Jump to content
Annons

Buffer size?


trancer

Recommended Posts

Annons

vad Àr en "vanlig" buffer size?

SjÀlv brukar jag fÄ Àndra min ju lÀngre in i lÄten jag kommer.

Jag brukar börja pÄ 152 dÄ fÄr jag ner latencyn i 0.33..

Brukar fÄ höja till 512 dÄ ligger latencyn pÄ, hmm ja va fan var det nu dÄ.

Kommer inte ihÄg men det Àr la 1-3 eller nÄgot! (jag kan ha grymt fel hÀr)

Har ett M-Audio Delta 1010LT!

vart ligger ni?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

vad Àr en "vanlig" buffer size?

SjÀlv brukar jag fÄ Àndra min ju lÀngre in i lÄten jag kommer.

Jag brukar börja pÄ 152 dÄ fÄr jag ner latencyn i 0.33..

Brukar fÄ höja till 512 dÄ ligger latencyn pÄ, hmm ja va fan var det nu dÄ.

Kommer inte ihÄg men det Àr la 1-3 eller nÄgot! (jag kan ha grymt fel hÀr)

Har ett M-Audio Delta 1010LT!

vart ligger ni?

0,33 ms? Annars 1-3ms? Jag har 5,33 ms pÄ mitt ESI 1010

Men upplever till och frÄn rÀtt mycket "dropouts" nÀr jag komimt en bit i lÄten, sÄ jag mÄste köra "freeze" i Cubase för att det skall funka...

en typisk lÄt,,

2 stereo sÄngspÄr, ett reverb (t.ex. Roomworks)

4 spÄr med VST syntar

4 midispÄr

Skall jag inte kunna köra detta utan "dropouts"? Min buffert har jag lagt pÄ 1024,, default var 2048

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

vad Àr en "vanlig" buffer size?

SjÀlv brukar jag fÄ Àndra min ju lÀngre in i lÄten jag kommer.

Jag brukar börja pÄ 152 dÄ fÄr jag ner latencyn i 0.33..

Brukar fÄ höja till 512 dÄ ligger latencyn pÄ, hmm ja va fan var det nu dÄ.

Kommer inte ihÄg men det Àr la 1-3 eller nÄgot! (jag kan ha grymt fel hÀr)

Har ett M-Audio Delta 1010LT!

vart ligger ni?

0,33 ms? Annars 1-3ms? Jag har 5,33 ms pÄ mitt ESI 1010

Men upplever till och frÄn rÀtt mycket "dropouts" nÀr jag komimt en bit i lÄten, sÄ jag mÄste köra "freeze" i Cubase för att det skall funka...

en typisk lÄt,,

2 stereo sÄngspÄr, ett reverb (t.ex. Roomworks)

4 spÄr med VST syntar

4 midispÄr

Skall jag inte kunna köra detta utan "dropouts"? Min buffert har jag lagt pÄ 1024,, default var 2048

ja precis..

Jag har sĂ€kert hel fel nu men jag ska titta nĂ€r jag kommer hem sĂ„ ska du fĂ„ dom rĂ€tta uppgifterna! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En buffert fungerar ungefÀr som en kö. Ju lÀngre kö (större buffert) desto lÀngre tid tar det för ljudet att nÄ fram.

Kön fylls pÄ genom att datorn utifrÄn de effekter och samplingar man valt rÀknar ut vad ljudet kommer att vara i varje ögonblick. I andra Ànden av kön plockar ljudkortet ut det digitala ljudet i en jÀmn hastighet. Den hastigheten kallas samplingsfrekvens. Skulle kön bli tom finns det inget ljud att plocka och det blir tyst tills datorn har lyckats fylla pÄ mer.

Datorn fyller ju pÄ i en ojÀmn hastighet (beroende pÄ aktuell processor-/minnestillgÄng och hur komplicerad berÀkning som krÀvs för stunden) och dÀrav behovet av en kö (buffert).

Ju kortare kö man har, desto kortare blir ju tiden frÄn det att datorn skapar ljudet tills det spelas upp (latency). Tiden rÀknas ut genom att dividera buffertstorleken (mÀtt i samplingar) med samplingsfrekvensen. Exempelvis 1024 vid 44100 Hz ger 1024/44100 = 0,023 sekunder = 23 ms.

Ska man jobba med ljudet i realtid Àr det viktigt med sÄ lÄg latency som möjligt, och dÀrmed kort kö och lÄg buffertstorlek. Skulle man stÀlla för lÄg buffertstorlek mÀrker man det pÄ att ljudet hackar. Datorn orkar inte fylla pÄ kön lika snabbt som ljudkortet betar av den. Det Àr bara att öka bufferten eller försöka snabba upp datorn (stÀnga andra program som Àr igÄng, minska lÄtens komplexitet, köpa mer minne).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och genom att följa tydal's resonemang sÄ innebÀr detta Àven att högre samplingsfrekvens faktiskt ger lÀgre latency.

/Majken

Och att latencyn Ă€r densamma oavsett datormodell och ljudkort. 😼

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och att latencyn Ă€r densamma oavsett datormodell och ljudkort.  🙂

Nej, latencytider kan vara olika beroende pÄ ljudkort och drivrutin.

Det var vad jag trodde ocksĂ„, skönt att man fattat det rĂ€tt 😎🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och genom att följa tydal's resonemang sÄ innebÀr detta Àven att högre samplingsfrekvens faktiskt ger lÀgre latency.

/Majken

Japp.

96000Hz

64 DMA Buffersize

Ger mig NOLL latancy...Men attan vad det strular och hackar....

Trots att jag kör P4 3.2, 2Gb ram.... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och att latencyn Ă€r densamma oavsett datormodell och ljudkort. 😕

Ja, om du stÀller in samma latency (buffertstorlek) Àr det klart det blir samma latency oavsett datormodell och ljudkort. DÀremot Àr det ju inte sÀkert det lÄter lika bra. Datorn mÄste ju klara av att leverera den latency du stÀller in för att inte ljudet ska hacka. Ju snabbare dator desto lÀgre buffertstorlek och dÀrmed kortare latency kan du stÀlla in.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Och att latencyn Ă€r densamma oavsett datormodell och ljudkort.  😎

Ja, om du stÀller in samma latency (buffertstorlek) Àr det klart det blir samma latency oavsett datormodell och ljudkort. DÀremot Àr det ju inte sÀkert det lÄter lika bra. Datorn mÄste ju klara av att leverera den latency du stÀller in för att inte ljudet ska hacka. Ju snabbare dator desto lÀgre buffertstorlek och dÀrmed kortare latency kan du stÀlla in.

JAg har gjort en lÄt i min studio, tog med mig projektet till en annan studio. Ett av spÄren spelas upp pÄ en VST-synt.

Varför lÄter ljudet helt olika hÀr och dÀr? Vi har ju samma VST-synt

Har det med buffert att göra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför lÄter ljudet helt olika hÀr och dÀr? Vi har ju samma VST-synt

PÄ vilket sÀtt lÄter det annorlunda?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter som ett annat ljud. Samma grund, men kan tÀnka mig (vet inte hur lÀtt det blir att förklara) att det Àr samma skillnad som att ha ett extremt litet anslag resp. max anslag och anslaget styr filter och lite annat. TÀnk dig att hos mig lÄter det med mycket anslag, hos honom som vÀldigt lite.

Samma ljud, samma versioner av VST och Cubase.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...