Jump to content
Annons

Vad kostar jag?


Bastian

Recommended Posts

Hej!

Undrar hur mycket man kan ta för en kväll som pianist. Jag har tidigare spelat på diverse barer utomlands, men då varit typ anställd och fått månadslön.

Nu driver jag ett företag och har fått några intressenter. Jag har dock svårt att sätta pris på min kunskap då jag ju egentligen spelar för att jag älskar det, inte för att tjäna pengar... men leva måste man också...

jag spelar jazz och blues och har fått mycket bra respons då jag spelat...

Som det ser ut nu brukar jag gå på ett set a 45 min = 500 kr exkl. moms. Är det mina grejer (PA, klaviatur) tillkommer 1000kr för hyra.

Är det för lite/mycket?

Vad brukar Ni ligga på och vad har Ni för erfarenheter?

peace!

Några

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1000 spänn för en kväll är väl ett pris som har hängt med i en evighet 🙂

Tycker du att 500 exkl moms är okej så är det väl bra för dig. Glöm bara inte bort att lägga på för sociala avgifter också 🙂

Prissättning är ju lika mycket en samvetsfråga som en spegling av kompetensnivå, men för att ha något att relatera till så har t.ex. Svenska JazzRiksförbundet tagit fram ett "standardgage" för våra verksamma jazzartister som, om jag inte minns fel, ska ligga på minst 1800 kr netto/kväll.

Sen är ju allt förhandlingsbart!

Personligen så har jag 1500 netto + resa som utgångsläge om det handlar om en helkväll.

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

500:- är alldeless för billigt ! Tar man inte skäligt betalt för jobbet så får man bara skitjobb oxo. Jobbar i Sälen under vintern och hänger ibland på pianobaren. De pianisterna som underhåller där är de som tjänar mest pengar av alla här uppe. Har hört om summor på 8000:- per kväll! Dock är det ju eliten av sveriges pianister som är här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur mkt du vill ha i handen lixom.

Ska du ha 200kr i handen kan du ju ta 400kr + moms i timmen. Ska du ha 150 i handen kan du ju ta 300kr + moms i timmen.

Sen PA't tar du typ 1000kr för att dom ska få hyra PA't ifrån dig, sen den vanliga reseersättningen tycker jag är rimligt.

Själv skulle jag aldrig spela en ton för under 800kr i timmen plus moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Ja det är ju lite spridning på det hela 500 kr - 8000 kr i sälen. Jag spelade på pianobar i St:anton men tjänade mer på dricksen än lönen, men jag drack extra mycket för att få in den summan också 🥰

Hade precis en konversation med en betällare och vi beslutade om 2000 kr exkl moms för 2 h. Jag tänkte att jag skulle få ut 2000 - 30% skatt... men som nån nämnde här tidigare så har vi ju den härliga sociala avgiften också!!!

Så vad får jag ut då?

2000 - 50% (soc. avgift) och sen - 30% (skatt) om jag plockar ut det ur företaget!

Blir ju ingenting kvar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Ja det  är ju lite spridning på det hela 500 kr - 8000 kr i sälen. Jag spelade på pianobar i St:anton men tjänade mer på dricksen än lönen, men jag drack extra mycket för att få in den summan också :rolleyes:

Hade precis en konversation med en betällare och vi beslutade om 2000 kr exkl moms för 2 h. Jag tänkte att jag skulle få ut 2000 - 30% skatt... men som nån nämnde här tidigare så har vi ju den härliga sociala avgiften också!!!

Så vad får jag ut då?

2000 - 50% (soc. avgift) och sen - 30% (skatt) om jag plockar ut det ur företaget!

Blir ju ingenting kvar!

Välkommen till det svenska skatteparadiset! 😳 Fast några hundralappar blir det ju kvar... 😆 Jag brukade, när det var möjligt, ta det svart på den tiden jag var ute och spelade. Både jag och arrangörerna brukade bli nöjda då men hur mycket varierade ganska kraftigt. Sämsta betalning var väl gratis, bästa var 8000 kr i handen plus dricka för två kvällar. Men brukade nog landa på 600-700 i handen per gig.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var ute och härjade med coverbandet så tog vi (på slutet) inte under 6000:- + moms. Vi var 3 grabbar (män? 😱 ).

EDIT: Gratis dricka/öl/sprit och käk var det också alltid. 😉

De gånger vi gigade långt hemifrån krävde vi även hotellrum! 😎

😉

Redigerat av BaldByChoice
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att man rakt av kan säga ett pris/gig. Om det kansek ksulle avra att kompa gitarr på en pjäs där samtliga medverkande utom du är 6åringar kan man nog inte räkna med några tusenlappar, men om det är en helkväl med kanske 500 besökare kan man begära betydlig mer. Jag tror att det kan vara viktigt att ta en del "skitjobb" också. Det är bättre än att inte göra ngåot alls i alla fall, eftersom det kan knyta kontakter

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det e klart att "knyta kontakter" alltid är bra och på så sätt sprida att man finns.

Jag känner dock att många inte förstår det otroliga arbetet som egentligen ligger bakom ett musikkunnande. Jag har tex spelat i över 20 år för komma till den nivå jag är på nu.

Många tänker att man ju spelar för man själv tycker om det (med all rätt) och det då blir en slags win-win situation, innebärande mindre betalt...

Vi musiker är lite underskattade och borde kanske stå på oss mer!

Det är också skillnad på gig som nån nämnde. Jag i mitt fall spelar bara piano, utan sång, och musiken blir då mer typ cocktailbar och inte något stage framträdande med skrikande publik och full fokus, utan mer bakgrunds mingel. Men båda sakerna kräver dock sitt kunnande!

peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi musiker är lite underskattade och borde kanske stå på oss mer!

Håller med! Men det är svårt också när konkurransen är så pass hög, speciellt för de som spelar egen musik. Det är ju lättare att ta betalt som underhållningsband, dansband, bakgrundsplinkare, allsångsledare etc. för där hamnar man ju själv inte så mycket i fokus, där fyller man ju oftast en bifunktion. Men är man ett rockband som spelar egna, kanske mindre kända, låtar eller musik som inte lämpar sig på en pub så blir det genast lite svårare. Då får man ju press på sig att dra in så mycket folk så att man kan täcka sitt gage och mer därtill.

Sedan har ju få människor som inte pysslar med musik någon uppfattning om hur mycket jobb som ligger runtomkring en spelning egentligen. Hur mycket blod, svett, tårar och pengar ur egen ficka man lagt ner på det som till slut blir ett gig. Skulle man räkna in alla de arbetstimmarna så skulle inte timlönen bli särskilt hög. Är man dessutom fem pers som ska dela på kakan.

Hur i hela friden ska man kunna leva på musik egentligen? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...