Jump to content
Annons

optimala inspelningsförutsättningarna?


brynge

Recommended Posts

Hej

Jag passar på att använda mig av alla kompetenda studiomusiker där ute.

Jag ska börja spela in nu, men hur ska mitt inspelningsrum se ut som bäst? För bästa möjliga ljud, hur stort ska rummet va, vad ska jag ha i rummet o.s.v. Från grunden helt enkelt.

Jag spelar in gitarr, sång, cello o fioler, dock inte samtidigt... 🙂 Och jag spelar in på en portastudio med en kondensatormick.

Hoppas ni kan hjälpa mig! (skulle jag kanske ha postat denna i studiobygge?)

Redigerat av emil_brynge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se det så här:

Du vill ha fin kontrollerad akustik på dina inspelningar.

Idealet är alltså ett för ändamålet utformat rum, med god & kontrollerad akustik så du slipper överraskningar.

För oss utan avsedd studiolokal är detta svårt att fixa. Ställer man sig i mitten av mitt "musikrum" och spelar in sång, så låter det som det är inspelat i någon förrådslokal.

Lösning blir att minimera rummets inverkan, och istället fixa akustiken i efterhand. T.ex genom att bygga ett sångbås, eller en skärm som minskar reflektioner från väggarna. På så sätt blir ljudet (är tanken iaf) torrare, och du kan få fram önskat resultat med reverb o dyl. i efterhand...

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med är det väl att se till att rummet är dämpat och inte har några störande ljud utifrån. Sedan hänger resten mycket på utrustningen. Skulle sätta en prio på att ha en bra mick. Vad är det för mick du har idag ? Satsa på fler mickar, typ två stycken eller fler, så du kan micka upp i stereo. Stråkinstrument kan behöva större rum för att inte låta för instängt. Har du större ytor så har du större möjligheter att micka upp mer på olika sätt. Vad är det för porta ?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

jag har en korg d4 porta (4 kanaler), en studio projects B1 mick och en studio projects mickförstärkare. att spela in i två mickar vore kanske bra, men jag tror inte jag har råd och dessutom vet jag inte om jag har plats med det på portastudion, då jag ska ha lite arrangemang också.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ju faktiskt en bärbar studio kan man säga, jag skulle ju kunna ta med mig mina grejer och ställa mig nånstans. finns det någon lokal som hade passat?

passar en kyrkas akustik till ändamålet? eller är det tvärt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

jag har en korg d4 porta (4 kanaler), en studio projects B1 mick och en studio projects mickförstärkare. att spela in i två mickar vore kanske bra, men jag tror inte jag har råd och dessutom vet jag inte om jag har plats med det på portastudion, då jag ska ha lite arrangemang också.

Har du ingen bonusfunktion på portan ? Dvs att du kan mixa ner två spår

till ett stereospår ? Så länge du använder 4 mono inspelningar och sedan försöker

mixa ner det på fyra kanaler i stereo kommer det att bli sena nätter.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ju faktiskt en bärbar studio kan man säga, jag skulle ju kunna ta med mig mina grejer och ställa mig nånstans. finns det någon lokal som hade passat?

passar en kyrkas akustik till ändamålet? eller är det tvärt om?

Ja du, det beror på vilket ljud du vill ha på inspelningen, och i vilken kyrka.

Stråkar kan nog göra sig bra. Men åter igen, det hänger så mycket på utrustningen. Om du har råd skulle du behöva en 16-kanalare fler mickar och stativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar typ singersongwriter/folk.

kan absolut ingenting om inspelningar, jag köpte bara fyra kanaler för att jag skulle ha nått men om jag ville ha bättre kvalite så söker jag mig till en studio typ. Det är en väldigt ny porta så det borde ju finnas en sådan funktion. Men då behöver man alltså två mickar.. hmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen bonusfunktion på portan ? Dvs att du kan mixa ner två spår

till ett stereospår ? Så länge du använder 4 mono inspelningar och sedan försöker

mixa ner det på fyra kanaler i stereo kommer det att bli sena nätter.

Bounce är bonus antar jag? eller Bonus med Bounce

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen bonusfunktion på portan ? Dvs att du kan mixa ner två spår

till ett stereospår ? Så länge du använder 4 mono inspelningar och sedan försöker

mixa ner det på fyra kanaler i stereo kommer det att bli sena nätter.

Bounce är bonus antar jag? eller Bonus med Bounce

Exatemente... 😉 Det brukar moderna portas ha. Även att man kan på ett spår göra flera tagningar och sedan välja ut den bästa när man ska mastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag spelar typ singersongwriter/folk.

kan absolut ingenting om inspelningar, jag köpte bara fyra kanaler för att jag skulle ha nått men om jag ville ha bättre kvalite så söker jag mig till en studio typ. Det är en väldigt ny porta så det borde ju finnas en sådan funktion. Men då behöver man alltså två mickar.. hmm.

Varför vill du ha två mickar på en gång. Är det stereokällor du skall micka upp eller annars finns det ingen snledning till att micka i stereo direkt.

Skulle satsa på ett tort rumm, dämpa upp nått utrymme hemma med vad du har filtar och kuddarr mm och börja testa att lira in istället för att ora dig. Det finns väl några effekter att peta på i portan antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (hansjohnny @ 31 January 2006, 21:12)

QUOTE 

Har du ingen bonusfunktion på portan ? Dvs att du kan mixa ner två spår

till ett stereospår ? Så länge du använder 4 mono inspelningar och sedan försöker

mixa ner det på fyra kanaler i stereo kommer det att bli sena nätter. 

Bounce är bonus antar jag? eller Bonus med Bounce 

Exatemente...  Det brukar moderna portas ha. Även att man kan på ett spår göra flera tagningar och sedan välja ut den bästa när man ska mastra.

Absolut, menade bara att det inte heter Bonus utan Bounce.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du ha två mickar på en gång. Är det stereokällor du skall micka upp eller annars finns det ingen snledning till att micka i stereo direkt.

Håller med dig. Man får anpassa sig och gilla läget. Men i det stora hela så är alltid stereotracks bättre hanterbart med ljudbild, pan osv än mono. Det är därför vi har två öron...

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (hansjohnny @ 31 January 2006, 21:15)

Varför vill du ha två mickar på en gång. Är det stereokällor du skall micka upp eller annars finns det ingen snledning till att micka i stereo direkt.

Håller med dig. Man får anpassa sig och gilla läget. Men i det stora hela så är alltid stereotracks bättre hanterbart med ljudbild, pan osv än mono. Det är därför vi har två öron...

Håller inte med dig, spelar in nästan allt i mono. Förutom trummor. Skulle jag micka upp en lite kör skulle jag nog gjort det i stereo. Men akgitarr, sång, bas gitarrstärkare, stråkinstrument, flöjt mm mm skulle jag micka i mono. Tror iallfall att mitt sätt är vanligare än ditt. Kanske är ditt bättre men det är inget för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller inte med dig, spelar in nästan allt i mono. Förutom trummor. Skulle jag micka upp en lite kör skulle jag nog gjort det i stereo. Men akgitarr, sång, bas gitarrstärkare, stråkinstrument, flöjt mm mm skulle jag micka i mono. Tror iallfall att mitt sätt är vanligare än ditt. Kanske är ditt bättre men det är inget för mig.

Problemet man får med monotagningar är dynamiken och att ljudet bara åt ett håll när man t ex panar. Samma sak med eq mix aktiviteter. Fattar inte riktigt att man år 2006 behöver snåla med kanaler. Det känns lite som förr när man behövde hushålla med kanaler. Nu förtiden så finns det kanaler i överflöd så varför spara ? Kör du tex Cubase så why ?

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (hansjohnny @ 31 January 2006, 21:25)

Håller inte med dig, spelar in nästan allt i mono. Förutom trummor. Skulle jag micka upp en lite kör skulle jag nog gjort det i stereo. Men akgitarr, sång, bas gitarrstärkare, stråkinstrument, flöjt mm mm skulle jag micka i mono. Tror iallfall att mitt sätt är vanligare än ditt. Kanske är ditt bättre men det är inget för mig. 

Problemet man får med monotagningar är dynamiken och att ljudet bara åt ett håll när man t ex panar. Samma sak med eq mix aktiviteter. Fattar inte riktigt att man år 2006 behöver snåla med kanaler. Det känns lite som förr när man behövde hushålla med kanaler. Nu förtiden så finns det kanaler i överflöd så varför spara ? Kör du tex Cubase så why ?

För mig blir det mer naturligt. Jag sjunger i mono så då spelar jag in i mono. Jag spelar gitarr i mono så då spelar jag in i mono. Är källan mono så spelar jag in i mono. Är det mer en ett instrument samtidigt som tex trummset börjar jag tänka stereomickning ( pluss direkt mickar i mono). Känns inte som du kan övertala mig här, jag är nog mer mono än dig.

Om du sjunger live, sjunger du i två mickar då så det blir stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (hansjohnny @ 31 January 2006, 21:25)

Håller inte med dig, spelar in nästan allt i mono. Förutom trummor. Skulle jag micka upp en lite kör skulle jag nog gjort det i stereo. Men akgitarr, sång, bas gitarrstärkare, stråkinstrument, flöjt mm mm skulle jag micka i mono. Tror iallfall att mitt sätt är vanligare än ditt. Kanske är ditt bättre men det är inget för mig. 

Problemet man får med monotagningar är dynamiken och att ljudet bara åt ett håll när man t ex panar. Samma sak med eq mix aktiviteter. Fattar inte riktigt att man år 2006 behöver snåla med kanaler. Det känns lite som förr när man behövde hushålla med kanaler. Nu förtiden så finns det kanaler i överflöd så varför spara ? Kör du tex Cubase så why ?

För mig blir det mer naturligt. Jag sjunger i mono så då spelar jag in i mono. Jag spelar gitarr i mono så då spelar jag in i mono. Är källan mono så spelar jag in i mono. Är det mer en ett instrument samtidigt som tex trummset börjar jag tänka stereomickning ( pluss direkt mickar i mono). Känns inte som du kan övertala mig här, jag är nog mer mono än dig.

Om du sjunger live, sjunger du i två mickar då så det blir stereo?

Jag förstår vad du menar HansJohnny. Men när du lyssnar på en monoinspelning

så är det dina två öron som lyssnar. Det blir skillnad om du hör ett monoinspelning i högtalare samtidigt som dina två öron hör på det än ifall

du vore högtalaren...lite flum..men men... 😆

Det är bara att köra på 2006.

Link to comment
Dela på andra sajter

men.. det hade alltså funkat om jag spelade in i kyrkan? det är inte något man skall undvika alltså?

jag tror det hade varit bra, där är så fint o så tyst så då kommer man säkert i bättre stämning och presterar bättre också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa så får du se om ljudet passar din smak.

Tror det blir enklare för dig att spela in ljudet torrt och lägga på reverb i efterhand i stället.

Är du ute efter ljudet i kyrkan kanske du skall tänka om att använda en mick med njure, eftersom det inte längre är källan du bara ska micka upp, utan rummet också.

Spela in hemma istället, mitt stående tips till dig. Men gå självklart till kyrkan och provinspela. Det lär säkert bli kul och alltid lär du dig nått på det.

Tetsa och lek dig fram, Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...