Jump to content
Annons

Dualcore eller ej?


EmKay

Recommended Posts

Efter allvarlig datorkrash så står jag i stånd till att skaffa nytt moderkort och propp.

Undrar bara om man ska satsa på dualcore eller singelcore, AMD eller intel?

Jag kör mest Sonar, Hyperion och Reason på burken (PC).

Tar tacksamt emot tips/erfarenheter på/från lämpligt moderkort och propp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en pentium d 820 2.80GHz. Jag tycker nog att den blir lite för varm. Tycker du ska satsa på en AMD X2 om du ska köra dualcore. AMD X2 4400 tror jag räcker för de flesta. När det gäller moderkort har jag desto mindre koll... Tror dock Digidesign rekommenderar ett som heter ASUS A8N-E.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset.

Känner du att man drar nån fördel av DC gentemot SC. Blir det nån märkbar prestandaförbättring? Drar programen jag kör nån nytta av en DC propp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog fortfarande så, att vissa program och pluggar strular med Dual Core - men det är onödigt att undvika dem för en sådan sak, eftersom alla program efter hand helt säkert kommer att uppdateras för att fungera. Tills dess kan man ju stänga av den ena kärnan i BIOS om det skulle strula - och köra på halvfart tills allt är uppdaterat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset.

Känner du att man drar nån fördel av DC gentemot SC. Blir det nån märkbar prestandaförbättring? Drar programen jag kör nån nytta av en DC propp?

Det enda program jag vet som har inbyggt stöd för dualcore är cubase. Sen kan jag faktiskt inte svara på hur det är med dom du kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Med tanke på priserna på DC så får det nog bli en singel corare i alla fall.

Sneglar lite på denna:

AMD SEMPRON 3400+ SOCKET 754 64-BIT BOX

Men är lite osäker på det där med 64bit. Jag kör ju vanlig XP som OS. Funkar det bra med en 64bittars propp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar dig att slå till på en vanlig athlon 64... sempron är väl motsvarigheten till intel's celeron och du går miste om en massa extra "värdefull" prestanda.

Att första planera på en X2 och sedan gå till en Sempron det är typ 1/3 prestanda om inte mindre tom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om de flesta moderborden har nVidia4 chipset och det hackar som bara den i samband med audio applikationer. Varenda forum på nätet är fullt av detta! Det finns dock folk som har lyckas få det att fungera (märkligt nog), men de har hållit på att fixa PCI-bussarnas hastigheter och liknande. Dessutom har de fått (som på den gamla win98-tiden) hacka uppdateringstiden i grafikkorten. Håhåjaja...

PCIe skall man försöka undvika helt och helst använda ren PCI och i värsta fall PCI-X. Ett gammalt (och billigt! :rolleyes: ) kort som har fungerat för fler är Asus A8V (KT8XX-chipset och inte nVidia). Att man skall använda sig av gamla AGP-grafikkort och inte spelrelaterade PCIe säger väl sig själv.

Har spenderat två dar med att skanna nätet efter för och nackdelar och blir bara mer negativt inställd till dual-core. Hade spetsat in mig på Tyans bord med dubbla dual-core men fick ett stort NoNo på ett av forumen.

Någon kommenterade att man skulle använda AMDs dual-core istället för Intels. Det är väl kanske en smaksak men i de tester som finns på nätet, och har varit specialinriktade på audio, så springer AMD rundor kring Intel.

Två länkar med lite mer innehåll:

http://www.uaudio.com/support/software/UAD...therboards.html

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/PCIe_01.htm

Ha det

Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

Observera dock att PCIe och Nforce4 tycks fungera bra i AMD-system sålänge du använder en dualcore processor och inte använder några UAD-1 kort.

Det är först i singlecore system med flera UAD-1 kort som de riktiga problemen uppstår.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där! Majken upptäckte hjärnblödningen! nForce4 och inte nVidia! Så går det när man sitter för länge på nätterna och tittar på Via-kretsar och nForce och lyckas lägga ihop äpplen och päron. 🙂

Vet inte om PCIe är så bra egentligen. Det senaste som är skrivet på RME är:

"At present the NF4 single cpu chipset cannot be recommended for demanding pro DAW work. Multimedia users, recording hobbyists or semi-pro DAW users who use a limited combination of streamed audio tracks, samples and/or VSTis may not face the aforementioned limitations and performance may be as good as on any comparative platform."

Tolkar det som att "kör du bara lite så gör det inte något om du får dropouts ibland". 🙂 Likaså så har Motu problem med PCIe och är inte kompatibel.

Vad det gäller Firewirekorten på PCIe så verkar det som om det fungerar något bättre men då får man istället se till att skaffa bra FW-kort och helst se till att grafiken inte ligger på samma buss.

Vet inte vad du skall köra för ljudkort men man kanske får förlita sig på deras rekommendationer.

Majken kanske kan posta några upplyftande länkar som ger lite positivare bild av dual-core än jag. Jag har bara hittat gnällspikarna på otroligt många forum och UAD, RME och Motu. 🤪

Ha det

Lee

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar dig att slå till på en vanlig athlon 64... sempron är väl motsvarigheten till intel's celeron och du går miste om en massa extra "värdefull" prestanda.

Att första planera på en X2 och sedan gå till en Sempron det är typ 1/3 prestanda om inte mindre tom.

Ahaaa, det var därför som de var så billiga. Nä om de är motsv till Celeron ska jag inte ha en sån.

Tror jag kör på Lees råd med ett A8V moderkort och nån Athlon propp.

Link to comment
Dela på andra sajter

However, it has recently been demonstrated via audio stress tests that the single-CPU nForce4 chipsets perform almost as good down to some 256 samples latency setting (Thonex/Thonex II) when used in combination with dual-core AMD 64 X2 CPUs. At lower latency settings this combination still cannot run the Thonex test without pops/clicks and/or have higher CPU loads than the nForce3.

Så med andra ord, för latencyvärden över 256 samples vilket är det normala när man mixar, vilket även är när man belastar datorn riktigt hårt så fungerar Nforce4 med dualcore ungefär lika bra som Nforce3.

Det man får komma ihåg är att dessa test är riktigt extrema och att man kör på en riktigt låg latency med hög belastning vilket ställer hårda krav på både mjukvara och hårdvara. För den vanlige användaren kommer de extrema scenarion som testan riktar in sig på sannolikt aldrig att uppstå.

Här finns mer info:

http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.p...2023733deabe857

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...