Jump to content
Annons

Behringer BCF2000 / BCR2000

Recommended Posts

billeo (oregistrerad)
Postat

Blr mÄttligt sugen pÄ att införskaffa mig nÄgon av dessa midi-kontrollenheter!

NÄgon som har erfarenheter av dom, och hur pass lÀttjobbade de Àr?

Vilken Àr mest prisvÀrd?

Annons
Postat

Behringer BCF2000 Ă€r enormt bra och prisvĂ€rd. Reglarna Ă€r motordrivna, hur skönt som helst. Dessutom Ă€r det vĂ€ldigt enkel att anvĂ€nda 😄

Mitt rÄd Àr, köp !

billeo (oregistrerad)
Postat

ok! ja, vad jag hittills lÀst om den kÀnns det som precis vad jag behöver men jag har en frÄga; sÀg att man har stÀllt in maskinen pÄ att sköta mixern i t.e.x. reason, och jag vill sedan börja kontrollera en sampler eller synt eller nÄgot annat, kan man dÄ ha maskinen inprogrammerade pÄ samma gÄng som man switchar genom t.e.x. en preset knapp?

billeo (oregistrerad)
Postat
  ok! ja, vad jag hittills lÀst om den kÀnns det som precis vad jag behöver men jag har en frÄga; sÀg att man har stÀllt in maskinen pÄ att sköta mixern i t.e.x. reason, och jag vill sedan börja kontrollera en sampler eller synt eller nÄgot annat, kan man dÄ ha maskinen inprogrammerade pÄ samma gÄng som man switchar genom t.e.x. en preset knapp

I slutet ska det vara:

...kan man dÄ ha maskinen inprogrammerad pÄ flera enheter (smplers, syntar m.m) pÄ samma gÄng som man switchar genom t.e.x. en preset knapp?

Postat
...kan man dÄ ha maskinen inprogrammerad pÄ flera enheter (smplers, syntar m.m) pÄ samma gÄng som man switchar genom t.e.x. en preset knapp?

Precis sÄ Àr det!

Postat

Jag anvÀnder min BCF2000 i Cakewalk, och tycker det Àr lite bökigt att jag mÄste ha den i Mackie-mode för att de motoriserade reglarna skall funka. DÄ försvinner lite av smidigheten. Men annars funkar den prima.

Postat

hej! jag har köpt en BCR 2000 men jag fÄr inte igÄng den alls, sÄn som kan tippsa om hur jag ska göra, jag vill styra mixern i cubase. hoppas att nÄn kan hjÀlpa mig har suttit i en vecka nu...:rolleyes:

Postat
hej! jag har köpt en BCR 2000 men jag fÄr inte igÄng den alls, sÄn som kan tippsa om hur jag ska göra, jag vill styra mixern i cubase. hoppas att nÄn kan hjÀlpa mig har suttit i en vecka nu...:rolleyes:

Har ingen erfarenhet av BCR ellre BCF 2000 men hÀr Àr ju lÀnken till BCR 2000 manualen finns dÀr till höger. Annars kan du ju gÄ in pÄ B-control downloads (Àven den finns dÀr till höger) och se om du hittar nÄt som hjÀlper dÀr.

• 1 Ă„r senare...
Postat

Bumpar en gammal trÄd med en frÄga:

Är det nĂ„gon som har seriekopplat tvĂ„ BCF2000? Funkar det?

Och isf, hur funkar det? KrÄngligt att konfigurera? HÀnger slav-kontrollern med?

Postat
Jag har en, nÄn mer som har en sÄ kan vi prova?

//S

Jag funderar pÄ att skaffa en... eller tvÄ! :rolleyes:

Hur jobbar du med den i Logic?

Jag tÀnkte mig att tvÄ stycken skulle bli en billig lösning till 16 reglar/pan/mute/solo.

Postat

Har en BCF2000 sj.

Nöjd med den.

Förutom det eviga problemet med mjukvaroeditorn.

Det krÀvs en speciell verision av Java för att den skall funka.

Har just den versionen men funkar ÀndÄ inte:s

Postat

hmm...har kört den bcf'en i nĂ€stan tvĂ„ Ă„r nu....fast jag kör ju bara panorering och reglar med den....funkar hur bra som helst. det enda jag saknar frĂ„n den gamla logiccontrollen som vi körde med för nĂ„gra Ă„r sedan Ă€r det dĂ€r underbara scrollhjulet....Ă€lskade det!! 🙂🙂

vad jag skulle komma fram till att, nÀr jag vÀl fattade det dÀr med mackiemode, sÄ har den funkat felfritt nÄnstop. aldrig haft nÄgot problem med den.

fast jag Ă€r bra jĂ€vla sugen pĂ„ att köpa en logic control begagnad....Ă€lskade verkligen den. 😛

Postat
mackiemode. det dÀr har jag hört nÄtt om.. men va fan e det?

Det Ă€r den standard som mackies kontrollenheter anvĂ€nder. 🙂

Om du har cubase finns ett avsnitt i manualen.

Åke

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
NÄgon annan som haft samma problem med den dÀr mjukvaru-editorn?

Japp. Funkar inte för mig. Har rÀtt java version V2 o allting...

FÄr timeout vid dump av editor ut till enheten.

Man fÄr göra alla instÀllningar pÄ sjÀlva enheten. RÄddigt, men det funkar

med lite tÄlamod.

//K-G

• 1 Ă„r senare...
Postat
Har den till Logic, fungerar helt perfekt. Har aldrig behövt stĂ€lla in nĂ„got alls. 🙂

Vet du hur man stÀller in satt man kan ha solo och mute i Logic??..Just nu funkar bara mute knapperna

• 3 Ă„r senare...
Postat

Jag har haft den ett tag nu och vill skriva av mig.

Installation:

Tyckte det var ganska krÄngligt först, men egentligen Àr det enkelt som fan. Koppla in den (via usb helst), uppdatera firmware, drivrutiner osv, sen stÀnger du av den och hÄller in den 4e nedersta knappen frÄn vÀnster medans du startar den igen, dÄ kommer den in i macke-kompatibelt lÀge. I cubase gör du sÄ hÀr (om du kör det), gÄ in pÄ Device Setup:

CubaseAutomation2.jpg

Tryck pÄ pluset i hörnet och lÀgg till Mackie Control frÄn listan och voila, nu fungerar den automatiskt.

8 kanaler rÀcker, sÄ att köpa fler Àr ganska onödigt dÄ vÀxlandet mellan kanaler tar en sekund (tryck pÄ <- eller -> under presets pÄ BCF-2000-enheten sÄ hoppar den upp eller ner Ätta kanaler och stÀller om sig pÄ en sekund).

Kvalitet:

Inget har pajjat, den verkar ganska stabil och definitivt mer prisvÀrd Àn konkurenterna som kostar lika mycket som 7-10 st sÄdana hÀr. Faders rör sig bra, inte trubbigt men heller inte som inoljad metal. Den har gjort mitt mixningen lite behagligare, helt plötsligt kan jag höja volymen pÄ alla faders pÄ en sekund. Om du vill ha en masterfader sÄ gör en BUS som du skickar alla kanaler och bussar till och voila sÄ har du en masterfader!

Volymen som fadersen gör mÀrker jag inte av, dom lÄter vÀl typ nÀr man startar lÄten och alla hoppar i lÀge pÄ en halv sekund, automatisering fungerar bra att rita med fadersens, dÀremot sÄ lÄter fadersen en del nÀr man lyssnar pÄ automatiseringen sÄ dÄ brukar ja trycka pÄ -> sÄ dom hoppar ner och voila! Problem solved!

Jag ger den fem höggafflar av fem möjliga!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.