Jump to content
Annons

Det är mycket roligare med trummaskin


Recommended Posts

LÅTNAMN: Frank is Bored Again (But Now He Has a British Drum Machine)

ARTIST/GRUPP: polardark

GENRE: instrumentalt, åt chiphållet, fast med riktiga syntar (ööht)

LÅTLÄNGD: 00.57

KOMPOSITÖR: polardark

PRODUCENT: polardark

EV. MEDVERKANDE: n/a

INSPELNINGSÅR:2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 1,65 MB

STATUS: färdig men kort

LÅTLÄNK: http://www.brightdesign.se/upload/polardar...um_Machine).mp3

Nåja.. titeln till trots blev jag nöjd med den här låten, som kanske inte är så allvarligt sinnad eller tekniskt avancerad, men kanske ändå värd att höra. Lyssna vettja! Det är en kort låt (och det är meningen), men jag skulle ändå vara intresserad av kommentarer, snälla såväl som elaka, konstruktiva eller destruktiva. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska det inte vara såhär?

KOMPOSITÖR: Ennio Morricone

Annars så tycker jag att stycket sjunker ganska snabbt. Det händer inte mycket i den. 🙂

Du börjar med ett snabbt tema på ett beat i halvtempo. Eller så är det melodin som går i dubbel hastighet jämfört med trummornas tempo.

Och då föreställer jag mig att, efter introt, kommer trummorna byta stil till ett upptempokomp som matchar melodin... Men det händer inte.

Istället slås det fast att trummorna ska gå i 75 BPM, trots en ivrig bastrumma. Melodierna försvinner. Istället för att bygga upp nåt större från introt, går du ner i en svacka med bara trummor, basen och en baspad.

0:26 kommer ett nytt tema. Långsam och pampig melodi, som matchar takten. Nåja, det blir inte pampigt med den leadsynten. Men just själva melodisnutten...

Fast den melodin når aldrig huvudet eftersom den avbryts efter bara några sekunder. 0:39 börjar leadsynten plocka ackordstoner (nåt arpeggio?) medan låten fadar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

aldrig fel på lite nintendo... tycker personligen att 8-bits musik är skithärlig, speciellt i form av Nobuo Uematsu (Final Fantasy)...

Det är som sagt mer en skiss än en färdig låt tycker jag, och variationen brister. Lägg in lite variationer i trummor och bas, så kanske det blir nåt fint av det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok polardark 🙂 Ska det inte vara såhär?

QUOTE

KOMPOSITÖR: Ennio Morricone

Instämmer i ovanstående...

Trevliga syntljud..väcker många minne hos mig a la Speak and spell...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.... låten är snodd från Nintendo 8-bits commando? eller vilket spel är det. .

i början.

Det är ju ledtemat från filmen "Den gode den onde den fule", courtesy of Enrio Morricone... fast det spelas mycket snabbare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kommentarer. Det är roligt att det var såpass blandade kommentarer också från människor med olika syn på saker. Mycket att tänka över och en hel del som gjort mig medveten om vad jag borde öva mer på.

Fick faktiskt lite ångest dagen efter den här postningen, eftersom att det här var en sån där trött låt jag satte ihop efter klockan 2 på natten när jag väl lyckats laga min nya Novation Drum Station och bara försökte bevisa för mig själv att det inte var förgäves.

Visst, speciellt borde kanske Morricone stå som kompositör, men det är ju bara första biten. Vet inte riktigt hur det funkar, men mycket gammal spelmusik innehöll fragmenterade bitar av annan populär musik, så det var väl det som var lite tanken. De spel till C64 som använder delar eller hela den här musiken som jag kunde hitta på kort varsel var: Cowboy Kidz, Mr Robot, West Bank och Back to the Future 3. Finns säkert ett par till 😄

Tack igen för att ni tog er tid att lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...