakfull kompositören varit. Ta te ta te tara tere fan fan

Roligt! 😄

Annars var det ett mkt Ă€rligt inlĂ€gg, det Ă€r svĂ„rt att förklara, speciellt via text och inte med musik. Men det GÅR att svara pĂ„ sĂ„ att en elev förstĂ„r.

Annars sĂ„ har jag just nu 30 elever i tre gymnasieĂ„rskurser som har inte fattat nĂ„got pĂ„ mina musikteorilektioner. 😆

Postat (redigerat)

Nu har jag inte lÀst alla inlÀgg, sÄ nÄgon kan ha sagt detta redan..

Men det bÀsta tricket jag har för att bestÀmma rent praktiskt om det Àr 3/4 eller 6/8 Àr om man trummar slagen med sina hÀnder pÄ varsitt knÀ.. om taktslaget hamnar pÄ olika knÀn varje gÄng sÄ Àr det 3/4, om det landar pÄ samma knÀ Àr det 6/8.. detta Àr naturligtvis förutsatt att det rör sig om trioler.. alla icke-triol takter kommer nÀmligen ocksÄ landa pÄ samma knÀ.. hoppas jag gjorde en vettig förklaring..

EDIT: Detta stĂ€mmer i 99% av fallen.. annars borde jag kommit pĂ„ nĂ„tt undantag.. tror jag 😄

/David..

Redigerat av illvaesen
Postat
  illvaesen sa:
Nu har jag inte lÀst alla inlÀgg, sÄ nÄgon kan ha sagt detta redan..

Men det bÀsta tricket jag har för att bestÀmma rent praktiskt om det Àr 3/4 eller 6/8 Àr om man trummar slagen med sina hÀnder pÄ varsitt knÀ.. om taktslaget hamnar pÄ olika knÀn varje gÄng sÄ Àr det 3/4, om det landar pÄ samma knÀ Àr det 6/8.. detta Àr naturligtvis förutsatt att det rör sig om trioler.. alla icke-triol takter kommer nÀmligen ocksÄ landa pÄ samma knÀ.. hoppas jag gjorde en vettig förklaring..

EDIT: Detta stĂ€mmer i 99% av fallen.. annars borde jag kommit pĂ„ nĂ„tt undantag.. tror jag 😉

/David..

Detta gÀller generellt. Udda taktarter (3/4, 5/4, 7/8, 9/8 etc) - vartannat knÀ, jÀmna taktarter (4/4, 2/4, 6/8 etc) - samma knÀ.

Postat
  Mossman sa:
(ni fĂ„r Ă€ven hĂ„na mig om detta Ă€r en dum frĂ„ga 😉 )

He he he.......

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.